Gjest 99007...f6c Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Kort fortalt. En av mine nærmeste har dessverre gått bort. Etterlater seg nok på konto til gravferd, og noen regninger. Men ellers er det lite. Jeg er nærmeste arving. Innskuddspensjon: ukjent hvor mye er inne der enda. Gjeldfritt hus verdi ca. 1,5-2 mill. Svært godt vedlikehold utvendig, alt nytt i 2015. Gjeldfri bil ca. 170k Sånn som det ser ut i dag, er det ingen gjeld, bare eiendeler. Men så kommer spørsmålet om en bør utsende en proklama uansett for å unngå overraskelser ? Om det blir privat skifte så er 3,000kr (proklama pris) billig forsikring på uventa krav i ettertid. Hva tenker dere? Bør jeg utsende proklama? Anonymous poster hash: 99007...f6c
Leo_ Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Om 3000kr er fallhøyden rundt en 2M gevinst vil jeg si det er en no-brainer. 1
Salvesen. Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Ja, absolutt. Det kan komme mange overraskelser. i det minste sjekk kartverket om det er noe pant i huset. Få fatt på skattemelding, mener en har krav på dette. men for all del, ta deg bryet med å få alt sjekket skikkelig.
krikkert Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar De eneste boene jeg ikke anbefaler eller utsteder proklama i er bo som er mindre verdt enn tre ganger folketrygdens grunnbeløp (brutto), og det er fordi disse boene har en lovfestet garanti mot å bli ansvarlig for mer enn boets verdi i arveloven § 116. 1 1
Gjest 99007...f6c Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Det blir sendt ut proklama. Så har vi full oversikt når det er gått 6 veker. Har sjekket kartverket (eiendomsregisteret) (En eier på huset, avdøde) ingen nye pant eller heftelser på 25-30 år. Har sjekket vognkortet ( En eier i vognkort, avdøde) Har sjekka med banken, (Fullmakt) Ser greit ut. Venter på skattemelding. Takk for alle svar. TS. Anonymous poster hash: 99007...f6c
Trulss Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Når noen "nærme" går bort så har man ofte noe oversikt over vedkommendes økonomi fra før. Se på siste års selvangivelse så får man et godt overblikk. Dersom man velger digitalt skifte ligger det også noen verktøy der (mener jeg å huske).
Salvesen. Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Gjest 99007...f6c skrev (13 timer siden): Det blir sendt ut proklama. Så har vi full oversikt når det er gått 6 veker. Har sjekket kartverket (eiendomsregisteret) (En eier på huset, avdøde) ingen nye pant eller heftelser på 25-30 år. Har sjekket vognkortet ( En eier i vognkort, avdøde) Har sjekka med banken, (Fullmakt) Ser greit ut. Venter på skattemelding. Takk for alle svar. TS. Anonymous poster hash: 99007...f6c Da kan du nok senke skuldrene og anta at all is good. Men, avvent de 6 ukene slik at du ikke går på en smell. Men prøv å legg det vekk i denne vanskelige tiden. Det er nok med alt annet... Lykke til 1
BIGG Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Gjest 99007...f6c skrev (På 4.2.2026 den 23.10): Hva tenker dere? Bør jeg utsende proklama? Jeg var i omtrent samme situasjon for noen år tilbake. Fikk en lur idè, og sendte en forespørsel til Gjeldsregisteret, antok at jeg kunne få en indikasjon derfra om tingenes tilstand. Sendte med attest fra Tingretten, men fikk svar dagen etter om at det ikke var mulig... Endte opp med proklama for å være 100 % sikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå