Gjest 2b7d7...00d Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Jeg har en sjef som sender meldinger omtrent hver gang jeg har fri, og forventer å få svar fort. Dette kan være gjøremål, spørsmål om hvor noe er, spørsmål om produkter vi skal ta inn i butikken osv. Jeg føler da at jeg ikke har fri, og at jeg blir nødt til å svare. Har prøvd å la være å svare før, man da har hun sendt en ny melding hvor hun etterlyser svar. En annen ting er at hun har gitt meg ansvaret for å godkjenne timelister. Det jeg ikke visste var at hun krever at jeg gjør det på fritiden min. Sjefen har også tilgang til å godkjenne det, og jeg mener at hun som sjef har hovedansvaret når det kommer til timelister. Jeg godkjenner det hver gang jeg er på jobb, men ønsker ikke å jobbe gratis på fritiden min av prinsipp. Fikk spørsmålet her om dagen om hvorfor jeg ikke hadde godkjent alle timene for januar. Jeg sa at jeg hadde godkjent alle dagene utenom de siste dagene i januar, fordi da hadde jeg fri. Men jo, det måtte godkjennes selv om jeg var hjemme og for at folk skal få lønn. Nei det tar ikke lang tid, men skal man ikke kunne skille jobb og privat? At har man fri, så har man fri. Jeg er bare deltidsansatt, og har små barn å prioritere på fritiden. Kan sjefen virkelig kreve at jeg svarer på meldinger og at jeg jobber på fritiden uten betalt? Anonymous poster hash: 2b7d7...00d
Fibonacci Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Sjefen din er en kødd. Er du med i en fagforening? Her stiller du sterkt. 3
Gjest 2b7d7...00d Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar TS her. Ja jeg er med i en fagforening. Anonymous poster hash: 2b7d7...00d
mobile999 Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Fagforeninger er supperåd, men for all del ta kontakt med dem for hjelp. Du skal selvfølgelig ha betalt for jobb du gjør på "fritiden". Sjefen din mener åpenbart noe annet (men tar feil) og kan heller ikke kreve at du svarer på meldinger (bare til nød hvis det virkelig brenner, f.eks hvis arbeidsplassen faktisk brenner). Du kan vurdere å videreformidle dette til sjefen, men ikke bli overrasket om det fører til (høyere) konflikt (nivå). Hvis sjefen er helt innrullet kan det medføre at du bør finne deg en ny jobb.
skaftetryne32 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Gjest 2b7d7...00d skrev (9 timer siden): Jeg er bare deltidsansatt, og har små barn å prioritere på fritiden. Kan sjefen virkelig kreve at jeg svarer på meldinger og at jeg jobber på fritiden uten betalt? Niks, dokumenter oppførselen om du mener det nødvendig og sett grenser, arbeidstida er arbeidstiden din, ikke la noen utnytte deg og din fritid. Og har du allerede jobbet hjemme så bør du skrive de timene og levere de til arbeidsgiver. Gjest 2b7d7...00d skrev (9 timer siden): Jeg har en sjef som sender meldinger omtrent hver gang jeg har fri, og forventer å få svar fort. Dette kan være gjøremål, spørsmål om hvor noe er, spørsmål om produkter vi skal ta inn i butikken osv. Jeg føler da at jeg ikke har fri, og at jeg blir nødt til å svare. Har prøvd å la være å svare før, man da har hun sendt en ny melding hvor hun etterlyser svar. Ikke svar på etterlysning av svar, det er ingen krav til å ha stappa telefon opp i ræva til enhver tid, og det er heller ikke noe krav til å svare om du ikke vil, så ikke svar om du ikke vil.
Gjest 2b7d7...00d Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar skaftetryne32 skrev (1 time siden): Niks, dokumenter oppførselen om du mener det nødvendig og sett grenser, arbeidstida er arbeidstiden din, ikke la noen utnytte deg og din fritid. Og har du allerede jobbet hjemme så bør du skrive de timene og levere de til arbeidsgiver. Vet ikke eksakt hvor mange ganger, men det har blitt en del ganger hvor jeg har godkjent timene når jeg er hjemme, i frykt for å få spørsmål om hvorfor dette ikke er gjort. Det tar bare 5 minutter maks, men det er en prinsippsak. Eller er det jeg som må skjerpe meg fordi det tar jo "bare" 5 minutter å gjøre det? Det er ingen stor jobb å gjøre det, men jeg jobber jo fortsatt gratis. Hadde jeg vært leder eller nestleder hadde jeg skjønt at det er en av ulempene med å være det, at man må ta slikt på fritiden. Men jeg er en deltidsansatt som jobber 60%. Mulig at jeg kan sende mail til distriktssjefen, eller kan det slå feil ut? Er redd det blir dårlig stemning. Anonymous poster hash: 2b7d7...00d
Sinvano Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Har du noe i kontrakten din som sier at du skal være flekisb på dette området?
sedsberg Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Hør med fagforeningen om det står noe om det i tariffen.
Salvesen. Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Her kommer det veldig an på hvor mye det er snakk om. Jeg forstår at du jobber deltid, da kan det være at du må godkjenne dine timer en dag du ikke er på jobb i blant pga du ikke jobber 100% antar jeg. Er dette problemet? I så tilfelle er det ikke ett problem... Om HR skal vente på at alle deltidsfolk har vært innom jobb før timene er godkjent så blir det fort styr med utbetaling av lønn.. Også er det dette med meldinger på fritiden. Kommer igjen an på hvor mye det er. Ett par meldinger ila en uke tenker jeg er helt innenfor om de krever kjappe svar uten "arbeid". Er det slik at det er daglig, og gjerne flere ganger til dagen og du må faktisk igangsette arbeid så skriver du timer. Også bør du kanskje også lese kontrakten din og stillingsbeskrivelse. Jobber du utover det som er avtalt? Gi beskjed at du ønsker ny stilling, lønn og vilkår for å fortsette eller at dere går tilbake til å følge din avtale.
ili Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Ta en prat med lederen din og si din mening. Skal selvsagt ikke måtte jobbe på fritiden. Men se om dere kan ha litt gi og ta. Feks i min jobb har sjefen hintet til at det hjelper jobben veldig om vi i krise tilfeller kan bli kontaktet på fritiden og gjøre en liten jobb. Og at dersom det skjer kan vi ta oss god fri etterpå. Dvs sånn 10 minutter jobb på fritiden er 1-2 timer fri på vanlig arbeidsdag. Han sa og at det ikke var forventet at vi skulle gjøre det, men om vi ønsket så hadde det vært fint. Så da sa eg at det var helt greit. For min del er det veldig flott å kunne ta et par timer fri av og til pga familien osv.
Gjest 2b7d7...00d Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Salvesen. skrev (1 minutt siden): Her kommer det veldig an på hvor mye det er snakk om. Jeg forstår at du jobber deltid, da kan det være at du må godkjenne dine timer en dag du ikke er på jobb i blant pga du ikke jobber 100% antar jeg. Er dette problemet? I så tilfelle er det ikke ett problem... Om HR skal vente på at alle deltidsfolk har vært innom jobb før timene er godkjent så blir det fort styr med utbetaling av lønn.. Mulig jeg formulerte meg dårlig. Godkjenner alltid mine egne vakter, men jeg har i tillegg fått ansvar om å godkjenne de andre ansatte sine vakter i tillegg (kun muntlig, ikke skriftlig). Så på slutten av måneden må alle vaktene til alle ansatte være godkjent. Noe som i utgangspunktet er leder sitt ansvar. Så hvis jeg har fri på slutten av måneden, må jeg sitte hjemme og sjekke at alle vaktene til de ansatte er godkjent før den 1. Ang. meldinger er det snakk om et par meldinger hver dag. Anonymous poster hash: 2b7d7...00d
Zepticon Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Den eneste jobbrelaterte du skal gjøre på fritiden uten betalt er ting som angår din jobb og din stilling: - Dvs føre egne og godkjenne DINE timer. - Svare på evt spørsmål direkte relatert til din arbeidsdag. Du skal ikke godkjenne andre folk sine timer, ikke andres gjøremål, spørsmål om hvor noe er, spørsmål om produkter som skal ta inn i butikken osv. Det er arbeidstid og skal enten føres timer for eller gjøres på jobb. 1
skaftetryne32 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Gjest 2b7d7...00d skrev (31 minutter siden): Mulig at jeg kan sende mail til distriktssjefen, eller kan det slå feil ut? Er redd det blir dårlig stemning. Det er akkurat det som er problemet med akkurat sånne ledere, det er derfor du kanskje bør ta å lagre meldinger og lignende, som sagt din fritid er din fritid og det må respekteres.
Salvesen. Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Gjest 2b7d7...00d skrev (4 minutter siden): Mulig jeg formulerte meg dårlig. Godkjenner alltid mine egne vakter, men jeg har i tillegg fått ansvar om å godkjenne de andre ansatte sine vakter i tillegg (kun muntlig, ikke skriftlig). Så på slutten av måneden må alle vaktene til alle ansatte være godkjent. Noe som i utgangspunktet er leder sitt ansvar. Så hvis jeg har fri på slutten av måneden, må jeg sitte hjemme og sjekke at alle vaktene til de ansatte er godkjent før den 1. Ang. meldinger er det snakk om et par meldinger hver dag. Anonymous poster hash: 2b7d7...00d Det høres ut som du har fått en rolle som "assisterende" leder, da du nå har noe personalansvar samt ting som følges opp daglig. Få dette inn skriftlig i ny avtale med ny tittel og lønn/vilkår. Få også med at alt arbeid som må utføres de dagene du har "fri" føres som timer. Siden du har daglig kommunikasjon på mobil bør du også få denne dekket samt abbonoment, og skrive timer om det er mye arbeid som sagt. Men ett par "ja/nei" meldinger bør bare regnes inn i de nye vilkårene dine.
John-B Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) Her er det jo bare å si til lederen din at enten må de betale deg, eller så svarer du ikke på meldinger. Enkelt og greit. Du kan for øvrig nekte å gjøre det selv om du får betalt også, så lenge det er utenfor arbeidstiden din. Men les kontrakten din nøye og se om det står noe om at det må påberegnes noe arbeid utenom arbeidstid. En viktig ting her er at selv om selve oppgaven "bare tar 5 minutter" å utføre, så betyr ikke det at det bare opptar hjernen din 5 minutter. Du er gjerne opptatt med noe annet, så da går du å anker på at du må gjøre det etterpå, og kanskje det er noen problemer i forbindelse med oppgaven som du grubler på. F.eks sendte sjefen meg en søndag en melding om et problem som hadde oppstått og som jeg måtte se på på mandagen. Jeg var ute og gikk på tur i fjellet når jeg fikk meldingen, og selv om jeg ikke en gang ble bedt om å gjøre noe utenfor arbeidstid, kan du jo tenke det hva jeg gikk å grublet på mesteparten av den fjellturen Endret 5. februar av John-B 2
KarvaBlad Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Hvis sjefen din implisitt "krever" at du jobber når du har fri, informer henne om at du kommer til å skrive arbeidstimer på dette. Hun vil 99% sikkert stoppe å plage deg utenfor arbeidstid. Man jobber ikke gratis, det burde alle sjefer innse.
KarvaBlad Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar John-B skrev (4 minutter siden): F.eks sendte sjefen meg en søndag en melding om et problem som hadde oppstått og som jeg måtte se på på mandagen. Jeg var ute og gikk på tur i fjellet når jeg fikk meldingen, og selv om jeg ikke en gang ble bedt om å gjøre noe utenfor arbeidstid, kan du jo tenke det hva jeg gikk å grublet på mesteparten av den fjellturen Jeg kjenner meg veldig godt igjen i denne situasjonen. Noen mennesker er grublere, og lar ting henge over seg som tankespinn, selv på fritiden. Man kan ikke velge bort disse tankene. Alle mailprogrammer har en funksjon som utsetter sendingen av eposten til arbeidstid. Så hvis sjefen ønsker å kommunisere problemstillingen raskt fordi den er frikst i minne, han vedkommende skrive eposten, og så trykke på knappen "Send i arbeidstid". Da får du mailen først kl 08:00 på mandag. Det er god kutyme.
Gjest 36cfb...c89 Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Alt er relativt, men gitt det du sier bør du enten få en time ekstra betalt i uken og du bør ikke være redd for å be om det. Det er kanskje snakk om en tusenlapp i måneden for arbeidsgiver, og du vil da ha noe mer ansvar som er helt fair. Til sammenligning så vet jeg at feks i barnehage er det helt normalt at ansatte må kunne svare på felleschatter o.l utenom arbeidstid, som har med arbeidet de gjør. Samboer bruker sikkert 2 timer i uka på dette, men hun ser ikke på det som jobb som sådan, det er heller ingen "krav" til å svare, men man forventer jo det når det går ut over alle ansatte dersom man sitter der stum. I min jobb har jeg sikkert 1-2 timer også i uka som går til jobbgreier som jeg ikke får betalt for, men det henger liksom sammen med jobben å sjekke/svare kort på mailer, ta en rask tlf eller bare sørge for å ha noe klart til neste uke/møte feks. Så bruk litt tid på å se hvor mye tid du bruker. Det eneste jeg kanskje "stusser" litt på er hvis sjefen din maser..En ting er å sende melding og du svarer enkelt når du har tid, men hvis det kommer inn 3-4 meldinger på rappen for å mase om svar, da hadde jeg tatt i et tak. Anonymous poster hash: 36cfb...c89
panzerwolf Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar Skriv 2 timer arbeid for hver henvendelse så skal du se det endrer seg. Som noen nevner, er ikke fem minutter bare fem minutter.
Mato Skrevet lørdag kl 18:36 Skrevet lørdag kl 18:36 mobile999 skrev (På 5.2.2026 den 0.24): Fagforeninger er supperåd, men for all del ta kontakt med dem for hjelp. Du skal selvfølgelig ha betalt for jobb du gjør på "fritiden". Sjefen din mener åpenbart noe annet (men tar feil) og kan heller ikke kreve at du svarer på meldinger (bare til nød hvis det virkelig brenner, f.eks hvis arbeidsplassen faktisk brenner). Du kan vurdere å videreformidle dette til sjefen, men ikke bli overrasket om det fører til (høyere) konflikt (nivå). Hvis sjefen er helt innrullet kan det medføre at du bør finne deg en ny jobb. kan annta du har hatt en dårlig fagforening som ikke kunne hjelpe, men sånn generelt er fagforeninger rundt om flinke, og om de lokale på bedriften ikke er flink kan du kontakte fagforeningen på et høyere nivå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå