Mr.M Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar våtere, varmere, og villere skulle det bli, men i stedet er det nærmest evigvarende kaldt, og i følge langtidsvarsel bare fortsetter og fortsetter det. og ikke bare Norge, i USA er det mange som dauer i kuldebølge over store deler av landet, New York har satt en eller annen rekord ang. lav temperatur, på Cuba er det for aller første gang målt 0 grader. er dette moder-jords siste krampetrekning i sitt eget forsvar/healing-prosess mot oppvarmingen (for er jo ingen tvil om at isen i arktis/antarktis smelter) eller, at global-oppvarming er overdrevet? 6 1 1
Iki Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Var det ikke snakk om at havstrømmene kunne snu når global oppvarming steg, slik at temperaturen her omkring ville synke betraktelig? 1 1
simalarion Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) @Mr.MDet ligger en elementær missforståelse i ordet "Global Oppvarming" i alt du skriver. Endret 5. februar av simalarion 5 1
Tussi Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Iki skrev (1 minutt siden): Var det ikke snakk om at havstrømmene kunne snu når global oppvarming steg, slik at temperaturen her omkring ville synke betraktelig? Jo, det kan føre til en kollaps av varmere vann nordover. Forøvrig er hvit overflate bra for klimaet, mer av solvarme reflekteres tilbake til verdensrommet og reduserer oppvarmingen
Mr.M Skrevet 5. februar Forfatter Skrevet 5. februar (endret) simalarion skrev (20 minutter siden): @Mr.MDet ligger en elementær missforståelse i ordet "Global Oppvarming" i alt du skriver. apropos dette fra kilden din: altså, "disruption of the polar vortex" hva hvis dette blir permanent eller skjer ofte, kombinert med at havstrømmene også forandrer retning, vil ikke det bety at den globale-oppvarmingen ikke blir slik vi trodde, i alle fall ikke her i nord? tvertimot blir vintrene kaldere? Endret 5. februar av Mr.M 1 1
simalarion Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) Mr.M skrev (28 minutter siden): apropos dette fra kilden din: altså, "disruption of the polar vortex" hva hvis dette blir permanent eller skjer ofte, kombinert med at havstrømmene også forandrer retning, vil ikke det bety at den globale-oppvarmingen ikke blir slik vi trodde, i alle fall ikke her i nord? tvertimot blir vintrene kaldere? det er fortsatt snakk om globale oppvarming, jeg kan skrive det tydeligere ved å skrive til deg -> det er summen av tempraturen GLOBALT.. altså uansett variasjoner du skriver om. At du skulle ønske den Globale Oppmvarmingen førte til at det ble en varmere Januar i Norge er noe annet, , men det er da ikke alltid tilfellet selvsagt. Endret 5. februar av simalarion 1 1
Zepticon Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Mr.M skrev (25 minutter siden): apropos dette fra kilden din: altså, "disruption of the polar vortex" hva hvis dette blir permanent eller skjer ofte, kombinert med at havstrømmene også forandrer retning, vil ikke det bety at den globale-oppvarmingen ikke blir slik vi trodde, i alle fall ikke her i nord? tvertimot blir vintrene kaldere? Ja konsekvensene av global oppvarming kan føre til klimaendringer som gir oss kaldere klima. Dette er ikke noe nytt. Vi har vært klar over dette i flere tiår, og de som trodde Norge skulle bli varmere har ikke fulgt med i timene. Men dette er helt i tråd med hva man har trodd. Vitenskapen har vært veldig klar på to ting: - Klimaendringer kan påvirke golfstrømmen negativt, smeltevann fra nord stopper og snur havstrømmen. - Klimaendringene kan påvirke polarvortexen negativt; kald luft fra nord kjøler ned nordlige halvkule. Begge disse to gir nordeuropa og skandinavia unaturlig varmt klima sammenlignet med andre områder som ligger like langt nord. Vi lærte om dette i O-fag på ungdomskola. Og Geografi/Naturfag på VGS for 20 år siden. Global oppvarming henviser til globale gjennomsnittstemperaturer, IKKE lokale konsekvenser. 6 3
Mr.M Skrevet 5. februar Forfatter Skrevet 5. februar (endret) Zepticon skrev (28 minutter siden): Ja konsekvensene av global oppvarming kan føre til klimaendringer som gir oss kaldere klima. Dette er ikke noe nytt. Vi har vært klar over dette i flere tiår, og de som trodde Norge skulle bli varmere har ikke fulgt med i timene. vel, det er i såfall kraftig underkommunisert. Tror du kunne spurt tilfeldige folk på gaten og 8/10 ville svart de forventer varmere klima hos oss. (også om vinteren) Zepticon skrev (28 minutter siden): Global oppvarming henviser til globale gjennomsnittstemperaturer, IKKE lokale konsekvenser. er jeg fullt klar over. men er jo interessant med "avvikelser" og mer lokale utslag, hvis det arter seg annerledes enn det vi forventet. Endret 5. februar av Mr.M 1 1
Atib Azzad Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar 3 minutes ago, Mr.M said: vel, det er i såfall kraftig underkommunisert. Tror du kunne spurt tilfeldige folk på gaten og 8/10 ville svart de forventer varmere klima hos oss. (hele året) Det er kommunisert helt tydelig, mange er desverre mer interessert i å argumentere utifra egen ignoranse enn å forstå hva forskerne formidler. Skulle man nådd disse måtte man tvunget i dem informasjonen, og det er ikke helt forenelig med våre verdier. 1/4 er kanskje mer riktig. 6
Mr.M Skrevet 5. februar Forfatter Skrevet 5. februar Atib Azzad skrev (19 minutter siden): Det er kommunisert helt tydelig i mer eller mindre utilgjengelig faglitteratur, eller som avisoverskrifter for folk flest? har du noen eksempler på at vi har blitt "advart" i media om kaldere vintre fremover? 1 2
Tronhjem Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) Mr.M skrev (1 time siden): i mer eller mindre utilgjengelig faglitteratur, eller som avisoverskrifter for folk flest? har du noen eksempler på at vi har blitt "advart" i media om kaldere vintre fremover? https://www.bbc.com/news/science-environment-66289494 https://www.mn.uio.no/geo/english/research/news-and-events/news/2025/researcher-disputes-the-gulf-stream-is-on-the-verge-of-collapse.html https://www.politico.eu/article/gulf-stream-could-collapse-lifetime-warn-eu-wopke-hoekstra/ https://www.theguardian.com/environment/2025/aug/28/collapse-critical-atlantic-current-amoc-no-longer-low-likelihood-study Det tok meg 30 sekunder å finne disse. Jeg vet av egenerfaring at det fins mange, mange flere eksempler på presseoppslag både i norsk og utenlandsk presse i hvert fall 20 år tilbake i tid rundt temaet mulig nedstenging av en gren av Golfstrømmen. Men de får du lete opp selv. Jeg tok med vilje og klippet inn både alarmerende og beroligende oppslag rundt dette tema fordi det er delte meninger blant de lærde om dette. Det er ingen konsenus om at havstrømmen som kalles Atlantic Meridional Overturning Circulation vil stanse i dette århundret. Jeg har ingen peiling på om denne sannsynligheten er lav eller høy. Men det jeg vet er at paleogeologien (studier av jordklodens historie) finner tydelige spor i naturen på at denne havstrømmen har tidligere stanset brått i tider med stor issmelting i arktis og skapte et vedvarende mareritt av en fimbulvinter i den nordatlanstiske regionen i flere hundre år. Iskjernedata fra Grønlandsisen viser at temperaturfall rundt 10 °C (i årsmiddeltemperatur!!) på kanskje så lite som 1-2 år har skjedd flere ganger på Grønland. Siste gang dette skjedde kalles for Yngre Dryas. Disse bråe klimaskiftene forklares med bråe stans i denne havstrømmen som skyldes at havvannet i nord ble for lett (lav massetetthet) grunnet høyere temperatur og mer innsig av ferskvann (fra smeltet landbasert is) til å fungere som en pumpe ved å synke ned i dypet som ramsalt kald vann . Jeg lener meg her på egen hukommelse fra å ha lest førsteutgaven av denne boken da den kom i 2002: "The Two-Mile Time Machine: Ice Cores, Abrupt Climate Change, and Our Future" av Richard B. Alley (2002/2014). Om noe er upresist eller feil i mitt innlegg, setter jeg pris på om det korrigeres (selvsagt uten uten spydigheter eller løgnbeskyldninger). Jeg er ikke ute etter å desinformere. Går vi inn i Wikipedias side om Yngre Dryas finnet vi blant annet at årsmiddeltemperaturen i England var så lav som minus 5 °C: https://no.wikipedia.org/wiki/Yngre_dryas Jeg tror de fleste forstår hva en årsmiddeltemperatur som i dag er normalt i januar og februar måned vil betyt. Det er knapt mulig å overdrive hvor viktig denne havstrømmen som kalles Atlantic Meridional Overturning Circulation er for oss som bor i Skandinavia, og dermed heller ikke å overdrive hvor katatsrofalt det blir oss i nord om denne strømmen stanser opp. Dette er noe av det som har gjort meg til en tastaturvariant av klimaaktivist og gidder å skrive slike innlegg. Jeg er genuint bekymret for hva den globale oppvarmingen vil medføre. Endret 5. februar av Tronhjem 3 1
leticia Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Hva snakker du om? Her er det 13 - 15 plussgrader. Helt normalt for årstiden m.a.o 1
Mr.M Skrevet 5. februar Forfatter Skrevet 5. februar Tronhjem skrev (3 timer siden): Går vi inn i Wikipedias side om Yngre Dryas finnet vi blant annet at årsmiddeltemperaturen i England var så lav som minus 5 °C: https://no.wikipedia.org/wiki/Yngre_dryas jeg får ikke dette til å gå helt opp, mht. årstallene det jeg sikter til, er at man nå finner primitive fangstredskaper (pilspisser, sandaler/skotøy etc.) som er blitt blottlagt nå som isbreene smelter/skrumper inn. Det må bety at det har vært betydelig varmere her i landet for ikke veldig lenge siden, siden det gikk folk der. Jeg vet ikke om funnene er datert, men kanskje maks 1500-2000 år gamle? 1
:utakt Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Tar gjerne litt lokal oppvarming her hvor jeg bor. Gleder meg til våren.
Duriello Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Jeg for min del liker det kaldt og kjølig. Nesten så man flytter å bor fast på svalbard sommerstid. 😃
Skeptikus Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Tussi skrev (7 timer siden): Forøvrig er hvit overflate bra for klimaet, mer av solvarme reflekteres tilbake til verdensrommet og reduserer oppvarmingen Ja, norske arkitekter og byggherrer bør nok kutte ut mye av disse nye byggene som er enten mørke grå eller sågar sorte... Se på byggene f.eks. i Midtøsten og andre sydlige områder, lyse, høye bygg (araberne er flinke til å bygge lyse byer, det samme i den såkalt tredje verden). Hvite overflater i storbyer også i Afrika. Disse reflekter nok varme på samme måte som nevnt over her, og er vel dermed mer "klimavennlige". Mørke bygg virkeri tillegg dystre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå