Gå til innhold

Når kommer "Fjesboka"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg ser jo litt på dette med Meta og det er utrolig hvor store og mye makt de har.

Finnes det virkelig ingen gode tilsvarende plattform kun for Europa/Norge?

Har ingen tenkt på det eller er det ingen som vil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke fjesboka litt utdatert? For meg er det nå en markedsplass for bedrifter og foreninger. Og en plass å se bursdager... 

Og en chat tjeneste om en tar med messenger. 

Hadde bedrifter og foreninger brukt andre platformer for deres markedsføring og info så hadde jeg nok ikke hatt behov for å bruke det. Jo, kanskje til events. 

Så jeg tenker vi ikke trenger en ny fjesbok, men noen dedikerte platformer for ting vi fortsatt bruker den til. De finnes, men bedrifter og folk må flytte over. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
6 minutes ago, Eddiex666 said:

Hei,

Jeg ser jo litt på dette med Meta og det er utrolig hvor store og mye makt de har.

Finnes det virkelig ingen gode tilsvarende plattform kun for Europa/Norge?

Har ingen tenkt på det eller er det ingen som vil?

Skal være en europeisk variant på trappene. W tror jeg den heter. Krever identifisering.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Er ikke fjesboka litt utdatert? For meg er det nå en markedsplass for bedrifter og foreninger. Og en plass å se bursdager... 

Og en chat tjeneste om en tar med messenger. 

Hadde bedrifter og foreninger brukt andre platformer for deres markedsføring og info så hadde jeg nok ikke hatt behov for å bruke det. Jo, kanskje til events. 

Så jeg tenker vi ikke trenger en ny fjesbok, men noen dedikerte platformer for ting vi fortsatt bruker den til. De finnes, men bedrifter og folk må flytte over. 

Ja, jo, men problemet er ikke hva "vi" tenker, for vi finner jo det vi trenger på de stedene vi vil.

Men for almen folk ser jeg at de styrer ganske hardt inn i privatlivet.

Meta og Google sitter på 90% av verdens persondata!!!
Krise spør du meg...

Håper det kommer et tilsvarende plattform i regi av Europa eller Norge, så kan alle som "kun" vil ha et privat kontakt nettverk bruke dette uten å være bekymret for å legge livet sitt i fanget på Meta.

Alle så vel hvor mye pez det var med Golden... totalt umulig å få tak i Meta, strategisk makt syke 🙂

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
joandreas skrev (2 minutter siden):

Den norske heter hudd

woow... godt gjemt, men jeg fant da siden og skal absolutt teste...
Er dette bra,  er det bare å be folk om å registrere seg og slette facebook kontoen 😄

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hudd er i startfasen. Det er ikke nok brukere der til at det kan kalles en erstatning for Facebook, men det kommer seg gradvis. Spørsmålet er om de holder ut i lengden og oppnår kritisk brukermasse, og samtidig er villige til å lage et produkt som er godt nok til at folk skal migrere dit. Dersom ikke Hudd lykkes, tror jeg det blir lenge til neste forsøk i Norge.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Skrevet
joandreas skrev (9 minutter siden):

Den norske heter hudd

Ja, dem jeg tenkte på, men kommer ta hvertfall 10-25 år  hvis ikke lenger, dem blir større, dumt dem KUN er norsk. 
Dem burte ha Engelsk syns jeg, så ALLE kan joine.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i svarte skal man ha et alternativ til facebook når vi strengt tatt ikke trenger noe slikt som facebook..???

Har klart meg fint uten hele livet.

• Liker 2
Skrevet
Eddiex666 skrev (22 timer siden):

woow... godt gjemt, men jeg fant da siden og skal absolutt teste...
Er dette bra,  er det bare å be folk om å registrere seg og slette facebook kontoen 😄

Ikke slett FB, hubb kun på APP, ikke egen webside.

Fibonacci skrev (22 timer siden):

Hudd er i startfasen. Det er ikke nok brukere der til at det kan kalles en erstatning for Facebook, men det kommer seg gradvis. Spørsmålet er om de holder ut i lengden og oppnår kritisk brukermasse, og samtidig er villige til å lage et produkt som er godt nok til at folk skal migrere dit. Dersom ikke Hudd lykkes, tror jeg det blir lenge til neste forsøk i Norge.

Bare navne sier dem ikke klarer det i lengden.
jeg vedder 1 million krone rpå dem ikke blir like store som FB, pga dem er kun for Norske.
Hudd forsvinner om under 25 år.

• Liker 1
Skrevet
Fibonacci skrev (22 timer siden):

Ja, Hudd ser ganske bra ut..
En rask sjekk der så gikk det veldig enkelt å registrere seg (Vipps eller bankid) trygd og sikkert, ingen falske profiler.
Kun norske, Svenske og snart Danske profiler.

Et selskap som har opprettet tjenesten, så man får håpe det holder..x-fingrene..

Ser veldig fint ut med første øyekast 🙂

CorvusRaven skrev (22 timer siden):

Ikke slett FB, hubb kun på APP, ikke egen webside.

Har logget på med PC og nettleser her, helt likt som facebook com

og appen virker like bra..

obygda skrev (22 timer siden):

Hvorfor i svarte skal man ha et alternativ til facebook når vi strengt tatt ikke trenger noe slikt som facebook..???

Fordi det er veldig fint at vanlige folk har et sted der man kan utveksle informasjon.

Og fordi så og si alt av det vi tenker er greit å bruke er styrt av USA. 

Om man ikke har lest om det enda, så les om facility agreemen
Det er en lov i USA der regjeringen kan uten grunn hente ut persondata fra alle bedrifter i USA.

De enkelte kan reservere seg for dette, men det har ikke meta, etter det jeg ser da.

image.thumb.png.4cd326838555d012d5cdc549e28b03e9.png

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Gjør som i gamle dager. Bruk oppslagstavlen og lokalavisen til offentlig kommunikasjon. SMS og ringing til privat kommunikasjon.

Folk burde kutte ned på den sykt overdrevne bruken av sosiale medier.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
PosteMonopolet skrev (3 minutter siden):

Gjør som i gamle dager. Bruk oppslagstavlen og lokalavisen til offentlig kommunikasjon. SMS og ringing til privat kommunikasjon.

Folk burde kutte ned på den sykt overdrevne bruken av sosiale medier.

Fremstår jo som folk blir dummere og dummere jo flere sosiale medier de bruker. 

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Fremstår jo som folk blir dummere og dummere jo flere sosiale medier de bruker. 

Ja vi blir på mange måter avhengi, men samtidig er det er godt verktøy for å holde kontakt for folk er ikke lenger så flinke til det.
Ut i fra det jeg ser på Hudd så er det akkurat passe med "koblinger" som gjør at man ikke nødvendigvis skal legge hele livet i SoME...

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt er den norske varianten de prøver å lansere Hudd. Men jeg har enda ikke fått vite hvorfor jeg skal «stole» på de. Hva stopper de fra å selge dataen, bli solgt til noen kjipe, eller bare kjører på med full enshittification når de vil tjene mer penger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har de fleste us firma gjort med dataene dine allerede.

sosiale medier idag har en konkurranse om være mest mulig dritt for kundene.

bruker omtrent reddit til alt.

Endret av joandreas
Skrevet

Jeg synes Facebook er helt elendig. Veldig uoversiktlig. Innlegg kommer i tilfeldig rekkefølge etc. 

Dessverre er den viktigste egenskapen til en sånn side at "alle" er der. Det er fortsatt der alle foreninger etc har grupper og legger ut info. Dessuten kan man holde kontakt med slekt og venner i hele verden.

Jeg for min del blir litt irritert når noen ber meg melde meg inn i enda en app bare for å holde meg oppdatert. Det blir mange kanaler følge med på etter hvert.

• Liker 3
Skrevet
obygda skrev (2 timer siden):

Fordi andre enn deg fortsatt bruker det? Jeg har ikke hatt fb-konto selv på femten år, men skjønner såklart at de som bruker det ønsker et alternativ.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...