Lena Revanscar Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Hvordan forholder man seg til "psykopatisk" leder som hyler og skriker ved en minste anledning. Foretrukket i plenum. Fra en som ikke har jobbet der så lenge som de andre. De bare er tause og lar han styre på. "Du er ubrukelig", "alt du gjør er feil" etc. Jeg vet at jeg gjør en jobb. Selv de tause er enige med meg så lenge ikke "psykopaten" er der. De har alle jobbet der i mer enn 10 år. Syke forhold, jeg liker arbeidsoppgavene mine, men dette dreper motivasjon og enkelte dager gruer jeg meg til å møte på jobb. Ved sykemeldinger er det trusler om oppsigelser. Er redd for å miste jobb og lønn. Hva kan jeg gjøre? 1
Gjest e7a13...3e7 Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Er du på felgen? Gå til legen. Ta kontakt med hr/verneombud/fagforening. Uansett hva som skjer, slutt i jobben, på en eller annen måte. Du kommer til å bli nedbrutt. Anonymous poster hash: e7a13...3e7
Salvesen. Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Start med tillitsvalgt om det finnes. Evt kontakt HR om dere har en fungerende HR avdeling. I større bedrifter er det ofte "rapporteringsverktøy" som en kan gjøre anonymt også.
Lenvar Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Lena Revanscar skrev (4 minutter siden): Hvordan forholder man seg til "psykopatisk" leder som hyler og skriker ved en minste anledning. Foretrukket i plenum. Fra en som ikke har jobbet der så lenge som de andre. De bare er tause og lar han styre på. "Du er ubrukelig", "alt du gjør er feil" etc. Jeg vet at jeg gjør en jobb. Selv de tause er enige med meg så lenge ikke "psykopaten" er der. De har alle jobbet der i mer enn 10 år. Syke forhold, jeg liker arbeidsoppgavene mine, men dette dreper motivasjon og enkelte dager gruer jeg meg til å møte på jobb. Ved sykemeldinger er det trusler om oppsigelser. Er redd for å miste jobb og lønn. Hva kan jeg gjøre? Ha denne lederen en leder over seg igjen? Eller finnes det en HR-avdeling, tillitsvalgte eller andre du kan snakke med i bedriften? 1
vidor Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Sannsynligheten til at du får forandret en psykopat er minimal noe all forskning bekrefter. Det enkleste er å bytte jobb. Alternativet er å ta opp fighten og til slutt ha samlet opp nok dokumenterte ting om vedkommende til å ha en vanntett sak. Hvis vedkommende har jobbet der i 10 år virker det som en klarer å vri seg unna. Tenk deg godt om om dette er verdt det. Ta gjerne kontakt med en støttegruppe og konferer deg med folk som har erfaring. Husk at psykopater fungerer forskjellige fra andre mennesker, og om du bruker det som referanse så har du tapt allerede før du har begynt. 1
Mentos2 Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Jeg hadde en sånn sjef for mange år siden,jeg slutta etter 3 måneder,jeg orka ikke å ha det sånn. I en stor bedrift jeg jobba i, så hadde en annen avdeling en sånn avdelingsleder som ts beskriver, han skapte frykt hos de ansatte. Flere ansatte på andre avdelinger anbefalte de ansatte på psykopatens avd. å gå til tillitsmannen og videre oppover i systemet hvis ikke tillitsmannen tok skikkelig tak i det. Jeg vil anbefale å ta opptak av psykopaten og så gå videre med saken i håp om å få ham fjernet fra stillingen,alternativt å slutte i jobben. Ingen skal behøve å føle frykt på arbeidsplassen,bli trakassert,osv. 1
Boing 4EVER Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Lena Revanscar skrev (10 timer siden): Hvordan forholder man seg til "psykopatisk" leder som hyler og skriker ved en minste anledning. Foretrukket i plenum. Fra en som ikke har jobbet der så lenge som de andre. De bare er tause og lar han styre på. "Du er ubrukelig", "alt du gjør er feil" etc. Jeg vet at jeg gjør en jobb. Selv de tause er enige med meg så lenge ikke "psykopaten" er der. De har alle jobbet der i mer enn 10 år. Syke forhold, jeg liker arbeidsoppgavene mine, men dette dreper motivasjon og enkelte dager gruer jeg meg til å møte på jobb. Ved sykemeldinger er det trusler om oppsigelser. Er redd for å miste jobb og lønn. Hva kan jeg gjøre? Du skriver ikke hvor gammel du er eller hva du jobber med. Er det en statlig jobb eller i det private næringslivet? Krever jobben utdannelse? Er du fagorganisert? Er du bundet i jobben eller er arbeidsmarkedet bra for deg? Har du sagt fra til vedkommende? Ut fra det du skriver tror jeg at du vil få det bedre med deg selv ved å finne en annen jobb. Er det sjanse for at lederen kommer til å slutte? Hvis ikke så må det bli deg. Lederen høres ikke ut som en type som lett vil ta til seg tilbakemeldinger.
Lena Revanscar Skrevet 31. januar Forfatter Skrevet 31. januar 4 hours ago, Mentos2 said: Jeg hadde en sånn sjef for mange år siden,jeg slutta etter 3 måneder,jeg orka ikke å ha det sånn. I en stor bedrift jeg jobba i, så hadde en annen avdeling en sånn avdelingsleder som ts beskriver, han skapte frykt hos de ansatte. Flere ansatte på andre avdelinger anbefalte de ansatte på psykopatens avd. å gå til tillitsmannen og videre oppover i systemet hvis ikke tillitsmannen tok skikkelig tak i det. Jeg vil anbefale å ta opptak av psykopaten og så gå videre med saken i håp om å få ham fjernet fra stillingen,alternativt å slutte i jobben. Ingen skal behøve å føle frykt på arbeidsplassen,bli trakassert,osv. Takk, det var ordet jeg søkte, frykt. Enkelte gruer seg til å gå på jobb. Vært sånn i flere år og nesten utelukkende har ansatte sluttet på grunn av leder. Kjipt, for arbeidsoppgavene liker jeg veldig godt.
Lena Revanscar Skrevet 31. januar Forfatter Skrevet 31. januar 3 hours ago, Boing_80 said: Du skriver ikke hvor gammel du er eller hva du jobber med. Er det en statlig jobb eller i det private næringslivet? Krever jobben utdannelse? Er du fagorganisert? Er du bundet i jobben eller er arbeidsmarkedet bra for deg? Har du sagt fra til vedkommende? Ut fra det du skriver tror jeg at du vil få det bedre med deg selv ved å finne en annen jobb. Er det sjanse for at lederen kommer til å slutte? Hvis ikke så må det bli deg. Lederen høres ikke ut som en type som lett vil ta til seg tilbakemeldinger. Tilhører den konfliktskye arten så det gjør det nok ekstra lett for leder. Ikke bare meg, det er alle ansatte. Dette er i privatsektor. Utover det kan jeg si at jeg har passert 30. Det har vært forsøkt å gi beskjed av flere og da blir det skriking til vedkommende i full plenum. Så det ender opp med at ansatte ikke tør å si noe. Inkludert de nærmeste ledere under daglig leder. Faglig står jeg ikke optimalt til så å bare bytte er ikke enkelt. Men helt klart er dette en vurdering.
Lenvar Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Lena Revanscar skrev (3 timer siden): Det har vært forsøkt å gi beskjed av flere og da blir det skriking til vedkommende i full plenum. Så det ender opp med at ansatte ikke tør å si noe. Inkludert de nærmeste ledere under daglig leder. Det er en del informasjon vi trenger for å kunne komme med flere gode råd. Har denne lederen en overordnet? Har dere forsøkt å si fra til denne eventuelt overordnede? Hva med tillitsvalgte? Verneombud? HR-avdeling? Er du organisert? 1
kåre b Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Er daglig leder , som oppfører seg slik også eier av firmaet? Det enkleste er rett og slett å søke og skaffe seg ny jobb. Du vil ikke klare å forandre en slik person, men hvis noen ubegrunnet står og hyler og skriker, og rakker ned på enkeltpersoner. Da bør dere stå opp for dere selv, snakk rolig og høflig tilbake i plenum. står personen og roper og skriker uten grunn, kan du f.eks spørre hva h*n roper etter? Vi sitter 3 meter unna.. Prat rolig, men ha gode poenger som gjerne gjør personen litt forlegen fremfor andre. Slike bøller går gjerne etter lette offer, møter de skikkelig motstand så velger de gjerne å hakke på noen andre.. Lykke til, jeg hadde tatt en annen jobb, livet er for kort til å finne seg i slik dritt 2 1
Boing 4EVER Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Lena Revanscar skrev (5 timer siden): Tilhører den konfliktskye arten så det gjør det nok ekstra lett for leder. Ikke bare meg, det er alle ansatte. Dette er i privatsektor. Utover det kan jeg si at jeg har passert 30. Det har vært forsøkt å gi beskjed av flere og da blir det skriking til vedkommende i full plenum. Så det ender opp med at ansatte ikke tør å si noe. Inkludert de nærmeste ledere under daglig leder. Faglig står jeg ikke optimalt til så å bare bytte er ikke enkelt. Men helt klart er dette en vurdering. Ikke noe feil ved å være konfliktsky selv om det noen ganger kan bli ekkelt å stå i situasjoner som ikke lar seg løse uten at en må fremstå tydelig. Ut fra det du skriver så er sjansen minimal for at lederen din vil endre sin atferd og handlingsmønster. Hadde jeg ikke visst bedre så tipper jeg at du jobber i restaurant. Det er uansett uten betydning mtp. hvordan du og dine kolleger blir behandlet. Rådet mitt er at du begynner å se deg om etter en annen jobb. Som en annen skrev i denne tråden så er livet for kort til å finne seg i dritt. Noen ganger har man ikke valg og må utstå personer og situasjoner som er kjipe, men jeg tror at vi nesten alltid har opptil flere valg. Endring kommer ikke uten en kostnad.
