Gå til innhold

Telia & ICE slår ihop sina RAN*

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ice, gjennom Lyse, og Telia Norge vil etablere et felleseid selskap for nettverksdeling som skal bygge et felles nasjonalt mobilnett. Produksjonssamarbeidet gjelder kun radionettet, og begge parter vil fortsatt operere med egne kjernenett og som uavhengige aktører og konkurrenter i markedet.

https://www.telia.no/presse/ice-og-telia-inngår-nasjonalt-samarbeid-om-nettverksdeling-18792103

https://www.teliacompany.com/sv/pressmeddelanden/telia-norge-och-ice-kombinerar-sina-mobila-radioaccessnat-2026-02-02-17-45-00

RAN = Radio Access Network

Endret av 6150
Videoannonse
Annonse
  • 6150 endret tittelen til Telia & ICE slår ihop sina RAN*
Skrevet
Kynxx skrev (17 timer siden):

Jeg håper Telenor slenger seg med på den der også, så får vi "fri nasjonal roaming". Krysser fingrene!

Det skjer nok aldri. Må være minst to nett. De gjør jo dette for å bli likeverdig med Telenor på dekning. Men nødetater og andre kvalifiserte får jo tilgang til begge nett på ett SIM. Samme gjør vi via Dual SIM. 

Lyse Telia nettet får jo villt med frekvenser så blir bra kapasitet.

Hvilken leverandør får oppdraget og hvor mye må byttes ut? Hvor mange basestasjonener legges ned... Jeg tipper Nokia får Trondheim og Nordover mens Ericsson Sør for Trondheim.

Her i USA når T-Mobile tok over spilt begynte begge å sende en felles nettverkskode på begge nett som begges kunder kan bruke, det er nok det som skjer innen sommeren. Så starter koordinert utbygging. Så med ICE SIM vil man snart ha tilgang til alle tre nett om alt går slik jeg tenker (frem til Telenor Roaming avtalen går ut).

Blir spennende å følge med. 

Skrevet
kremt skrev (18 timer siden):

Vi får håpe det ikke betyr RAN av sine kunder da

🤣 gjør de noensinne noe annet disse tele leverandørene? Om de har muligheten:p

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
matteogold skrev (3 timer siden):

Det skjer nok aldri. Må være minst to nett. De gjør jo dette for å bli likeverdig med Telenor på dekning. Men nødetater og andre kvalifiserte får jo tilgang til begge nett på ett SIM. Samme gjør vi via Dual SIM. 

Hvilken leverandør får oppdraget og hvor mye må byttes ut? Hvor mange basestasjonener legges ned... Jeg tipper Nokia får Trondheim og Nordover mens Ericsson Sør for Trondheim.

Her i USA når T-Mobile tok over spilt begynte begge å sende en felles nettverkskode på begge nett som begges kunder kan bruke, det er nok det som skjer innen sommeren. Så starter koordinert utbygging. Så med ICE SIM vil man snart ha tilgang til alle tre nett om alt går slik jeg tenker (frem til Telenor Roaming avtalen går ut).

Blir spennende å følge med. 

Troligtvis Ericsson.

https://www.ericsson.com/en/press-releases/2025/11/telia-extends-ericsson-ran-partnership-in-sweden-norway-lithuania-and-estonia

Skrevet
matteogold skrev (3 timer siden):

[..] begge å sende en felles nettverkskode på begge nett som begges kunder kan bruke, det er nok det som skjer innen sommeren. Så starter koordinert utbygging. [...]

https://www.ice.no/produkt/data-frihet/

Sitat

Hva er Data Frihet?

Med Data Frihet kan du bruke 1000 GB i vårt eget mobilnett ice+, for kun 99,- ekstra i måneden om du har 12 - 35 GB abonnement.
Når du er innenfor vår ice+-dekning vil ikonet øverst til venstre på forsiden av ice-appen være gult, og når du er utenfor vil ikonet være grått.

Vet vi noe om sannsynligheten for det fortsatt være et "eget mobilnett ice+" etter at samarbeidet er på plass? Eller kan det utgjøre en fare for at Data Frihet avsluttes i dagens form? :hmm:

Skrevet
6150 skrev (2 timer siden):

Den kontrakten er med Telia. De bygger ikke lenger ut mobilnett i Norge, det blir gjort av ett nytt selskap som ikke har noen kontrakt (som vi vet om) med noen leverandør av mobilnett. Så vi får se. Blir vel en stund til de river ned det nyeste utstyret og bytter det. Kunne tatt ICE/Telia utstyr på doble master å flyttet det til nye master i regioner som bruker den leverandøren pmmde vil spare penger på utstyr. Koster selvfølgelig i arbeid og frakt. Time will show...

Skrevet
a_aa skrev (2 timer siden):

https://www.ice.no/produkt/data-frihet/

Vet vi noe om sannsynligheten for det fortsatt være et "eget mobilnett ice+" etter at samarbeidet er på plass? Eller kan det utgjøre en fare for at Data Frihet avsluttes i dagens form? :hmm:

Selv om det legges ned tror jeg nok eksisterende abonnenter vil få beholde det lenge. Og det vil ganske så sikkert virke i det felles nettet. Men kan jo hende de kommer med noe enda bedre. Som helt ubegrenset med full hastighet....

Skrevet (endret)

Tilbydere holder tilbake fordi de kan. Det er ikke så mange innbyggere i Norge at det ikke er mulig å ordne ubegrenset data for alle private.

Det er på høy tid at tilbyderne tar betalt for båndbredde, ikke for datamengden.

Mobilnett er gammeldags med mindre man er på farta. Jeg kunne heller tenkt meg at det ble et WiFi-punkt i hver lyktestolpe, som man kan bruke når man er i ro.

Staten burde levere gratis datanett til alle innbyggere. Det er positivt for verdiskapinga.

Jeg hadde dårlig nett de 8 første årene jeg var innholdsprodusent. Jeg måtte flytte for å få ordentlig nett. Det er ikke holdbart i et moderne land som Norge.

Endret av BadCat
Skrevet (endret)
matteogold skrev (1 time siden):

Den kontrakten er med Telia. De bygger ikke lenger ut mobilnett i Norge, det blir gjort av ett nytt selskap som ikke har noen kontrakt (som vi vet om) med noen leverandør av mobilnett. Så vi får se. Blir vel en stund til de river ned det nyeste utstyret og bytter det. Kunne tatt ICE/Telia utstyr på doble master å flyttet det til nye master i regioner som bruker den leverandøren pmmde vil spare penger på utstyr. Koster selvfølgelig i arbeid og frakt. Time will show...

Varför skulle ett helt nytt radionät byggas upp menar du ? Telia's mobilnät i Norge är ju nyss uppgraderat med helt ny utrustning.

Detta samarbete handlar som jag förstår det, att det nya nätbolaget tar över ägandet av både Telia & ICE's respektive radionät.

Så det handlar inte om att börja bygga upp ett helt nytt nät, och skrota de två befintliga. Dock kan ju en del existerande basstationer flyttas om Telia & ICE idag har varsin basstation på samma plats / täcker samma område, alltså monteras ned & monteras upp på annan plats.

Däremot helt nya basstationer som byggs efter sammanslagningen kommer högst troligtvis bli Ericsson eller Nokia, eller en mix av båda.

Telia har t.ex Core från Nokia, men Ericsson för radionätet.

ICE använder Nokia:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17937094/ice-bygger-med-nokia?publisherId=17846952&lang=no

Om vi tar Sverige som exempel:

Telia, Telenor, Tele2 & Tre.

Telia bygger eget.

Tre / 3 bygger eget.

Telenor & Tele2 bygger ett gemensamt radionät via Net4Mobility, där används en mix av både Nokia & Ericsson.

Så vi har 4 operatörer, men bara 3 st radionät.

Endret av 6150
Skrevet
matteogold skrev (På 3.2.2026 den 16.30):

Det tviler jeg litt på, nkom kommer nok på banen for å påse at det blir en rimelig fordeling av frekvenser.

Sitat

Jeg tipper på at det kun blir en RAN produsent som beholdes, ingen geografisk deling. Når det først skal konsolideres og spares, så ryker den andre RAN leverandøren ganske fort.

Sitat

Kanskje, jeg tror at de kommer til å beholde 24202 Telia N og 24214 ice.

Tror også at ice sier opp avtalen med Telenor fortest mulig etter at de får tilgang til Telia-dekningen. Nasjonal roaming er penger rett ut av vinduet.

Skrevet

Det er fortsatt problemer når ICE roamer andre nett for sine abonnementer. Samtaler og sms kommer ikke alltid igjennom. Man kan undre hva fremtiden bringer. Jeg måtte forlate ICE som kunde i 2018 som følge av disse problemene, i tidligere år måtte jeg forlate Shetalk (begynnelsen av 2000-tallet) som følge av samme problem. 

Skrevet (endret)

Mest sannsynlig får det nye nettverket en ny MCC/MNC. Dette skjedde da Telenor og Tele2 lagde et felles nett i Sverige (Net4Mobility).

Roamingavtalen med Telenor løper ut 2027.

Tviler på at ICE og Telia må gi tilbake frekvenser, dette er noe de har betalt for og disponerer. Til info, dette er frekvenfordelingen som gjelder idag:

image.png.f7dd32ac88a505a684d2a3bc044744d8.png

Når Norske Mobil Tårn (håper at noen ser spøken) er oppe og går, vil de ha disse frekvensene tilgjengelige:

image.png.37b2727ca0d4116f4421936739a395f8.png

Oversikten baserer seg på faktisk brukte sendefrekvenser for 4G, og ble lagd da GSM fortsatt var i drift. For en helt nøyaktig oversikt, se: https://spectrummonitoring.com/frequencies.php?market=NOR

Endret av Norsk Rev og Co
Skrevet
Norsk Rev og Co skrev (På 6.2.2026 den 9.11):

Mest sannsynlig får det nye nettverket en ny MCC/MNC. Dette skjedde da Telenor og Tele2 lagde et felles nett i Sverige (Net4Mobility).

Som såvidt jeg vet ikke benyttes av mobiltelefoni, der gjelder fortsatt egne Telenor og Tele2 MNC for alt av nettverkstjenester.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...