apple27 Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar (endret) Bilen min bestod ikke EU-kontrollen i dag på NAF-senteret begrunn av målt avgass var 3.02 og den må være mindre enn 1,5. Bilen er en gammel dieselbil (Qashqai 2008), men den har vært sjelden kjørt de siste to årene, og det er fortsatt en veldig god bil. hva er stegene for å bestå testen? Jeg håper at noen som har hatt samme problem vil dele løsningen med meg. Endret 4. februar av apple27
Fibonacci Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Kan jo prøve med en flaske Cataclean og hard kjøring på høyt turtall før testen for å rense litt opp. Det fjernet (midlertidig) det gule varsellyset for meg...
mobile999 Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar apple27 skrev (1 time siden): hva er stegene for å bestå testen? Sannsynligvis bytte olje og luftfilter, ta en kjøretur i noen bakker med høy belastning (vurder å hekte på tilhenger og godt med last). 1
Leo_ Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Her ser det ut som du har en noe mer sammensatt problemstilling. For meg ser det ut som du kanskje mangler partikkelfilter, og da er det nærtliggende å tenke at det er en grunn til at partikkelfiltret er fjernet. Se i vognkortet ditt, er det en EURO4 eller en EURO5?
apple27 Skrevet 4. februar Forfatter Skrevet 4. februar (endret) 28 minutes ago, Leo_ said: Her ser det ut som du har en noe mer sammensatt problemstilling. For meg ser det ut som du kanskje mangler partikkelfilter, og da er det nærtliggende å tenke at det er en grunn til at partikkelfiltret er fjernet. Se i vognkortet ditt, er det en EURO4 eller en EURO5? Ja, bilen er EURO4 og har ikke partikkelfiltret Endret 4. februar av apple27
Leo_ Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar apple27 skrev (7 timer siden): Ja, bilen er EURO4 og har ikke partikkelfiltret Bra, da kan du være heldig og problemet ligger i bruksmønsteret. Om du kjører pent med lite belastning og dermed lav gasshastighet gjennom motoren kan det samle seg en hel del sot som igjen løsner ved avgassmåling. Avgassmålingen består i å gi full gass og ruse motoren opp til maksimalt turtall, noe som gir høy gasshastighet som igjen kan blåse løs sot, som igjen gir utslag i form av høyt maksimalt sotinnhold i eksosen. Om dette er problemet er løsningen enkel - Bruk bilen en stund sånn at det genererer høy gasshastighet sånn at du får blåst motoren ren under kjøring. Det vil i praksis si å ha noen fullgassakselerasjoner, kanskje kjøre opp en lang bratt bakke på full gass og ellers gjerne kjøre på ett gir lavere enn du normalt ville gjort. Etter en tids bruk sånn vil det gjerne ha blåst bort en del av sotansamlingen som ville løsnet ved avgassmåling og du får en REELL måling uten sotras. Så, riset bak speilet med diesel... Diesler er ikke spesielt godt egnet for småkjøring nettopp på grunn av nevnte problematikk med sotansamling. Når motoren er ny tåler den en hel del småkjøring, men etterhvert som den blir eldre og mer slitt begynner den å brenne mer og mer urent og blir mer og mer følsom for småkjøring. Bruksmønstret som fungerte som ny kan gi problemet beskrevet ovenforr, og verre.
sedsberg Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Han kan blåse motoren til han ser mannen med ljåen. Partikkelfilteret tar ikke CO. Det er det katalysatoren som gjør. Vanligvis fordi det er ødelagt. I noen tilfeller fordi den ikke får nok luft (tett luftfilter) eller fordi det er tett.
kremt Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar På en såpass gammel diesel er det vel røykgass som måles. Ta en fersk service med olje og filtre, så tar du bilen ut, kjører den skikkelig varm og finner en rolig, øde veg der du skikkelig drar den ut på girene helt til turtallssperra. Gjør dette en del ganger og det bør gjøre en forskjell. En flaske injektor rens eller lignende på tanken kan også hjelpe på. 1
sedsberg Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar 13 minutes ago, Leo_ said: CO er ikke et målepunkt for diesel ved PKK. Sikker? Google mener dette: Quote Ja, karbonmonoksid (CO) blir målt på dieselbiler under den periodiske kjøretøykontrollen (PKK), også kjent som EU-kontroll. Avgassmåling er en viktig del av miljøkontrollen ved PKK, hvor det sjekkes at utslippene er innenfor de fastsatte grensene for kjøretøyets Euro-klasse. For dieselbiler er hovedfokus på partikkelutslipp (røyk) og NOx, men CO er også en gass som kontrolleres. Finner ikke noe om at dieselbiler er unntatt CO-målinger. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/kap25#kap25
Leo_ Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Ja jeg er sikker, jeg har utført PKK som bilmekaniker fra 1998 og fram til jeg sluttet som Bilteknisk konsulent i NAF i 2023, det finnes intet apparat som måler CO i diesel avgass, ved diesel måles KUN opasitet - Mengde røyk/sot i avgass ved opprusing. 2
sedsberg Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar 1 minute ago, Leo_ said: Ja jeg er sikker, jeg har utført PKK som bilmekaniker fra 1998 og fram til jeg sluttet som Bilteknisk konsulent i NAF i 2023, det finnes intet apparat som måler CO i diesel avgass, ved diesel måles KUN opasitet - Mengde røyk/sot i avgass ved opprusing. Ja jeg ser første post er oppdatert så det var vel en misforståelse et sted.
kremt Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Gir man full gass til turtallssperren i en slik test, uten belastning?
Leo_ Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) sedsberg skrev (4 minutter siden): Ja jeg ser første post er oppdatert så det var vel en misforståelse et sted. 1,5 og 3 er opasitetsverdier og er generelle verdier brukt ved PKK, der 3 legges til grunn for kjøretøy registrert før 01.01.2006 og 1,5 er grenseverdien for kjøretøy registrert etter nevte dato. Edit: 3 er for dieselmotor med turbo registrert før 01.01.2006, for sugediesel er verdien max 2,5. 1,5-kravet er uavhengig av overlading eller ikke. Endret 5. februar av Leo_
Leo_ Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) kremt skrev (5 minutter siden): Gir man full gass til turtallssperren i en slik test, uten belastning? Ja. Edit: Korrekt prosedyre er ved driftsvarm motor å først sakte ruse opp til "avlastningsturtall" (turtallssperra) for å verifisere at den fungerer korrekt for å unngå motorskade/havari, deretter utføres fullgasstøt med måling av opasitet (røykmåling). Det er lov å gjøre flere målingsforsøk, men det er ikke PKK-kontrollørens jobb å sitte å niruse motoren til den kanskje har fått harka opp grumset, derfor lønner det seg å la en eldre dieselmotor få strekke på beina før avgassmåling sånn at man unngår sotras fra oppsamlet sot fra bruksmønster. Endret 5. februar av Leo_
Habla Møberg Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar Mange gode forslag her, som nok vil løse problemet nok til å få den gjennom PKK. Kan anbefale å fylle på en tilsetning for diesel. Slike hjelper til med at forbrenningen blir noe mer fullstendig, altså at der blir mindre sot. Spesielt om du småkjører ville jeg vært nøye med dette.
sedsberg Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar 33 minutes ago, Leo_ said: 1,5 og 3 er opasitetsverdier og er generelle verdier brukt ved PKK, der 3 legges til grunn for kjøretøy registrert før 01.01.2006 og 1,5 er grenseverdien for kjøretøy registrert etter nevte dato. Edit: 3 er for dieselmotor med turbo registrert før 01.01.2006, for sugediesel er verdien max 2,5. 1,5-kravet er uavhengig av overlading eller ikke. Er det lenge siden disse målingene startet? Jeg synes å huske for flere år siden at det var snakk om nye, strengere regler på EU-kontrollene men at de fleste bare fnøs og sa/skrev at det var helt trygt å fjerne DPF. https://www.autor.no/artikkel/nye-krav-for-eu-kontroll-i-2022
cuberen Skrevet 5. februar Skrevet 5. februar (endret) 9 hours ago, mobile999 said: ta en kjøretur i noen bakker med høy belastning (vurder å hekte på tilhenger og godt med last). 2 hours ago, Leo_ said: kanskje kjøre opp en lang bratt bakke på full gass og ellers gjerne kjøre på ett gir lavere enn du normalt ville gjort. Dette fungerer. I allefall med henger og vekt oppi. Det har vært Hiace som har godt ned til 0.2 på måling rett etter slik oppvarming på forhånd, 2-3 ganger opp og ned laaange bratte bakker med godt over 3000 omd. Endret 5. februar av cuberen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå