Gå til innhold

kunne gjort seg med litt global-oppvarming om dagen? drittlei kulde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er -12 her nå, skal bli -15 i natt. Har vært slik en god stund nå, egentlig veldig fint på vinter med slikt vær, skikkelig sol om dagen også. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (10 minutter siden):

skikkelig sol om dagen også. 

er sola fremme hjelper selvsagt på situasjonen, men når det er driitkaldt + gråvær er det nitrist.

Skrevet (endret)

hvor finner man historisk oversikt over årlig gjennomsnitt-temperatur for Norge, altså hele landet under ett, ikke oppdelt på steder/fylker.

kunne vært interessant å vite om vi følger den globale trenden?

Endret av Mr.M
Skrevet
Mr.M skrev (1 time siden):

hvor finner man historisk oversikt over årlig gjennomsnitt-temperatur for Norge, altså hele landet under ett, ikke oppdelt på steder/fylker.

Mulig denne ikke er bra nok, men bruker alltid denne selv når jeg skal ut å reise. 

Været og temperatur i Norge i Januar 2026

Skrevet
10 hours ago, Mr.M said:

Jeg kom aldri tilbake til deg med eksempler på at vi har blitt advart i media om kalde vintere, men Tronhjem gjorde den jobben, uten at du tilsynelatende ingikk noe mer med det, nå fikk du vist at media har vidreformidlet denne sannheten om global oppvarming, hva så?

Her er en historisk oversikt over gjennomsnittstemperaturer i Norge.

[...]Hovedtendensen i temperaturutviklingen for Norge de siste drøyt 100 år er at det har blitt varmere. Fra 1900 frem til cirka 1985 lå temperaturen rundt en grad under den nyeste normalen, med en kortvarig varmere periode på 30-tallet.

Etter 1985 og frem til i dag har temperaturen økt, og derfor er den nyeste normalen høyere enn tiden før. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Atib Azzad skrev (8 timer siden):

takker 👍

Jeg kom aldri tilbake til deg med eksempler på at vi har blitt advart i media om kalde vintere, men Tronhjem gjorde den jobben, uten at du tilsynelatende ingikk noe mer med det

joa, det var prisverdig, men linkene var ikke akkurat mainstream for mannen-i-gata?, dvs. ingen til norske nettaviser, NRK/TV2 etc. som gjerne er der folk i kongeriket får informasjon fra. Jeg mener vel egentlig at muligheten for kaldere vintre fortsatt er underkommunisert eller har druknet i fokus på (global) oppvarming.

hva så?

jeg får en litt følelse av at dere som er "global-oppvarming disipler" veldig raskt går i en slags forsvarsposisjon og er generelt mistenksomme mot spørsmål/problemstillinger som er litt annerledes, i den tro at det er forsøk på å så tvil om global-oppvarming. Det er ikke tilfelle for min del, da jeg faktisk tilhører de som tror at menneskelig aktivitet påvirker klima.

Det jeg er/ble nysgjerrig på, var vel egentlig om det fins geografiske/regionale forskjeller i verden. Øker temperaturen raskere noen plasser i verden enn andre steder? Eller omvendt, vil evt. synkende temperatur vintersesong noen land/regioner, bremse høyere gj.snitt temp. i forhold til normalen globalt?

[...]Hovedtendensen i temperaturutviklingen for Norge de siste drøyt 100 år er at det har blitt varmere. Fra 1900 frem til cirka 1985 lå temperaturen rundt en grad under den nyeste normalen, med en kortvarig varmere periode på 30-tallet.

Etter 1985 og frem til i dag har temperaturen økt, og derfor er den nyeste normalen høyere enn tiden før.

det er en link nederst på siden der, som går til Norsk klimaservicesenter. litt ned på forsiden, er det tjeneste der man kan se klimaframskrivninger ved å velge ulike parametre.

https://klimaservicesenter.no/

i mitt tilfelle:

https://klimaservicesenter.no/climateprojections?index=diff-tas&period=winter&scenario=rcp45&area=99

Klimaindeks: middeltemperatur

Utslippscenario: middels

Periode: 2041 - 2070

Sesong: vinteren

Område: Norge

da "oppdager" jeg at denne fremskrivningen åpenbart mener at det ikke blir kaldere vintre fremover. Hvordan rimer det, når forskning altså hevder at det er risiko for kaldere vintre?

Endret av Mr.M
  • Hjerte 1
Skrevet
22 hours ago, Mr.M said:

joa, det var prisverdig, men linkene var ikke akkurat mainstream for mannen-i-gata?, dvs. ingen til norske nettaviser, NRK/TV2 etc. som gjerne er der folk i kongeriket får informasjon fra. Jeg mener vel egentlig at muligheten for kaldere vintre fortsatt er underkommunisert eller har druknet i fokus på (global) oppvarming.

BBC & The Guardian er da tilgjengelige for mainstream mannen-i-gata.
Men ok.. Her er yr i 2013:
[...]Klimakrisen er ikke avlyst selv om du hutrer deg igjennom iskalde vinterdager. Tvert imot kan global oppvarming være årsaken til kulden og gi oss flere iskalde vintre.
VG 2012:
[...]En ny forskningsrapport viser at den globale oppvarmingen kan gjøre vintrene kaldere.
Sunmørsposten 2012:
[...]Vi kan godt få fine, kalde vintre også i et varmere klima, men i lite snøsikre kyststrøk ligger det an til å bli lenger mellom hver gang vi kan få lært barna å stå på ski.
Samtidig kan det være at mens vi nyter gnistrende kalde vinterdager på fastlandet, sitter folk på Svalbard og Grønland og undrer seg over regn midt i mørke vinternatten.
Kun når data er samlet inn over store områder og over lang tid kan vi med noen grad av sikkerhet si hvor det bærer hen for det globale klimaet.
Aftenbladet
2013:
[...]Det betyr at global oppvarming paradoksalt nok kan føre til kalde vintere.
Dagbladet 
2013:
[...]Forskere mener mindre sjøis vil gi kaldere vintre i Skandinavia.
Yr 2011
[...]Faktum er at vi ikke fryser på tross av global oppvarming, men på grunn av den.
Nettavisen 
2014
[...]Global oppvarming gjør det paradoksalt nok enda kaldere for oss i nord.
Fedrelandsvennen 2015:
[...]Klimaforskere mener vinteren blir iskald.
Dagbladet 2018:
[...]Nå viser nye studier at både norske sommere og vintere kan komme til å bli opp mot fem, seks grader kaldere.
NRK 
2021:
[...]Global oppvarming fungerer ikke slik at det alltid blir varmt.
Fjoråret var det varmeste året som er målt i Norge noen gang.
Oppvarmingen her har vært ca. én grad de siste hundre årene. 

Illustrert vitenskap 2024:
[...]Den globale oppvarmingen bare fortsetter. Likevel har klimaforsker Martin Jucker et skremmende klart budskap: Skandinavia får kaldere vintre.
Nettavisen 2024:
[...]Klimamodellene peker altså på at vi i de neste tiårene vil se økende hyppighet av kalde vintre i Nord-Europa, selv om globale temperaturer stiger.
Dagbladet 2025:
[...]All denne ekstra varmen i den såkalte «varmebobla» kan ha en overraskende effekt: Den kan gi Storbritannia - og muligens også Norge - en kaldere start på vinteren.
Aftenposten junior 2025:
[...]Hvis klimaendringene fortsetter, kan Norden faktisk bli kaldere.

Forøvrig synes jeg de fleste tabloide reklamefinansierte medier feiler dersom de anser det som sin oppgave å drive folkeopplysning, fokuset ligger i å få mennesker til å reagere på innholdet, med alle problemene det innebærer i et sannhetsperspektiv. Det er alltid en risiko for å sitte igjen med galt inntrykk dersom man stoler på tabloide reklamefinansierte medier for sannhetsformidling.

jeg får en litt følelse av at dere som er "global-oppvarming disipler" veldig raskt går i en slags forsvarsposisjon og er generelt mistenksomme mot spørsmål/problemstillinger som er litt annerledes, i den tro at det er forsøk på å så tvil om global-oppvarming. Det er ikke tilfelle for min del, da jeg faktisk tilhører de som tror at menneskelig aktivitet påvirker klima.

Jeg opplever ikke disippel som en nøytral beskrivelse av noen som aksepterer den generelle konsensusen forskerne har på tema.
Jeg opplever først og fremst det er kjedelig å være i diskusjoner der den ene siden bruker det at de ikke har satt seg inn i tematikken som et verkøty for å angripe innholdet. Det har jeg aldri hørt om, det må være kraftig underkommunisert eller formidlet i feil flater.
Det er mange som tror på at menneskeaktivitet påvirker klima, og likevel avviser klimaforskernes konsensus.

Det jeg er/ble nysgjerrig på, var vel egentlig om det fins geografiske/regionale forskjeller i verden. Øker temperaturen raskere noen plasser i verden enn andre steder? Eller omvendt, vil evt. synkende temperatur vintersesong noen land/regioner, bremse høyere gj.snitt temp. i forhold til normalen globalt?

Forskerne bruker gjennomsnittstemperatur for å peke på generelle trender i temperaturutviklingen, men ja, Europa varmes opp raskere enn de andre kontinentene, Arktis varmes opp tre/fire ganger raskere enn resten av jorda.

det er en link nederst på siden der, som går til Norsk klimaservicesenter. litt ned på forsiden, er det tjeneste der man kan se klimaframskrivninger ved å velge ulike parametre.

https://klimaservicesenter.no/

i mitt tilfelle:

https://klimaservicesenter.no/climateprojections?index=diff-tas&period=winter&scenario=rcp45&area=99

Klimaindeks: middeltemperatur

Utslippscenario: middels

Periode: 2041 - 2070

Sesong: vinteren

Område: Norge

da "oppdager" jeg at denne fremskrivningen åpenbart mener at det ikke blir kaldere vintre fremover. Hvordan rimer det, når forskning altså hevder at det er risiko for kaldere vintre?

Hvis jeg forstår deg riktig skyldes det at denne modellen viser middeltemperatur, det kan bli kaldere vintere, men den generelle trenden innebærer likevel at middeltemperaturen øker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Atib Azzad skrev (30 minutter siden):

Men ok.. Her er yr i 2013:
[...]Klimakrisen er ikke avlyst selv om du hutrer deg igjennom iskalde vinterdager. Tvert imot kan global oppvarming være årsaken til kulden og gi oss flere iskalde vintre.
VG 2012:
[...]En ny forskningsrapport viser at den globale oppvarmingen kan gjøre vintrene kaldere.
Sunmørsposten 2012:
[...]Vi kan godt få fine, kalde vintre også i et varmere klima, men i lite snøsikre kyststrøk ligger det an til å bli lenger mellom hver gang vi kan få lært barna å stå på ski.
Samtidig kan det være at mens vi nyter gnistrende kalde vinterdager på fastlandet, sitter folk på Svalbard og Grønland og undrer seg over regn midt i mørke vinternatten.
Kun når data er samlet inn over store områder og over lang tid kan vi med noen grad av sikkerhet si hvor det bærer hen for det globale klimaet.
Aftenbladet
2013:
[...]Det betyr at global oppvarming paradoksalt nok kan føre til kalde vintere.
Dagbladet 
2013:
[...]Forskere mener mindre sjøis vil gi kaldere vintre i Skandinavia.
Yr 2011
[...]Faktum er at vi ikke fryser på tross av global oppvarming, men på grunn av den.
Nettavisen 
2014
[...]Global oppvarming gjør det paradoksalt nok enda kaldere for oss i nord.
Fedrelandsvennen 2015:
[...]Klimaforskere mener vinteren blir iskald.
Dagbladet 2018:
[...]Nå viser nye studier at både norske sommere og vintere kan komme til å bli opp mot fem, seks grader kaldere.
NRK 
2021:
[...]Global oppvarming fungerer ikke slik at det alltid blir varmt.
Fjoråret var det varmeste året som er målt i Norge noen gang.
Oppvarmingen her har vært ca. én grad de siste hundre årene. 

Illustrert vitenskap 2024:
[...]Den globale oppvarmingen bare fortsetter. Likevel har klimaforsker Martin Jucker et skremmende klart budskap: Skandinavia får kaldere vintre.
Nettavisen 2024:
[...]Klimamodellene peker altså på at vi i de neste tiårene vil se økende hyppighet av kalde vintre i Nord-Europa, selv om globale temperaturer stiger.
Dagbladet 2025:
[...]All denne ekstra varmen i den såkalte «varmebobla» kan ha en overraskende effekt: Den kan gi Storbritannia - og muligens også Norge - en kaldere start på vinteren.
Aftenposten junior 2025:
[...]Hvis klimaendringene fortsetter, kan Norden faktisk bli kaldere.

imponerende samling, det skal du ha 👍

nå er det på tide politikerne og miljøbevegelse begynner snakke om "Kaldere, tørrere og fastfrosset" som tillegg til "Varmere, våtere og villere" :whistle:

Atib Azzad skrev (36 minutter siden):

Hvis jeg forstår deg riktig skyldes det at denne modellen viser middeltemperatur, det kan bli kaldere vintere, men den generelle trenden innebærer likevel at middeltemperaturen øker.

nja, hvis du kikker en gang til, vil du seg jeg har satt parameter å vise "vinter" dvs. gjennomsnitt av kun vintersesong. Og da mener fremskrivningen altså at også vintrene blir varmere. +1 til +4 i årene 2041 til 2070

(oppdaget nettopp at linken med mine satte parametere ikke fungere å linke til, innstillingene faller bort. Så du må i tilfelle fylle inn sjøl hvis du vil sjekke)

Men jeg skal vedgå at årsaken til at fremskrivningen ikke tar høyde for dette med evt. endringer av havstrømmer og forstyrrelser "i den polare vortex" er at "fenomenet" foreløpig ikke er etablert som vedvarende, så datagrunnlaget er vel for magert ennå til å kunne gå ut med prognoser.

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutes ago, Mr.M said:

imponerende samling, det skal du ha 👍

Det er hva du etterlyste, så kan jeg etterlyse hva det skulle ha for konsekvens å vise for deg at mainstream mediene hadde dekket dette på en måte som mannen-i-gata har tilgang til? Hva nå?

nå er det på tide politikerne og miljøbevegelse begynner snakke om "Kaldere, tørrere og fastfrosset" som tillegg til "Varmere, våtere og villere" :whistle:

Det er vel dekket av villere, som innebærer mer ekstremtemperaturer i begge retninger, og mindre forutsigbart vær, herunder perioder av stor kulde.

nja, hvis du kikker en gang til, vil du seg jeg har satt parameter å vise "vinter" dvs. gjennomsnitt av kun vintersesong. Og da mener fremskrivningen altså at også vintrene blir varmere. +1 til +4 i årene 2041 til 2070

(oppdaget nettopp at linken med mine satte parametere ikke fungere å linke til, innstillingene faller bort. Så du må i tilfelle fylle inn sjøl hvis du vil sjekke)

Men jeg skal vedgå at årsaken til at fremskrivningen ikke tar høyde for dette med evt. endringer av havstrømmer og forstyrrelser "i den polare vortex" er at "fenomenet" foreløpig ikke er etablert som vedvarende, så datagrunnlaget er vel for magert ennå til å kunne gå ut med prognoser.

Ja, temperaturen øker i gjennomsnitt selv om perioder kan være preget av stor kulde, temperaturen er gjennomsnittlig økende selv om man bare tar for seg vintermåneder.
Endring av havstrøm er en mulig konsekvens av fortsatt oppvarming, her kan du lese om Paul Myers som etterlyser en modell som tar utgangspunkt i endrede havstrømmer med alt det innebærer.

• Liker 2
Skrevet
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

temperaturen øker i gjennomsnitt selv om perioder kan være preget av stor kulde, temperaturen er gjennomsnittlig økende selv om man bare tar for seg vintermåneder.

globalt, ja.

men ikke om vinteren i Norge, hvis dette med kaldere vintre blir en realitet.

jeg ber jo fremskrivings-computeren å begrense utregning til "vinter" og kun vise resultat for vinter, skjønner ikke helt hvordan du kan misforstå. :hmm:

Atib Azzad skrev (16 minutter siden):

så kan jeg etterlyse hva det skulle ha for konsekvens å vise for deg at mainstream mediene hadde dekket dette på en måte som mannen-i-gata har tilgang til? Hva nå?

er ikke noe "hva nå" :grin2:  -årsaken til at jeg etterspurte det var at jeg mente "kaldere vintre" i Norge som følge av klima-krisen, ikke er like godt kjent for folk som det motsatte, dvs. global oppvarming.

Anyway, skulle forskningen slå til, vil det ha dramatiske konsekvenser for kongeriket. I dag er det f.eks. isfritt fra vestlandet til Finnmark. Om 30 år trenger man kanskje isbryter inn til havnen i Stavanger og fiskeflåten langs kysten blir liggende ved kai. For å sette det på spissen.

• Hjerte 1
Skrevet

Virker som vinteren sprer seg

90 prosent av Københavns årlige måke- og saltebudsjett er allerede brukt opp etter den siste ukas voldsomme snøvær.

- Vi har et budsjett på 43 millioner kroner i året. På nåværende tidspunkt har vi ca. fire millioner kroner igjen, sier avdelingssjef Helene Vinther Seidler i København kommune

• Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, Mr.M said:

globalt, ja.

men ikke om vinteren i Norge, hvis dette med kaldere vintre blir en realitet.

jeg ber jo fremskrivings-computeren å begrense utregning til "vinter" og kun vise resultat for vinter, skjønner ikke helt hvordan du kan misforstå. 

Jo, også om vinteren i norge, at kan være perioder med sterk kulde motvirker ikke den generelle tendensen.

[...]Meteorologisk institutt har sammenlignet hvor mange færre vinterdager det var i normalperioden 1991-2020 med 1961-1990. Vinterdager er første dag med temperatur under 0 grader, til siste dag med temperatur under 0. 
– Både i Oslo og Tromsø ser vi at vintrene har blitt 22 dager kortere, sier klimaforsker ved Meteorologisk institutt, Helga Therese Tilley Tajet.
Selv om vi har variasjoner i været fra år til år, er det dette som er den langsiktige trenden, ifølge klimaforskeren.
– Vi vil fortsatt ha kalde vintre også i årene framover, men den stabile og kalde vinteren vil komme sjeldnere og sjeldnere, sier Tajet.

er ikke noe "hva nå" :grin2:  -årsaken til at jeg etterspurte det var at jeg mente "kaldere vintre" i Norge som følge av klima-krisen, ikke er like godt kjent for folk som det motsatte, dvs. global oppvarming.

Jeg har ikke protestert på at mannen-i-gaten ikke har kunnskap om dette, men at mainstream media ikke har dekket det. For det har de jo beviselig gjort. Unnskyldningen om at kunnskapen mangler fordi kringkastingen har uteblitt kan dermed forkastes.

Anyway, skulle forskningen slå til, vil det ha dramatiske konsekvenser for kongeriket. I dag er det f.eks. isfritt fra vestlandet til Finnmark. Om 30 år trenger man kanskje isbryter inn til havnen i Stavanger og fiskeflåten langs kysten blir liggende ved kai. For å sette det på spissen.

Ok..

• Liker 2
Skrevet
Mr.M skrev (På 5.2.2026 den 13.04):

våtere, varmere, og villere skulle det bli, men i stedet er det nærmest evigvarende kaldt, og i følge langtidsvarsel bare fortsetter og fortsetter det.

og ikke bare Norge, i USA er det mange som dauer i kuldebølge over store deler av landet, New York har satt en eller annen rekord ang. lav temperatur, på Cuba er det for aller første gang målt 0 grader.

er dette moder-jords siste krampetrekning i sitt eget forsvar/healing-prosess mot oppvarmingen (for er jo ingen tvil om at isen i arktis/antarktis smelter) eller, at global-oppvarming er overdrevet?

Den som tror at «global oppvarming» betyr et behagelig og stabilt «sydenvær» over hele kloden, har misforstått fullstendig.
En begrepsforvirring som klimafornekterne utnytter for alt det er verdt.

Når det dannes nye forutsetninger med høyere temperaturer, mindre refleksjon, issmelting, mer CO2 osv osv skapes det ustabilitet i værsystemene. Det burde være velkjent for de fleste som har fullført barneskolen, at store stormsentere henter energi fra et varmt hav og at fuktighetsnivået i atmosfæren påvirker værsystemenes baner og nedbørsmengder.

Global oppvarming betyr kort og godt mer ekstremvær.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...