Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva med å dele erfaring med Lovdata Pro 2 ?

lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lekte litt med Lovdata Pro 2. Som en test spurte jeg: "Betyr en måned ankefrist presist fire uker (28 dager) ?"

Da fikk jeg til svar:

"Fristen for å anke er som hovedregel én måned, med mindre annet er bestemt i lov, ifølge tvisteloven § 29-5 (1). Dette er også en vanlig ankefrist i andre lover, som for eksempel i jordskiftesaker, ifølge jordskiftelova § 8-3, og i konkursloven § 153. Ankefristen er også én måned for avgjørelser etter rettshjelploven § 27 og tinglysingsloven § 10.

De tilgjengelige søkeresultatene gir imidlertid ikke en presis definisjon av om en ankefrist på én måned betyr nøyaktig fire uker (28 dager). Trygderettsloven § 10 (3) viser til domstolloven §§ 148 og 149 for beregning av ankefristen, men innholdet i disse paragrafene er ikke inkludert i søkeresultatene. Uten tilgang til disse spesifikke bestemmelsene kan jeg ikke bekrefte om en måned defineres som presist 28 dager i juridisk kontekst.2"

Litt mangelfult? "Fristkalkulator" (https://frister.vangsnes.org/) sier det enkelt (men fraskriver seg ansvar) og Lovdata kunne være i stand til å referere til noe skikkelig eller gjøre beregninger selv? Ja jeg kan leser Domstolloven §§ 148 og 149, men dette kunne Lovdata Pro 2 hjelpe med å lese for oss dumme amatører?

Lovdata vil  sikkert ha glede av brukserfaringer til amatører som meg. Kanskje flere har slike erfaringer?

(Generelt har jeg hatt mye glede av Lovdata Pro 2 - det har hjulpet meg i studier av lovverket)

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er ChatGPT som sammenligning

"Betyr en måned ankefrist presist fire uker (28 dager) ?" svar med referanser til lover og en enkel forklaring

Nei – en måned ankefrist betyr som hovedregel én kalendermåned, ikke fire uker (28 dager).

📚 Rettslig grunnlag

1️⃣ Domstolloven § 148

Bestemmelsen regulerer hvordan frister beregnes. Når en frist er angitt i måneder, løper den til den dagen i den siste måneden som har samme dato som startdagen.

Eksempel:

• Dom avsagt 10. januar

• Ankefrist: 1 måned

• Fristen utløper 10. februar (ikke 7. februar)

Dersom den aktuelle datoen ikke finnes i sluttmåneden (f.eks. 31. januar → februar), løper fristen til månedens siste dag.

2️⃣ Tvisteloven § 29-5

Slår fast at ankefristen i sivile saker normalt er én måned, med mindre annet er bestemt.

3️⃣ Straffeprosessloven § 310

I straffesaker er ankefristen vanligvis to uker, altså en frist angitt i uker (14 dager), ikke måneder.

📌 Enkel forklaring

• 1 måned ≠ 4 uker

• 1 måned betyr samme dato neste måned

• 4 uker betyr alltid 28 dager

• Norsk lov skiller tydelig mellom frister angitt i dager, uker og måneder

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener Ticketmaster svindlet meg ved en anledning. Hvis jeg vil få Ticketmaster til å hoste opp erstatningspenger når jeg tar dem til Forbrukerrådet, er dette noe Lovdata Pro 2 kan hjelpe meg med? Er selv verken jurist eller jusstudent.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
On 2/23/2026 at 12:43 PM, Locrin said:

Her er ChatGPT som sammenligning

"Betyr en måned ankefrist presist fire uker (28 dager) ?" svar med referanser til lover og en enkel forklaring

Nei – en måned ankefrist betyr som hovedregel én kalendermåned, ikke fire uker (28 dager).

📚 Rettslig grunnlag

1️⃣ Domstolloven § 148

Bestemmelsen regulerer hvordan frister beregnes. Når en frist er angitt i måneder, løper den til den dagen i den siste måneden som har samme dato som startdagen.

Eksempel:

• Dom avsagt 10. januar

• Ankefrist: 1 måned

• Fristen utløper 10. februar (ikke 7. februar)

Dersom den aktuelle datoen ikke finnes i sluttmåneden (f.eks. 31. januar → februar), løper fristen til månedens siste dag.

2️⃣ Tvisteloven § 29-5

Slår fast at ankefristen i sivile saker normalt er én måned, med mindre annet er bestemt.

3️⃣ Straffeprosessloven § 310

I straffesaker er ankefristen vanligvis to uker, altså en frist angitt i uker (14 dager), ikke måneder.

📌 Enkel forklaring

• 1 måned ≠ 4 uker

• 1 måned betyr samme dato neste måned

• 4 uker betyr alltid 28 dager

• Norsk lov skiller tydelig mellom frister angitt i dager, uker og måneder

Dette er ikke "min" måte å bruke ChatGPT på, men det kan jo brukes til å grave frem informasjon som kan sjekkes i ettertid. Jeg har samarbeidet på en forsknings-oppgave der vi sitter geografisk spredt. Og vi har brukt ChatGPT for bl.a. korrektur-lesing. Min sjokkartede oppdagelse var at ChatGPT "oppdaget" dette samarbeidet. Dette var bare kjekt i vår sammenheng, men dersom jeg visste at du brukte ChatGPT i en viktig  sak mot meg - så mener jeg at jeg kunne manipulere ChatGPT i min favør - og du forble uvitende. Jeg er sikker på at det blir utviklet metoder for å lure naive brukere av slikt verktøy🙂

Endret av lada1
Skrevet (endret)
On 2/23/2026 at 1:10 PM, nyansattnr5 said:

Jeg mener Ticketmaster svindlet meg ved en anledning. Hvis jeg vil få Ticketmaster til å hoste opp erstatningspenger når jeg tar dem til Forbrukerrådet, er dette noe Lovdata Pro 2 kan hjelpe meg med? Er selv verken jurist eller jusstudent.

Minner om at Lovdata Pro 2 er tilgjengelig via biblioteker. Fint å trene på og slikt burde i hvert fall fremme rettsikkerheten for oss stakkarslige lutfattige 🙂

Endret av lada1
Skrevet
lada1 skrev (På 5.3.2026 den 5.05):

Min sjokkartede oppdagelse var at ChatGPT "oppdaget" dette samarbeidet. Dette var bare kjekt i vår sammenheng, men dersom jeg visste at du brukte ChatGPT i en viktig  sak mot meg - så mener jeg at jeg kunne manipulere ChatGPT i min favør - og du forble uvitende. Jeg er sikker på at det blir utviklet metoder for å lure naive brukere av slikt verktøy

Det skal visstnok være mulig å "firgifte" datagrunnlaget til KI for å få det til å dele uriktig informasjon. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, ilpostino said:

Det skal visstnok være mulig å "firgifte" datagrunnlaget til KI for å få det til å dele uriktig informasjon. 

Derfor bør det utvikles eget brukervennlig verktøy som hjelper stakars dumme og fattige. Jeg mener at det skader rettsikkerhet og tillit i samfunnet at mange rettslige avgjørelser baserer seg bare på at  en fattig dumming skal selvprosede mot rikinger som bruker stjerne-advokater. Som å arangere boksekamp over juridiske teknikaliteter der en svekling blir satt til å sloss med en proff bokser 🙂

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har funnet denne som er gratis: pragraf-ai.no , baserer seg på bla Lovdata. Svaret den ga her er:

En måned ankefrist betyr ikke nødvendigvis akkurat fire uker (28 dager). I norsk rett forstås «én måned» som en kalender‑måned, altså fra den dagen fristen begynner til samme dag i neste måned. Hvor mange dager fristen faktisk varer avhenger av hvilken måned det er – den kan være 28, 29, 30 eller 31 dager.

Lovtekst

tvisteloven § 29‑5 (1)  Fristen for å anke er én måned når ikke annet er bestemt ved lov.

tinglysningsloven § 10  For den som har fått underretning etter § 9, er fristen for å anke en måned fra den dag da underretningen ble sendt.

Begge bestemmelsene bruker uttrykket «én måned» uten å spesifisere antall dager, og i norsk rettspraksis tolkes dette som en kalender‑måned.

Praktisk betydning

• Hvis ankefristen starter 13. mars 2026, løper den til og med 12. april 2026 (30 dager).
  • Starter den 1. februar 2026, løper den til og med 31. mars 2026 (59 dager fordi februar har 28 dager i 2026).

Dermed er fristen ikke fast 28 dager, men avhenger av den aktuelle kalenderen.

Har du en konkret sak hvor du lurer på når ankefristen utløper?

Skrevet
3 hours ago, Jussen said:

Har funnet denne som er gratis: pragraf-ai.no , baserer seg på bla Lovdata. Svaret den ga her er

Jeg få ikke tilgang til pragraf-ai.no.  Skrivefeil?

• Liker 1
Skrevet
8 minutes ago, lada1 said:

Jeg få ikke tilgang til pragraf-ai.no.  Skrivefeil?

Skriveleif, paragraf-ai.no 

Skrevet
23 hours ago, Jussen said:

Fikk du testa? Tenker mest på hvordan dette er sammenlignet med Lovdata PRO?

For meg virker dette som et forsøk på å lage verktøy for å finne frem i lovverket. Ikke mye "AI" - bare hjelp til å slå opp i norges lover.

Men man jobber med videreutvikling?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...