lada1 Skrevet 22. februar Skrevet 22. februar (endret) Jeg lekte litt med Lovdata Pro 2. Som en test spurte jeg: "Betyr en måned ankefrist presist fire uker (28 dager) ?" Da fikk jeg til svar: "Fristen for å anke er som hovedregel én måned, med mindre annet er bestemt i lov, ifølge tvisteloven § 29-5 (1). Dette er også en vanlig ankefrist i andre lover, som for eksempel i jordskiftesaker, ifølge jordskiftelova § 8-3, og i konkursloven § 153. Ankefristen er også én måned for avgjørelser etter rettshjelploven § 27 og tinglysingsloven § 10. De tilgjengelige søkeresultatene gir imidlertid ikke en presis definisjon av om en ankefrist på én måned betyr nøyaktig fire uker (28 dager). Trygderettsloven § 10 (3) viser til domstolloven §§ 148 og 149 for beregning av ankefristen, men innholdet i disse paragrafene er ikke inkludert i søkeresultatene. Uten tilgang til disse spesifikke bestemmelsene kan jeg ikke bekrefte om en måned defineres som presist 28 dager i juridisk kontekst.2" Litt mangelfult? "Fristkalkulator" (https://frister.vangsnes.org/) sier det enkelt (men fraskriver seg ansvar) og Lovdata kunne være i stand til å referere til noe skikkelig eller gjøre beregninger selv? Ja jeg kan leser Domstolloven §§ 148 og 149, men dette kunne Lovdata Pro 2 hjelpe med å lese for oss dumme amatører? Lovdata vil sikkert ha glede av brukserfaringer til amatører som meg. Kanskje flere har slike erfaringer? (Generelt har jeg hatt mye glede av Lovdata Pro 2 - det har hjulpet meg i studier av lovverket) Endret 22. februar av lada1 1
Locrin Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Her er ChatGPT som sammenligning "Betyr en måned ankefrist presist fire uker (28 dager) ?" svar med referanser til lover og en enkel forklaring Nei – en måned ankefrist betyr som hovedregel én kalendermåned, ikke fire uker (28 dager). 📚 Rettslig grunnlag 1️⃣ Domstolloven § 148 Bestemmelsen regulerer hvordan frister beregnes. Når en frist er angitt i måneder, løper den til den dagen i den siste måneden som har samme dato som startdagen. Eksempel: Dom avsagt 10. januar Ankefrist: 1 måned Fristen utløper 10. februar (ikke 7. februar) Dersom den aktuelle datoen ikke finnes i sluttmåneden (f.eks. 31. januar → februar), løper fristen til månedens siste dag. 2️⃣ Tvisteloven § 29-5 Slår fast at ankefristen i sivile saker normalt er én måned, med mindre annet er bestemt. 3️⃣ Straffeprosessloven § 310 I straffesaker er ankefristen vanligvis to uker, altså en frist angitt i uker (14 dager), ikke måneder. 📌 Enkel forklaring 1 måned ≠ 4 uker 1 måned betyr samme dato neste måned 4 uker betyr alltid 28 dager Norsk lov skiller tydelig mellom frister angitt i dager, uker og måneder 1
nyansattnr5 Skrevet 23. februar Skrevet 23. februar Jeg mener Ticketmaster svindlet meg ved en anledning. Hvis jeg vil få Ticketmaster til å hoste opp erstatningspenger når jeg tar dem til Forbrukerrådet, er dette noe Lovdata Pro 2 kan hjelpe meg med? Er selv verken jurist eller jusstudent.
lada1 Skrevet 5. mars Forfatter Skrevet 5. mars (endret) On 2/23/2026 at 12:43 PM, Locrin said: Her er ChatGPT som sammenligning "Betyr en måned ankefrist presist fire uker (28 dager) ?" svar med referanser til lover og en enkel forklaring Nei – en måned ankefrist betyr som hovedregel én kalendermåned, ikke fire uker (28 dager). 📚 Rettslig grunnlag 1️⃣ Domstolloven § 148 Bestemmelsen regulerer hvordan frister beregnes. Når en frist er angitt i måneder, løper den til den dagen i den siste måneden som har samme dato som startdagen. Eksempel: Dom avsagt 10. januar Ankefrist: 1 måned Fristen utløper 10. februar (ikke 7. februar) Dersom den aktuelle datoen ikke finnes i sluttmåneden (f.eks. 31. januar → februar), løper fristen til månedens siste dag. 2️⃣ Tvisteloven § 29-5 Slår fast at ankefristen i sivile saker normalt er én måned, med mindre annet er bestemt. 3️⃣ Straffeprosessloven § 310 I straffesaker er ankefristen vanligvis to uker, altså en frist angitt i uker (14 dager), ikke måneder. 📌 Enkel forklaring 1 måned ≠ 4 uker 1 måned betyr samme dato neste måned 4 uker betyr alltid 28 dager Norsk lov skiller tydelig mellom frister angitt i dager, uker og måneder Dette er ikke "min" måte å bruke ChatGPT på, men det kan jo brukes til å grave frem informasjon som kan sjekkes i ettertid. Jeg har samarbeidet på en forsknings-oppgave der vi sitter geografisk spredt. Og vi har brukt ChatGPT for bl.a. korrektur-lesing. Min sjokkartede oppdagelse var at ChatGPT "oppdaget" dette samarbeidet. Dette var bare kjekt i vår sammenheng, men dersom jeg visste at du brukte ChatGPT i en viktig sak mot meg - så mener jeg at jeg kunne manipulere ChatGPT i min favør - og du forble uvitende. Jeg er sikker på at det blir utviklet metoder for å lure naive brukere av slikt verktøy🙂 Endret 5. mars av lada1
lada1 Skrevet 5. mars Forfatter Skrevet 5. mars (endret) On 2/23/2026 at 1:10 PM, nyansattnr5 said: Jeg mener Ticketmaster svindlet meg ved en anledning. Hvis jeg vil få Ticketmaster til å hoste opp erstatningspenger når jeg tar dem til Forbrukerrådet, er dette noe Lovdata Pro 2 kan hjelpe meg med? Er selv verken jurist eller jusstudent. Minner om at Lovdata Pro 2 er tilgjengelig via biblioteker. Fint å trene på og slikt burde i hvert fall fremme rettsikkerheten for oss stakkarslige lutfattige 🙂 Endret 5. mars av lada1
ilpostino Skrevet 6. mars Skrevet 6. mars lada1 skrev (På 5.3.2026 den 5.05): Min sjokkartede oppdagelse var at ChatGPT "oppdaget" dette samarbeidet. Dette var bare kjekt i vår sammenheng, men dersom jeg visste at du brukte ChatGPT i en viktig sak mot meg - så mener jeg at jeg kunne manipulere ChatGPT i min favør - og du forble uvitende. Jeg er sikker på at det blir utviklet metoder for å lure naive brukere av slikt verktøy Det skal visstnok være mulig å "firgifte" datagrunnlaget til KI for å få det til å dele uriktig informasjon.
lada1 Skrevet 6. mars Forfatter Skrevet 6. mars (endret) 1 hour ago, ilpostino said: Det skal visstnok være mulig å "firgifte" datagrunnlaget til KI for å få det til å dele uriktig informasjon. Derfor bør det utvikles eget brukervennlig verktøy som hjelper stakars dumme og fattige. Jeg mener at det skader rettsikkerhet og tillit i samfunnet at mange rettslige avgjørelser baserer seg bare på at en fattig dumming skal selvprosede mot rikinger som bruker stjerne-advokater. Som å arangere boksekamp over juridiske teknikaliteter der en svekling blir satt til å sloss med en proff bokser 🙂 Endret 6. mars av lada1 1
Jussen Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars Har funnet denne som er gratis: pragraf-ai.no , baserer seg på bla Lovdata. Svaret den ga her er: En måned ankefrist betyr ikke nødvendigvis akkurat fire uker (28 dager). I norsk rett forstås «én måned» som en kalender‑måned, altså fra den dagen fristen begynner til samme dag i neste måned. Hvor mange dager fristen faktisk varer avhenger av hvilken måned det er – den kan være 28, 29, 30 eller 31 dager. Lovtekst tvisteloven § 29‑5 (1) – Fristen for å anke er én måned når ikke annet er bestemt ved lov. tinglysningsloven § 10 – For den som har fått underretning etter § 9, er fristen for å anke en måned fra den dag da underretningen ble sendt. Begge bestemmelsene bruker uttrykket «én måned» uten å spesifisere antall dager, og i norsk rettspraksis tolkes dette som en kalender‑måned. Praktisk betydning Hvis ankefristen starter 13. mars 2026, løper den til og med 12. april 2026 (30 dager). Starter den 1. februar 2026, løper den til og med 31. mars 2026 (59 dager fordi februar har 28 dager i 2026). Dermed er fristen ikke fast 28 dager, men avhenger av den aktuelle kalenderen. Har du en konkret sak hvor du lurer på når ankefristen utløper? Lov om mekling og rettergang i sivile tvister (tvisteloven) § 29-5↗Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven) § 153↗Lov om tinglysing [tinglysingsloven] § 10↗Lov om fastsetjing og endring av eigedoms- og rettshøve på fast eigedom m.m. (jordskiftelova) § 8-3↗Lov om fri rettshjelp [rettshjelploven] § 27↗Forskrift om salær fra det offentlige til advokater m.v. § 78↗Lov om anke til Trygderetten (trygderettsloven) § 9↗Vis færre
lada1 Skrevet 13. mars Forfatter Skrevet 13. mars 3 hours ago, Jussen said: Har funnet denne som er gratis: pragraf-ai.no , baserer seg på bla Lovdata. Svaret den ga her er Jeg få ikke tilgang til pragraf-ai.no. Skrivefeil? 1
Jussen Skrevet 13. mars Skrevet 13. mars 8 minutes ago, lada1 said: Jeg få ikke tilgang til pragraf-ai.no. Skrivefeil? Skriveleif, paragraf-ai.no
lada1 Skrevet 13. mars Forfatter Skrevet 13. mars (endret) 9 hours ago, Jussen said: Skriveleif, paragraf-ai.no Har ikke forklaring, men dette funket: https://www.paragraf-ai.no/ Hvem står bak denne siden? Endret 13. mars av lada1 1
Jussen Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars On 3/13/2026 at 4:23 PM, lada1 said: Har ikke forklaring, men dette funket: https://www.paragraf-ai.no/ Hvem står bak denne siden? Fikk du testa? Tenker mest på hvordan dette er sammenlignet med Lovdata PRO?
lada1 Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars 23 hours ago, Jussen said: Fikk du testa? Tenker mest på hvordan dette er sammenlignet med Lovdata PRO? For meg virker dette som et forsøk på å lage verktøy for å finne frem i lovverket. Ikke mye "AI" - bare hjelp til å slå opp i norges lover. Men man jobber med videreutvikling? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå