Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Brukt bensin-SUV under 90 000 kr. Hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en eldre brukt bensinbil med budsjett på inntil 90 000 kr, og er ute etter generelle råd om hvilke modeller som er verdt å se på.

Jeg ser hovedsakelig på SUV / 4x4, siden bilen skal brukes året rundt, også på vinterføre. Pålitelighet og greie eierkostnader er viktigst.

Jeg har blant annet sett på:

• Toyota RAV4

• Honda CR-V

• Mitsubishi Outlander

• Subaru (Forester / Outback)

Spørsmålet er egentlig: hvilke modeller (og eventuelt motorer/årganger) gir mest for pengene i denne prisklassen?

Setter pris på erfaringer og innspill.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nissan X-trail med 2 liter bensin. Av egen erfaring vet jeg at motor kan havarere før 260kkm, selv om bilen ellers er pent kjørt og alle services og oljeskift er utført. Alt for liten motor til den type bil.

Skrevet

Å kjøpe SUV er jo kjent som en effektiv måte å få brukt mer penger på en bil enn den er verdt, SUVer er generelt overpriset i Norge.

Jeg ville heller sett etter en stasjonsvogn med drift på alle hjula, det er en del av de også.

SUV er forresten på generelt grunnlag søppel å kjøre selv om det helt klart finnes noen unntak.

• Liker 1
Skrevet

Kjørte Outback i mange år, og det var det mest problemfrie bilholdet jeg har opplevd, både mtp. driftsikkerhet og fremkommelighet. Men det er ikke det mest prisgunstige bilholdet. For det første får du nok mer bil for pengene hos andre merker i utgangspunktet, og det er heller ikke er billigste merket når det kommer til vedlikehold pga. en del arbeid på boxer-motoren tar flere arbeidstimer enn vanlige rekke-motorer. I tillegg er boxer-motoren tørst.

Outlander kjenner jeg ikke personlig, men leste en del om den (2010-2015 modellene) litt tilbake i tid ifbm. at jeg vurderte en selv. Bensinmotorene skal være veldig driftsikre, men man skal være litt obs på utgavene med automatkasse. Også mener jeg å huske at man skal være litt ekstra nøye med å sjekke disse for rust og at A/C fungerer. Det var noe greier med at man skulle passe på hvilken diesel-motor man gikk for også, men det ser ikke ut til at er så relevant for i dette tilfellet.

Men @Snylter har et poeng. Jeg gikk over fra SUV til en vanlig bil med 4X4, og antall ganger jeg har savnet de ekstra cm bakkeklaring er enormt mye lavere enn gangene jeg har satt pris på en bil som ligger bedre på veien. Bruk heller pengene på gode vinterdekk.

Skrevet

Ting nordmenn stort sett vil ha: SUV,4x4, hengerfeste og god plass. Det gjør at etterspørselen, og prisen stiger. Små biler med tohjulstrekk er MYE billigere å eie. Det er viktig at du vet at du velger den dyreste måten å ha bil på. Du ser gjerne på biler som er 8-12 år? Det er nå bilene begynner å få behov for litt mer omfattende vedlikehold, men de er såpass nye at det er dyre komponenter. Du kan finne en Outlander PHEV for den prisen, så vidt. Ladbar hybrid, pen bil, god plass, greit med utstyr, Mitsubishi er kjent for kvalitet. Så ryker en dings i det ladbare systemet og du kan nesten kaste bilen. 

Alle bilene du har listet opp er greie, men det kan fort bli dyrt å eie. 

Skrevet

8-12 år høres optimistisk ut. 10-15 er nok mer realistisk. Men slike i bensin er kanskje noe rimeligere enn biler som Landcruiser etc som stort sett går på fyringsolje. Tingen er at folk kjøper bil ut fra hva de tror de trenger, og ikke hva de faktisk trenger. Behovet for bil og egne kunnskaper blir ofte overvurdert, kostnad og reparasjon blir undervurdert. Når en eldre 4x4 bil begynner å få 200-300 tusen på telleren vil det bli en del vedlikehold bare på drivverket. Det er mye, mye mer akslinger, differensialer, drivledd etc som går rundt. Alt dette slites med tid og bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...