Gjest 73d89...274 Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Hei, Lurer på hvordan man går fram for å skjule adresse på nettet så andre ikke kan søke det opp. Jeg flytter i år og vil være frampå før nye adressen spres ut. Jeg skal kontakte min telefonoperatør og be om å ikke dele ut denne infoen (de gjør det automatisk til 1881, gulesider etc). Men er det andre ting jeg også må gjøre? Jeg har ingen «godkjennelse» fra noen etater, politi etc - jeg bare ønsker å skjule den uten formel grunn. Takk på forhånd! Anonymous poster hash: 73d89...274
Runar Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Du kan skjule deg fra telefonkatalogene, men hvis du kjøper eiendom blir kjøpet som regel annonsert i ymse lokalaviser, og det kan være vanskelig (umulig) å få fjernet. Hvis du i tillegg er med i diverse styrer eller eier bedrifter, kan det hende adressen din blir publisert i den forbindelse. Ellers må du bare være oppmerksom på hvor du selv legger ut adressen din, som på Finn og lignende tjenester. 1
Fibonacci Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar (endret) Tror det blir vanskelig uten å være registrert på kode 6/7 eller som UFB. Ellers står man i diverse offentlige registre, og som Runar skriver havner tinglysinger ofte i lokalavisene. Dette er offentlig informasjon. Norge er et ganske åpent land, på godt og vondt. Endret 23. februar av Fibonacci 1
The Avatar Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Sidan du skal kontakte telefonoperatøren din så kjenner du sikkert til det, men slettmeg.no har ei grei oversikt for sletting av katalogoppføring: https://slettmeg.no/slik-sletter-du-deg-fra-nettkatalogene/ Dei har også ein guide for korleis du kan be om å bli sletta frå nettaviser: https://slettmeg.no/hvordan-slette-seg-fra-en-nettavis/ Utanom det så må du berre være selektiv med kvar du legger igjen adressen din. Du kan til dømes opprette postboks som du bruker som adresse. Folkeregisteret vil uansett registrere der du faktisk bur, men ved å registrere at du vil ha posten tilsendt til ei postboks så kan du styre litt kor mange det er som har tilgang til bustadadressen din sidan du då har eit skille mellom bustad- og postadresse. I korte trekk så kan du berre avgrense kor lett det er å finne adressa di, du får ikkje fjerna den heilt. Så dei som vil vite kvar du bur vil uansett finne ut av det.
Mr. A Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Kan jo begynne med å reservere deg mot telefonsalg og adressert reklame hos brreg. Da skal du ikke dukke opp på nummeroplysninger.
Runar Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Mr. A skrev (4 minutter siden): Kan jo begynne med å reservere deg mot telefonsalg og adressert reklame hos brreg. Da skal du ikke dukke opp på nummeroplysninger. Dette har ingenting med hverandre å gjøre. For å reservere deg mot telefonkataloger/opplysningstjenester må du kontakte teleoperatøren din, og/eller si ifra ved bestilling eller flytting av telefonnummer. 3
Mr. A Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar 29 minutes ago, Runar said: Dette har ingenting med hverandre å gjøre. For å reservere deg mot telefonkataloger/opplysningstjenester må du kontakte teleoperatøren din, og/eller si ifra ved bestilling eller flytting av telefonnummer. Sikker på det? Det er det eneste jeg har gjort, både for meg selv og familie, og ingen av oss dukker opp på nummeropplysning uansett om man søker opp telefonnummer eller adresse.
Runar Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Mr. A skrev (1 time siden): Sikker på det? Det er det eneste jeg har gjort, både for meg selv og familie, og ingen av oss dukker opp på nummeropplysning uansett om man søker opp telefonnummer eller adresse. Helt sikker. Det kan hende operatøren deres har som standard å ikke dele opplysningene, men å reservere seg mot telefonsalg og reklame har ingenting med det å gjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå