Atib Azzad Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 9 minutes ago, Subara said: Absolutt. Det har blitt mindre av fellessang i skolen. Snart kan man ikke synge nasjonalsangen lenger. https://www.tono.no/opprop-om-sang-i-skolen/ Fun fact: Arne Nordheim var styreformann i Tono fra 1979. 2
Tussi Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) Reg2000 skrev (8 minutter siden): Det finnes leger som ikke er almennpraktiserende fastleger..... Du virker veldig sikker på at vi har godt med leger i Norge, hva er tanken din om de to eksemplene jeg har nevnt? Gynkreft på Haukeland og traumekirurgien i Oslo? Liv kan gå tapt Endret 18. februar av Tussi 1
Reg2000 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 12 minutes ago, Tussi said: Du virker veldig sikker på at vi har godt med leger i Norge, hva er tanken din om de to eksemplene jeg har nevnt? Gynkreft på Haukeland og traumekirurgien i Oslo? Liv kan gå tapt Jeg vet liksom ikke hvor mange ganger jeg må gjenta dette, men det er åpenbart at vi har nok leger når vi ligger på andreplass i verden over antall praktiserende leger pr innbygger. Det er også et betydelig hopp ned til tredjeplassen. Er det virkelig umulig å komme forbi det punktet? Det kan tenkes at det finnes andre områder der problemet ligger.
Tussi Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Reg2000 skrev (Akkurat nå): Jeg vet liksom ikke hvor mange ganger jeg må gjenta dette, men det er åpenbart at vi har nok leger når vi ligger på andreplass i verden over antall praktiserende leger pr innbygger. Det er også et betydelig hopp ned til tredjeplassen. Er det virkelig umulig å komme forbi det punktet? Det kan tenkes at det finnes andre områder der problemet ligger. De legene som slutter fordi de er overbelastet føler ihvertfall ikke at de er nok på jobb, det er ihvertfall sikkert 1
Reg2000 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Just now, Tussi said: De legene som slutter fordi de er overbelastet føler ihvertfall ikke at de er nok på jobb, det er ihvertfall sikkert Du får fortsette denne tåpelige debatten på egenhånd hvis du ikke klarer å forstå tallene på antall leger i Norge.
Tussi Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) Reg2000 skrev (3 timer siden): Du får fortsette denne tåpelige debatten på egenhånd hvis du ikke klarer å forstå tallene på antall leger i Norge. Jeg forstår tallene, men du virker helt ute av stand til å forstå at høykompetente miljø kollapser med påfølgende fare for liv og helse pga legemangel, uavhengig av årsaken til legemangelen. Det hjelper ikke kreftsyke kvinner eller traumeskadde mennesker at det er nok fastleger og indremedisinere Nytter ikke å avfeie alt med at "vi har flere leger enn alle andre". Men det er jo åpenbart det du gjør Og da har jeg ikke engang nevnt problemene med leger i Flekkefjord og Arendal Endret 18. februar av Tussi 1
arne22 Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar (endret) 8 hours ago, Reg2000 said: Det finnes leger som ikke er almennpraktiserende fastleger..... Det gjør det nok, men 80% av legene i spesialisthelsetjenesten og 20% av legene i primærhelsetjenesten? Hvis fastlegeordningen ikke fungerer så bra, kan det eventuelt ha noe med dette å gjøre, hvis det er slik at bare 20% av legene arbeider innenfor fastlegeordningen? Endret 19. februar av arne22
mandodiao Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Reg2000 skrev (På 17.2.2026 den 12.42): Problemet er vel at det ikke er bare å opprette flere slike plasser. Legene som går der skal ha mye veiledning. Tror ikke man ønsker å utvide tilbudet heller da Norge har nok leger. Problemet med underskudd på LIs-1 plasser skyldes ihvertfall delvis at mange studerer i utlandet og kommer hjem for å ta Lis-1 her. Hvor mange norske leger utdannes per år? Og hvor mange av de kommer hjem fra å ha utdannet seg i utlandet? Hva hadde skjedd om de studentene sluttet å ta den økonomiske risikoen/belastningen ved å ta utdanningen utenlands? Det er i alle fall et tankekors ved utdanningamodellen, der vi i følge deg har rikelig med leger, på tross av å ikke utdanne alle selv. Samtidig som leger jobber dobbelt av det andre fagfelt gjør, og de skriker etter folk, dekker opp med vikarer fra utlandet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå