Sovna Skrevet søndag kl 10:57 Skrevet søndag kl 10:57 (endret) Jeg tok med meg mine gamle Sony WI-1000x ned til butikken og håpet på en overraskelse. Det fikk jeg for så vidt. Min kone har sagt at hun ikke kan forstå at noe vil låte bedre enn de jeg har. Hun fikk rett. Jeg hadde også med meg min Mac hvor jeg har et tredjeparts program med en meget god eq. Jeg har laget flere gode settings, avhengig av innspilling, til mine 1000x. Jeg kjørte nye XM6 rett i den tøffeste av eq settingene. SURPRISE, Flatt som fy..!!! Jeg prøvde med og uten anc og andre eartips. Men nei, ikke sjans. Hadde inntrykket derimot blitt det motsatte, at det ble too much bomber og granater så hadde jeg brukt mer tid til å lete meg frem til en god lydsignatur, men dette gadd jeg virkelig ikke.. Jeg gikk heller bort til selgeren og ville ha han til å gjette på lyd opplevelsen. Han tok feil, han var bombesikker på at XM6 ville låte bedre. Han fikk teste i praksis og jeg så et mildt sagt forundret tryne. Selgeren er jo på papiret en ekspert så han hadde sine konklusjoner. Modellen jeg har som er med en nakkebøyle og hvor alt av gods og gull sitter (forsterker chip) gjør derfor pluggene/høyttalerne friere, de får luft rundt seg. Han sammenlignet lydplanker vs frittstående høyttalere. Jeg tenker at modellen jeg har er litt hybrid mellom en hel kablet øreplugg uten bluetooth og anc opp mot en XM6. En god hel kablet vil sikkert ingen bluetooth wireless matche på generasjoner? Dette er inntrykket jeg sitter igjen med. (har isteden gått på eBay og kjøpt et eksemplar til av de jeg har i tilfelle..) Leste nylig om en lydtekniker som sverget til sine nedslitte WI-1000x i visse sammenhenger selv om han hadde mye annet av monitorering tilgjengelig. Han benyttet disse med ledning.. Endret søndag kl 10:59 av Sovna 1
Evil-Duck Skrevet søndag kl 11:11 Skrevet søndag kl 11:11 Sony sin lydsignatur har, etter min mening, blitt dårligere og dårligere med årene. De boostet mid-bassen mer og mer på bekostning av mellomtone, slik at du ender opp med en muddy og tilslørt lyd der mer bass går på bekostning av alt annet. Så du er langt fra alene om å føle at dine 10+ år gamle Sony-produkter høres bedre ut enn nye Sony produkter. Men lyd er veldig subjektivt og en stor andel mennesker liker sony signaturen, gitt hvor godt disse selger, og det er jo ikke noe feil med det heller, selv om vi mer audiofile syns det høres helt groteskt ut
Fatninja Skrevet søndag kl 11:20 Skrevet søndag kl 11:20 Stilig resultat. Det blir et spørsmål om vekt og "bulkiness" kontra lydkvalitet da. Jeg elsker apple airpods fordi de kan ligge i lomma og bare er der når jeg trenger dem. Ut over det så foretrekker jeg over ear. Wi-1000x blir mindre dominerende når ikke i bruk enn over ear hodetelefoner, men de kan ikke ligge ubemerket i lomma som et sett sony airpods kan.
Sovna Skrevet søndag kl 19:27 Forfatter Skrevet søndag kl 19:27 Evil-Duck skrev (7 timer siden): Sony sin lydsignatur har, etter min mening, blitt dårligere og dårligere med årene. De boostet mid-bassen mer og mer på bekostning av mellomtone, slik at du ender opp med en muddy og tilslørt lyd der mer bass går på bekostning av alt annet. Så du er langt fra alene om å føle at dine 10+ år gamle Sony-produkter høres bedre ut enn nye Sony produkter. Men lyd er veldig subjektivt og en stor andel mennesker liker sony signaturen, gitt hvor godt disse selger, og det er jo ikke noe feil med det heller, selv om vi mer audiofile syns det høres helt groteskt ut Fatninja skrev (7 timer siden): Det blir et spørsmål om vekt og "bulkiness" kontra lydkvalitet da. Ja, for bevisst eller ikke bevisst. Jeg tenker at det kan ligge begrensninger i selve konstruksjonen for frie godlyder til ørene. At noise cancelling og samtalekvaliteten blir bedre og bedre er ikke første prioritet hos meg. Det er audio kvaliteten. Jeg vil si at dybde og trykk var temmelig fraværende hos XM6 i forhold til mine WI-1000x. Jeg har enda til gode å få oppleve king of the world øreplugger. Og da er det kabel/ledning som gjelder. Har riktignok fått stappet et par av typen IEM i ørene. Det fungerte ikke for meg, kanskje jeg burde brukt en time eller to for å optimalisere tilpasningen til øret, har hørt at det kan være vanskelig.
Fatninja Skrevet søndag kl 21:58 Skrevet søndag kl 21:58 2 hours ago, Sovna said: Ja, for bevisst eller ikke bevisst. Jeg tenker at det kan ligge begrensninger i selve konstruksjonen for frie godlyder til ørene. At noise cancelling og samtalekvaliteten blir bedre og bedre er ikke første prioritet hos meg. Det er audio kvaliteten. Jeg vil si at dybde og trykk var temmelig fraværende hos XM6 i forhold til mine WI-1000x. Jeg har enda til gode å få oppleve king of the world øreplugger. Og da er det kabel/ledning som gjelder. Har riktignok fått stappet et par av typen IEM i ørene. Det fungerte ikke for meg, kanskje jeg burde brukt en time eller to for å optimalisere tilpasningen til øret, har hørt at det kan være vanskelig. Jeg foretrekker over ear da. Jeg har et sett Sony MDR-1000x som var knekt og jeg fiksa dem opp fra søpla. Jeg fiksa med litt plastikk lodding eller hva det heter. Flott lyd syns nå jeg. Så har jeg et sett WH-1000XM4. Jeg syns begge gir fantastisk lyd "out of the box". Nylig fant jeg et sett airpod max og disse måtte jeg justere med EQ. Det er en ting jeg foretrekker med airpod max og det er soliditeten og reparerbarheten som virker å være veldig bra. Nå er jeg ikke noen super audiofil men WH-1000XM4 har veldig bra lydbilde default. De har allerede knekt en gang og jeg reparerte dem. Det var knotete. WH-1000XM4 og MDR-1000x er gjevngode syns jeg på lyd da. De er litt skrøpelige kanskje, men veldig lette og behangelige å ha på hodet. Veldig OK støykansellering. Jeg bruker dem ikke utendørs da de ser helt snåle ut på hodet mitt syns nå jeg Airpod Max som koster mye virker veldig solide, men det gjenstår nå å se. Måtte fikse litt EQ før jeg ble fornøyd. Best støykansellering. Vondest å ha på hodet. Tyngst. Digger sømløsheten mellom apple enheter. Lydmessig syns de nå litt eldre Sony hodetelefonene holder seg veldig veldig bra. 1
ilpostino Skrevet mandag kl 08:16 Skrevet mandag kl 08:16 Sovna skrev (21 timer siden): Jeg hadde også med meg min Mac hvor jeg har et tredjeparts program med en meget god eq. Jeg har laget flere gode settings, avhengig av innspilling, til mine 1000x. Forskjellige modeller har vel ofte forskjellige deler, så settings i en equalizer som er tilpasset den ene modellen fungerer vel ikke optimalt i den andre sånn ut av boksen?
Sovna Skrevet mandag kl 13:29 Forfatter Skrevet mandag kl 13:29 ilpostino skrev (5 timer siden): Forskjellige modeller har vel ofte forskjellige deler, så settings i en equalizer som er tilpasset den ene modellen fungerer vel ikke optimalt i den andre sånn ut av boksen? Uansett om den eq settingen passer en annen modell så vil jeg påstå at det likevel er tilstrekkelig for å sjekke om det er et godt eller dårlig potensiale i den nye. I min subjektive verden er det ikke det når den nye ikke viser frem noe som helst av egenskaper i medium - dypbass. Jeg endrer stadig eq på en og samme modell pga varierende innspillingskvalitet på musikk for den sakens skyld.
Iki Skrevet mandag kl 13:58 Skrevet mandag kl 13:58 Jeg synes det høres litt spesielt ut at du fikk prøve øreplugger i butikken, med tanke på at de regnes som hygieneprodukter, spesielt når du fikk betjeningen til å prøve dine egne også. Synes også det er merkelig dette du påstår om manglende bass, da WF skulle ha langt kraftigere bass enn WI (som vist i grafen ovenfor)
ilpostino Skrevet mandag kl 14:40 Skrevet mandag kl 14:40 (endret) Sovna skrev (1 time siden): Uansett om den eq settingen passer en annen modell så vil jeg påstå at det likevel er tilstrekkelig for å sjekke om det er et godt eller dårlig potensiale i den nye. Jeg er ikke helt overbevist. Det blir litt som å kopiere tuningen på en F1 bil og kopiere den over til en annen F1 bil som kan ha litt annen aerodynamiske egenskaper, litt annerledes motor, andre dekk++. Kanskje litt banalt eksempel, men det er for å få frem er poeng. Og som du sier så er musikk og lyd subjektivt. Jeg kjører hardt på det jeg opplever som gode og litt dyre buss, og har ikke grunnlag selv med sammenligning av hodetelefonene det er snakk om i denne tråden. Endret mandag kl 14:40 av ilpostino
Sovna Skrevet mandag kl 17:25 Forfatter Skrevet mandag kl 17:25 Iki skrev (3 timer siden): Jeg synes det høres litt spesielt ut at du fikk prøve øreplugger i butikken, med tanke på at de regnes som hygieneprodukter, spesielt når du fikk betjeningen til å prøve dine egne også. Synes også det er merkelig dette du påstår om manglende bass, da WF skulle ha langt kraftigere bass enn WI (som vist i grafen ovenfor) Ja det er et hygiene produkt og derfor håpløst og få testet ut slikt i Elkjøp - Power etc.. Ikke får du vel returnert de heller. Da er det bra at hi fi klubben gjør et unntak. De har en rutine med rensemiddel etter hver kunde. Takk for det. Jeg ser ikke på grafene hvilke modeller det sammenlignes med. ilpostino skrev (2 timer siden): Jeg er ikke helt overbevist. Det blir litt som å kopiere tuningen på en F1 bil og kopiere den over til en annen F1 bil som kan ha litt annen aerodynamiske egenskaper, litt annerledes motor, andre dekk++. Kanskje litt banalt eksempel, men det er for å få frem er poeng. Og som du sier så er musikk og lyd subjektivt. Jeg kjører hardt på det jeg opplever som gode og litt dyre buss, og har ikke grunnlag selv med sammenligning av hodetelefonene det er snakk om i denne tråden. Hvis vi glemmer eq da, jeg hadde kjørt alt i flat. Differansen i bass hadde blitt den samme. Selv om lyd er subjektivt så er mengde med bass og hørbarheten/visning av dypbass en egenskap som enheten har mye eller lite av. Ikke vanskelig å kjenne om suppa har for lite eller for mye salt i seg heller..
Iki Skrevet mandag kl 18:46 Skrevet mandag kl 18:46 Sovna skrev (1 time siden): Jeg ser ikke på grafene hvilke modeller det sammenlignes med. Som nevnt. Grafen på topp er WI og den på bunnen er WF.
Sovna Skrevet mandag kl 20:20 Forfatter Skrevet mandag kl 20:20 Iki skrev (1 time siden): Som nevnt. Grafen på topp er WI og den på bunnen er WF. WI har både 1000x og 1000xm2, WF har vel fra tredje til sjette generasjon..
Iki Skrevet mandag kl 20:34 Skrevet mandag kl 20:34 Sovna skrev (13 minutter siden): WI har både 1000x og 1000xm2, WF har vel fra tredje til sjette generasjon.. Det er fint det, men nå har du nevnt spesifikt hvilke modeller det var snakk om tidligere.
Sovna Skrevet tirsdag kl 04:35 Forfatter Skrevet tirsdag kl 04:35 Iki skrev (7 timer siden): Det er fint det, men nå har du nevnt spesifikt hvilke modeller det var snakk om tidligere. Javel, men det kommer lite utav å se den grafen hvis det ikke vites om de omfatter de spesifikke modellene jeg snakker om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå