Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

avspassering uten lønn,må man bruke opp feriedagene først?

Oter

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en sak ang lønningsdamen i konsernet,som påstår at når vi tar fri en dag uten lønn,så må vi bruke opp feriedagene først,stemmer det virkelig?

avdelingleder la inn fri uten lønn på meg på en fredag,og lønningsdamen forandret det til en feriedag,så hun brukte en av mine feriedager uten min godkjennelse,har hun virkelig lov til det.

hun skylder på at det er så mye jobb med legge inn avspasering uten lønn

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er neppe et lov krav om det. Du har jobbet overtid og har avtalt avspassering, det er ingen sammenheng med dine feriedager.

Systemmessig kan jeg forstå at det kanskje er byråkratisk for lønningsdamen å løse dette riktig, HR-systemer er som regel ganske vanskelig og håpløse.

Spiller det noen praktisk rolle for deg? Du som arbeidstaker bør unnsett holde orden på dine feriedager, sykedager, permisjoner osv. Nå får du en feridag minder, men har til gjengjeld en avspasseringsdag til gå. Som du eventuelt kan veksle inn med lønn hvis du ikke har behov for å ta ut avspasseringen senere. 

Det viktigst er at din avdelingsleder og du må holde oversikt over dette. Din avdelingsleder burde tatt opp dette med lønningsdamen fordi lederen din får jo også forferdelig dårlig oversikt over hva som egentlig er avtalt når lønns-kontoret driver med sin egen praksis. 

Skrevet
nor.jorgen skrev (2 timer siden):

Det er neppe et lov krav om det. Du har jobbet overtid og har avtalt avspassering, det er ingen sammenheng med dine feriedager.

Systemmessig kan jeg forstå at det kanskje er byråkratisk for lønningsdamen å løse dette riktig, HR-systemer er som regel ganske vanskelig og håpløse.

Spiller det noen praktisk rolle for deg? Du som arbeidstaker bør unnsett holde orden på dine feriedager, sykedager, permisjoner osv. Nå får du en feridag minder, men har til gjengjeld en avspasseringsdag til gå. Som du eventuelt kan veksle inn med lønn hvis du ikke har behov for å ta ut avspasseringen senere. 

Det viktigst er at din avdelingsleder og du må holde oversikt over dette. Din avdelingsleder burde tatt opp dette med lønningsdamen fordi lederen din får jo også forferdelig dårlig oversikt over hva som egentlig er avtalt når lønns-kontoret driver med sin egen praksis. 

Det ikke overtid som skal avspaseres,kun fri uten lønn,når vi jobber overtid,som er sjelden,så har vi mulighet til og stemple ut overtid til avspassering

Skrevet
Oter skrev (3 timer siden):

Det ikke overtid som skal avspaseres,

Iallefall i staten så kan man velge om man skal ha overtid mot utbetaling eller overtid som kan "veksles" inn i avspasering. regner med det er slik i det private også. 

Jeg synes det er snodig hun på lønn legger seg opp i dette. Om du bruker en feriedag eller bruker 8 timer på å avspasere en hel dag er strengt tatt det samme. Tar du en feriedag har du uansett timene med avspasering igjen til senere. 

Skrevet

Slik jeg leser det har ts ikke timer i timebank,  men ønsker permisjon uten lønn. Det burde ikke være vanskeligere å legge inn det enn å ta en feriedag. Jeg synes hele greia er merkelig

• Liker 2
Skrevet

Ved å ta fri uten lønn så risikerer man å skade grunnlag for sykepenger o.l.  

Noe som kan gi HR/Lønnskontoeret en kjedelige samtale i ettertid. 

Å ta ut ferie skader ikke grunnlaget for sykepenger. 

Skrevet

Hva er vitsen? Ta ferie uten lønn når du er tom for feriedager? Arbeidsgiver er lovpålagt og tilse at alle tar ferien sin. Å stadig gi deg ferie uten lønn skader mulighetene deres for dette. Så det er helt forståelig at arbeidsgiver ønsker å gjøre dette. Lovlighet osv skal jeg ikke begi meg utpå. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Har nylig hatt 2 dager fri uten lønn og skal ha fri torsdag/fredag uten lønn, er ingen problem her iallefall, bortsett fra at prosjektlederne ikke kan se mer enn 1 uke frem i tid (De kan det om de gidder) så det ble en del overtid denne uken utenom :lol:

Skrevet
12 hours ago, Oter said:

når vi tar fri en dag uten lønn,så må vi bruke opp feriedagene først,stemmer det virkelig?

Dette er slik jeg forstår det en permisjon - det er ikke noe som heter fri. Du har noen lovfestede permisjoner som alltid skal innvilges, og noen veldig få (ingen for menn egentlig) er lovfestet med lønn.

Slik jeg leser så skal du ha permisjon som ikke er lovfestet. Neste ledd er da om dette er en permisjon som dekkes av tariffavtale. Også tariffpermisjon kan utløse lønn. Hvis det ikke er en tariffpermisjon er det avtalefrihet mellom deg og arbeidsgiver.

Med avtalefrihet mener man at det dere blir enige om vil ingen andre legge seg borti.

Nå sier du at sjefen har innvilget dette. Da er det å gå til sjefen og forklare at lønn ikke vil gi deg dette, så får sjefen stå til ansvar for avtalen den har inngått. Så enkelt er det egentlig.

Så til lønnsdama som fremstilles som en gammel hurpe. Å legge inn et trekk på lønna betyr å legge inn minst en transaksjon ekstra på deg. Det er faktisk arbeid, og har du 2000 ansatte som leverte timelister den 5. og skal ha lønna på konto den 20. så har du et begrenset tidsrom. 

Og så har du en plikt som arbeidsgiver å sørge for at alle ansatte bruker opp ferien sin hvert år. Da er det ganske greit å lage en slik regel, så har du større sjanse for at puslespillet går opp av seg selv.

• Liker 1
Skrevet
Salvesen. skrev (8 timer siden):

Hva er vitsen? Ta ferie uten lønn når du er tom for feriedager? Arbeidsgiver er lovpålagt og tilse at alle tar ferien sin. Å stadig gi deg ferie uten lønn skader mulighetene deres for dette. Så det er helt forståelig at arbeidsgiver ønsker å gjøre dette. Lovlighet osv skal jeg ikke begi meg utpå. 

det var faktisk første gangen jeg har spurt om en dag fri uten lønn,grunnen var at jeg lå bra ann ang jobben jeg gjør,og at jeg sliter med søvnen når jeg jobber tidlig vakt,kan sove så lite som 5t til sammen over 5 netter,var litt mere denne uken,kanskje 10t over de fire nettene,så derfor spurte jeg om og få fri.

noe av problemet var at det var forskjeller i de forskjellige avdelingene der jeg jobber,hos andre avdelinger var det ingen problemer,selv om det er samme lønningsdame.

men sjefene skal uansett ha et møte ang avspasering uten lønn neste uke,der de skal diskutere hvordan det skal gjøres,om det kan gjøres,og få like regler hos alle avdelinger.

Skrevet (endret)

Hvis vi ser bort ifra permisjoner med lønnskrav (enten ved lov eller tariff), så er det som allerede nevnt over mulig for deg å inngå avtale om ubetalt permisjon dersom du skulle trenge det. Så lenge du har avtalt det med leder og de har sagt det er greit ser jeg ikke helt problemet. Dette kan også skrives på en måte som ikke får konsekvenser for A-meldingen (altså sykepengegrunnlaget dersom du skulle blitt sykemeldt). Hos oss har jeg i hvertfall full mulighet til å skrive dette etter avtale, og jeg skriver det da som en lønnsart der jeg ikke får betalt for timene, men de "teller" som timer i A-meldingen og gir sykepengegrunnlag. Som du sikkert skjønner så er jeg timelønnet, hvordan dette fungerer om man er månedslønnet vet jeg ikke, men ser ikke at det skulle være noe stort problem.

Endret av Larzen_91
Skrevet

Arbeidsgiver har en lovfestet plikt til å sørge for at arbeidstakere avvikler 25 virkedager (4 uker + 1 dag) ferie årlig.

Det er derfor svært gunstig for arbeidsgiver at ferie prioriteres før ulønnet permisjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg noen jurist, men slik jeg leser loven så plikter arbeidsgiver bare å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 dager hvert virkeår. Og at det er arbeidstakers plikt å sørge for at man faktisk tar seg den feriefritiden. Men i praksis så betyr det jo at arbeidsgiver må sørge for at ansatte faktisk tar seg fri som de skal, spesielt da det er de som sitter på feriepenga.

Men litt avhengig av bransje og oppdragsmengde så vil jeg ikke tro det er et problem, spesielt om det bare er snakk om en dag her og der og ikke store mengder. Om det allikevel er grunnen så er det veldig dårlig kommunisert fra lønnsarbeideren, og de burde heller sagt noe sånt som at "på grunn av lovkravet om ferietid har vi i vår bedrift rutine på at feriedager skal tas ut før man kan ta ut ulønnet permisjon". Så lenge de også har kontroll på at arbeidstaker også har rett på 3 uker sammenhengende fri i perioden 1. juni - 30. september.

Med det sagt så tviler jeg på at det er et stort problem. Enhver arbeidstaker vil jo i utgangspunktet ta den ferien de kan og få betalt for det. Om man ber om ulønnet permisjon er det jo fordi man ønsker ytterligere fri som man egentlig ikke har krav på men kan få etter avtale.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Skrevet

Jeg klarer enda ikke å forstå hvorfor en ønsker ferie uten lønn når en har mer ferie igjen. Altså i realiteten er all ferie i Norge uten lønn, men de fleste gjør trekk rundt juni og sper på med feriepenger slik at den for folk flest virker betalt(som også skaper forvirring der folk tror de har rett på feriepenger + ferie de ikke har tatt om de slutter tidlig i året osv). 

Skrevet
7 minutes ago, Salvesen. said:

som også skaper forvirring der folk tror de har rett på feriepenger + ferie de ikke har tatt om de slutter tidlig i året osv

Retten til ferie skjer 01.01 inneværende år. Feriepenger er opptjent fra året før, så de har du også rett til å få utbetalt fra 01.01 inneværende år - i hovedsak i forbindelse med lønnstrekket du har for uttak av ferie.

Skjønner ikke helt hva du prøver å si her.

Skrevet

Folk overser det mest grunnleggende her:

Dersom han nå bruker opp feriedagene sine, så kan arbeidsgiver senere nekte han å ta ut permisjon uten lønn da dette ikke er en lovfestet rett. Men dersom han nå tar ut permisjon uten lønn, har han fremdeles rett til å ta ut resten av ferien sin ved en senere anledning.

Så dersom man trenger fri mer enn de ukene som man har ferie, burde man sikkre seg ved å dekke inn behovet først med permisjon, så med ferie.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
rozon skrev (15 minutter siden):

Retten til ferie skjer 01.01 inneværende år. Feriepenger er opptjent fra året før, så de har du også rett til å få utbetalt fra 01.01 inneværende år - i hovedsak i forbindelse med lønnstrekket du har for uttak av ferie.

Skjønner ikke helt hva du prøver å si her.

Ja feriepenger skal en ha utbetalt, men noen folk tror de i tillegg skal få utbetalt 25 dager ferie siden de ikke har tatt dem enda. Men de er heller ikke trekt enda(ved normal løsning) så det er ingenting å få. 

Generelt sett virker det som om mange er veldig forvirret over dette med "betalt" ferie og ikke i Norge 😛

Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Ja feriepenger skal en ha utbetalt, men noen folk tror de i tillegg skal få utbetalt 25 dager ferie siden de ikke har tatt dem enda. Men de er heller ikke trekt enda(ved normal løsning) så det er ingenting å få. 

Generelt sett virker det som om mange er veldig forvirret over dette med "betalt" ferie og ikke i Norge 😛

Hvis du slutter i jobben din 01.04, og du har tatt ut null dager ferie, så skal du fortsatt ha betalt hele feriepengene når du slutter.

Skrevet
Zepticon skrev (14 minutter siden):

Folk overser det mest grunnleggende her:

Dersom han nå bruker opp feriedagene sine, så kan arbeidsgiver senere nekte han å ta ut permisjon uten lønn da dette ikke er en lovfestet rett. Men dersom han nå tar ut permisjon uten lønn, har han fremdeles rett til å ta ut resten av ferien sin ved en senere anledning.

Så dersom man trenger fri mer enn de ukene som man har ferie, burde man sikkre seg ved å dekke inn behovet først med permisjon, så med ferie.

Tja, har en det? Jeg er som mange andre ikke en jurist. Men arbeidsgiver er pålagt å tilse at den ansatte tar ut nok ferie pr år(minimum 21 dager?). Om personen har bedt om 21 dager lønnsfri ferie er nok arbeidsgiver dekket og kan si nei til mer ferie. 

Men som sagt, jeg er ikke jurist så dette er bare en teori. Dog må personen få tilbake pengene sine som er betalt inn eller rulle dagene over til neste år eller noe slikt(er vell regler for maks dager der også). 

Men om dette er ett triks jeg ikke har fått med meg skjønner jeg TS samt jeg også skjønner bedriften. De trenger ressursene sine.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...