Sindre Eriksen Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Jeg lar meg ofte frustrere over å måtte umiddelbart binde opp kapital for regnskapssystemer ved oppstart av bedrift. Spesielt når det ikke er veldig mange transaksjoner. Ut av denne frustrasjonen har jeg laget mitt eget, og det eneste som gjenstår er å løse problemet med fakturering. Slik jeg ser det, har jeg kun kunnskapen nok til å enten så må jeg lage et Script i Google Sheets, eller et enkelt Python-program. Noen som har erfaring med dette?
The Avatar Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Eg har ikkje erfaring med dette, men største hinderet her er nok å opprette fakturanummer som du ikkje kan jukse med. Fakturanummereringa skal være ei ubrutt nummerserie slik at du kan bevise for Skatteetaten at du ikkje har sendt ut fakturaer som du ikkje har rapportert inn. Det er derfor krav om at du skal bruke blankett med førehandsnummerering eller maskinelt tildelt nummer. Skatteetaten har laga ein prinsipputtale om dette temaet: https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/nummerering-av-salgsdokumenter/ Konklusjonen her er at dersom nummereringa enkelt kan overstyrast så oppfyller ikkje programmet lovens krav, men dersom det berre er mogleg å overstyre nummereringa så er programmet innafor minstekravet, der det som er ulovleg er å manipulere nummereringa. Basert på det skatteetaten skriv vidare så er det særleg det at det ikkje skal være mogleg å overstyre nummereringa ved eit uhell, les; at dersom nummereringa blir overskrevet så er det ei ulovleg handling gjort med overlegg. Alt koker eigentleg ned til at ved tilsyn så vil Skatteetaten foreta ei konkret vurdering av om fakturaprogrammet ditt oppfyller kravet. Fordelen med å kjøpe eit godkjent program er at du då kan vise til at du oppfyller krava i bokføringslova. Strengt tatt kan du bruke eit exel-ark med automatisk nummerering. Det som er viktig og heilt som som minimum er at du har låst nummereringsfunksjonen slik at det berre er du i rollen som utvikler som har passordet til å overstyre nummereringa. 3 1
5YN6PQB1 Skrevet 24. februar Skrevet 24. februar Dersom du berre skal ha noko "enkle" greier så kjem du langt med nokre gode prompts i chatgpt. Men som du kanskje vil oppdage så vil dette balle på seg, nye funksjoner, nye regler, nye bugs ++. Dette vil ta mykje tid. Om du lager eit system for å spare noen kroner så trur eg du fort vil måtte betale i "utviklingstid". og tid er jo penger. Eg ville heller betalt ein 1000-lapp i året for at andre styre med dette systemet, så kan du bare bruke det uten å måtte tenke på alle problemene som kan dukke opp.
mobile999 Skrevet 24. februar Skrevet 24. februar Sindre Eriksen skrev (19 timer siden): Jeg lar meg ofte frustrere over å måtte umiddelbart binde opp kapital for regnskapssystemer ved oppstart av bedrift Ikke hørt om bas21? 1
Camlon Skrevet 24. februar Skrevet 24. februar 19 hours ago, Sindre Eriksen said: Jeg lar meg ofte frustrere over å måtte umiddelbart binde opp kapital for regnskapssystemer ved oppstart av bedrift. Spesielt når det ikke er veldig mange transaksjoner. Ut av denne frustrasjonen har jeg laget mitt eget, og det eneste som gjenstår er å løse problemet med fakturering. Slik jeg ser det, har jeg kun kunnskapen nok til å enten så må jeg lage et Script i Google Sheets, eller et enkelt Python-program. Noen som har erfaring med dette? Det er et krav for AS å sende inn Skattemeldingen, Aksjonærregisteroppgaven og snart Årsregnskapet med API. Hvordan løste du det problemet? 1
Herr Brun Skrevet 24. februar Skrevet 24. februar Om du ikke har bedre ting å gjøre med tiden din enn å bygge et eget system for regnskap og faktura lurer jeg på om den virksomheten din er liv laga. 1
Sindre Eriksen Skrevet 25. februar Forfatter Skrevet 25. februar On 2/24/2026 at 9:46 AM, Camlon said: Det er et krav for AS å sende inn Skattemeldingen, Aksjonærregisteroppgaven og snart Årsregnskapet med API. Hvordan løste du det problemet? Dette er ikke et AS enda, så foreløpig har jeg ikke trengt å tenke på det. On 2/24/2026 at 9:23 AM, mobile999 said: Ikke hørt om bas21? Ikke hørt om! Har du skyfunksjonalitet? On 2/23/2026 at 2:27 PM, The Avatar said: Eg har ikkje erfaring med dette, men største hinderet her er nok å opprette fakturanummer som du ikkje kan jukse med. Fakturanummereringa skal være ei ubrutt nummerserie slik at du kan bevise for Skatteetaten at du ikkje har sendt ut fakturaer som du ikkje har rapportert inn. Det er derfor krav om at du skal bruke blankett med førehandsnummerering eller maskinelt tildelt nummer. Skatteetaten har laga ein prinsipputtale om dette temaet: https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/nummerering-av-salgsdokumenter/ Konklusjonen her er at dersom nummereringa enkelt kan overstyrast så oppfyller ikkje programmet lovens krav, men dersom det berre er mogleg å overstyre nummereringa så er programmet innafor minstekravet, der det som er ulovleg er å manipulere nummereringa. Basert på det skatteetaten skriv vidare så er det særleg det at det ikkje skal være mogleg å overstyre nummereringa ved eit uhell, les; at dersom nummereringa blir overskrevet så er det ei ulovleg handling gjort med overlegg. Alt koker eigentleg ned til at ved tilsyn så vil Skatteetaten foreta ei konkret vurdering av om fakturaprogrammet ditt oppfyller kravet. Fordelen med å kjøpe eit godkjent program er at du då kan vise til at du oppfyller krava i bokføringslova. Strengt tatt kan du bruke eit exel-ark med automatisk nummerering. Det som er viktig og heilt som som minimum er at du har låst nummereringsfunksjonen slik at det berre er du i rollen som utvikler som har passordet til å overstyre nummereringa. Hmm, så det er å forstå at det er godt nok så lenge det er vanskelig nok å endre nummerfrekvensen? F.eks hvis du aktivt må endre koden for å gripe inn i sekvensieringen? On 2/24/2026 at 10:42 AM, Herr Brun said: Om du ikke har bedre ting å gjøre med tiden din enn å bygge et eget system for regnskap og faktura lurer jeg på om den virksomheten din er liv laga. Vi får se
Radon Måling Skrevet 25. februar Skrevet 25. februar Skjønner frustrasjonen. Er vel ikke lenge før det blir pålagt "godkjente" regnskapssystem også slik at man ikke kan mekke sitt eget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå