Salvesen. Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar rozon skrev (Akkurat nå): Hvis du slutter i jobben din 01.04, og du har tatt ut null dager ferie, så skal du fortsatt ha betalt hele feriepengene når du slutter. Ja, jeg snakker ikke om feriepengene.... Jeg snakker om feriedager som en trekkes for(typisk i Juni). Så om en slutter i Juli og har tatt 0 ferie får en disse pengene tilbake. Og noen blir forvirret når de slutter før Juni og tror de skal få disse pengene da også. Men de er ikke trekt og derfor er det ingenting å gi tilbake.
rozon Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar 13 minutes ago, Salvesen. said: Men arbeidsgiver er pålagt å tilse at den ansatte tar ut nok ferie pr år(minimum 21 dager?). Om personen har bedt om 21 dager lønnsfri ferie er nok arbeidsgiver dekket og kan si nei til mer ferie. Ferieloven krever at fraværet er avtalt eller fastsatt som ferie. 14 minutes ago, Salvesen. said: Dog må personen få tilbake pengene sine som er betalt inn eller rulle dagene over til neste år eller noe slikt(er vell regler for maks dager der også). I de mange arbeidsforhold er det avtalt at ferie trekkes i en mnd og feriepenger utbetales i samme mnd. For disse så skaper da ferie som ikke blir tatt ut et overheng til neste år. Arbeidsgiver har allerede trukket for 25 dager ferie og den ansatte har kanskje tatt ut 20. 5 dager er da trukket for inneværende år og selve uttaket av arbeidsfri skjer påfølgende år. Og det er jo også en avregning som må skje dersom den ansatte slutter etter at ferietrekket er gjort.
Salvesen. Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar rozon skrev (1 minutt siden): Ferieloven krever at fraværet er avtalt eller fastsatt som ferie. I de mange arbeidsforhold er det avtalt at ferie trekkes i en mnd og feriepenger utbetales i samme mnd. For disse så skaper da ferie som ikke blir tatt ut et overheng til neste år. Arbeidsgiver har allerede trukket for 25 dager ferie og den ansatte har kanskje tatt ut 20. 5 dager er da trukket for inneværende år og selve uttaket av arbeidsfri skjer påfølgende år. Og det er jo også en avregning som må skje dersom den ansatte slutter etter at ferietrekket er gjort. Jepp, så slik jeg forstår det da funker ikke teorien om å skaffe seg mer ferie ved å ta ulønnet da arbeidsgiver kan si nei etter de har oppfylt nok dager. Men så sitter de igjen, som du sier med problemet om de ubetalte feriedagene som da må gjøres opp på en måte. Så da er det åpenbart at dette ikke er noe de ønsker på noen som helst måte og dermed som i TS tilfelle sier nei.
Zepticon Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar (endret) Salvesen. skrev (57 minutter siden): Jepp, så slik jeg forstår det da funker ikke teorien om å skaffe seg mer ferie ved å ta ulønnet da arbeidsgiver kan si nei etter de har oppfylt nok dager. Men så sitter de igjen, som du sier med problemet om de ubetalte feriedagene som da må gjøres opp på en måte. Så da er det åpenbart at dette ikke er noe de ønsker på noen som helst måte og dermed som i TS tilfelle sier nei. Nei. Det er jo motsatt. Ubetalt permisjon er ikke avtalt eller fastsatt som ferie. Ulønnet permisjon er ikke det samme som ulønnet ferie. Og da vil man ikke kunne røre feriepotten. Endret 19. februar av Zepticon 1
Salvesen. Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Zepticon skrev (42 minutter siden): Nei. Det er jo motsatt. Ubetalt permisjon er ikke avtalt eller fastsatt som ferie. Ulønnet permisjon er ikke det samme som ulønnet ferie. Og da vil man ikke kunne røre feriepotten. Sorry jeg fanget ikke opp forskjellen her, altså ulønnet permisjon og tenkte ulønnet ferie. Men da er det kanskje en greie ja.
rozon Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar 57 minutes ago, Zepticon said: Nei. Det er jo motsatt. Ubetalt permisjon er ikke avtalt eller fastsatt som ferie. Ulønnet permisjon er ikke det samme som ulønnet ferie. Og da vil man ikke kunne røre feriepotten. 14 minutes ago, Salvesen. said: Sorry jeg fanget ikke opp forskjellen her, altså ulønnet permisjon og tenkte ulønnet ferie. Men da er det kanskje en greie ja. De fleste arbeidsgivere (vertfall lønningsdamer) er veldig klar over dette. Og sikkert nettopp derfor TS poster i utgangspunktet.
Hanhijnn Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Tenker at T.S. bør ta dette opp med sin tillitsmann/fagforening.
Larzen_91 Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar rozon skrev (12 timer siden): https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/ferie/ Det er bare pedantisk flisespikkeri fra min side i beste fall, men det er jo moro iblant det og. Jeg leste meg bare opp på ferieloven, og der står det at arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden. I praksis så vil det jo bety at arbeidsgiver også plikter å sørge for at arbeidstaker faktisk tar seg fri. Men det står såvidt jeg ser ikke svart på hvitt. Eller hvitt på svart for oss med dark mode.
rozon Skrevet 20. februar Skrevet 20. februar 17 hours ago, Larzen_91 said: Det er bare pedantisk flisespikkeri fra min side i beste fall, men det er jo moro iblant det og. Jeg leste meg bare opp på ferieloven, og der står det at arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid og arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden. I praksis så vil det jo bety at arbeidsgiver også plikter å sørge for at arbeidstaker faktisk tar seg fri. Men det står såvidt jeg ser ikke svart på hvitt. Eller hvitt på svart for oss med dark mode. Arbeidsgiver har ingen kontroll på hva den ansatte gjør i feriefritiden. Og om den ansatte synes jordbærplukking er veldig avslappende og restituerende, så er det neppe ulovlig for den å drive med en slik gesjeft i feriefritiden sin. 😛 Lovens krav blir oppfylt med at arbeidsgiver gir feriefritid og den ansatte avvikler denne med å ikke møte opp til arbeidsforholdet i den gitte perioden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå