Gazer75 Skrevet tirsdag kl 00:07 Skrevet tirsdag kl 00:07 Har eit scenario her: Bilen på forkjørsveg blinkar til høgre ved ein feil men køyrer rett fram. Ein bil på sidevegen ser dette og køyrer ut då han forventar bilen på hovudvegen skal svinge av pga blinklys. Kva skjer med skyld om det blir kollisjon her? Bilen som har vikeplikt blir jo lurt til å tru at det er klart.
RookieNO Skrevet tirsdag kl 00:25 Skrevet tirsdag kl 00:25 Det er jo "dumt" av bilen som blinker, men du skal aldri stole 100% på andre i trafikken, og forholde deg til reglene som gjelder. Jeg hadde nok kranglet på det hvis jeg hadde kjørt ut i veien og krasjet med en bil som blinket, men jeg hadde, innerst inne, ikke regnet med å få noe medhold hos forsikringsselskapet mitt. Det hadde sikkert blitt ord mot ord, og det eneste som er fysisk mulig å bevise er at jeg ikke har overholdt vikeplikten. 2
Maabren Skrevet tirsdag kl 05:03 Skrevet tirsdag kl 05:03 Å stole blindt på blinklys utan at resten av kjøringa til bil A samsvarer er gjerne typisk nybegynnerfeil av bil B. Bil B som skal inn på forkjørsveg har vikeplikt og dermed større ansvar for å sjekke om bil A faktisk roer ned farten for å kjøre av forkjørsvegen. Når man blir vant med å lese trafikkbilde vil små nyanser fort fortelle om bil A faktisk har til hensikt å svinge av forkjørsvegen. Har bil A brukt blinklys feil og såleis skapt ein farlig situasjon, kan bil B med kamerabevis/fører av bil A er ærlig/vitne kanskje vinne fram. 1 1
Hanhijnn Skrevet tirsdag kl 06:23 Skrevet tirsdag kl 06:23 Tenker det hadde blitt skylddeling 50 / 50%. Man skal ikke stole blindt på et blinklys. Ikke sikkert at føreren har satt på blinken med overlegg. Noen kommer borti det meste. 1
AndersT2 Skrevet tirsdag kl 06:34 Skrevet tirsdag kl 06:34 Det viktigste å vite i trafikken er at folk ikke kan kjøre, og spesielt ikke kan vikepliktsregler, så alltid anta at andre gjør feil, og vær litt passiv med utkjøringer til man faktisk ser den andre bilen sakker ned for å svinge av slik ett par andre nevnte. Selv om man har rett, og en annen bryter vikeplikten, så er det bedre å vente ett par sekunder, enn å måtte skrive skademeldinger, ha bilen på reparasjon osv. 3
MailMan13 Skrevet tirsdag kl 08:22 Skrevet tirsdag kl 08:22 (endret) Man kjører slik at det er plass til at noen gjør en feil. Det ligger også i §3 at man skal være oppmerksom for sånne ting. Forkjørsrett, ikke påkjørsrett osv. Så har man jo også det fenomenet at politi tilldeler skyld etter strafferettslige prinsipper, men forsikringselskapene etter sivilrettslige. Dette kan fort bli et sammenstøt der den ene parten får forelegg, mens forsikringsselskapet anser at §3 sannsynlig er brutt av den andre parten og gir skylddeling likevel. Så hvem som "får skylden" kommer an på hvem som tildeler skyld. Endret tirsdag kl 08:32 av MailMan13 2
Gazer75 Skrevet tirsdag kl 15:06 Forfatter Skrevet tirsdag kl 15:06 Men om ein må forsikre seg om at bilen faktisk skal svinge så vil jo blinklys vere nesten ubrukelege. Mitt vanlege kryss for dette inn på hovudvegen med kun 60 grense er eit godt eksempel. Der bremsar alle som skal inn på sidevegen veldig seint før dei svingar av. Vil jo vere håplaust å nytte små hol i trafikken i rushet om ein må forsikre seg om at bile som blinkar faktisk svingar av. Spesielt når ein skal svinge til venstre inn på hovudvegen. Av erfaring så blir det nær byane tuting ganske kjapt om ein ikkje er "på". Vorte ein del slike episodar opp gjennom åra når eg har vore i Bergensområdet 🙄
MailMan13 Skrevet tirsdag kl 15:22 Skrevet tirsdag kl 15:22 (endret) 18 minutes ago, Gazer75 said: Men om ein må forsikre seg om at bilen faktisk skal svinge så vil jo blinklys vere nesten ubrukelege. Nei, det er de ikke. Hvis det er nok plass til å kjøre ut uten å lage sammenstøt om motpart har gjort feil, så kjører man bare ut så får vedkomne bremse for deg hvis det var gitt feil tegn. Det er i det tilfelle motpart er nær nok til å risikere et sammenstøt, og fremdeles ikke har satt ned fart man skal være obs på. Mistenker at du ikke er en spesielt erfaren traffikant her. Dette er ting man leser med litt trening. 18 minutes ago, Gazer75 said: Av erfaring så blir det nær byane tuting ganske kjapt om ein ikkje er "på". Vorte ein del slike episodar opp gjennom åra når eg har vore i Bergensområdet 🙄 Tolker dette slik at du ikke er vant til å kjøre i og lese bytrafikk? Det er ikke vanlig å bli tutet på i Bergens-trafikken. Jeg kjører i den hver dag. Endret tirsdag kl 15:25 av MailMan13 1
kremt Skrevet tirsdag kl 15:25 Skrevet tirsdag kl 15:25 Vært borti dette selv, toyota som blinket høyre men kjørte rett frem. Gikk heldigvis bra da jeg ga på god fart inn i krysset. Kan være ganske skremmende.
Gazer75 Skrevet tirsdag kl 18:24 Forfatter Skrevet tirsdag kl 18:24 MailMan13 skrev (2 timer siden): Nei, det er de ikke. Hvis det er nok plass til å kjøre ut uten å lage sammenstøt om motpart har gjort feil, så kjører man bare ut så får vedkomne bremse for deg hvis det var gitt feil tegn. Det er i det tilfelle motpart er nær nok til å risikere et sammenstøt, og fremdeles ikke har satt ned fart man skal være obs på. Mistenker at du ikke er en spesielt erfaren traffikant her. Dette er ting man leser med litt trening. Tolker dette slik at du ikke er vant til å kjøre i og lese bytrafikk? Det er ikke vanlig å bli tutet på i Bergens-trafikken. Jeg kjører i den hver dag. Har køyrd bil i over 30 år. Men skal vere ærleg å seie at eg har mindre erfaring med trafikk mengder som ein ser i dei store byane. Er nok litt meir defensiv for å vere sikker når eg er i Bergen. Er vel kanskje difor Bergensarar blir utolmodige Var mest i Åsane. Ikkje vore så mykje til Bergen siste åra. Køyrd til Flesland ein del turar. Var meir før at vi tok handletur osv. Hadde også ein kamerat som budde på Flaktveit ei stund. Hugsar krysset ut frå Liamyrane mellom #6 og #8 til fylkesvegen var eit typisk drit kryss om ein skulle til venstre i rushet. Mange av dei verste kryssa er også rundkøyring i dag. Kan vere kulturen har endra seg også. Føler litt det. Var meir aggressiv køyring når eg fekk lappen på 90-talet. Scenarioet er heldigvis ikkje noko eg har vore borti. Men såg ein diskusjon på Reddit der nokon svinga til høgre ut på hovudvegen og så vart det nesten ein samanstøyt med ein bil som gav signal men som ikkje svinga. Om den bilen då er einaste som kjem frå venstre så vil ein ikkje nødvendig vis gasse på for å kome opp i fart kjapt og ein ser jo heller ikkje den vegen etter at ein har starta å køyre ut. Ein sjekkar bakspegelen når ein er komen inn på vegen.
