Smule8o Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 43 minutes ago, Imaginacíon said: Fremgangen ser du klarest på video-generering. For 2 år siden var kvaliteten absolutt rævva, nå er den brukbar. Foreløpig mest brukt til morsomme snutter og små fortellinger. Disney planlegger å generere en del av innholdet sitt på den måten. Folk kommer til å se på det. Et spesifikt område hvor "manuelt" skapt søppel-innhold blir byttet ut med automagisk-generert søppelinnhold. This changes everything, again. Et annet eksempel på hvor generativ AI har suksess er vel genererte click bait "nyheter", produktsammenligninger osv. Men det er nok ingenting som erstatter 90% av jobber. Sier ikke at AI forsvinner, sier at det ikke er den revolusjonen det markedsføres som 4
Smule8o Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 2 minutes ago, Salvesen. said: Tja, det er ganske mange tavler som lages av roboter og sendes til industrien. Før i tiden var det folk som viklet motorer osv. mer å mer lages av maskiner før det sendes ut og det gjør også at krav til f.eks. papirer kan forsvinne for en lager ting slik at det er plug and play osv. så ja, en kommer nok alltid til å ha behov for at noen gjør noe men det de gjør blir mindre å mindre. Automatisering av industrien går sin gang som den har gjort i lang lang tid. Heldigvis kan man vel si. Mange bedritne arbeidsoppgaver som før ble gjort av folk blir nå gjort av roboter. Feks lakkering er et eksempel på en oppgave folk heldigvis ikke gjør i stor grad lengre. Det er ikke ensbetydende med plutselig massearbeidsledighet. Heller at produksjonsmetoder og arbeidsoppgaver endrer seg over tid (ikke over natten) 2
Powertrainer Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Salvesen. skrev (12 minutter siden): Tja, det er ganske mange tavler som lages av roboter og sendes til industrien. Før i tiden var det folk som viklet motorer osv. mer å mer lages av maskiner før det sendes ut og det gjør også at krav til f.eks. papirer kan forsvinne for en lager ting slik at det er plug and play osv. så ja, en kommer nok alltid til å ha behov for at noen gjør noe men det de gjør blir mindre å mindre. Tenke mest på ute i felten og ikke samlebåndproduksjon. Ser jo mange bilfabrikker er helautomatisert av roboter og behov for folk under produksjonen er minimal. 2
Salvesen. Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Powertrainer skrev (Akkurat nå): Tenke mest på ute i felten og ikke samlebåndproduksjon. Ser jo mange bilfabrikker er helautomatisert av roboter og behov for folk under produksjonen er minimal. Ja altså skap blir sendt til felt ferdig montert men trenger tilkobling av tilførsel, sensorer, aktuatorer osv osv. og som sagt blir det gjerne også laget plugger slik at det kan monteres av ‘hvem som helst’. en ser jo dette i byggebransjen også, modulbygg kommer mer å mer på banen og bygg settes opp på få uker av ufaglærte med kurs osv.
Imaginacíon Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 21 minutes ago, Smule8o said: Et spesifikt område hvor "manuelt" skapt søppel-innhold blir byttet ut med automagisk-generert søppelinnhold. This changes everything, again. Et annet eksempel på hvor generativ AI har suksess er vel genererte click bait "nyheter", produktsammenligninger osv. Men det er nok ingenting som erstatter 90% av jobber. Sier ikke at AI forsvinner, sier at det ikke er den revolusjonen det markedsføres som Manuelt skapt? Jeg sikter til AI generert videoinnhold for to år siden sammenlignet med i dag. Det har skjedd et fenomenalt fremskritt.
Powertrainer Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar (endret) Salvesen. skrev (26 minutter siden): Ja altså skap blir sendt til felt ferdig montert men trenger tilkobling av tilførsel, sensorer, aktuatorer osv osv. og som sagt blir det gjerne også laget plugger slik at det kan monteres av ‘hvem som helst’. en ser jo dette i byggebransjen også, modulbygg kommer mer å mer på banen og bygg settes opp på få uker av ufaglærte med kurs osv. Ja tavlebygging krever kun instruert personell, er ikke krav til faglærte. De følger i praksis kun rekkeklemmelistene og bygger ferdig tavlene før utskipning. Har også merket at det er mye som er blitt mer modulbasert der programmeringen tar lengre tid enn monteringen, det ser vi blant annet på portsystemene og kranene våre. Endret 7. februar av Powertrainer 1
knopflerbruce Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar (endret) Smule8o skrev (2 timer siden): Men hva er det som tilsier at det kan skape bedre læring? Vis meg en eneste studie som viser noen av dine påstander da Du har allerede fått svaret. I en normal klasse, sitter det ofte 25-ish elever, hvor mange lurer på et eller annet og alle har mer eller mindre unike pedagogiske behov. Læreren rekker ikke gi tilpasset opplæring til alle, og må "generalisere" litt for å gi flest mulig grei nok opplæring, med den vanlige plastringen nedover fordi "alle skal med". Spesielt elever som ligger foran får svarteper, fordi fokuset gjerne er på de som henger etter - men selv de får jo ikke nødvendigvis den hjelpen de trenger. En KI-assistent kunne gjort mye for å bedre dette, i alle fall for de elevene som vil/kan bruke den til det formålet. Og det kan alle som vil (hvilket er godt nok). Men den KI-en må selvsagt være tunet til å være en lærer og ikke bare noe som skriver svaret for elevene. Så får det være opp til elevene selv om de ønsker ta snarveier, det er et valg. Hvis folk bruker hjelpemidler feil, er det ikke hjelpemidlene som er problemet. På samme måte som at det ikke er bilene eller elsparkesyklenes skyld hvis folk bruker disse fremkomstmidlene der de kunne gått, jogget, syklet eller gjort noe annet og konsekvensen er inaktivitet. Skal du ha et case må du ha en logisk tankerekke som peker på KI selv. Det holder ikke med et "studium" hvis du ikke har noen årsak-virkning, for det er jo med utgangspunkt i den vi må diskutere. Hvis årsak-virkning er misbruk/feil bruk av hjelpemiddelet, er ikke problemet hjelpemiddelet selv. Jeg trenger ikke noe studium, du har tankerekken der. VIs meg heller feilen i den, hvis du har et problem med noe av det jeg skriver. Du trenger ikke et studium for å bevise en matematisk formel, hvis du har de logiske slutningene som beviset utgjør, og det samme her. Mekanismen jeg sikter til er mer enn plausibel, langt mer enn noe vagt og udefinert som på ukjente måter skulle lede til et eller annet. Endret 7. februar av knopflerbruce 2
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Smule8o skrev (2 timer siden): Altså flyttbare overvåkningskameraer? Kan se nytte, men ikke noe som kan konkurrere med fastmonterte overvåkningskamera i de fleste tilfeller Sier bransjen som ønsker at folk skal kaste penger på de. I den virkelige verden har deres produkt hatt minimal påvirkning tross lovnader om at neste modell skal bli fantastisk i mange år nå. Musk er først og fremst et ypperlig eksempel på en som har perfeksjonert kunsten med lovnader om snart, neste år osv. som mange sluker år etter år. Altmann ser ut til å kjøre eksakt samme strategi Sier ikke at AI ikke vil bli et godt hjelpemiddel på sikt. Men det er langt fra det det markedsføres som, og vil nok ikke revolusjonere noe som helst på kort sikt. Mye lagerarbeid har vært automatisert i lang tid, lenge før AI-hypen. Også mye ved analysearbeid, økonomi osv. Automatiske alarmanlegg har vært tilgjengelig i en mannsalder. Og dette helt uten overhypede språkmodeller. Mange ser nok halvfalske markedsføringsvideoer av stort sett fjernstyrte menneskelignede roboter som gjør forskjellige oppgaver og blir imponert. Men ingenting tyder på at noen er i nærheten av å ha noe som fungerer. I den virkelige verdenen har industrien gradvis robotisert mye over lang tid uten noe ståk. Men en effektiv lakkeringsrobot gir tydeligvis ikke samme markedsføringsverdi Software som styrer roboten er nok en svært sentral del av Boston Dynamics utviklingsarbeid. Som feks hva? At neste versjon skal bli fantastisk har vi hørt i årevis. 1. Lov at neste versjon skal bli fantastisk 2. Maks hype med konstruerte problemstillinger ved lansering 3. Virkeligheten viser at det nok en gang var overdrevne lovnader 4. Tilbake til punkt 1 Altså, først, slutt å bland inn musk og selvstyrende biler. Det er lenge til vi er der, om vi noen gang kommer dit på norske veier. Og nei, det er ikkje flyttbare overvåkningskameraer. Bruk fantasien litt da. Du kan gjøre hva du vil når du har roboten, og Ai`en. Du snakker om software, altså "om det skjer så gjør det". Men AI skal ikkje bare "gjøre det om det skjer", den skal selv kunne vudere hva som skal gjøres basert på hva som ligger i koden. Vi har hatt type chatgpt i noen år, og fra første versjon til der den er idag er en sinnsyk forbedring. Og bedre vil det bli. Og det er selv når Ai`en er låst på en hel del områder. Vi er helt i startgropen for hva som er mulig, og det blir bare bedre å bedre. Men eg tenker du ha bestemt deg allerede så det er lite vits i å diskutere noe mer. Så får vi søke opp igjen denne tråden om 10 år og se hva som har skjedd. Håper jo at vi er der vi er idag, men eg frykter at det er en hel del jobber som er vekke. 1
Yosemite Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar kremt skrev (8 timer siden): Man må nok fortsatt ha regnskapsfører, revisor etc. Det er mye regler og mye tolkning som ofte ikke er helt rett frem. Det er et spesielt komplekst område, spesielt for store selskaper/konsern. I konsernet jeg jobber er uansett majoriteten av administrative tjenester (økonomi, innkjøp, paralegal, HR, etc.) flyttet til lavkostland. Det er billigere og enklere enn å investere i eks. nytt ERP-system.
lada1 Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 15 hours ago, Camlon said: Skatt på enkeltprodukter som røyk og alkohol er noe vi gjør for å redusere forbruket. Vi ønsker ikke at Norge skal ha færre roboter fordi da faller vi bak andre land teknologisk. Jeg er enig at kapitalinntekter har blitt et stort problem, men løsningen på dette er å fjerne fradrag for formuesskatt og kapitalinntekt, ikke robotskatt. Jeg tror mest på sikring av en minimum nettoinntekt for alle og mindre materialisme. Så kan ulvene drive med sitt så lenge de ikke skader oss 🙂 1
lada1 Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 10 hours ago, Imaginacíon said: Det kommer til å komme gradvis. Tidshorisonten på 5-10 år for 99% av jobbene er nok feil, men at det blir slik til slutt tror jeg nok. Det betyr at vi får mye fritid. Obs, det er ingen automatikk i at vi får mer fritid. I et dystopisk samfunn kan det hende at KI og automatisering gjør at du må jobbe enda hardere enn nå for å overleve. 12 timers arbeidsdag? Sove, spise og så på jobb 7 dager i uka 🙂 Husk at lønna vil gå ned siden arbeidskraft får mindre verdi ! 1
Smule8o Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar 5 hours ago, knopflerbruce said: Du har allerede fått svaret. I en normal klasse, sitter det ofte 25-ish elever, hvor mange lurer på et eller annet og alle har mer eller mindre unike pedagogiske behov. Læreren rekker ikke gi tilpasset opplæring til alle, og må "generalisere" litt for å gi flest mulig grei nok opplæring, med den vanlige plastringen nedover fordi "alle skal med". Spesielt elever som ligger foran får svarteper, fordi fokuset gjerne er på de som henger etter - men selv de får jo ikke nødvendigvis den hjelpen de trenger. En KI-assistent kunne gjort mye for å bedre dette, i alle fall for de elevene som vil/kan bruke den til det formålet. Og det kan alle som vil (hvilket er godt nok). Men den KI-en må selvsagt være tunet til å være en lærer og ikke bare noe som skriver svaret for elevene. Så får det være opp til elevene selv om de ønsker ta snarveier, det er et valg. Hvis folk bruker hjelpemidler feil, er det ikke hjelpemidlene som er problemet. På samme måte som at det ikke er bilene eller elsparkesyklenes skyld hvis folk bruker disse fremkomstmidlene der de kunne gått, jogget, syklet eller gjort noe annet og konsekvensen er inaktivitet. Skal du ha et case må du ha en logisk tankerekke som peker på KI selv. Det holder ikke med et "studium" hvis du ikke har noen årsak-virkning, for det er jo med utgangspunkt i den vi må diskutere. Hvis årsak-virkning er misbruk/feil bruk av hjelpemiddelet, er ikke problemet hjelpemiddelet selv. Jeg trenger ikke noe studium, du har tankerekken der. VIs meg heller feilen i den, hvis du har et problem med noe av det jeg skriver. Du trenger ikke et studium for å bevise en matematisk formel, hvis du har de logiske slutningene som beviset utgjør, og det samme her. Mekanismen jeg sikter til er mer enn plausibel, langt mer enn noe vagt og udefinert som på ukjente måter skulle lede til et eller annet. Du trenger faktiske studier for å vise at noe faktisk har positiv virkning. At du er imponert av at ChatGPT skriver det du har lyst til å lese er noe annet enn at det faktisk fører til noe bra. Faktisk er det mye som tyder på at dagens digitaliserte læremiljø vi gir våre unge håpefulle er et blindspor. Å blande hypede språkmodeller inn kan fort gjøre ting enda verre 2
Smule8o Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar 5 hours ago, Imaginacíon said: Manuelt skapt? Jeg sikter til AI generert videoinnhold for to år siden sammenlignet med i dag. Det har skjedd et fenomenalt fremskritt. At AI slop har blitt mindre dårlig gjør det ikke til mindre slop. Og fortsatt lurer jeg på hvordan halvdårlige AI genererte videoer (lagd på modeller trent på innhold skapt skapt av faktisk flinke folk) skal erstatte 90% av arbeidsstyrken. 1
Smule8o Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar 5 hours ago, Villfaren said: Altså, først, slutt å bland inn musk og selvstyrende biler. Det er lenge til vi er der, om vi noen gang kommer dit på norske veier. Jeg blander inn Musk fordi han er selve kongen av det de på god nynorsk kaller "overpromise, underdeliver". Noe AI bransjen også lever av 5 hours ago, Villfaren said: Og nei, det er ikkje flyttbare overvåkningskameraer. Bruk fantasien litt da. Du kan gjøre hva du vil når du har roboten, og Ai`en. Skal roboter drevet av dårlige AI modeller faktiske angripe folk? Skal disse AI modellene kjøre lokalt på roboten eller være avhengig av nettforbindelse? Om de skal kjøre lokalt, hvor skal strømmen komme fra, og hvor dyre blir de mtp regnekraft? Om de er avhengige av nett, er det ok at all sikkerhet stopper opp ved frafall? Dette er sci-fi 5 hours ago, Villfaren said: Du snakker om software, altså "om det skjer så gjør det". Men AI skal ikkje bare "gjøre det om det skjer", den skal selv kunne vudere hva som skal gjøres basert på hva som ligger i koden. Dagens token-baserte AI er ikke i stand til å vurdere noe som helst. Det er autocomplete på steroider 5 hours ago, Villfaren said: Vi har hatt type chatgpt i noen år, og fra første versjon til der den er idag er en sinnsyk forbedring. Og bedre vil det bli. Og det er selv når Ai`en er låst på en hel del områder. At en språkmodell har blitt bedre til å skrive det den tror du ønsker å lese betyr ikke at den er alt markedsføringen sier den er 5 hours ago, Villfaren said: Vi er helt i startgropen for hva som er mulig, og det blir bare bedre å bedre. Sier selgerne. På samme måte som Musk som sier at snart skal Teslaene kjøre av seg selv. Snart, neste år, neste versjon. I år etter år 5 hours ago, Villfaren said: Men eg tenker du ha bestemt deg allerede så det er lite vits i å diskutere noe mer. Så får vi søke opp igjen denne tråden om 10 år og se hva som har skjedd. Håper jo at vi er der vi er idag, men eg frykter at det er en hel del jobber som er vekke. Jeg forholder meg til den virkelige verden. Og der har AI knapt nok hatt noen som helst innvirkning på arbeidslivet. Nesten all AI-utrullig i næringslivet har vist seg å ha ingen målbar positiv effekt, innen utdanning har den påviselig negativ effekt. Noen jobber blir borte, andre har kommer til. Akkurat som det har vært i alle tider . Og det tar alltid mye lengre tid enn hva de som sluker all markedsføring tror. Er alle legacy bilprodusenter konkurs snart? Toyota skulle nå være konkurs ca nå. Likefullt øker de salget til tross for slapp elbilsatsing. De rene elbilprodusentene sliter 1
Imaginacíon Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar 48 minutes ago, Smule8o said: At AI slop har blitt mindre dårlig gjør det ikke til mindre slop. Og fortsatt lurer jeg på hvordan halvdårlige AI genererte videoer (lagd på modeller trent på innhold skapt skapt av faktisk flinke folk) skal erstatte 90% av arbeidsstyrken. Det er et synlig eksempel på at AI gjør store tekniske fremskritt. Et annet slikt eksempel er AI-generert musikk. En kan like det eller ikke, men den tekniske kvaliteten er noe helt annet enn den var for et par år siden. Roboter gjør også fremskritt, dog ikke så gigantiske som AI-generert video. Jobber forsvinner i stort tempo. Først og fremst de repetitive, kjedelige og dårlig betalte. Etter hvert kommer de til å bli vanlige å ha i huset til å gjøre husarbeid, allerede gjør de støvsuging og husvask, men ikke like bra som et menneske. Jeg spår at de kommer til å bli mer og mer humanoide, fordi folk foretrekker det.
Imaginacíon Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar 4 hours ago, lada1 said: Obs, det er ingen automatikk i at vi får mer fritid. I et dystopisk samfunn kan det hende at KI og automatisering gjør at du må jobbe enda hardere enn nå for å overleve. 12 timers arbeidsdag? Sove, spise og så på jobb 7 dager i uka 🙂 Husk at lønna vil gå ned siden arbeidskraft får mindre verdi ! Det blir et politisk valg. Land vil slå seg sammen for å utgjøre store nok enheter til å motvirke denne utviklingen og en vil skattlegge der det passer for å kunne gi folk borgerlønn.
lada1 Skrevet 8. februar Forfatter Skrevet 8. februar (endret) 2 hours ago, Imaginacíon said: Det blir et politisk valg. Land vil slå seg sammen for å utgjøre store nok enheter til å motvirke denne utviklingen og en vil skattlegge der det passer for å kunne gi folk borgerlønn. Spørsmålet er om en tar det valget. Så langt er slike problemstillinger praktisk talt ikke på den politiske agendaen noen steder. I stedet diskuteres hvordan en best skal tråkke vannet - og et alternativ til slike valg er å svekke demokratiet. USA er kanskje det beste eksemplet på at automatisering fører til at mange får *mindre* fritid og dårligere råd på grunn av automatisering (og internasjonal handel). Så lang som jeg forstår så må mange nå ta seg ekstrajobb for å klare seg (for eksempel "appjobber" slik som Uber-kjøring). På 60-tallet hadde man gjerne råd til at kvinner var husmor hjemme. De færreste har det nå - også i Norge. Det er en grov missforståelse at "automatisering føre til mer fritid". Noen sier at "en vil alltid finne på noe å gjøre". Det er sant - men ikke på den "gode" måten. Men tviholder en på at 2+2=5 så kan en komme frem til mange slags konklusjoner 🙂 Endret 8. februar av lada1
BadCat Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar Jeg har lenge sagt, årevis før AI var ei greie, at folk i hopetall kommer til å bli uføre eller havne på borgerlønn. Ikke på grunn av sykdom, men fordi de ikke er i stand til å utføre noe med særlig verdi. Myndighetene må legge fra seg tanken om at alle skal være i arbeid.
BadCat Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar I dag kan man selge tjenestene sine over hele verden, men tilbudet er mye større enn etterspørselen. Svært mange vil ikke ha kvalitet nok til å få solgt det de har å tilby. Folk vil heller stå på venteliste hos noen som er anerkjent enn å prøve noen som ikke beviselig er gode i det de gjør. Det er ikke uvanlig å lese at tilbydere er fullbooket ut året og hele neste år. Naturlig vil det dryppe nedover i hierarkiet, men ikke langt nok ned til at det når snittet.
lada1 Skrevet 8. februar Forfatter Skrevet 8. februar 28 minutes ago, BadCat said: Jeg har lenge sagt, årevis før AI var ei greie, at folk i hopetall kommer til å bli uføre eller havne på borgerlønn. Ikke på grunn av sykdom, men fordi de ikke er i stand til å utføre noe med særlig verdi. Myndighetene må legge fra seg tanken om at alle skal være i arbeid. Det blir i så fall en omfattende plan 🙂 Men en tanke om at vi har eierskap i samfunnet, er forlokkende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå