Gå til innhold

Treng råd om kjøp av mini-PC til TV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i mange år kjøpt rimelege mini-pcar (HP prodesk/elitedesk, Lenovo tiny, Beebox etc) og kopla dei opp mot TVane i huset. Likar dette langt betre enn smartfunksjonalitet i TVar generelt. Men etter kvart som me har fått 4K-tvar i hus, vil eg gjerne at PCane heng med på 4K@60hz. Formålet er strømming (stort sett sport) i nettlesar, ingen gaming.

I PCane eg har no, har eg Intel Intel 6500T (8gb ram), 7500T (16gb ram) og 8100T (8 gb ram). Ingen av desse klarar 4K@60 utan å lugge, både i Windows og ymse Linux-distroar.

Eg veit at eg får det eg vil om eg legg ti lappar på bordet. Men vil prøve å unngå det og kjøpe brukt. Om eg oppgraderer til t.d. 10500T, vil dette gi den ynskte oppgrageringa, eller blir også det ein "sidegrade"? Ryzen, kanskje? Takk på førehand.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags kabel bruker du? Sørg for å bruke en kabel som støtter HDMI 2.0 eller nyere eller Displayport 1.2 eller nyere. Skjermkortet må også støtte 4K og 60 Hz. 

Alle tre prosessorene har integrert Intel‑grafikk som kan drive 4K, men HDMI‑versjonen som hovedkortet gir, avgjør om du får 30 Hz eller 60 Hz.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om det er slik at 7500T og 8100T ligger på grensen til å klare det pga. CPU ytelse så kan en litt bedre CPU enn disse hjelpe. 10th gen Intel har også UHD 630 iGPU, mens 11th gen Intel CPU har en bedre iGPU (UHD 730/ UHD 750).

Ytelsesmessig så er i5-10500T mye bedre enn 7500T og 8100T.

https://www.cpubenchmark.net/compare/2917vs3304vs3768vs4406/Intel-i5-7500T-vs-Intel-i3-8100T-vs-Intel-i5-10500T-vs-Intel-i5-11400T

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for tips, Svein! Solid oppgradering frå 7500T/8100T til 1050T, så skal sjå om eg får tak i ein slik.

Ilpostino: nyttar DP til HDMI-kabel som støttar 4K@60hz (skjerminnstlillangar i OS stadfester dette).

Elles ser dette ut som ein bra deal, særleg med dagens minneprisar: https://www.proshop.no/Stasjonaer-Mini-PCBarebone/Minisforum-UM750L-Slim-Ryzen-5-16GB-1TB-Windows-11-Pro/3422628 .

Endret av Voidhanger
Skrevet (endret)

Ingen direkte tips til ny maskinvare, men vær obs på at noen strømmetjenester kan levere dårligere kvalitet på lyd & bilde over nettleser vs egen app. Noen kan også levere bedre på nettleser vs egen app. Så kan være greit å undersøke tjeneste du bruker.  

Eksempelvis, Netflix appen på iPad støtter kun 1080p, men kan også gi surround lyd. Netflix på safari/nettleser på samme iPad gir 4K oppløsning, men kun stereo lyd. Mener også å huske at Netflix appen på Windows også har begrensninger i oppløsning, mens nettleseren har begrensninger i lyd. Men nå er det lenge siden jeg testet dette på Windows. 

Men f eks nvidia shield pro og Apple TV gir etter min erfaring alltid 4K og surround lyd (dog lossy) over streamingtjenester (gitt det er tilgjengelig selvfølgelig). Dog har disse boksene hver sine sterke og svake sider og nvidia shield er nå veldig gammel, og det ryktes ny Apple TV er rett rundt hjørnet. 

Endret av dTd
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Takk for råd, dTd. Opplev sjølv ofte skilnad i yting frå nettlesar vs eigen app i Windows. Lokale filer køyrd gjennom Kodi fungerer ofte langt betre på svakare maskinvare. No føretrekk eg Linux, så då blir det stort sett nettlesar eller Kodi. 

Fann ein god bruktdeal på ein mini PC med Ryzen 5625U (Vega 7-grafikk) med 16 gb ram. Kryssar fingrane for at den gjer jobben.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...