Maabren Skrevet tirsdag kl 21:29 Skrevet tirsdag kl 21:29 2 hours ago, Gazer75 said: Har køyrd bil i over 30 år. Men skal vere ærleg å seie at eg har mindre erfaring med trafikk mengder som ein ser i dei store byane. Er nok litt meir defensiv for å vere sikker når eg er i Bergen. Er vel kanskje difor Bergensarar blir utolmodige Var mest i Åsane. Ikkje vore så mykje til Bergen siste åra. Køyrd til Flesland ein del turar. Var meir før at vi tok handletur osv. Hadde også ein kamerat som budde på Flaktveit ei stund. Hugsar krysset ut frå Liamyrane mellom #6 og #8 til fylkesvegen var eit typisk drit kryss om ein skulle til venstre i rushet. Mange av dei verste kryssa er også rundkøyring i dag. Kan vere kulturen har endra seg også. Føler litt det. Var meir aggressiv køyring når eg fekk lappen på 90-talet. Scenarioet er heldigvis ikkje noko eg har vore borti. Men såg ein diskusjon på Reddit der nokon svinga til høgre ut på hovudvegen og så vart det nesten ein samanstøyt med ein bil som gav signal men som ikkje svinga. Om den bilen då er einaste som kjem frå venstre så vil ein ikkje nødvendig vis gasse på for å kome opp i fart kjapt og ein ser jo heller ikkje den vegen etter at ein har starta å køyre ut. Ein sjekkar bakspegelen når ein er komen inn på vegen. Er man trygg på regler samt korleis forholde seg til trafikken, gir tydelige signal og leser trafikkbildet godt, så går det stort sett greit. Sjekker heller ein ekstra gang om noko ikkje stemmer når eg leser trafikken, har redda meg mange ganger fra stygge situasjoner. Samme med å sjå mykje lenger fram i trafikkbildet der det er mulig. Godt at det ikkje var sjølvopplevd!
Svein M Skrevet tirsdag kl 21:57 Skrevet tirsdag kl 21:57 Har opplevd dette selv også, at bil som blinker til høyre fortsetter rett frem. Kanskje de ombestemte seg, at det var feil vei? Kan fort bli kollisjon i slike situasjoner.
John-B Skrevet tirsdag kl 22:13 Skrevet tirsdag kl 22:13 Tror nok at å kjøre ut utelukkende basert på blinklys vil gi deg 100% skyld. Den andre føreren kan imidlertid bøtelegges for feil bruk av blinklys, men det hjelper jo deg lite. Dersom den andre bilen både tar på blinklys og setter ned farten (men så ombestemmer seg og fortsetter) vil du derimot ha en god sak. Men det blir nesten umulig å bevise. Det er såpass mye feil bruk av blinklys (hovedsaklig at folk glemmer å skru de av) at jeg aldri stoler på det alene. Jeg venter alltid til jeg registrerer en tydelig endring i fart/sving.
Sovna Skrevet tirsdag kl 23:25 Skrevet tirsdag kl 23:25 John-B skrev (57 minutter siden): Tror nok at å kjøre ut utelukkende basert på blinklys vil gi deg 100% skyld. Den andre føreren kan imidlertid bøtelegges for feil bruk av blinklys, men det hjelper jo deg lite. Dersom den andre bilen både tar på blinklys og setter ned farten (men så ombestemmer seg og fortsetter) vil du derimot ha en god sak. Men det blir nesten umulig å bevise. Det er såpass mye feil bruk av blinklys (hovedsaklig at folk glemmer å skru de av) at jeg aldri stoler på det alene. Jeg venter alltid til jeg registrerer en tydelig endring i fart/sving. Vitner er greia her. Første tanke ved slikt er å hive seg over første og nærmeste bil å høre om hen så situasjonen. Finnes ikke en spesifikk bøtesats for blinklys. Det må bli paragraf 3; Enhver skal ferdes og opptre hensynsfullt slik at ulykker unngås. Ser ikke helt hvordan man likevel skal kunne mistolke bilen som har misvisende blinklys. Hvis denne bilen opprettholder samme hastighet fordi den likevel skal rett frem burde du som en erfaren bilist med et trent øye ha instinkt for at den ikke drar til høyre. Da ville den bilen ha gått mer eller mindre ned i hastighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå