Gå til innhold

kunne gjort seg med litt global-oppvarming om dagen? drittlei kulde

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Føler jeg begynner å gjenta meg litt for mye nå.

Iskjerneprøver. Ønsker å du lære mer om teorien bak å forstå atmosfæren ved å se på is så finnes det rikelig med ressurser rundt på nettet.

Forklarer det hvorfor isen som lå over mesteparten av Norge tinte? Eller benekter du at istiden fantes?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TheKims skrev (1 minutt siden):

Forklarer det hvorfor isen som lå over mesteparten av Norge tinte?

Om CO2-konsentrasjon forklarer hvorfor mesteparten av isen tiner? Ja, det er det nåværende vitenskaplige konsensuset. Om det forklarer slutten av istiden? Nei, som vi allerede snakket om så var istiden forårsaket av endringer i klodens bane og rotasjonsakse.

Sitat

Eller benekter du at istiden fantes?

Hvordan i alle dager har du fått det for deg at jeg benekter istiden?

• Liker 4
Skrevet
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Om CO2-konsentrasjon forklarer hvorfor mesteparten av isen tiner? Ja, det er det nåværende vitenskaplige konsensuset. Om det forklarer slutten av istiden? Nei, som vi allerede snakket om så var istiden forårsaket av endringer i klodens bane og rotasjonsakse.

Vi går i samme bane og rotasjons akse som vi alltid har gjort. Du snakker bare tøv. Solen har sine sykluser med lav og høy aktivitet, det påvirker været vi opplever. Lite aktivitet på sola så blir det kaldt, mye aktivitet så blir det varmt. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (36 minutter siden):

Jeg er født på 60tallet og jeg husker vi spiste hvalkjøtt (Som jeg mislikte sterkt, lever var bedre) Men at min mor klagde over at isbjørnkjøtt var umulig å oppdrive har jeg ingen erindringer om- Ikke kommer jeg på noen kjente isbjørn retter heller. Forloren isbjørn , isbjørn entrekot eller isbjørn kjøttkaker. 

Tror dessuten at stopp i selfangst kan ha påvirket endel også

Isbjørn is husker jeg selvfølgelig!

Endret av Trestein
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
TheKims skrev (12 timer siden):

Vi går i samme bane og rotasjons akse som vi alltid har gjort. Du snakker bare tøv. Solen har sine sykluser med lav og høy aktivitet, det påvirker været vi opplever. Lite aktivitet på sola så blir det kaldt, mye aktivitet så blir det varmt. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det.

Hvordan kan du vite at Jordas bane og rotasjonsakse alltid har vært den samme? Hvordan kan du vite at Solen sin syklus har hatt lav og høy aktivitet før dette ble registrert i sanntid av mennesker? Var du der? Eller baserer du disse påstandene på ekstrapolering?

Skrevet
Larzen_91 skrev (7 timer siden):

Hvordan kan du vite at Jordas bane og rotasjonsakse alltid har vært den samme? Hvordan kan du vite at Solen sin syklus har hatt lav og høy aktivitet før dette ble registrert i sanntid av mennesker? Var du der? Eller baserer du disse påstandene på ekstrapolering?

Solens syklus er godt dokumentert. 11 år med økt aktivitet og 11 år med mindre aktivitet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Solflekksyklus

• Liker 1
Skrevet
Gavekort skrev (21 timer siden):

Hvordan i alle dager har du fått det for deg at jeg benekter istiden?

Der er slutten av istiden som skurrer litt. Co2 nivå var på 180ppm. Det skulle aldri blitt varmt igjen. Alikevel steg temperaturen til godt over dagens på få tusen år. Co2 kondentrasjonen fulgte sakte etter og fulgte henrys lov 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Der er slutten av istiden som skurrer litt. Co2 nivå var på 180ppm. Det skulle aldri blitt varmt igjen. Alikevel steg temperaturen til godt over dagens på få tusen år. Co2 kondentrasjonen fulgte sakte etter og fulgte henrys lov 

Fordi istiden ikke var forårsaket av CO2

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Fordi istiden ikke var forårsaket av CO2

Det er greit men istiden forårsaket at co2 nivået falt. Om co2 styrer temperaturen er det litt rart at effekten har stoppet ved 300 og 180ppm flere ganger gjennom historien. Man skulle tro at om co2 driver temperatur vil effekten fortsette til nivået er null og jorden iskald. Motsatt ved 300. Hvorfor har den stoppet der? Burde det ikke bare bli varmere og varmere mer og mer co?. Havet inneholder 90% av verdens co2 så det er ikke det at det er tømt for co2 ved 300ppm

• Hjerte 1
Skrevet
TheKims skrev (På 20.2.2026 den 19.30):

Hvordan vet du dette? Fant du på det selv?

Skrevet
TheKims skrev (3 timer siden):

Solens syklus er godt dokumentert. 11 år med økt aktivitet og 11 år med mindre aktivitet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Solflekksyklus

Åja, så dokumentert av de samme forskerne som har vist at den globale oppvarmingen skyldes CO2?

Hvorfor tror du på det forskerne har funnet ut som solsykluser, men ikke det de samme forskerne har funnet ut om CO2?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...