Gavekort Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar leticia skrev (11 minutter siden): La meg si det slik, det er ikke all jobbing som foregår inne på et kontor i det yrket. Jeg snakket om revisorjobben nå, ikke regnskap. Det er forskjeller på de 2. Mulig jeg kan for lite om KI, men kan den erstatte menneskelig rådgivning hvor man møter folk der de er, sjekke om bedrifter har ført opp riktig antall eiendeler, deres verdi ved bedriftsbesøk . Noen bedrifter er mer spesielle enn andre i så måte hva angår verdisettingen til visse tidspunkt av året også Nå er ikke automatisering typisk å kaste en beep boop maskin inn i den samme rollen som det et menneske skulle hatt. Det er neppe mye rådgivning som trengs for å gjøre en SWIFT-overføring eller VOEC-fortolling. Ting som tidligere var særdeles tidkrevende, manuelle og interpersonelle oppgaver. De fleste behovene for rådgivning og kommunikasjon er problemer vi har skapt selv, fordi vi har et behov for å delegere ut større oppgaver. Bedrifter trenger ikke rådgivning om hvordan de har ført opp ting feil om det finnes interne systemer som hindrer de å gjøre feil i utgangspunktet. Poka-Yoke som japanerne kaller det. 1 1
Salvesen. Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Det har alltid vært slik at folk vegrer seg for å innrømme at nettopp deres jobber er i fare for å bli tatt av automasjon. Jeg har nå vært i dette yrket+utdanning over 20 år og ting jeg sa til venner og bekjente for 20 år siden begynner å gå stadig mer inn i realiteten. Folk trodde jeg var gal når jeg snakket om roboter for 15 år siden og at det var 100 vis av år inn i fremtiden. Nå har de fleste roboter selv hjemme, og bilen gjør deler av arbeidet ditt for deg osv. Det er blitt helt normalt, selv utenfor industrien/arbeid. Og det er ingen tvil om at det er noe som akselererer. Veldig spent på å se hvordan det ser ut om 20 år. Det blir nok ganske ekstremt ift det vi kjenner i dag. 1 1
Maabren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Endelig blir 100% av politikere, stat og kommune erstatta av KI som behandler alle dønn likt. KI finner jobb til alle ut fra helse og evne basert på eit mål om at alle er likeverdige. Borgerlønn til alle og litt ekstra til di som evner meir. Til slutt trenger vi ikkje ein elite med penger og makt da KI kan utelukke di som unødvendige på jorda. Knall utvikling! 3
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Powertrainer skrev (1 time siden): Industrielektriker Lurt. En trygg å god jobb inn i evigheten. 1
agvg Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar kremt skrev (2 timer siden): Man må nok fortsatt ha regnskapsfører, revisor etc. Det er mye regler og mye tolkning som ofte ikke er helt rett frem. Men staten har ett mål om forenkling, veldig mye innen regnskap som kan automatiseres hvis regelverket tilpasses. 2
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Gavekort skrev (3 timer siden): Nei jeg slår over alt som omhandler de økonomiske incentivene med automatisering. Mye av automatiseringen som skjer er drevet av kost. Om servitører, renholdere og båtmannskap kunne blitt automatisert, så hadde de blitt det på flekken. Sistnevnte er jo så kostnadspresset at de drar til Fillipinene for å finne stakkarslige folk de kan sosialt dumpe. Den globale verdensøkonomien bryr seg ikke om særnorske reguleringer. For at det du snakker om skal være mulig i praksis så må du få med alle land i verden på en relativt kontroversiell og altruistisk idé. Vi klarer ikke å bli enige om å ikke drepe oss selv med klimagassutslipp en gang. Det er robotiserte servitører idag. Var selv på en resturant borti Usa der vi blei servert maten av en hyggelig robot. Du får straks første versjon av en hjemmestøvsuger som skal gå i trappen din hjemme. Å automatisere dette er verdens enkleste jobb for de som kan det, det gjelder bare å lage det. Norge selv har autonome skip gående no men blir heldigvis regulert litt av regelverk. Så om 10 år er nok alt dette kommet ganske godt i gang. Kajac skrev (3 timer siden): Du vet ikke mye om disse yrkene hvis du faktisk tror på dette. Forøvrig ble samme greien sagt når regneark-programvaren kom for 40+ år siden. Hvorfor betale folk for å regne på tall når sjefen sjøl bare kan klaske det inn i excel? Å sammenligne excel med AI er å innrømme at du ikkje har prøvd AI til noe annet enn å bare stille han spørsmål. Hva er det ett menneske kan analysere eller hvilket regnskap er det ett menneske gjør bedre enn en AI? Når du ser spranget AI har gjort de 5 siste årene så bli det helt enormt de neste 10. leticia skrev (1 time siden): La meg si det slik, det er ikke all jobbing som foregår inne på et kontor i det yrket. Jeg snakket om revisorjobben nå, ikke regnskap. Det er forskjeller på de 2. Mulig jeg kan for lite om KI, men kan den erstatte menneskelig rådgivning hvor man møter folk der de er, sjekke om bedrifter har ført opp riktig antall eiendeler, deres verdi ved bedriftsbesøk . Noen bedrifter er mer spesielle enn andre i så måte hva angår verdisettingen til visse tidspunkt av året også De tingene du nevner er jo akkuart der AI kommer inn i bilde. Men den menneskelige faktoren med "eg tror" eller "eg mener" vil forsvinne. Du vil heller få en konkret vudering basert på en kalkulert sannsynlighet eller ren fakta, basert på all tilgjengelig informasjon den har fått tildelt. Har lekt meg meg AI de siste årene, og det er ufattelig hvor langt de er kommet. Putt en godt programmert AI inn i feks nyeste robot fra Boston dynamic så har du en robot som kan gjøre en ufattelig mengde jobb vi mennesker i dag utfører. Og 10 år i denne verden no når det er så hard konkuranse er veldig lenge. 2
Smule8o Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 17 hours ago, knopflerbruce said: KI kan brukes til mye. Også i skolen, slik at barn lærer mer fordi KI-en klarer ta over jobben som ellers ville falt på læreren når denne går rundt til elevene som rekker opp en hånd og må vente. I den virkelige verden er det dog ting som tyder på at virkningen er motsatt: Quote Over four months, LLM users consistently underperformed at neural, linguistic, and behavioral levels. These results raise concerns about the long-term educational implications of LLM reliance and underscore the need for deeper inquiry into AI's role in learning. https://www.media.mit.edu/publications/your-brain-on-chatgpt/ Men av en eller annen grunn virker det som om verden foretrekker å høre på AI-selgeres lovnader om at "snart skal ting bli fantastiske" fremfor virkelig forskning og undersøkelser når det kommer til språkmodellers fortreffelighet 1
Smule8o Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 6 minutes ago, Villfaren said: Det er robotiserte servitører idag. Var selv på en resturant borti Usa der vi blei servert maten av en hyggelig robot. Dette har vært mulig i mange mange år. Har av naturlige årsaker ikke tatt av, og det kan ikke språkmodeller gjøre noe med. 6 minutes ago, Villfaren said: Du får straks første versjon av en hjemmestøvsuger som skal gå i trappen din hjemme. Å automatisere dette er verdens enkleste jobb for de som kan det, det gjelder bare å lage det. Hvorfor har ingen gjort det om det er så enkelt? 6 minutes ago, Villfaren said: Norge selv har autonome skip gående no men blir heldigvis regulert litt av regelverk. Så om 10 år er nok alt dette kommet ganske godt i gang. Musk har lovd selvkjørende biler "neste år" i 10 år. Fortsatt eksisterer de ikke. Musks løgner og alle som tror på han har dog gjort han veldig rik. 6 minutes ago, Villfaren said: Å sammenligne excel med AI er å innrømme at du ikkje har prøvd AI til noe annet enn å bare stille han spørsmål. Hva er det ett menneske kan analysere eller hvilket regnskap er det ett menneske gjør bedre enn en AI? Når du ser spranget AI har gjort de 5 siste årene så bli det helt enormt de neste 10. De tingene du nevner er jo akkuart der AI kommer inn i bilde. Men den menneskelige faktoren med "eg tror" eller "eg mener" vil forsvinne. Du vil heller få en konkret vudering basert på en kalkulert sannsynlighet eller ren fakta, basert på all tilgjengelig informasjon den har fått tildelt. På slutten der skriver du problemet. LLMer er autocomplete på steroider basert på datasettet de har blitt trent på. Ingenting annet. De kan ikke komme opp med noe nytt, de kan ikke vurdere noe som helst. 6 minutes ago, Villfaren said: Har lekt meg meg AI de siste årene, og det er ufattelig hvor langt de er kommet. Putt en godt programmert AI inn i feks nyeste robot fra Boston dynamic så har du en robot som kan gjøre en ufattelig mengde jobb vi mennesker i dag utfører. Hvorfor har ikke Boston Dynamics demonstrert dette allerede om det er så lett? Og hvodsn skal språkmodellene som er det som selges som AI hjelpe på en robots utfordringer med å bevege seg i en tredimensjonal verden? 6 minutes ago, Villfaren said: Og 10 år i denne verden no når det er så hard konkuranse er veldig lenge. Som AI-selgerne sier. Gi oss masse penger så skal vi snaaart komme med noe fantastisk 5
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Smule8o skrev (14 minutter siden): Dette har vært mulig i mange mange år. Har av naturlige årsaker ikke tatt av, og det kan ikke språkmodeller gjøre noe med. Hvorfor har ingen gjort det om det er så enkelt? Musk har lovd selvkjørende biler "neste år" i 10 år. Fortsatt eksisterer de ikke. Musks løgner og alle som tror på han har dog gjort han veldig rik. På slutten der skriver du problemet. LLMer er autocomplete på steroider basert på datasettet de har blitt trent på. Ingenting annet. De kan ikke komme opp med noe nytt, de kan ikke vurdere noe som helst. Hvorfor har ikke Boston Dynamics demonstrert dette allerede om det er så lett? Og hvodsn skal språkmodellene som er det som selges som AI hjelpe på en robots utfordringer med å bevege seg i en tredimensjonal verden? Som AI-selgerne sier. Gi oss masse penger så skal vi snaaart komme med noe fantastisk Eg klarer ikkje å dele slik du har gjort så svarer generelt. Det har ikkje tatt av fordi det ikkje har vært en "greie" og for dyrt, og for dumme/primitive roboter. Idag har du helt andre typer med hard konkuranse som vil presse prisene ned. Vi har allerede robotiserte vakthunder gående rundt om. For den nette sum av rundt en 100k Dette er bare starten, og om 10 år vil det se helt annerledes ut. Hva musk lover bryr eg meg ikkje. Selvkjørende biler ved hjelp av sensorer har eg aldri hatt troen på uansett. Selvfølgelig kan de vudere "noe som helst" Programmer de til å gjøre en sannsynlighetsberegning så vil de det. Programmer de til å analysere driftstall eller huller i ett regnskap så gjør de det. Altså helt seriøst da. Påstår du at vi idag ikkje klarer å lage en robot med AI som tar over butikkansatte sin jobb, anleggsarbeidere, servere mat, lagerjobb, regnskapsførere, analysearbeid, kalkylejobber, vakthold, renholder, og en hel masse mer? At Boston dynamics ikkje har gjort dette enda er fordi de jobber på robotdesign delen. AI som vi kjenner idag er mettet med en hel haug med regler og begrensninger. Dette vil så klart bli lempet på. GPT‑5.3‑Codex som kommer no skal i teorien kunne gjøre seg selv bedre. Og dette er bare begynnelsen. Se fra første versjon til idag, og se spranget som er blitt gjort. 1
Powertrainer Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Villfaren skrev (51 minutter siden): Lurt. En trygg å god jobb inn i evigheten. Ja men rovdrift for kroppen, så får se hvor lenge jeg holder ut.
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Powertrainer skrev (1 time siden): Ja men rovdrift for kroppen, så får se hvor lenge jeg holder ut. Ser den. Men til slutt er det nok slike jobber vi kommer til å jobbe med de fleste av oss.
knopflerbruce Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Kajac skrev (5 timer siden): Du vet ikke mye om disse yrkene hvis du faktisk tror på dette. Forøvrig ble samme greien sagt når regneark-programvaren kom for 40+ år siden. Hvorfor betale folk for å regne på tall når sjefen sjøl bare kan klaske det inn i excel? Ja, det er en av de gode gamle "hjelp hjelp, nå går alt til helvete - her må det reguleres"-spådommene som aldri slo til. 1
knopflerbruce Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Smule8o skrev (2 timer siden): I den virkelige verden er det dog ting som tyder på at virkningen er motsatt: https://www.media.mit.edu/publications/your-brain-on-chatgpt/ Men av en eller annen grunn virker det som om verden foretrekker å høre på AI-selgeres lovnader om at "snart skal ting bli fantastiske" fremfor virkelig forskning og undersøkelser når det kommer til språkmodellers fortreffelighet Det er vel ingenting her som tyder på det motsatte. Selvsagt må folk lære seg å bruke KI på en god måte, og vi må tåle å gi det noen år før vi kan si "her ser det ut som slik og sånn". Intuitivt, så vil jo en god KI-bot kunne bli matet med elevens kunnskapsnivå og dele ut f.eks. passelige matematikkoppgaver, skrive pedagogiske løsningsforslag og stille gode spørsmål til eleven - der læreren ikke rekker rundt. Finnes det en eneste logisk grunn utover brukerfeil som tilsier at KI skulle påvirke negativt her? (og med brukerfeil mener jeg f.eks. det å bruke KI til å skrive innleveringsoppgavene sine så en slipper å studere selv) 1
Smule8o Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 19 minutes ago, knopflerbruce said: Det er vel ingenting her som tyder på det motsatte. Les linken til undersøkelsen fra MIT. Den tyder veldig på at bruk av AI har negativ innvirkning på læring. 19 minutes ago, knopflerbruce said: Selvsagt må folk lære seg å bruke KI på en god måte, og vi må tåle å gi det noen år før vi kan si "her ser det ut som slik og sånn". Intuitivt, så vil jo en god KI-bot kunne bli matet med elevens kunnskapsnivå og dele ut f.eks. passelige matematikkoppgaver, skrive pedagogiske løsningsforslag og stille gode spørsmål til eleven - der læreren ikke rekker rundt. Finnes det en eneste logisk grunn utover brukerfeil som tilsier at KI skulle påvirke negativt her? (og med brukerfeil mener jeg f.eks. det å bruke KI til å skrive innleveringsoppgavene sine så en slipper å studere selv) Hvorfor er dette intuitivt og logisk? Er det noe som helst som tyder på at dette er noe språkmodeller kan gjøre bedre enn en lærer? Finnes det noen som helst studier som antyder at dette er en god ide? Salgssnakk fra AI-bransjen er selvsagt ingen god kilde
knopflerbruce Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Smule8o skrev (15 minutter siden): Les linken til undersøkelsen fra MIT. Den tyder veldig på at bruk av AI har negativ innvirkning på læring. Hvorfor er dette intuitivt og logisk? Er det noe som helst som tyder på at dette er noe språkmodeller kan gjøre bedre enn en lærer? Finnes det noen som helst studier som antyder at dette er en god ide? Salgssnakk fra AI-bransjen er selvsagt ingen god kilde Hva er det ved kilden som gir en logisk tankerekke som tilsier at det å bruke KI som en kompetent en-til-en-lærer skaper mindre læring? Det er ingenting som "tyder på" hvis det ikke faktisk er en tankerekke et sted. Ellers blir statistikk bare tall på en skjerm. At elever misbruker KI har ikke noe med denne debatten å gjøre, og DET har negativ påvirkning - åpenbart. Men det er dog deres valg som selvstendige individer. 1
Smule8o Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 2 hours ago, Villfaren said: Eg klarer ikkje å dele slik du har gjort så svarer generelt. Det har ikkje tatt av fordi det ikkje har vært en "greie" og for dyrt, og for dumme/primitive roboter. Idag har du helt andre typer med hard konkuranse som vil presse prisene ned. Vi har allerede robotiserte vakthunder gående rundt om. For den nette sum av rundt en 100k Altså flyttbare overvåkningskameraer? Kan se nytte, men ikke noe som kan konkurrere med fastmonterte overvåkningskamera i de fleste tilfeller 2 hours ago, Villfaren said: Dette er bare starten, og om 10 år vil det se helt annerledes ut. Sier bransjen som ønsker at folk skal kaste penger på de. I den virkelige verden har deres produkt hatt minimal påvirkning tross lovnader om at neste modell skal bli fantastisk i mange år nå. 2 hours ago, Villfaren said: Hva musk lover bryr eg meg ikkje. Selvkjørende biler ved hjelp av sensorer har eg aldri hatt troen på uansett. Musk er først og fremst et ypperlig eksempel på en som har perfeksjonert kunsten med lovnader om snart, neste år osv. som mange sluker år etter år. Altmann ser ut til å kjøre eksakt samme strategi 2 hours ago, Villfaren said: Selvfølgelig kan de vudere "noe som helst" Programmer de til å gjøre en sannsynlighetsberegning så vil de det. Programmer de til å analysere driftstall eller huller i ett regnskap så gjør de det. Sier ikke at AI ikke vil bli et godt hjelpemiddel på sikt. Men det er langt fra det det markedsføres som, og vil nok ikke revolusjonere noe som helst på kort sikt. 2 hours ago, Villfaren said: Altså helt seriøst da. Påstår du at vi idag ikkje klarer å lage en robot med AI som tar over butikkansatte sin jobb, anleggsarbeidere, servere mat, lagerjobb, regnskapsførere, analysearbeid, kalkylejobber, vakthold, renholder, og en hel masse mer? Mye lagerarbeid har vært automatisert i lang tid, lenge før AI-hypen. Også mye ved analysearbeid, økonomi osv. Automatiske alarmanlegg har vært tilgjengelig i en mannsalder. Og dette helt uten overhypede språkmodeller. Mange ser nok halvfalske markedsføringsvideoer av stort sett fjernstyrte menneskelignede roboter som gjør forskjellige oppgaver og blir imponert. Men ingenting tyder på at noen er i nærheten av å ha noe som fungerer. I den virkelige verdenen har industrien gradvis robotisert mye over lang tid uten noe ståk. Men en effektiv lakkeringsrobot gir tydeligvis ikke samme markedsføringsverdi 2 hours ago, Villfaren said: At Boston dynamics ikkje har gjort dette enda er fordi de jobber på robotdesign delen. Software som styrer roboten er nok en svært sentral del av Boston Dynamics utviklingsarbeid. 2 hours ago, Villfaren said: AI som vi kjenner idag er mettet med en hel haug med regler og begrensninger. Dette vil så klart bli lempet på. Som feks hva? 2 hours ago, Villfaren said: GPT‑5.3‑Codex som kommer no skal i teorien kunne gjøre seg selv bedre. Og dette er bare begynnelsen. Se fra første versjon til idag, og se spranget som er blitt gjort. At neste versjon skal bli fantastisk har vi hørt i årevis. 1. Lov at neste versjon skal bli fantastisk 2. Maks hype med konstruerte problemstillinger ved lansering 3. Virkeligheten viser at det nok en gang var overdrevne lovnader 4. Tilbake til punkt 1 2
Smule8o Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 1 minute ago, knopflerbruce said: Hva er det ved kilden som gir en logisk tankerekke som tilsier at det å bruke KI som en kompetent en-til-en-lærer skaper mindre læring? Men hva er det som tilsier at det kan skape bedre læring? 1 minute ago, knopflerbruce said: Det er ingenting som "tyder på" hvis det ikke faktisk er en tankerekke et sted. Ellers blir statistikk bare tall på en skjerm. At elever misbruker KI har ikke noe med denne debatten å gjøre, og DET har negativ påvirkning - åpenbart. Men det er dog deres valg som selvstendige individer. Vis meg en eneste studie som viser noen av dine påstander da 2
Imaginacíon Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 23 minutes ago, Smule8o said: Altså flyttbare overvåkningskameraer? Kan se nytte, men ikke noe som kan konkurrere med fastmonterte overvåkningskamera i de fleste tilfeller Sier bransjen som ønsker at folk skal kaste penger på de. I den virkelige verden har deres produkt hatt minimal påvirkning tross lovnader om at neste modell skal bli fantastisk i mange år nå. Musk er først og fremst et ypperlig eksempel på en som har perfeksjonert kunsten med lovnader om snart, neste år osv. som mange sluker år etter år. Altmann ser ut til å kjøre eksakt samme strategi Sier ikke at AI ikke vil bli et godt hjelpemiddel på sikt. Men det er langt fra det det markedsføres som, og vil nok ikke revolusjonere noe som helst på kort sikt. Mye lagerarbeid har vært automatisert i lang tid, lenge før AI-hypen. Også mye ved analysearbeid, økonomi osv. Automatiske alarmanlegg har vært tilgjengelig i en mannsalder. Og dette helt uten overhypede språkmodeller. Mange ser nok halvfalske markedsføringsvideoer av stort sett fjernstyrte menneskelignede roboter som gjør forskjellige oppgaver og blir imponert. Men ingenting tyder på at noen er i nærheten av å ha noe som fungerer. I den virkelige verdenen har industrien gradvis robotisert mye over lang tid uten noe ståk. Men en effektiv lakkeringsrobot gir tydeligvis ikke samme markedsføringsverdi Software som styrer roboten er nok en svært sentral del av Boston Dynamics utviklingsarbeid. Som feks hva? At neste versjon skal bli fantastisk har vi hørt i årevis. 1. Lov at neste versjon skal bli fantastisk 2. Maks hype med konstruerte problemstillinger ved lansering 3. Virkeligheten viser at det nok en gang var overdrevne lovnader 4. Tilbake til punkt 1 Fremgangen ser du klarest på video-generering. For 2 år siden var kvaliteten absolutt rævva, nå er den brukbar. Foreløpig mest brukt til morsomme snutter og små fortellinger. Disney planlegger å generere en del av innholdet sitt på den måten. Folk kommer til å se på det.
Powertrainer Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Villfaren skrev (2 timer siden): Ser den. Men til slutt er det nok slike jobber vi kommer til å jobbe med de fleste av oss. Ja du har et poeng, det er de praktiske jobbene som blir å overleve lengst. Er nok en stund til det springer roboter rundt og kobler tavler og frekvensomformere😅
Salvesen. Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Powertrainer skrev (8 minutter siden): Ja du har et poeng, det er de praktiske jobbene som blir å overleve lengst. Er nok en stund til det springer roboter rundt og kobler tavler og frekvensomformere😅 Tja, det er ganske mange tavler som lages av roboter og sendes til industrien. Før i tiden var det folk som viklet motorer osv. mer å mer lages av maskiner før det sendes ut og det gjør også at krav til f.eks. papirer kan forsvinne for en lager ting slik at det er plug and play osv. så ja, en kommer nok alltid til å ha behov for at noen gjør noe men det de gjør blir mindre å mindre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå