Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nye Brillerer og hvit tekst på svart bakgrunn

Tom198

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Fikk nye brillere fra Specsavers for nesten 14 dager siden og dem føles ikkje riktig tekst og små tekst vanskelig å lese, føles ut som det går rundt i hodet på meg og sliten i øynene når jeg ser på tv og leser undertekster. Det var litt opp på pluss siden i styrken min. Jeg har skjeve hornhinner og sliter med og se langt ifra og nærme. Var inne på Specsavers og de målte at styrken var riktig og det var den,han sa at siden jeg gikk litt opp pluss siden så ville jeg se mye klarere på avstand enn mine gamle briller og vil vere mer blurrete på nært, men dem føles ikkje riktig.

Jeg sliter også lese undertekster på tvn og spesielt hvit og sort bakgrunn som for eksempel Youtube kommentarer, sliter også med det samme med mine gamle briller og blir tekst blir fort blurrete med brillene på. Blir fort sliten i øynene og se på tv og lese undertekster. Jeg ser på tv i mørkt rom, ja å se tv i mørkt rom er kanskje ikkje det aller beste, men tvn er kalibrert til 100 nits

Jeg føler at alle briller jeg har hatt hjelper litt men føler aldri at dem er gir meg det beste synet.

Jeg har ikkje styrken på hånd.

Har hatt en hau med laser behandling på grunn av blødninger på øynene mine.

Jeg 45 år gammel 

Det jeg lurer på om det er noe jeg må leve med eller er det noe som kan gjøres med det 

Endret av Tom198
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ta en ny synstest hos f.eks. Synsam og sammenlign brilleseddelen (koster 495 hos min lokale). Sørg for at den tas av en optiker. Hos specsavers risikerer du at synstesten ikke er tatt av optiker og er AI assistert. Dette er oppskriften på at det blir feil.

Deretter reklamerer du til specsavers og får nye brilleglass kostnadsfritt.

Endret av mobile999
  • Liker 2
  • 4 måneder senere...
Skrevet
Tom198 skrev (På 14.2.2026 den 19.00):

Hei

Fikk nye brillere fra Specsavers for nesten 14 dager siden og dem føles ikkje riktig tekst og små tekst vanskelig å lese, føles ut som det går rundt i hodet på meg og sliten i øynene når jeg ser på tv og leser undertekster. Det var litt opp på pluss siden i styrken min. Jeg har skjeve hornhinner og sliter med og se langt ifra og nærme. Var inne på Specsavers og de målte at styrken var riktig og det var den,han sa at siden jeg gikk litt opp pluss siden så ville jeg se mye klarere på avstand enn mine gamle briller og vil vere mer blurrete på nært, men dem føles ikkje riktig.

Jeg sliter også lese undertekster på tvn og spesielt hvit og sort bakgrunn som for eksempel Youtube kommentarer, sliter også med det samme med mine gamle briller og blir tekst blir fort blurrete med brillene på. Blir fort sliten i øynene og se på tv og lese undertekster. Jeg ser på tv i mørkt rom, ja å se tv i mørkt rom er kanskje ikkje det aller beste, men tvn er kalibrert til 100 nits

Jeg føler at alle briller jeg har hatt hjelper litt men føler aldri at dem er gir meg det beste synet.

Jeg har ikkje styrken på hånd.

Har hatt en hau med laser behandling på grunn av blødninger på øynene mine.

Jeg 45 år gammel 

Det jeg lurer på om det er noe jeg må leve med eller er det noe som kan gjøres med det  Cool Games

Med historikken din med blødninger og mange laserbehandlinger synes jeg det er fornuftig å få en vurdering hos øyelege dersom dette ikke allerede er gjort nylig. Da kan man undersøke om det finnes forhold i netthinnen eller andre deler av øyet som påvirker synskvaliteten utover det som kan korrigeres med briller.

Skrevet

Det du har glemt er å oppgi er om du fortsatt besitter og kan bruke de gamble brillene.
Vis det ikke har noe med nye mot gamle briller å gjøre(forskjell i astigmakorreksjon), så er det vel blodårene(?)

Skrevet

Som mobile999 også sier lenger opp her, ta en ny synstest et annet sted og sammenlign.

Specsaver sine synstester kan sikkert være bra nok for de med vanlige synsfeil, men når det kommer til litt mer avanserte synsfeil, som det kan høres ut som er saken med dine øyne, er det vel verdt pengene å ta synstest et sted hvor det er utdannede optikere som tar testen. Specsaver sine tester er kanskje enklere i seg selv også, og gir ikke hele bildet.

Forklar de hos optikeren omtrent det du fortalte oss, og få bekreftet at det er en utdannet optiker som tar testen.

Skrevet (endret)
Lenvar skrev (På 26.6.2026 den 17.38):

Som mobile999 også sier lenger opp her, ta en ny synstest et annet sted og sammenlign.

Specsaver sine synstester kan sikkert være bra nok for de med vanlige synsfeil, men når det kommer til litt mer avanserte synsfeil, som det kan høres ut som er saken med dine øyne, er det vel verdt pengene å ta synstest et sted hvor det er utdannede optikere som tar testen. Specsaver sine tester er kanskje enklere i seg selv også, og gir ikke hele bildet.

Forklar de hos optikeren omtrent det du fortalte oss, og få bekreftet at det er en utdannet optiker som tar testen.

Hei

Tok en ny synstest og var ikkje noe forandring på synet mitt og de nye brillene var den en kvart for høy på høyre øyet fant dem ut, så dem skiftet glass tilbake til den gamle styrken min som var rett. Men fikk de nye brillene tilbake med de gamle styrke men selv da føler dem feil, gått med dem i 14 dager og liker det gamle paret mitt bedre enda de nye har samme styrke som de gamle har

Men har gitt Specsavers beksjed om glorier på hvit underyekst osv og med avstands brillene mine er slitsomst å se på tv, undertekst er dobbel og glorier rundt og hvit generelt er slitsomt på øynene mine.

Undertekst og hvit er akkurat som det er på en Led tv når det er lyst og mørkt i samme scene for øynene min og jeg har en Oled tv hehe kalibrert til 100nits om det har noe å si.

Tar jeg av meg brillene og flytter meg nærmere tvn da blir underteksten mye skarpere enn på avstandst brillene mine og glorien rundt tekst blir ikkje så intens somnår jeg sitter på sofan med brillene. Når jeg er nærmt tvn da er enkler å lese tekst og skarpere, son komentarer på Youtube osv blir ikkje så slitsom og enklere å lese, sitter jeg meg i sofan med brillene på og skal lese samne tekst blir det blurret og ikkje skarp og klarer ikkje å fokusere på teksten og øynene blir sliten av det,samme med all tekst langt i fra med brillene på

Beklager for skrivingen min

Har dysleksi

Endret av Tom198
Skrevet

Siden specsavers ikke gir ut brilleseddel, så er du ikke nysjerrig nok tiø å funne ut hva de har forandet.
Sannsynligvis har de enten økt eller senket astigmakorreksjonen, noe som gir overlappenede bilder ved kontrast. Dette gir en haloeffekt, vis du ikke ser det som 4-5 overlappende elementer.

Skrevet (endret)
Tom198 skrev (13 timer siden):

Tok en ny synstest

Det kan kanskje også være selve glasset, og kvaliteten på det, som ikke er bra nok? Eller at det harmonerer dårlig med ditt syn.

Har du hørt med en utdannet optiker hos en annen forhandler? Specsavers er billig, men det er gjerne en grunn til det. 

Endret av Lenvar
Skrevet
Lenvar skrev (8 timer siden):

Det kan kanskje også være selve glasset, og kvaliteten på det, som ikke er bra nok? Eller at det harmonerer dårlig med ditt syn.

Har du hørt med en utdannet optiker hos en annen forhandler? Specsavers er billig, men det er gjerne en grunn til det. 

Hei

Nei det har jeg ikkje

Jeg har 2 andre i mitt område

Synsam

Brilleland

Hvilken anbefaller du.

Skrevet
Tom198 skrev (1 time siden):

Synsam

Brilleland

Hvilken anbefaller du.

Jeg har ikke brukt noen av dem. Men etter hva jeg forstår, så jobber det autoriserte optikere hos begge kjeder. Hvem som er best, vet jeg ikke. Det kan også være forskjell fra avdeling til avdeling.

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men har du fått justert de nye brillene hos brillebutikken slik de sitter slik de skal på hodet? Når du bestiller nye briller, merker optikeren av på glasset hvor senteret av øynene dine er. Om du har høy styrke og astigmatisme, er det ganske viktig at brillene sitter riktig på hodet, slik at du ser gjennom dette punktet. Om brillene sitter skjevt, eller for høyt eller lavt, kan du få halo effekter, dobbeltsyn, problemer med fokusering, hodepine og lignende. På brillebutikken vil de ha en dings som måler dette.

Skrevet
likferd skrev (15 minutter siden):

Kanskje et dumt spørsmål, men har du fått justert de nye brillene hos brillebutikken slik de sitter slik de skal på hodet? Når du bestiller nye briller, merker optikeren av på glasset hvor senteret av øynene dine er. Om du har høy styrke og astigmatisme, er det ganske viktig at brillene sitter riktig på hodet, slik at du ser gjennom dette punktet. Om brillene sitter skjevt, eller for høyt eller lavt, kan du få halo effekter, dobbeltsyn, problemer med fokusering, hodepine og lignende. På brillebutikken vil de ha en dings som måler dette.

Hei

Nei jeg har bare fått dem også har dem justert at de sitter bra på ørene

Dem har ikkje sjekket noe om at glassene er senteret av øynene mine.

Skrevet
Lenvar skrev (43 minutter siden):

Jeg har ikke brukt noen av dem. Men etter hva jeg forstår, så jobber det autoriserte optikere hos begge kjeder. Hvem som er best, vet jeg ikke. Det kan også være forskjell fra avdeling til avdeling.

Ok

Jeg bestiller en time hos en av dem også ser jeg hva dem sier.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...