RJohannesen Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Lena Revanscar skrev (5 timer siden): Tilhører den konfliktskye arten så det gjør det nok ekstra lett for leder. Ikke bare meg, det er alle ansatte. Dette er i privatsektor. Utover det kan jeg si at jeg har passert 30. Det har vært forsøkt å gi beskjed av flere og da blir det skriking til vedkommende i full plenum. Så det ender opp med at ansatte ikke tør å si noe. Inkludert de nærmeste ledere under daglig leder. Faglig står jeg ikke optimalt til så å bare bytte er ikke enkelt. Men helt klart er dette en vurdering. Kikk etter nye jobber før du er for lei, plutselig dukker det opp noe som passer, og det er alltid mye mer sannsynlig å få jobbintervju og tilbud om jobb om man allerede har jobb.
MailMan13 Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Er daglig leder en av eierene av selskapet, eller har noe relasjon til eiere og styret?
geir__hk Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar 1 hour ago, MailMan13 said: Er daglig leder en av eierene av selskapet, eller har noe relasjon til eiere og styret? Tips: noe av dette vil fremgå av brønnøysundregistrene (brreg.no). Tips 2: Du bør vurdere å loggføre hvert enkelt tilfelle (som åpenbart går over streken). I tilfelle fremtidig konflikt eller konfrontasjon med denne lederpersonen (via mekler el.l.) er det alltid bedre å kunne vise til logg fremfor påstanden "psykopatisk leder som hyler og skriker" da dette er en generisk påstand som er meget enkelt å snakke seg ut av og flytte skylden over til deg (ref. "flip the script"). 2
Gjest a4cac...b22 Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Må jo være en helt fantastisk jobb og lønn man får her for at flere velger å jobbe frivillig med sånne ledere? Jeg vet om flere i finans sektor som "holder" ut sjefer som er narssister og smått psykopatiske. men da er også lønna over 1.5Mnok i året, og man jobber knapt og trenger ikke forholde seg til sjefen annet enn ved ukentlig rapportering. Anonymous poster hash: a4cac...b22
vidor Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Så lenge en vet hva en kan forvente og ikke blir angrepet/brukt utilbørlig så kan man jo vurdere om det er verdt det. Psykopati og narsissisme er begge på en skala og kan sånn sett slå ut mer eller mindre i praksis, noe som gir varierte utfallsrom. Til syvende og sist må man selv gjøre en vurdering her. Should I stay or should I go.
Salvesen. Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar Gjest a4cac...b22 skrev (4 timer siden): Må jo være en helt fantastisk jobb og lønn man får her for at flere velger å jobbe frivillig med sånne ledere? Jeg vet om flere i finans sektor som "holder" ut sjefer som er narssister og smått psykopatiske. men da er også lønna over 1.5Mnok i året, og man jobber knapt og trenger ikke forholde seg til sjefen annet enn ved ukentlig rapportering. Anonymous poster hash: a4cac...b22 Er ikke finnans en av de sektorene som jobber mest timer? Ser stadig folk som påstår 100+ timer pr uke osv
Gjest d55cc...8ca Skrevet 10. februar Skrevet 10. februar HR er der for å beskytte bedriften, ikke deg. At sjefen har vært høylytt eller direkte i et møte kommer du ingen vei med hos HR. Sjefer blir ofte målt på resultater så hadde jeg vært i dine sko hadde jeg vært helt ærlig med sjefen hvordan han oppleves og sagt dette til han på tomannshånd. Gi han en sjanse til å korrigere adferd. Det er jo en liten mulighet for at han ikke er helt psykopat, bare veldig ignorant i forhold til hvordan andre oppfatter han. Hvis ingenting blir blir bedre hadde jeg begynt å gjøre det absolutt minimume. Jeg hadde tatt i bruk i egenmeldingsdagene og sykedager fra legen. I tillegg hadde jeg selvfølgelig begynt å søke andre jobber. Redusert output fra avdelingen, økende sykefravær og høyere turnover er alle negative KPI’er i de fleste virksomheter. Anonymous poster hash: d55cc...8ca
Lena Revanscar Skrevet 23. februar Forfatter Skrevet 23. februar Det blir et sent svar fra meg. Er av den emosjonelle arten, så ble innleggelse for min del. En lokal DPS. Valgte å unngå kontakt med Internett så ble vanskelig for meg å unngå kommunikasjon med andre. Ble noen sms fra daglig leder om at "jobben kommer først". Idioten som jeg måtte være, er jeg i tilbake på jobb. Overtid har jeg kuttet ned på sosial omgangskrets. Alkohol har dessverre blitt en stygg uvane etter jobb. Dessverre har det blitt en rutine etter jobb. Aldri i f.eks helgen. Da har bilder, fiske og egentlig alt som ikke inkluderer andre mennesker. Gjør virkelig alt for å unngå konflikter, mulig jeg gjør det feil. I dag så drikker jeg og hater meg selv for det. Virkelig roper etter hjelp for jeg vet at dette er en dårlig løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå