rozon Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar 12 hours ago, Cascada81 said: Utdanningsspørsmålet løser bare halve problemet. Andre halvdelen er hvordan man skal få folk til å bosette seg der det er behov for etterspurt arbeidskraft. Et eksempel som viser hvor bak mål det er her, er at lærere er høyest lønnet i byen med minst lærermangel i hele Norge, altså har lærerne i Oslo en egen tariff som gir høyere lønn enn alle andre lærere med tarifflønn i Norge. Argumentet er at det er dyrere å bo i Oslo, og det gir selvsagt en selvforsterkende spiral. Men, det er vel en diskusjon for en annen dag. Jeg ser det som uproblematisk at dersom samfunnet trenger leger, at de da går ut til studentene og plukker de som er ønskede kandidater og tilbyr dem fullfinansiert utdanning mot en plikttid (som f.eks. pilotutdanning i Forsvaret). På samme måte synes jeg også det er uproblematisk dersom selskaper gjør det samme. Det må selvsagt settes lovlig rammer man skal holde seg innenfor for å sikre den svake part, men som prinsipp synes jeg dette er OK. Da er det heller ikke utenkelig at en bedrift sponser skoler for å åpne flere linjer eller flere klasser. Akkurat det du sier om Oslo lærere er for meg urimelig. Jeg har ikke satt meg nok inn i saken til å mene noe, men ut fra det du sier så henger ikke dette på greip. 2
Tussi Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar rozon skrev (4 minutter siden): Jeg ser det som uproblematisk at dersom samfunnet trenger leger, at de da går ut til studentene og plukker de som er ønskede kandidater og tilbyr dem fullfinansiert utdanning mot en plikttid (som f.eks. pilotutdanning i Forsvaret). På samme måte synes jeg også det er uproblematisk dersom selskaper gjør det samme. Det må selvsagt settes lovlig rammer man skal holde seg innenfor for å sikre den svake part, men som prinsipp synes jeg dette er OK. Da er det heller ikke utenkelig at en bedrift sponser skoler for å åpne flere linjer eller flere klasser. Akkurat det du sier om Oslo lærere er for meg urimelig. Jeg har ikke satt meg nok inn i saken til å mene noe, men ut fra det du sier så henger ikke dette på greip. Oslo kommune er et eget tariffområde utenfor KS, og lønningene er høyere der ja
Philber Desanex Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar rozon skrev (36 minutter siden): Jeg ser det som uproblematisk at dersom samfunnet trenger leger, at de da går ut til studentene og plukker de som er ønskede kandidater og tilbyr dem fullfinansiert utdanning mot en plikttid (som f.eks. pilotutdanning i Forsvaret). På samme måte synes jeg også det er uproblematisk dersom selskaper gjør det samme. Det må selvsagt settes lovlig rammer man skal holde seg innenfor for å sikre den svake part, men som prinsipp synes jeg dette er OK. Da er det heller ikke utenkelig at en bedrift sponser skoler for å åpne flere linjer eller flere klasser. Akkurat det du sier om Oslo lærere er for meg urimelig. Jeg har ikke satt meg nok inn i saken til å mene noe, men ut fra det du sier så henger ikke dette på greip. Jeg er enig i at man kunne gjort det. Eller: Man kunne bare opprettet flere studieplasser. Det er nok folk som vil bli lege. Det er viktig å ha folk med høye karakterer, men kravet er absurd høyt. Har man over 5 i snitt så tenker jeg det holder. Noen ganger lurer jeg på om legene holder igjen for å bevare prestisjen. (Neida)
Reg2000 Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar 40 minutes ago, Philber Desanex said: Jeg er enig i at man kunne gjort det. Eller: Man kunne bare opprettet flere studieplasser. Det er nok folk som vil bli lege. Det er viktig å ha folk med høye karakterer, men kravet er absurd høyt. Har man over 5 i snitt så tenker jeg det holder. Noen ganger lurer jeg på om legene holder igjen for å bevare prestisjen. (Neida) Legeforeningen holder litt igjen, men det som primært regulerer antall studieplasser er tilgjengeligheten av turnusplasser. De er det allerede for få av. 2 1
Philber Desanex Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Reg2000 skrev (3 minutter siden): Legeforeningen holder litt igjen, men det som primært regulerer antall studieplasser er tilgjengeligheten av turnusplasser. De er det allerede for få av. OK, dette vet du sikkert mer om enn meg. Jeg vet egentlig ikke om det er legemangel heller, men har inntrykk av at noen jobber livet av seg. Det er ikke spesielt billig for samfunnet eller forsvarlig for pasientene med 60 timers uker. 1
Tussi Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Philber Desanex skrev (1 minutt siden): OK, dette vet du sikkert mer om enn meg. Jeg vet egentlig ikke om det er legemangel heller, men har inntrykk av at noen jobber livet av seg. Det er ikke spesielt billig for samfunnet eller forsvarlig for pasientene med 60 timers uker. Problemet med legene, slik jeg ser det, er at det er store ventelister for å få Lis-1-stilling. Og belastningen på de som får LIS er enorm. Hadde man økt tilgangen på Lis-1 plasser hadde man økt tilgangen på leger, og redusert belastningen på den enkelte
Reg2000 Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar 9 minutes ago, Tussi said: Problemet med legene, slik jeg ser det, er at det er store ventelister for å få Lis-1-stilling. Og belastningen på de som får LIS er enorm. Hadde man økt tilgangen på Lis-1 plasser hadde man økt tilgangen på leger, og redusert belastningen på den enkelte Problemet er vel at det ikke er bare å opprette flere slike plasser. Legene som går der skal ha mye veiledning. Tror ikke man ønsker å utvide tilbudet heller da Norge har nok leger. Problemet med underskudd på LIs-1 plasser skyldes ihvertfall delvis at mange studerer i utlandet og kommer hjem for å ta Lis-1 her. 1 2
Tussi Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Reg2000 skrev (Akkurat nå): Problemet er vel at det ikke er bare å opprette flere slike plasser. Legene som går der skal ha mye veiledning. Tror ikke man ønsker å utvide tilbudet heller da Norge har nok leger. Problemet med underskudd på LIs-1 plasser skyldes ihvertfall delvis at mange studerer i utlandet og kommer hjem for å ta Lis-1 her. Har vi nok leger? Styrkingen av fastlegeordningen har gått på bekostning av sykehusene, og flere fagmiljø kollapser av belastningen Gynkreftmiljøet ved kvinneklinikken på Haukeland f eks. https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/kk-kvinneklinikken-haukeland-lege-kirurg-kreft-flykter-slutter-gynkreft-krise-kvinnehelse Finner ikke linken, men leste en plass at de fryktet økt dødelighet blant kvinner i fasen det tar å lære opp nye kreftleger på gyn. Og traumekirurgien i Oslo https://www.nrk.no/norge/frykter-kollaps-for-traumeavdeling_-__snart-ingen-som-kan-redde-deg-1.17212767 Dette er reelle kriser pga legemangel som i stor grad skyldes overbelastning. 1
Reg2000 Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar (endret) 8 minutes ago, Tussi said: Har vi nok leger? https://www.legeforeningen.no/om-oss/legestatistikk/helsestatistikk/internasjonale-sammenligninger/ https://www.legeforeningen.no/om-oss/legestatistikk/helsestatistikk/internasjonale-sammenligninger/praktiserende-leger-per-innbygger/ Vi ligger i verdenstoppen for antall leger pr innbygger. Om de brukes fornuftig er en annen sak. Privatiseringen har også ført til at det offentlige helsevesenet tappes for ansatte som de bruker millioner på å utdanne. Endret 17. februar av Reg2000 2 2
Tussi Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Reg2000 skrev (16 minutter siden): https://www.legeforeningen.no/om-oss/legestatistikk/helsestatistikk/internasjonale-sammenligninger/ https://www.legeforeningen.no/om-oss/legestatistikk/helsestatistikk/internasjonale-sammenligninger/praktiserende-leger-per-innbygger/ Vi ligger i verdenstoppen for antall leger pr innbygger. Om de brukes fornuftig er en annen sak. Privatiseringen har også ført til at det offentlige helsevesenet tappes for ansatte som de bruker millioner på å utdanne. Vel, om vi bruker leger riktig er et viktig spørsmål. Men per idag har mangel på kvalifiserte leger fått sentrale områder innen helse til å knele. Det er et faktum
Reg2000 Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Just now, Tussi said: Vel, om vi bruker leger riktig er et viktig spørsmål. Men per idag har mangel på kvalifiserte leger fått sentrale områder innen helse til å knele. Det er et faktum Faktum er at vi har 1 praktiserende lege pr 192 innbyggere og ligger på andreplass i verden over antall praktiserende leger pr innbygger. Det er et betydelig hopp ned til tredjeplassen tyskland med 1 lege pr 222 innbyggere. Derfor anses vi å ha nok leger. Da handler det mer om å bruke de riktig. Feks har privatiseringen av endel helsetjenester ført til dårligere helsetilbud og det er ikke noe unikt for Norge. Det bør finnes folk i Norge som kan finne bedre løsninger på dette. 2
Cascada81 Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Reg2000 skrev (6 timer siden): Faktum er at vi har 1 praktiserende lege pr 192 innbyggere og ligger på andreplass i verden over antall praktiserende leger pr innbygger. Det er et betydelig hopp ned til tredjeplassen tyskland med 1 lege pr 222 innbyggere. Derfor anses vi å ha nok leger. Da handler det mer om å bruke de riktig. Feks har privatiseringen av endel helsetjenester ført til dårligere helsetilbud og det er ikke noe unikt for Norge. Det bør finnes folk i Norge som kan finne bedre løsninger på dette. Likevel tvinges kommuner i distriktene til å ty til dyre og dårlige løsninger, som nordsjøturnus og svært kostbare vikarordninger, for å gi innbyggerne et legetilbud. Det er ikke nok leger før de kan avvikle nordsjøturnus for leger i Nord-Norge, samt gjøre arbeidsuker med et tilnærmet normalt antall timer per uke til regel heller enn unntak. 2
rozon Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 14 hours ago, Cascada81 said: Likevel tvinges kommuner i distriktene til å ty til dyre og dårlige løsninger, som nordsjøturnus og svært kostbare vikarordninger, for å gi innbyggerne et legetilbud. Det er ikke nok leger før de kan avvikle nordsjøturnus for leger i Nord-Norge, samt gjøre arbeidsuker med et tilnærmet normalt antall timer per uke til regel heller enn unntak. Det har ikke noe med utdanning å gjøre. Det kan være 5000 arbeidsledige leger, og ingen av dem vil flytte til eller jobbe i Nord-Norge. 1
Reg2000 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 17 hours ago, Cascada81 said: Likevel tvinges kommuner i distriktene til å ty til dyre og dårlige løsninger, som nordsjøturnus og svært kostbare vikarordninger, for å gi innbyggerne et legetilbud. Det er ikke nok leger før de kan avvikle nordsjøturnus for leger i Nord-Norge, samt gjøre arbeidsuker med et tilnærmet normalt antall timer per uke til regel heller enn unntak. Det er godt mulig, men det skyldes ikke at det er for få leger i Norge. Da må man se på andre årsaker. 1
Tussi Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) rozon skrev (3 timer siden): Det har ikke noe med utdanning å gjøre. Det kan være 5000 arbeidsledige leger, og ingen av dem vil flytte til eller jobbe i Nord-Norge. Men vi har fagmiljø som kollapser i Norges to største byer.... pga overbelastning Endret 18. februar av Tussi
Filmvenn Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Nå har jeg ikke lest gjennom alle sidene her, men beklager hvis noen har påpekt dette tidligere. Jeg synes det er veldig ironisk at et ungdomsparti som Unge Høyre med Ola Svenneby vil kutte fag som musikk, når de ellers gauler hver jævla dag om å bevare norske verdier og kultur. Skolen er jo noe av det viktigste stedet til å bevare norsk kultur, og spesielt musikk. 6
Reg2000 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar 5 minutes ago, Filmvenn said: Skolen er jo noe av det viktigste stedet til å bevare norsk kultur, og spesielt musikk. Norge blir ihvertfall et trist land å bo i med slike holdninger til kultur. 1 1
arne22 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) On 2/17/2026 at 8:24 PM, Reg2000 said: Faktum er at vi har 1 praktiserende lege pr 192 innbyggere og ligger på andreplass i verden over antall praktiserende leger pr innbygger. Men hver enkelt fastlege har ansvaret for ca 1.000 pasienter? Skulle ikke det bli 1 lege pr 1000 inbyggere? https://sml.snl.no/fastlegeordning Endret 18. februar av arne22
Subara Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar Filmvenn skrev (2 timer siden): Nå har jeg ikke lest gjennom alle sidene her, men beklager hvis noen har påpekt dette tidligere. Jeg synes det er veldig ironisk at et ungdomsparti som Unge Høyre med Ola Svenneby vil kutte fag som musikk, når de ellers gauler hver jævla dag om å bevare norske verdier og kultur. Skolen er jo noe av det viktigste stedet til å bevare norsk kultur, og spesielt musikk. Absolutt. Det har blitt mindre av fellessang i skolen. Snart kan man ikke synge nasjonalsangen lenger. https://www.tono.no/opprop-om-sang-i-skolen/ 2
Reg2000 Skrevet 18. februar Skrevet 18. februar (endret) 39 minutes ago, arne22 said: Men hver enkelt fastlege har ansvaret for ca 1.000 pasienter? Skulle ikke det bli 1 lege pr 1000 inbyggere? https://sml.snl.no/fastlegeordning Det finnes leger som ikke er almennpraktiserende fastleger..... Endret 18. februar av Reg2000 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå