Boing 4EVER Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars DukeRichelieu skrev (Akkurat nå): Jeg har vel ikke sagt noe om det? Tråden handler om at etnisk norske er i mindretall i 2065. Jeg påpeker bare at enkelte steder har dette alt skjedd i 2025. Joda. Jeg ser den. Må være lov å mene det.
jjkoggan Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars DukeRichelieu skrev (7 minutter siden): Nå understreket jeg at noen sikkert synes dette er fint og at vi der må være uenige. Du er nok en av de som da er uenige og det er greit. Tro det eller ei, men jeg har faktisk flere venner som er ikke-etnisk norske og jeg snakker også med folk fra andre land og kulturer til stadighet - inkludert på treningssenteret. Jeg har aldri sagt noe negativt om enkeltmennesker basert på hudfarge eller rase. Da misforstår du hele poenget. Men jeg synes det er en feil utvikling når etnisk norske blir i mindretall - som i denne situasjonen. Og om du synes det er helt greit at vi går denne veien, så står jo du fritt til å mene det. Vi lever i et fritt land og vi kan ikke være enige om alt. Årsaken til segregering er nok sammensatt. Det handler om vilje til å ville integrere seg fra de som kommer (vil de bli en del av det norske samfunnet eller vil de fortsette som i hjemlandet parallelt i vårt samfunn?), men også hvordan den norske stat og folk møter de som kommer og hvilke krav som stilles. Men den kanskje viktigste faktoren er jo antallet. Jeg lurer enda på hvorfor det føles «ikke greit «. Obamas hvit bestemor innrømmet at hun ikke følte greit når hun var i mindretall med afroamerikanere selv om hun elsket Obama. Jeg tror det har mer å gjøre med fremmedfrykt enn noe annet. Når jeg erfarer fremmedfrykt så prøver jeg å forstå hvorfor jeg erfarer det og det er ofte ikke helt rasjonelt. Det hjelper meg til å bli mer komfortabel 4
jjkoggan Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars DukeRichelieu skrev (17 minutter siden): Jeg har vel ikke sagt noe om det? Tråden handler om at etnisk norske er i mindretall i 2065. Jeg påpeker bare at enkelte steder har dette alt skjedd i 2025. Welcome to cosmopolitan big city life. Jeg var nettopp i SAN Francisco og gikk på Chinatown hvor 90% snakket kinesisk. 5
DukeRichelieu Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars jjkoggan skrev (2 timer siden): Jeg lurer enda på hvorfor det føles «ikke greit «. Obamas hvit bestemor innrømmet at hun ikke følte greit når hun var i mindretall med afroamerikanere selv om hun elsket Obama. Jeg tror det har mer å gjøre med fremmedfrykt enn noe annet. Når jeg erfarer fremmedfrykt så prøver jeg å forstå hvorfor jeg erfarer det og det er ofte ikke helt rasjonelt. Det hjelper meg til å bli mer komfortabel Vet ikke om jeg kan forklare det til deg så mye bedre enn jeg alt har gjort. Om det hjelper forståelsen din hadde jeg følt på det samme om det var 90 % engelskmenn eller svensker med hvit hud og jeg som etnisk norsk nordmann var i mindretall. Men det hadde nok allikevel vært bedre siden dette er folkegrupper som i større grad har en kultur, religion og verdisyn som samsvarer med vår. 2 1
jjkoggan Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars DukeRichelieu skrev (9 minutter siden): Vet ikke om jeg kan forklare det til deg så mye bedre enn jeg alt har gjort. Om det hjelper forståelsen din hadde jeg følt på det samme om det var 90 % engelskmenn eller svensker med hvit hud og jeg som etnisk norsk nordmann var i mindretall. Men det hadde nok allikevel vært bedre siden dette er folkegrupper som i større grad har en kultur, religion og verdisyn som samsvarer med vår. Jeg bodde i Norge som utlending og kjente ingen andre amerikanere så jeg kanskje vet hva du snakker om å være i mindretall. Jeg har også flyttet rundt usa flere ganger til delstater som er ganske forskjellige, kulturelt sett. Det føltes ikke greit i begynnelsen men jeg tror grunnen til det er ikke det samme som din erfaring. Jeg lurer på hvis det ligner mer på hva folk erfarer når de går tilbake til et sted de var veldig glad i tidligere men som har endret seg betydelig - Its just not the same! 1
DukeRichelieu Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars jjkoggan skrev (13 minutter siden): Jeg bodde i Norge som utlending og kjente ingen andre amerikanere så jeg kanskje vet hva du snakker om å være i mindretall. Jeg har også flyttet rundt usa flere ganger til delstater som er ganske forskjellige, kulturelt sett. Det føltes ikke greit i begynnelsen men jeg tror grunnen til det er ikke det samme som din erfaring. Jeg lurer på hvis det ligner mer på hva folk erfarer når de går tilbake til et sted de var veldig glad i tidligere men som har endret seg betydelig - Its just not the same! Når man flytter til et nytt land tenker jeg det er helt naturlig å føle seg i mindretall, men slik utviklingen går nå er det jo faktisk slik at mange som flytter fra Midtøsten eller Afrika kan raskt føle seg veldig hjemme i Norge. Moralkontroll i Oslos innvandrergater Sitat Da hun for ti år siden flyttet fra Marokko til Oslo og sin norske mann, forventet hun et vestlig, åpent samfunn. — Men Grønland er mer muslimsk enn Marokko, sier hun, og rister på hodet. — Jeg hadde aldri sett en burka før jeg kom hit. Og jeg hadde aldri før opplevd stygge blikk hvis jeg spiste eller drakk en kopp kaffe under ramadan. Hun nikker ut mot bordene på fortauet. — Jeg bryr meg ikke om dem og sitter synlig der ute. Men mange gjemmer seg inne og tør ikke la noen se dem. De frykter de strenge med skjegg, hijab eller burka. 3 1 1
Feynman Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars On 3/5/2026 at 10:41 PM, DukeRichelieu said: 2065? Bli med meg på trening på mitt faste treningssenter midt i Oslo etter kl 9 og 85 % er ikke-etnisk norske. Det er til å grine av. Da må du nesten røpe hvilket treningssenter det er. Kanskje de etnisk norske typisk gjør andre ting på den tiden? 3
DukeRichelieu Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Feynman skrev (33 minutter siden): Da må du nesten røpe hvilket treningssenter det er. Kanskje de etnisk norske typisk gjør andre ting på den tiden? Føles ikke riktig å utlevere det offentlig. Skal sies at det er en jevnere fordeling på dagtid. Skjer noe etter klokken 8. 2 1
jjkoggan Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars DukeRichelieu skrev (2 timer siden): Når man flytter til et nytt land tenker jeg det er helt naturlig å føle seg i mindretall, men slik utviklingen går nå er det jo faktisk slik at mange som flytter fra Midtøsten eller Afrika kan raskt føle seg veldig hjemme i Norge. Moralkontroll i Oslos innvandrergater Minner meg om mange norske småbyer i midtvesten i Iowa hvor lokalavisene publiserte avisene sine på norsk og krevde at norsk ble snakket på skolene og kirkene 2
Boing 4EVER Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars DukeRichelieu skrev (26 minutter siden): Føles ikke riktig å utlevere det offentlig. Skal sies at det er en jevnere fordeling på dagtid. Skjer noe etter klokken 8. Har du snakket med noen av disse gutta da? Eller misliker du de så mye at du holder deg for deg selv? 1
DukeRichelieu Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars Boing 4EVER skrev (46 minutter siden): Har du snakket med noen av disse gutta da? Eller misliker du de så mye at du holder deg for deg selv? Som forventet fra deg. Skrev dette tidligere: "Tro det eller ei, men jeg har faktisk flere venner som er ikke-etnisk norske og jeg snakker også med folk fra andre land og kulturer til stadighet - inkludert på treningssenteret. Jeg har aldri sagt noe negativt om enkeltmennesker basert på hudfarge eller rase. Da misforstår du hele poenget." 2
Boing 4EVER Skrevet 8. mars Skrevet 8. mars DukeRichelieu skrev (27 minutter siden): Som forventet fra deg. Skrev dette tidligere: "Tro det eller ei, men jeg har faktisk flere venner som er ikke-etnisk norske og jeg snakker også med folk fra andre land og kulturer til stadighet - inkludert på treningssenteret. Jeg har aldri sagt noe negativt om enkeltmennesker basert på hudfarge eller rase. Da misforstår du hele poenget." Som forventet?
Skurupu Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars On 3/8/2026 at 4:18 PM, jjkoggan said: Welcome to cosmopolitan big city life. Jeg var nettopp i SAN Francisco og gikk på Chinatown hvor 90% snakket kinesisk. Skulle ønske Oslo fikk en Chinatown. 1
jjkoggan Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars (endret) Skurupu skrev (5 timer siden): Skulle ønske Oslo fikk en Chinatown. Det var også Manilatown en gang. Manilatown, San Francisco - Wikipedia Det var også Lapskaus Boulevard i Brooklyn Lapskaus Boulevard (Eighth Avenue, Bay Ridge) og Decorah Iowa Endret 16. mars av jjkoggan 1
Neptun1 Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Skurupu skrev (5 timer siden): Skulle ønske Oslo fikk en Chinatown. https://www.aftenposten.no/norge/i/yEWBx/lille-pakistan-og-lille-vietnam-i-oslo Dette var for lenge siden. Nå kan vi vel tilføye lille Somalia og lille Syria også. Men fremdeles ikke nok utvannet? 1
fredrik2 Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars On 3/4/2026 at 12:04 AM, jjkoggan said: Hvert land kan velge hvem som de vil ha, enten det er flyktninger eller arbeidsinnvandrere. De kan også velge individer blant hver gruppe hvis de vil. Skulle si at det der anses rasistisk bland en hel del i Norge. Man ska/må ta in alla som kan anses må ha beskydd. Att bara ta in flyktingen som har rätt utdanning etc tror jag skulle medföra stora protester. Arbeidsinvandring og studenter tror jag ligger helt utanför diskussionen om invandring.
geir__hk Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars Vi har jo grønland. Er vel en grunn til at trumpen prøvde å invitere seg selv.
jjkoggan Skrevet 16. mars Skrevet 16. mars fredrik2 skrev (1 time siden): Skulle si at det der anses rasistisk bland en hel del i Norge. Man ska/må ta in alla som kan anses må ha beskydd. Att bara ta in flyktingen som har rätt utdanning etc tror jag skulle medföra stora protester. Arbeidsinvandring og studenter tror jag ligger helt utanför diskussionen om invandring. Å dømme folk som individer er aldri rasistisk. Å ekskludere folk pga deres etnisitet slik som anbefales ofte her inne (MENA folk f eks) er rasistisk. Det er også helt mulig å kreve noe integrering av flyktninger før de får permanent oppholdstillatelse. 2
Neptun1 Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars jjkoggan skrev (7 timer siden): Å dømme folk som individer er aldri rasistisk. Å ekskludere folk pga deres etnisitet slik som anbefales ofte her inne (MENA folk f eks) er rasistisk. Det er også helt mulig å kreve noe integrering av flyktninger før de får permanent oppholdstillatelse. Hvor mange av disse individualistene dine fra MENA er her for å integreres dvs. setter våre vestlige verdier før sine egne? F.eks likestilling som er lovpålagt. 3
Ove38 Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Billig arbeidskraft lønner seg ikke på sikt. Begynner å bli nok av eksempler på det, verden over nå. Til og med å flytte produksjonanleggene til Kina, for billig arbeidskraft. Viste seg å være veldig dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå