Gå til innhold

Om 5-10 år blir du trygda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en enkel og hard "økonomisk" forklaring på at KI og automatisering fører til mer arbeid for folk:

Skal en selge noe (arbeidskraft) som går ned i verrdi, så må en selge desto mer "billig dritt", for å opprettholde en minimum inntekt/overskudd. 

🙂

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge pynter vi på tilstanden ved å legge bunnlinja på ca. 20%. "Se, det er få mennesker utenfor arbeid."

Nå har ikke jeg tro på at 90-99% skal bli utkonkurrert, men jeg er ikke i tvil om at det kommer til å være en saktegående stollek hvor stadig flere mister muligheten til selv å skaffe seg inntekt å leve av.

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, lada1 said:

Dette er en enkel og hard "økonomisk" forklaring på at KI og automatisering fører til mer arbeid for folk:

Skal en selge noe (arbeidskraft) som går ned i verrdi, så må en selge desto mer "billig dritt", for å opprettholde en minimum inntekt/overskudd. 

🙂

Ingen selskaper kan overleve på å betale folk mer enn de er verdt. Da er det bedre å avvikle drifta. Hvis folk ikke er verdt minstelønn, er de overflødige.

Skrevet (endret)
34 minutes ago, BadCat said:

Ingen selskaper kan overleve på å betale folk mer enn de er verdt. Da er det bedre å avvikle drifta. Hvis folk ikke er verdt minstelønn, er de overflødige.

Det er derfor "appjobb" er blitt mer utbredt. Man jobber (billig) ekstra - uten ansettelse.

Såg på TV et eksempel på at en pensjonist i   USA nå måtte ta oppdrag tilsvarende Fedora/Wolt-oppdrag for å få endene til å møtes. Slik var det ikke før. Og dess mindre betaling for app-jobb - dess mer må man jobbe. Det finnes alltid noen mer rike som har penger å bruke.

I en slik  sammenheng er det "viktig" å svekke demokratiet - til det smeller 🙂

Endret av lada1
Skrevet

Hvis folk skal konkurrere mot maskiner, må de kunne jobbe for under 50 kr i timen. Det er vel ikke lov, derfor blir folk overflødige. Ekspertise vil fremdeles bli belønnet.

Hvis man ikke eier et originalt og etterspurt konsept med enerett eller er eksepsjonelt god i sitt felt, vil man raskt bli overflødig.

Skrevet (endret)
51 minutes ago, BadCat said:

Hvis folk skal konkurrere mot maskiner, må de kunne jobbe for under 50 kr i timen. Det er vel ikke lov, derfor blir folk overflødige. 

Lov? Du kan da ta på deg oppdrag for rike for mindre enn 50 kr/timen. For eksempel gå tur med hunden deres. Og så har man eksemplet med prostitusjon da "som ikke er lov" 🙂   

Har hørt at flerre som jobber for Wolt har under 100 kroner timen på dårlige dager. Da må de kompensere med å jobbe lengre. Tilsvarende for drosje-sjåfører.

Og er det liksom ulovlig ikke å få fisk? 🙂

Endret av lada1
Skrevet
4 hours ago, lada1 said:

Spørsmålet er om en tar det valget. Så langt er slike problemstillinger praktisk talt ikke på den politiske agendaen noen steder. I stedet diskuteres hvordan en best skal tråkke vannet - og et alternativ til slike valg er å svekke demokratiet.

USA er kanskje det beste eksemplet på at automatisering fører til at mange får *mindre* fritid og dårligere råd på grunn av automatisering (og internasjonal handel). Så lang som jeg forstår så må mange nå ta seg ekstrajobb for å klare seg (for eksempel "appjobber" slik  som Uber-kjøring). På 60-tallet hadde man gjerne råd til at kvinner var husmor hjemme. De færreste har det nå - også i  Norge.

Det er en grov missforståelse at "automatisering føre til mer fritid". Noen sier at "en vil alltid finne på noe å gjøre". Det er sant - men ikke på den "gode" måten. Men tviholder en på at 2+2=5 så kan en komme frem til mange slags konklusjoner 🙂

Det er da noen forsøk. EU vil klare seg bedre enn små og mellomstore land og vil virke som en magnet på disse. Du har AU, som ikke er så godt utviklet, men er i gang. I Sør-Amerika har du Mercosur. I Asia har du flere, blant annet Asean.

Skrevet
BadCat skrev (1 time siden):

Hvis folk skal konkurrere mot maskiner, må de kunne jobbe for under 50 kr i timen. Det er vel ikke lov, derfor blir folk overflødige. Ekspertise vil fremdeles bli belønnet.

Hvis man ikke eier et originalt og etterspurt konsept med enerett eller er eksepsjonelt god i sitt felt, vil man raskt bli overflødig.

Er bare noen få yrker som har minstelønn i Norge, så det er stort sett lov:)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Smule8o skrev (9 timer siden):

Jeg blander inn Musk fordi han er selve kongen av det de på god nynorsk kaller "overpromise, underdeliver". Noe AI bransjen også lever av

Skal roboter drevet av dårlige AI modeller faktiske angripe folk? Skal disse AI modellene kjøre lokalt på roboten eller være avhengig av nettforbindelse? Om de skal kjøre lokalt, hvor skal strømmen komme fra, og hvor dyre blir de mtp regnekraft? Om de er avhengige av nett, er det ok at all sikkerhet stopper opp ved frafall?

Dette er sci-fi

Dagens token-baserte AI er ikke i stand til å vurdere noe som helst. Det er autocomplete på steroider

At en språkmodell har blitt bedre til å skrive det den tror du ønsker å lese betyr ikke at den er alt markedsføringen sier den er

Sier selgerne. På samme måte som Musk som sier at snart skal Teslaene kjøre av seg selv. Snart, neste år, neste versjon. I år etter år

Jeg forholder meg til den virkelige verden. Og der har AI knapt nok hatt noen som helst innvirkning på arbeidslivet. Nesten all AI-utrullig i næringslivet har vist seg å ha ingen målbar positiv effekt, innen utdanning har den påviselig negativ effekt.
Noen jobber blir borte, andre har kommer til. Akkurat som det har vært i alle tider . Og det tar alltid mye lengre tid enn hva de som sluker all markedsføring tror. Er alle legacy bilprodusenter konkurs snart? Toyota skulle nå være konkurs ca nå. Likefullt øker de salget til tross for slapp elbilsatsing. De rene elbilprodusentene sliter

Ok, ikkje det at eg skulle snakke om førerløse bilder, men til info så har vi førerløse biler idag, dog i begrensede områder. Det går tregt, men vi er kommet veldig langt.  Det skal vel også bli lov i Norge med mer testing slik eg forstod det. Men uansett, det er en bil og ikkje noe eg tenker noe særlig over når det er snakk om AI.

"Skal roboter drevet av dårlige AI modeller faktiske angripe folk? Skal disse AI modellene kjøre lokalt på roboten eller være avhengig av nettforbindelse? Om de skal kjøre lokalt, hvor skal strømmen komme fra, og hvor dyre blir de mtp regnekraft? Om de er avhengige av nett, er det ok at all sikkerhet stopper opp ved frafall?"

Mener du at de ikkje kan angripe folk? Eg skjønner ikkje helt spørsmålet. Men svaret på ditt direkte spørsmål er sevlfølgelig ja, Det er meget enkelt. Til og med i mitt smarthus kunne eg fått til å skyte noen om eg hadde en pistol, roterbar arm og en elektrisk avtrekker. Ikkje det at eg får det til, men det er absolutt mulig. Og det til og med uten en AI. Til og med ringerklokken min vet forskjellen på en bil, dyr, og ett menneske.

Nei, de er ikkje avhengig av nettforbindelse, og det er litt av hele poenget. Poenget er at AI`en skal selv kunne bestemme ut fra en sannsynlighet basert på hva den har lært. 

Det er mye som blei sett på som sci-fi for 50 år siden som eksisterer idag. Så å bruke ordet sci-fi som om at det er fantasi i 2026 er helt unødvendig. 

Du snakker hele tiden om språkmodeller, men det er mer med AI en enn språkmodell.

Eg sier ikkje at vi er der idag at AI`en er ferdig utviklet, eg mener det at vi er helt i startgropen, og at om 10 år kan bilde se helt annerledes ut.

Og ikkje si "knapt nok hatt en noen som helst innvirkning". Det brukes AI baserte modeller til en masse, fra bildeanalyse, til video, til kunst, til musikk, og ikkje minst hos de mange som jobber på kontor.

Spørsmålet her er hvor fort det blir implementert, hvor mye vi stoler på systemene, og hvem som har kontrollen. 

Og om eg skal fortsette å diskutere med deg så hold deg til 1 ting, ikkje bland inn elbiler og den slags svada. Elbil har ingenting med AI å gjøre.

Skrevet (endret)
Smule8o skrev (11 timer siden):

Jeg forholder meg til den virkelige verden. Og der har AI knapt nok hatt noen som helst innvirkning på arbeidslivet.

Jeg forholder meg også til den virkelige verden.

Opp gjennom årene har jeg benyttet meg av tjenester fra utviklere (koding) siden jeg ikke har god nok kompetanse selv. Disse bruker jeg ikke lenger fordi AI-agentene (spesifikt Claude Opus 4.5) i dag gjør jobben både bedre og mye raskere.

For et par år siden hadde jeg et avansert skript jeg ønsket å generere i C#. Min beste utvikler ønsket $600 for jobben. Jeg var usikker på nytteverdien og synes det var mye penger, så jeg la det på is.

I går gjorde Claude denne jobben for meg på en halvtime.

Min erfaring er at en god AI agent i 2026 skjønner stort sett umiddelbart hva jeg ønsker og kommer ofte med forslag til forbedringer. Om koden ikke kompilerer riktig ved første forsøk tar jeg bare skjermbilde av skjermen min og laster det opp til agenten som LESER bildet og feilmeldingen og umiddelbart korrigerer.

Og ønsker jeg gjøre noen endringer eller gjøre alt fra scratch? Ingen surmuling. 

Jeg utvikler nå disse skriptene raskere og bedre enn det tidligere tok meg å bare generere en stillingsannonse eller skrive en mail til en utvikler for å beskrive hva jeg ønsket. Ingen ventetid heller. 

For min del er det ikke noe annet enn en revolusjon. Dette er den virkelige verden og realiteten - ikke teori.

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Forrige uke hadde jeg behov for å transkribere et 5 siders langt fysisk brev til PC. 

Løsningen? Jeg tok bilder av hvert ark på mobilen og lastet opp på PC-en og fikk Claude til å transkribere det. Tok rundt 5 minutter. 

Tror mange ikke er klar over hva man kan gjøre med AI i dag og i beste fall bruker det om et avansert Google søk. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Gler meg mest til at både naboen og eg har fått kvar vår AI-robot. Da kan robotane få stå borte ved gjerdet å krangle så busta fyke medan naboen og eg kan ta ei øl og vedde på kven av robotane som vinner. Blir garantert oppgraderinger til neste krangel. 😁

Endret av Maabren
tja
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
12 hours ago, Imaginacíon said:

Det er et synlig eksempel på at AI gjør store tekniske fremskritt. Et annet slikt eksempel er AI-generert musikk. En kan like det eller ikke, men den tekniske kvaliteten er noe helt annet enn den var for et par år siden. Roboter gjør også fremskritt, dog ikke så gigantiske som AI-generert video. Jobber forsvinner i stort tempo. Først og fremst de repetitive, kjedelige og dårlig betalte. Etter hvert kommer de til å bli vanlige å ha i huset til å gjøre husarbeid, allerede gjør de støvsuging og husvask, men ikke like bra som et menneske. Jeg spår at de kommer til å bli mer og mer humanoide, fordi folk foretrekker det.

Det er ingenting som tyder på at jobber forsvinner i stort tempo pga AI. At det som lager russemusikk og slikt må finne seg noe annet å gjøre er ikke noe stort tap i mine øyne. 
Dog bør verden finne en måte å tvinge AI-selskapene til å betale de de har stjelt (eller trent som de kaller det) grunnlaget til slop genereringen sin på. 
Roboter/automatiske maskiner som gjør husarbeid har forresten vært vanlig i en mannsalder. Feks vaskemaskiner og nå i senere tid robotstøvsugere. Ingen av delene har medført 90% arbeidsledighet

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 hours ago, DukeRichelieu said:

Jeg forholder meg også til den virkelige verden.

Opp gjennom årene har jeg benyttet meg av tjenester fra utviklere (koding) siden jeg ikke har god nok kompetanse selv. Disse bruker jeg ikke lenger fordi AI-agentene (spesifikt Claude Opus 4.5) i dag gjør jobben både bedre og mye raskere.

For et par år siden hadde jeg et avansert skript jeg ønsket å generere i C#. Min beste utvikler ønsket $600 for jobben. Jeg var usikker på nytteverdien og synes det var mye penger, så jeg la det på is.

I går gjorde Claude denne jobben for meg på en halvtime.

Min erfaring er at en god AI agent i 2026 skjønner stort sett umiddelbart hva jeg ønsker og kommer ofte med forslag til forbedringer. Om koden ikke kompilerer riktig ved første forsøk tar jeg bare skjermbilde av skjermen min og laster det opp til agenten som LESER bildet og feilmeldingen og umiddelbart korrigerer.

Og ønsker jeg gjøre noen endringer eller gjøre alt fra scratch? Ingen surmuling. 

Jeg utvikler nå disse skriptene raskere og bedre enn det tidligere tok meg å bare generere en stillingsannonse eller skrive en mail til en utvikler for å beskrive hva jeg ønsket. Ingen ventetid heller. 

For min del er det ikke noe annet enn en revolusjon. Dette er den virkelige verden og realiteten - ikke teori.

Koding er et svært smalt område At enkelte mener at de blir mer effektive kodere ved bruk av AI har svært liten sammenheng med at "alle" blir arbeidsledige.

Det er rikelig med kompetente kodere som advarer at koden som blir generert er av lav kvalitet, resultatet blir svært ressurskrevende, hvem vet hvordan det står til med sikkerhet osv. Altså det virker imponerende for noen som ikke har særlig peil på koding, med er egentlig bare problemer in the making.

Jeg har dog ikke kompetanse innen koding til å si om det er tilfellet eller ikke.

Endret av Smule8o
  • Liker 4
Skrevet
1 hour ago, DukeRichelieu said:

Forrige uke hadde jeg behov for å transkribere et 5 siders langt fysisk brev til PC. 

Løsningen? Jeg tok bilder av hvert ark på mobilen og lastet opp på PC-en og fikk Claude til å transkribere det. Tok rundt 5 minutter. 

Tror mange ikke er klar over hva man kan gjøre med AI i dag og i beste fall bruker det om et avansert Google søk. 

Dette har nå vært trivielt å gjøre siden 90-tallet helt uten AI (ikke med mobil da).

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, Villfaren said:

Ok, ikkje det at eg skulle snakke om førerløse bilder, men til info så har vi førerløse biler idag, dog i begrensede områder. Det går tregt, men vi er kommet veldig langt.  Det skal vel også bli lov i Norge med mer testing slik eg forstod det. Men uansett, det er en bil og ikkje noe eg tenker noe særlig over når det er snakk om AI.

"Skal roboter drevet av dårlige AI modeller faktiske angripe folk? Skal disse AI modellene kjøre lokalt på roboten eller være avhengig av nettforbindelse? Om de skal kjøre lokalt, hvor skal strømmen komme fra, og hvor dyre blir de mtp regnekraft? Om de er avhengige av nett, er det ok at all sikkerhet stopper opp ved frafall?"

Mener du at de ikkje kan angripe folk? Eg skjønner ikkje helt spørsmålet. Men svaret på ditt direkte spørsmål er sevlfølgelig ja, Det er meget enkelt. Til og med i mitt smarthus kunne eg fått til å skyte noen om eg hadde en pistol, roterbar arm og en elektrisk avtrekker. Ikkje det at eg får det til, men det er absolutt mulig. Og det til og med uten en AI. Til og med ringerklokken min vet forskjellen på en bil, dyr, og ett menneske.

Og hvem har det lovmessige ansvaret om roboten din skyter noen uten grunn? Du? Produsent? Ingen?

Og du tror ikke at biler kan kjøre deg selv med det første, på oppmerkede veger med klart definerte regler for hva som er lov og ikke. Men at vaktroboter skal kunne gjøre langt vanskeligere vurderinger på rappen med potensielt dødelig utfall 

Nei, de er ikkje avhengig av nettforbindelse, og det er litt av hele poenget. Poenget er at AI`en skal selv kunne bestemme ut fra en sannsynlighet basert på hva den har lært. 

Gode AI modeller krever noe enormt med regnekraft. Det er laangt frem i tid før noe slikt kan kjøre lokalt på en liten batteridreven enhet.

Det er mye som blei sett på som sci-fi for 50 år siden som eksisterer idag. Så å bruke ordet sci-fi som om at det er fantasi i 2026 er helt unødvendig. 

50 år er en ting, 5-10 år er noe annet

Du snakker hele tiden om språkmodeller, men det er mer med AI en enn språkmodell.

Utviklingen i dag er svært fokusert på språkmodeller og lignende token-baserte modeller

Eg sier ikkje at vi er der idag at AI`en er ferdig utviklet, eg mener det at vi er helt i startgropen, og at om 10 år kan bilde se helt annerledes ut.

Kan, kanskje, neste år, eller om 10 år. Eksakt som AI bransjens markedsføring sier

Og ikkje si "knapt nok hatt en noen som helst innvirkning". Det brukes AI baserte modeller til en masse, fra bildeanalyse, til video, til kunst, til musikk, og ikkje minst hos de mange som jobber på kontor.

På kontor brukes det faktisk ikke til særlig mye nyttig. Undersøkelser viser at en svært høy andel AI utrulling i næringslivet gir liten til ingen positiv effekt. Det er bare markedsføringen til bransjen som påstår noe annet. Og tror folk virkelig på alle reklamepåstander der ute?

Spørsmålet her er hvor fort det blir implementert, hvor mye vi stoler på systemene, og hvem som har kontrollen. 

Og om eg skal fortsette å diskutere med deg så hold deg til 1 ting, ikkje bland inn elbiler og den slags svada. Elbil har ingenting med AI å gjøre.

Jeg blander inn elbiler fordi det er et ypperlig eksempel på hvordan teknologi-optimister tror at alt skal skje lynkjapt akkurat som reklamen sier. Når virkeligheten kommer og det ikke ble sånn er det videre til neste felt, nå AI

• Liker 2
Skrevet
Smule8o skrev (14 timer siden):

Du trenger faktiske studier for å vise at noe faktisk har positiv virkning. At du er imponert av at ChatGPT skriver det du har lyst til å lese er noe annet enn at det faktisk fører til noe bra. Faktisk er det mye som tyder på at dagens digitaliserte læremiljø vi gir våre unge håpefulle er et blindspor. Å blande hypede språkmodeller inn kan fort gjøre ting enda verre

Bevares, det er sikkert fint med studier, men det er bedre med et logisk resonnement UTEN studier enn statistikk man leser som man selv vil, og hvor det ikke er noen årsaksmekanisme.

Du har ikke henvist til noe som tilsier at det er noen kobling her. Jeg ber deg gang på gang om å komme med den logiske slutningen som leder dithen, men du sier bare noe vagt om at det er "mye som tyder på" (når "mye" er din oppfatning og ingen objektiv fasit på graderingen).

Jeg har heller aldri sagt noe om ChatGPT her. Det er ikke noe premiss for min del at KI slik jeg skisserer det som en god og lur måte å bruke KI i skolen baserer seg på ChatGPT.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Smule8o skrev (3 timer siden):

Og hvem har det lovmessige ansvaret om roboten din skyter noen uten grunn? Du? Produsent? Ingen?

Og du tror ikke at biler kan kjøre deg selv med det første, på oppmerkede veger med klart definerte regler for hva som er lov og ikke. Men at vaktroboter skal kunne gjøre langt vanskeligere vurderinger på rappen med potensielt dødelig utfall 

Gode AI modeller krever noe enormt med regnekraft. Det er laangt frem i tid før noe slikt kan kjøre lokalt på en liten batteridreven enhet.

50 år er en ting, 5-10 år er noe annet

Utviklingen i dag er svært fokusert på språkmodeller og lignende token-baserte modeller

Kan, kanskje, neste år, eller om 10 år. Eksakt som AI bransjens markedsføring sier

På kontor brukes det faktisk ikke til særlig mye nyttig. Undersøkelser viser at en svært høy andel AI utrulling i næringslivet gir liten til ingen positiv effekt. Det er bare markedsføringen til bransjen som påstår noe annet. Og tror folk virkelig på alle reklamepåstander der ute?

Jeg blander inn elbiler fordi det er et ypperlig eksempel på hvordan teknologi-optimister tror at alt skal skje lynkjapt akkurat som reklamen sier. Når virkeligheten kommer og det ikke ble sånn er det videre til neste felt, nå AI

Nei, no har vi gått fra AI som gjør kontorjobber til lovverket om roboten min skyter noen. Dette gidder eg ikkje.

Enten du liker det eller ikkje er AI på full fart frem, og det er skummelt hvor fort det har gått.

Eg tror rett og slett ikkje at du har noe særlig erfaring med hva dagens AI kan hjelpe med. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
45 minutes ago, Villfaren said:

Nei, no har vi gått fra AI som gjør kontorjobber til lovverket om roboten min skyter noen. Dette gidder eg ikkje.

Det var du som dro inn vaktroboter som skulle være mer enn vandrende overvåkningskamera 

Enten du liker det eller ikkje er AI på full fart frem, og det er skummelt hvor fort det har gått.

AI har hittill hatt minimal innvirkning på arbeidsflyt i næringslivet, unntatt børsboble og masse bygging av datasenter da

Eg tror rett og slett ikkje at du har noe særlig erfaring med hva dagens AI kan hjelpe med.

Har prøvd litt forskjellig. Lite imponert. Har også en arbeidsgiver som satser hardt på det uten at en eneste suksesshistorie har oppstått.

Mest går det i at enkelte generer unødvendig lange mailer helt til de slutter med det pga kritikk. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...