Boing 4EVER Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Imaginacíon skrev (14 timer siden): At det skal være så stor hastighet på endringene er jeg ikke enig i. Folk blander seg mer enn før. Det er blitt vanlig å bli sammen med noen fra en annen kultur, både fjern og nær. Derav flere med en ikke norskfødt bestefar. De er like norske som alle andre, bare med en mer mangfoldig bakgrunn. Godt skrevet! 2
Boing 4EVER Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) Det burde være tydelig for de fleste at Frp driver med marginalisering av grupper for en grunn. Hva det er et skalkeskjul for får vi nok vite med tiden. Ellers tror jeg temperaturen er ganske bra i Middelhavet der man kan teste og kvalitetssikre redningsvester. Endret 3. februar av Boing 4EVER 2
BadCat Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) Endringer kan skje over tid. Saken her er at endringer skjer i sanntid og eksponentielt. Det ironiske er at det som har vært kalt minoriteter i Norge ikke er det på verdensbasis. Den sanne minoriteten er nordmenn og snart også i eget land. Hvis det ikke eksisterte nasjoner, kunne folk ha dratt hvor som helst, men det eksisterer nasjoner. Jeg kommer til å tenke på en tegnefilmepisode jeg så som ung. Quote "Countdown to Extinction" is the 14th episode of the Generation 1 (G1) Transformers cartoon's first season, first aired in 1984. In this episode, Starscream plans to destroy Earth using Dr. Arkeville's Exponential Generator to power Cybertron, forcing Optimus Prime to intervene and stop the detonation. Hvem stopper detonasjonen? Tydeligvis ingen. Jeg vet ikke om jeg lever i 2065. Det er ikke helt usannsynlig. Det er ille nok å se nyhetsstrømmen i dag. I 2065 må det være helt brutalt. Etter hvert et fåtall og utdøende tidsvitner etter år 2100 om at det en gang fantes etnisk norske. Endret 3. februar av BadCat 4 4
jjkoggan Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Ballalaika skrev (3 timer siden): Er det noe som tyder på at man ikke blir det? Spørsmålet er mer når. Er det bare genetikk som bestemmer norskhet? Er amerikanere med norske gener som ikke vet hvor Norge ligger på et kart nordmenn? 3
BadCat Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) 5 hours ago, Bastu said: Å fornekte at en gruppe eller et land har en kultur/etnisitet er ellers et standpunkt jeg forbinder med Putins retorikk mot Ukraina eller Netanyahus avvisning av en palestinsk stat. Riktignok er kultur dynamisk, men det tar som regel tid å endre og er vanskelig å forcera. Det finnes ingen palistinsk stat. Palestina er det omdøpte navnet på et landområde. At arabere dro dit for å arbeide i nyere tid, gjør dem ikke til palestinere. Det finnes ingen palestinsk historie i tilknytning til disse folkene. Palestinske museum et helt tomme, null og ingen ting. Norske museum er ikke tomme og snart er museum det eneste som er igjen av den norske arven. Endret 3. februar av BadCat 5 2
Boing 4EVER Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar (endret) jjkoggan skrev (18 minutter siden): Er det bare genetikk som bestemmer norskhet? Er amerikanere med norske gener som ikke vet hvor Norge ligger på et kart nordmenn? Du skjønner vel at du er akseptert og godtatt? Regner med at du er lyshudet og eventuell aksent vil bli oppfattet som sjarmerende. Nei, det de fleste i denne tråden sikter til er brunhudede mennesker fra asiatiske land. No offence altså. Men jeg er 99,99% sikker på at du hadde blitt tatt raskt inn i varmen (regner med at egentlig allerede er det og i så fall så er det jo bra. Diskriminering er en uting uansett hvem som opplever det). Endret 3. februar av Boing 4EVER 1
jjkoggan Skrevet 3. februar Skrevet 3. februar Boing 4EVER skrev (5 minutter siden): Du skjønner vel at du er akseptert og godtatt? Regner med at du er lyshudet og eventuell aksent vil bli oppfattet som sjarmerende. Nei, det de fleste i denne tråden sikter til er brunhudede mennesker. No offence altså. Men jeg er 99,99% sikker på at du hadde blitt tatt raskt inn i varmen. Hvem snakker du til?
BadCat Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar (endret) 28 minutes ago, jjkoggan said: Er det bare genetikk som bestemmer norskhet? Er amerikanere med norske gener som ikke vet hvor Norge ligger på et kart nordmenn? Nei, men de er etterkommere av nordmenn. Av norsk ætt eller nedstamning. Litt ettersom hvem de fikk barn med. Hvis de ikke fikk barn med andre som emigrerte et de kun delvis av norsk ætt. De første blir norskamerikanere og påfølgende blir amerikanere. Endret 4. februar av BadCat 2 1
jjkoggan Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar BadCat skrev (2 minutter siden): Nei, men de er etterkommere av nordmenn. Av norsk ætt eller nedstamning. Litt ettersom hvem de fikk barn med. Hvis de ikke fikk barn med andre som emigrerte et de kun delvis av norsk ætt. Er det bare genetikk som bestemmer norskhet? 1
BadCat Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar (endret) Nei, språk, kultur, mat, klær, osv. Du blir ikke ordentlig norsk før du går med kofte og selbuvotter. Endret 4. februar av BadCat 3 1
Boing 4EVER Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar jjkoggan skrev (14 minutter siden): Hvem snakker du til? Jeg siterer deg så jeg snakker til deg.
jjkoggan Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar BadCat skrev (7 minutter siden): Nei, språk, kultur, mat, klær, osv. Du blir ikke ordentlig norsk før du går med kofte og selbuvotter. Men ingen uten norske gener klarer å bli helt norsk selv om de oppfører seg 100% som nordmenn? 1
jjkoggan Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Boing 4EVER skrev (8 minutter siden): Jeg siterer deg så jeg snakker til deg. Ditt svar har ingenting å gjøre med innlegget mitt. 2
Boing 4EVER Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar jjkoggan skrev (1 minutt siden): Ditt svar har ingenting å gjøre med innlegget mitt. Jo, om du er en mørk amerikaner så kan du nok oppleve diskriminering. Er du lyshudet så slipper du unna. 2
BadCat Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar (endret) Etter lang tid muligens. Hvis det er gått så lenge at genetikken ikke skiller seg ut. På det tidspunktet vil slt være så forskjellig og lett blanding at ingen vet hva som er norsk. Noen ganger går det helt helt også. Svenske kjøttboller kommer fra Tyrkia. Å spise svenske kjøttboller i Sverige er en ting, men å spise svenske kjøttboller i Norge. Litt som en å spise Boeuf Bourguignon. Da bør man helst være fransk eller fransk-kanadisk. En fransk-kanadier ble ordentlig sint fordi at jeg spiste Boeuf under en livestream. Endret 4. februar av BadCat 2
jjkoggan Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar Boing 4EVER skrev (5 minutter siden): Jo, om du er en mørk amerikaner så kan du nok oppleve diskriminering. Er du lyshudet så slipper du unna. Diskriminering og norskhet er to forskjellige saker 3 1
BadCat Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar (endret) 11 minutes ago, jjkoggan said: Diskriminering og norskhet er to forskjellige saker Du blir ikke norsk, men du kan muligens få norsk statsborgerskap. I mine øyne finnes ikke Norge mer. Norge ble borte og erstattet av multikulturell stat nr. 047. Slik som andre nasjoner også forsvinner. Sverige er multikulturell stat 046. Svenske tilstander blir til tendenser fra stat 46. Egentlig har det aldri vært svenske tilstander, for det er ikke svensk, men det som har tatt over for svensk levesett. Den nåværende realiteten som viser at det nye tar over og dominerer. Sverige er betatesten som viser at det nye tar over og skaper kaos og utrygge gater. Som kjent er ikke mennesker flest gode til å huske tall. Alt kommer til å bli vas og ball. Altså, tull og tøv. Endret 4. februar av BadCat 4 2 1
jjkoggan Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar BadCat skrev (7 minutter siden): Du blir ikke norsk, men du kan muligens få norsk statsborgerskap. I mine øyne finnes ikke Norge mer. Norge ble borte og erstattet av multikulturell stat nr. 047. Slik som andre nasjoner også forsvinner. Sverige er multikulturell stat 046. Svenske tilstander blir til tendenser fra stat 46. Egentlig har det aldri vært svenske tilstander for det er ikke svensk, men det som har tatt over fra svensk levesett. Som kjent er ikke mennesker flest gode til å huske tall. Alt kommer til å bli vas og ball. Altså, tull og tøv. Jeg spør ikke noe om meg. Jeg ønsker ikke å bli norsk eller en norsk statsborger. For meg har jeg det mye bedre her enn jeg ville ha i Norge selv om jeg er veldig glad i Norge og elsker å besøke Norge Jeg finner denne multikulturelle debatten interessant særlig hvordan forskjellige nordmenn ser på norskhet. Da jeg var ung spurte vi hverandre «What nationality are you?» fordi alle hadde slekt fra europeiske land og de fleste fra flere europeiske land men ingen tenkte seg som noe annet enn amerikansk. Det gjaldt alle som ikke ble født utenfor amerikanske grenser. Det er åpenbart at det lettere å identifisere seg når nesten alle er innvandrere eller etterkommere av innvandrere enn når de fleste har bodd i landet tusenvis år. Det er ingen fasit tror jeg men det er interessant å se dine argumenter 2
Iki Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar BadCat skrev (3 timer siden): Nei, språk, kultur, mat, klær, osv. Du blir ikke ordentlig norsk før du går med kofte og selbuvotter. Du er klar over at både kofte og rosemønsteret er arabisk? 4 1
BadCat Skrevet 4. februar Skrevet 4. februar 1 hour ago, Iki said: Du er klar over at både kofte og rosemønsteret er arabisk? Jeg kjenner til opphavet til åttebladsstjernen. Det var ironisk ment at disse klesplaggene gjør deg norsk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå