Gå til innhold

Hvem bør bli Norges første president?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er vi avhengige av litt ønsketenkning for å godta spørsmålet. På et eller annet tidspunkt vil et alternativ til kongehuset og statsoverhode etter arv være fornuftig å vurdere. 

For 15 år siden tenkte jeg Eva Joly kunne bli en topp kandidat. Håkon Magnus kunne gjerne være et annet alternativ. 

Hvem vil du se på valg til president i 202X?

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må det defineres hvordan type president man skal ha. I Frankrike har f.eks. presidenten en del makt, mens i Tyskland har hen en nærmest symbolsk rolle. Personlig ville jeg foretrukket tysk modell, noe som også ville ha medført færrest forandringer om man først skal gå vekk fra monarkiet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
panzerwolf skrev (32 minutter siden):

Først må det defineres hvordan type president man skal ha. I Frankrike har f.eks. presidenten en del makt, mens i Tyskland har hen en nærmest symbolsk rolle. Personlig ville jeg foretrukket tysk modell, noe som også ville ha medført færrest forandringer om man først skal gå vekk fra monarkiet.

Den Norske momarken har jo lite makt, så det er vel naturlig å erstatte likt med likt. Bare valgt da. Godt poeng 

Skrevet
kote skrev (1 minutt siden):

Noen som representerer de aller beste norske idealer og kvaliteter. 

Det er det sikkert ymse meninger om hva er. 

• Liker 2
Skrevet
Mag ne skrev (37 minutter siden):

Her er vi åpne for både idealer og navn😉

Jeg syns dette er så vanskelig. Fordi man tenker kjapt på "den og den kjente personligheten " - men så kan det være noen mindre kjent eller ukjente som ville gjort en bedre jobb. 

Spørsmålet er egentlig om vi trenger en president i det hele tatt, eller om det er nok med modellen, vi har, med statsminister. I tillegg har vi jo Stortingspresidenten. 

panzerwolf skrev (1 time siden):

Litt utenfor tema, men jeg var nylig på besøk i den franske presidentens sommerbolig. (Fort Bregancon). Det skal franskmenna ha, de tar iallefall sikkerheten til sine ledere veldig seriøst... 

• Liker 1
Skrevet

Samme hvem det er, alt er bedre enn konge systemet i Norge, dem gjlør ikke en dritt  for norske folk.
exempel,  uføre for ikke mer peng eller hjelp i samfunnet.
Rike folk får mer hjelpe enn faftige.
Bedre da med republikk, og president, lettere   avsakffe enn en politiker nå  ;)
Skulle vært straffbart og ljuge til folket som politiker, 10 års fengsel  ;) 

• Liker 1
Skrevet
Mag ne skrev (5 timer siden):

Den Norske momarken har jo lite makt, så det er vel naturlig å erstatte likt med likt. Bare valgt da. Godt poeng 

Ja, var noe sånt jeg tenkte også. Har jo for øvrig Polen som eksempel også. Der velges vel presidenten og statsminister/parlamentet uavhengig annenhver gang hvert andre år, men presidenten har mer makt.

leticia skrev (4 timer siden):

Jeg syns dette er så vanskelig. Fordi man tenker kjapt på "den og den kjente personligheten " - men så kan det være noen mindre kjent eller ukjente som ville gjort en bedre jobb. 

Spørsmålet er egentlig om vi trenger en president i det hele tatt, eller om det er nok med modellen, vi har, med statsminister. I tillegg har vi jo Stortingspresidenten. 

Litt utenfor tema, men jeg var nylig på besøk i den franske presidentens sommerbolig. (Fort Bregancon). Det skal franskmenna ha, de tar iallefall sikkerheten til sine ledere veldig seriøst... 

Til det siste avsnittet ditt, så er det jo gode grunner til at både monarker og politikere i Norge kan (og gjerne vil) bevege seg friere enn de fleste andre land. Vi er litt unike der. 

Men godt poeng om vi faktisk trenger president ja.

CorvusRaven skrev (2 timer siden):

Samme hvem det er, alt er bedre enn konge systemet i Norge, dem gjlør ikke en dritt  for norske folk.
Bedre da med republikk, og president, lettere   avsakffe enn en politiker nå  ;)
Skulle vært straffbart og ljuge til folket som politiker, 10 års fengsel  ;) 

Nja, spørs om uføre hadde fått noe mer uten kongehuset. Men dette blir andre diskusjoner. 

Blir det republikk og man må ha en president (forutsatt en mer seremoniell rolle), hadde en av de kongelige i første runde vært mitt valg. Håkon Magnus som nevnt først er jo et nærliggende alternativ.

Ellers kanskje en person som Sunniva Rose (teknisk smart og god til å forklare).

Skrevet (endret)

Kanskje det blir en, "Vi skal gjøre Norge mektig igjen", dude?

Han kan jo bruke vikingene, slik som Mussolini brukte romerriket.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet
CorvusRaven skrev (9 timer siden):

Hvis du faktisk tror dette, og ikke bare skriver det for å få en reaksjon fra andre, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å lese litt om hvordan styresystemet vårt faktisk fungerer og hvilken rolle kongen har. Stortinget har en fin side med mye nyttig og enkel informasjon, blant annet dette:

Sitat

Den formen for monarki som vi har i Norge, kalles konstitusjonelt monarki. Det betyr at Grunnloven og demokratiet står over kongen. 

Det er med andre ord ikke kong Harald som bestemmer landets lover eller hvor mye folk skal betale i skatt. Det er det Stortinget, som er valgt av folket, som gjør.

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...