Gå til innhold

Alt for Norge eller Alt for Mette?

Leo_

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker sinnssvakt å kalle det monarki den tid de ikke har makt til å herske. Monarki og anarki er begge ord som angir antall herskere, altså én og ingen.

Hvis man skal ha noen til å lede, må det være noen som har tillit og som kommanderer respekt. Det gjelder verken kongehus eller regjeringa.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (9 timer siden):

Uenig. Det er FRP som ødela for FRP (evt MDG) som gikk hardt ut og var tydelige på at de ikke ønsket Sylvi som statsminister. At MDG kom seg over sperregrensen var avgjørende for valgresultatet. Selv om FRP har mange tilhengere blant velgerne, så er de også det partiet som flest velgere liker minst. Politikk, Frp | Måling: Dette partiet liker folk minst

Les deg opp se nyhetene, Erna sa jo det selv, IKKE STEM PÅ FRP.  
Alle vet dette, og hørte hun sa dette, det ødela alt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (4 timer siden):

Det virker sinnssvakt å kalle det monarki den tid de ikke har makt til å herske. Monarki og anarki er begge ord som angir antall herskere, altså én og ingen.

Hvis man skal ha noen til å lede, må det være noen som har tillit og som kommanderer respekt. Det gjelder verken kongehus eller regjeringa.

Vi har et konstitusjonelt monarki.

Ellers er du fritt til å føle hva du vil for Kongen.

For meg så har han absolutt respekt og tillit og er en god leder og har ledet Norge gjennom hele sitt liv.

Endret av MrVilla
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rexxus121 skrev (31 minutter siden):

Les deg opp se nyhetene, Erna sa jo det selv, IKKE STEM PÅ FRP.  
Alle vet dette, og hørte hun sa dette, det ødela alt.

Det er begrenset hvor mange folk det er i befolkningen som faller for FRP sin retorikk. Høyre ødela for seg selv pga at Erna manglet tillit etter covid - fadesen hvor hun brøt covid - reglene, samt etter aksjeskandalen til mannen. Erna og dermed Høyre ødela ikke for FRP, Høyre ødela for Høyre. Om noe, så bidro det til at flere velgere gikk til FRP, så det er faktisk mer riktig å si at Høyre hjalp FRP til å bli så store som de ble. Du kan gjerne også linke til en artikkel hvor Erna sier at folk ikke skal stemme på FRP. 

• Liker 5
Skrevet
Tussi skrev (7 minutter siden):

Fin artikkel, problemet er etter min mening kongehuset sin håndtering ; den er under all kritikk. Vi skjønner at de er seg selv nærmest, så fint at de tar vare på Marius og hverandre, flokken, men hva med folket ? Forstår Haakon at folket føler seg forrådt? Flere påpeker at det er nå blitt flaut å være nordmann. De har feilet fullstendig i rollen sin: de er verken samlende eller symbolsk. Jeg hadde virkelig ønsket meg at han også sa noe om den store flokken sin: oss, folket. Jeg oppfatter retorikken hans som dividerende; det er dem (kongefamilien) mot media/folket. Trist. 

• Liker 2
Skrevet
MrVilla skrev (20 timer siden):

Tror jeg vil utfordre alle til å komme opp med en god uttalelse som kongehuset/Kongen eller Kronprinsen kunne gitt som ville vært tilstrekkelig.
Det finnes ikke. Kongen har uttrykt sympati med alle som er rammet av saken til Marius og stort lenger er det vanskelig å gå enn så lenge saken er i retten. Han er faktisk ikke dømt enda. 

Det er vel neppe noen i Kongehuset som ikke prøver å finne en måte å dempe skaden på. Ikke nødvendigvis for å beskytte MM eller Marius, men for å beskytte Monarkiet. 

Her er jeg ikke enig. 

Det er så mange ting de kunne ha adressert men ikke har gjort:

Vi støtter Marius som vår sønn og vi støtter rettsapparatet og eventuelle offer i sin søken på sannhet og rettferdighet. 

Vi tar den sterkeste avstand fra de kriminelle handlinger Marius selv har erkjent og ønsker å understreke at de ikke er forenelig med vårt verdisyn verken som privatpersoner eller rollen som representanter for det Norske Kongehus.

Vi har derfor forståelse for at det norske folk reagerer med skuffelse når vi står i den situasjonen vi i dag gjør. 

Dette er bare on top of my brain eller hva det heter. Dvs jeg er ikke en betalt rådgiver av kongehuset og mener det er lett å hoste opp noe bedre enn det de har kommet med så langt.

Jeg vil også si at for min del er det største sviket at de har vist seg flere ganger offentlig med Marius, etter Marius saken begynte å rulle ut. Madrasskjøpet med Marius mener jeg personlig var strategisk og hadde til hensikt å sende ett signal til eventuelle offer under arbeidet med saken: Marius er under vingen til de mektigste folka i Norge. Det var uten tvil en kjempe taktisk fordel for han når mamma Mette Marit står å fniser og flirer sammen med ham ute på shopping samtidig som media ruller ut anklager om vold og voldtekt. Nå vet vi at dagen før denne shoppingturen er han også anklaget for å ha voldtatt noen. Så Mette Marit har ikke bare sendt signalet til eventuelle offer om hvor beskyttet Marius er, hun har også sendt signalet klart og tydelig til Marius selv. 

Jeg kjenner familier som har slått hånden av sine familiemedlemmer med samme historikk som Marius. Det har ikke vært med lett hjerte. En av årsakene tror jeg til at Marius har fått feilutvikles så mye som han har er nettopp at er tilnærmet utømmelig med ressurser og makt rundt ham. Lik Epstein for øvrig. Det som er fellesnevner er at når du har ekstremt mye makt og penger i sammenligning med de rundt deg så har du også en langt høyere mulighet til å misbruke dette om du latent eller underveis utvikler avvikende sosial adferd. For en vanlig rusmisbruker ville pengene begynne å knipe, og det er ofte her normale familier begynner å slå handen av; de ser at de selv og eventuelle søsken/barn, risikerer å bli dratt med ned i dragsuget: de mister hus og hjem, verdier forsvinner.

Eventuelle kjærester utsatt for overgrep/vold vil nok fortere avvise en rusmisbruker uten arbeid, makt, status og ressurser. 

At kongehuset selv ikke adresserer at de privilegerer de har kan misbrukes i feil hender, at dette er en slags usagt greie man ikke snakker om, som om den ikke er der, synes jeg er ett dobbelt svik.

Jeg mener også til sist at de genuint har sviktet som foreldre; de har sett mye den andre veien og beskyttet ham når han har vært konfrontert med konsekvenser av sine egne handlinger. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg er verken for eller mot kongen. Kanskje hakket mot da han fremstod som Woke.

Etterfølgerne derimot er sjanseløse mennesker.

• Liker 2
Skrevet
leticia skrev (54 minutter siden):

Det er begrenset hvor mange folk det er i befolkningen som faller for FRP sin retorikk. Høyre ødela for seg selv pga at Erna manglet tillit etter covid - fadesen hvor hun brøt covid - reglene, samt etter aksjeskandalen til mannen. Erna og dermed Høyre ødela ikke for FRP, Høyre ødela for Høyre. Om noe, så bidro det til at flere velgere gikk til FRP, så det er faktisk mer riktig å si at Høyre hjalp FRP til å bli så store som de ble. Du kan gjerne også linke til en artikkel hvor Erna sier at folk ikke skal stemme på FRP. 

Desverre har videoen/nyhetene slettet innlegget, finner det ikke mer, dette var  før valget hun sa dette.

Skrevet

Før kunne kongehuset gjøre flere feil uten at det ble kommentert, fordi de hadde mer respekt og det ikke fantes sosiale medier. Gjør de feil i dag spres det asap, og hele folket er på plass for å fortelle sin mening. Er man sur en morgen, så kan man jo la det gå utover en politiker eller kongehuset. Man legger ikke bånd på seg uten en redaktør som sensurerer. Pressen er heller ikke nådig, selv om de følger presseetiske regler. https://www.tv2.no/nyheter/brot-fotoforbud-bortvist-fra-rettssaken-mot-hoiby/18540201/

Det er heller ikke enkelt å være politiker lenger. Når en politiker gjør feil, ja da krever folket at de må gå. Det forutsetter en sterk rygg.

Hvor kommer sinnet i fra? Norge er fortsatt ett av verdens beste land å leve i.

Noen må besette elitestillingene også. Og de må selvsagt følge loven som andre folk, betale skatt og ikke ta i mot gaver og bestikkelser.

I kraft av hvordan samfunnet har utviklet seg, tenker jeg det ikke er sunt å tilhøre et kongehus, når trykket blir så sterkt i kriser. Feilene de gjør viser at de er mennesker som oss og ikke opphøyet. Da mister de samtidig noe av magien.

Kongehuset har heller ikke gjort det lett for oss ved å ta utradisjonelle valg  og ved å gå i mot "konservative verdier", som gjør det vanskeligere å fylle rollen.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/V61mgd/kong-olav-hadde-rett

Skrevet

Enig:

MrVilla skrev (9 timer siden):

Når det gjelder posisjoner som går i arv så er jeg ikke helt uenig. Det virker litt gammeldags. På den annen side så tenker jeg at hvem er bedre til å lede landet enn noen som har blitt oppdratt til det siden dem var født? Som ikke har noen politisk agenda og som er der uansett! Jeg synes det er veldig stabilt og samlende. 
Talene som Kongen har er helt fantastiske å høre på. Ikke noe høyre gjorde ditt da og Frp gjorde ditt då og bla bla bla. Nei. Her er det Taler om Norge og dems innbyggere. 

Og for de som setter pris på kultur. Jeg tror ikke slottet hadde vært pusset opp uten Dronning Sonja. Det var mye kritikk for pengebruken.

Håper at vi etterhvert får "den gode samtalen" - fra kongehuset, som kan være en støtte for de som sliter med rusmisbruk i familien. Og at MM og Haakon på tross av alt som har skjedd kan være et forbilde for andre, fordi de holder sammen i gode og onde dager. Men spørs om MM orker å møte hele verdenspressen med svekket helse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 2/7/2026 at 10:55 AM, Rexxus121 said:

Kalles Arvesynden  fra Bibelens sidesyn, Morra var jo kriminell før drev med dop, nå gjør sønnen det.

Sosial arv på fagspråket. Men dette at både hennes mann, sønn og venn havnet i fengsel. Vet jeg ikke hva kalles.

• Liker 3
Skrevet
On 2/7/2026 at 11:29 AM, skaftetryne32 said:

kriminell mor, kriminell far, alkoholisert bestefar og den eneste i barneflokken som ikke er kongelig, det er en voldsom forskjell i status der, jeg kan på sett og vis forstå at det kan ha vært vanskelig for ham, ikke at det unnskylder noe om han er skyldig i det han anklages for. 

Det der er jo formildende omstendigheter.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
23 hours ago, obygda said:

Å fø MM, eller "mette" marit er jo et problem for Haakon om dagen. Han som skal passe på "flokken" sin har virkelig fått en munnfull å håndtere nå. Jeg mener dette går åt skogen. Mette Marit sine smøreturer med Epstein viser jo at man ikke kan stole på dette mennesket.  Denne Marius er jo helt hinsides ødelagt - tror ikke kan kommer på rett kjøl noen gang. Og da har jeg ikke begynt å snakke om øgler og engler...denne kongefamilien er ødelagt dessverre.

Det er kanskje slik det må bli. Når du kan og har muligheten til å gjøre hva enn du vil ?

• Liker 1
Skrevet
Ove38 skrev (16 minutter siden):

Sosial arv på fagspråket. Men dette at både hennes mann, sønn og venn havnet i fengsel. Vet jeg ikke hva kalles.

Tror du folket vil ha MM som Dronning , når Haakon overtar etter Kongen vår?

Eller blir hun fratatt Tittelen sin pga det som har skjedd nå?
Det skjer så mye nå med Norske folket, dratt inn mye dritt  pga USA for og si det sånn, og skitne folk.

Skrevet
Subara skrev (35 minutter siden):

Før kunne kongehuset gjøre flere feil uten at det ble kommentert, fordi de hadde mer respekt og det ikke fantes sosiale medier. Gjør de feil i dag spres det asap, og hele folket er på plass for å fortelle sin mening. Er man sur en morgen, så kan man jo la det gå utover en politiker eller kongehuset. Man legger ikke bånd på seg uten en redaktør som sensurerer. Pressen er heller ikke nådig, selv om de følger presseetiske regler. https://www.tv2.no/nyheter/brot-fotoforbud-bortvist-fra-rettssaken-mot-hoiby/18540201/

Det er heller ikke enkelt å være politiker lenger. Når en politiker gjør feil, ja da krever folket at de må gå. Det forutsetter en sterk rygg.

Hvor kommer sinnet i fra? Norge er fortsatt ett av verdens beste land å leve i.

Noen må besette elitestillingene også. Og de må selvsagt følge loven som andre folk, betale skatt og ikke ta i mot gaver og bestikkelser.

I kraft av hvordan samfunnet har utviklet seg, tenker jeg det ikke er sunt å tilhøre et kongehus, når trykket blir så sterkt i kriser. Feilene de gjør viser at de er mennesker som oss og ikke opphøyet. Da mister de samtidig noe av magien.

Kongehuset har heller ikke gjort det lett for oss ved å ta utradisjonelle valg  og ved å gå i mot "konservative verdier", som gjør det vanskeligere å fylle rollen.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/V61mgd/kong-olav-hadde-rett

At man tidligere godtok maktmisbruk rettferdiggjør ikke at man burde akseptere i det i dag. Det er bra at vi har en fjerde statsmakt som faktisk gjør jobben sin.

Det er ikke snakk om ubetydelig slarv her: veldig få har brydd seg om at stesønnen til krompen er en knarker, det er når han begynner å bli en trussel for samfunnet han har havnet i søkelyset. Eller mener du seriøst vi ska la voldsmenn og potensielle voldteksforbrytere forbi gå i stillhet når de innehar enerom mengder formell eller uformell makt i tråd av den strukturelle maktposisjonen de besitter?

Mette Marit har googlet en daværende dømt pedofil og synes det ikke så bra ut hva enn hun fant. 

Det er seriøse kriminelle handlinger. Ikke slarv om hvem som er uvenn med hvem eller hva slags kjole de har på. 

• Liker 5
Skrevet
Rexxus121 skrev (5 minutter siden):

Det skjer så mye nå med Norske folket, dratt inn mye dritt  pga USA for og si det sånn, og skitne folk.

At MM mister tittelen er vel ekstremt lite sannsynlig. Det skal veldig mye til og har vel aldri skjedd før i Norge.

I tillegg så blir hun jo dronning automatisk når kronprinsen blir konge.

Ikke helt den dronningen jeg så for meg.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
MrVilla skrev (2 minutter siden):

At MM mister tittelen er vel ekstremt lite sannsynlig. Det skal veldig mye til og har vel aldri skjedd før i Norge.

I tillegg så blir hun jo dronning automatisk når kronprinsen blir konge.

Ikke helt den dronningen jeg så for meg.

Jeg tror hun vil på en eller annen måte si den fra seg, Haakon vil fungere som konge uten at hun krones til dronning.

De vil skylde på helsa hennes.

Dette har skjedd før med andre kongehus og er ikke nytt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
22 minutes ago, Rexxus121 said:

Ja, men ikke av gode grunner. For det folket tenker nå er, kan de så kan vel også vi.

Endret av Ove38
  • Liker 1
Skrevet
mad.cat skrev (2 timer siden):

Flere påpeker at det er nå blitt flaut å være nordmann.

At jeg sier det er flaut er ikke utelukkende pga kongehuset altså, men de politikerne som også har blitt dratt opp i tilknytning til Epstein. Det er helheten, ikke bare pga henne og sønnen hennes. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...