Gå til innhold

Etnisk norske i mindretall i 2065

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
freedomseeker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal de kunne bosette seg her, når vi ikke har samme mulighet der? Det finnes ingen gjensidighet.

Vi ser en selvforsterkende massemigrasjon fra land med lav levestandard, der etablerte miljøer senker terskelen for at nye følger etter. Det er denne innvandringen i seg selv som er problemet. Den vil først stoppe når den norske levestandarden er kjørt i bunn. Slik situasjonen er nå, er det i realiteten kun levestandard som fungerer som et innvandringsregulerende tiltak.

Du får sikkert lov å flytte til Somalia, syria, fghanistan, Polen og Sverige hvis du vil

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes den politiske diskusjonen mangler visjon på dette feltet, og at en fort graver seg ned detaljene for å slippe å spørre seg eller svare på de fundamentale spørsmålene. Ønsker vi at etnisk norske blir i mindretall i Norge, og hvis ikke, hva slags fordeling er fornuftig? Hvis ja, hvordan ser en for seg at det vil påvirke samfunnet, og hvordan må vi tilpasse oss? Hva er målsetningen og den langsiktige planen?

Jeg tror ikke partier som gikk til valg på å gjøre nordmenn til minoritet i eget land ville fått særlig mange stemmer. Likevel er det en slik politikk nesten alle partier har ført, tilsynelatende uten å forstå det selv eller noen klar visjon for hva politikken skulle føre til. Det tilsier at debatten har skjedd på helt feil premisser, ofte på måte som fullstendig har avsporet fra de helt sentrale og fundamentale spørsmålene, og at dette er et politikkfelt vi mer eller mindre har snublet oss frem i uten mål og mening. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tussi skrev (10 timer siden):

Generelt synes jeg det greit med innvandring, men ikke over evne. Og når de opprinnelige innbyggerne i et land blir i mindretall, da mener jeg det er feil 

Det synes nok indianerne i USA også 🙄 .

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Hvis en av besteforeldrene dine ikke er norskfødt så regnes du ikke som etnisk norsk etter denne definisjonen. Jeg vil tippe så og si alle i Norge har en som ikke er født i Norge hvis en går bak 10 generasjoner. Så egentlig er nesten ingen etnisk norske. 

At bestefaren til noen er eritreisk er da bare flott. Eller mora. Eller de selv. Vi har ingenting å frykte.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Jeg synes ikke denne statistikken er skremmende.

Som andre påpeker så er man da "ikke etnisk norsk" hvis en av fire besteforeldre er svensk.

Jeg synes ikke det sier noe om faren for parallelle samfunn og sharia-lov som enkelte er redde for.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
5 hours ago, herzeleid said:

Legg merke til at responsen fra ‘motparten’ er å flisespikke på definisjoner

Det er ikke flisespikking når man anklager FrP for å være opptatt av renhet i rasen. Det er derimot sterke anklager.

Som sagt, når man anser at norskfødte med en norsk forelder ikke er etnisk norske, da er man skikkelig på bærtur.   

Hvis alle innvandrerbarn giftet seg med etnisk norske, ville vi knapt kunne snakket om et innvandrerproblem. For det ville være en 100% vellykket assimilering. Men FrP behandler dem på samme måte som de behandler innbyrdes giftemål blant innvandrere. Der bommer de fullstendig.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Rhabagatz skrev (54 minutter siden):

Hvis alle innvandrerbarn giftet seg med etnisk norske, ville vi knapt kunne snakket om et innvandrerproblem. For det ville være en 100% vellykket assimilering. Men FrP behandler dem på samme måte som de behandler innbyrdes giftemål blant innvandrere. Der bommer de fullstendig.

Nettopp. Har selv et barnebarn som har en besteforelder fra et mellomeuropeisk land.  Alle andre besteforeldre er etnisk norske. Dette barnet ville da ikke være norsk nok for FRP. 

Jeg syns godt man kan ta en diskusjon om innvandring, uheldige effekter osv, man da må iallefall tallgrunnlaget som presenteres være reelt. 

Dette regnestykket fra FRP et veldig godt eksempel på hvordan statistikk kan misbrukes for å få den konklusjonen man selv vil ha. Det hadde blitt stryk på eksamen hvis man hadde levert en slik oppgave i statistikk / matematikk, men det er vel ikke så farlig det, bare man får befolkningen til å tro på / bli nok skremt av det man sier...

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
herzeleid skrev (3 timer siden):

Da kaller man heller tallene ‘useriøse’, stiller retoriske spørsmål om hva det egentlig vil si å være norsk (uten å egentlig interessere seg for svaret) eller begynner å prate om noe helt annet. Det eneste som mangler så langt er rasismeanklager. 

Mnjo, men noe av problemet med å bruke denne typen undersøkelser, er at de ikke nødvendigvis peker på det som er utfordrende med dagens innvandringspolitikk. Noen tilsvarende tall ble slått opp av miljøet rundt document.no for noe tid tilbake, med den dramatiske overskriften at innvandrere utgjør over 20% av befolkningen. Går man disse tallene etter, ser man dog at rundt halvparten av disse innvandret fra Europa og Nord-Amerika. Av de som er ikke-vestlige, er det kun ca. halvparten som har opprinnelse fra MENA. Estimatene peker vel på at i 2050 er andelen muslimer i Norge fortsatt under 20%. Da er det liksom ikke like dramatisk...

Og det er altså ikke innvandring i seg selv som er utfordringen, men hvor mange som ankommer innenfor et gitt tidsrom fra noen spesifikke regioner som ser ut til å streve veldig med å bli integrert.

FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Det er et målrettet og planlagt eksperiment der våre grenser, vår identitet og vår kultur skal viskes bort for alltid. Det som skaper oss nordmenn har tatt tusener av år, og nå skal en liten global elite bestemme at alt dette skal slettes for godt i løpet av få generasjoner.

Eh, nei. Jeg har etterspurt dokumentasjon på denne konspirasjonsteorien gjentatte ganger, og det dukker aldri opp noe som er troverdig. Så enn så lenge er dette bare støy som gjør det vanskeligere å få en god debatt rundt innvandringen, fordi det får det til å fremstå som at kritikk mot ukritisk innvandring bygger på The Great Replacement og andre konspirasjonsteorier.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...