lada1 Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 10 hours ago, knopflerbruce said: KI kan brukes til mye. Også i skolen, slik at barn lærer mer fordi KI-en klarer ta over jobben som ellers ville falt på læreren når denne går rundt til elevene som rekker opp en hånd og må vente. Robotskatt, skatt på primærboliger og andre "hjelp hjelp vi trenger mer penger - koste hva det koste vil"-løsninger bør vi holde oss for gode til. Primærboliger er nettopp det, et sted folk bor. Det bør ikke skattlegges opp til et særdeles høyt beløp. Si 50 millioner i boligverdi eller noe sånt. Det er INGEN grunn til at folk som ikke har gjort noe mer galt enn å bo på et postnummer med høy kvadratmeterpris skal måtte betale staten for lov til å fortsette å bo der. Jeg lurer ellers på hva i helvete en sånn robotskatt skal være. Vi sitter alle på roboter og skriver innlegg. Vil dere skatte hver gang dere bruker mobilen til å skrive et innlegg, siden det kunne vært forfattet av en sekretær, og eventuelt vært sendt inn til et magasin som har en debatt gående om trådens topic? Forslag om "robotskatt" er et forsøk på møte utfordringen som består i at kapital-inntekt er på vei til å dominere over arbeids-inntekt. Det er neppe et godt forslag, men utfordringen forsvinner ikke av den grunn.
Camlon Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 5 minutes ago, lada1 said: Forslag om "robotskatt" er et forsøk på møte utfordringen som består i at kapital-inntekt er på vei til å dominere over arbeids-inntekt. Det er neppe et godt forslag, men utfordringen forsvinner ikke av den grunn. Skatt på enkeltprodukter som røyk og alkohol er noe vi gjør for å redusere forbruket. Vi ønsker ikke at Norge skal ha færre roboter fordi da faller vi bak andre land teknologisk. Jeg er enig at kapitalinntekter har blitt et stort problem, men løsningen på dette er å fjerne fradrag for formuesskatt og kapitalinntekt, ikke robotskatt.
arne22 Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar (endret) On 1/25/2026 at 4:22 PM, Salvesen. said: Det er på høytid å skattlegge roboter og automasjon. Om ikke går det galt med inntektene. jeg har snart jobbet med dette i 15 år, og sett utallige folk bli erstattet med automasjon. Er en heldig forsvinner de inn i ny jobb og skatter der men en andel av de havner nok på trygd om ikke verre og skatten faller bort. Men da er du vel godt kjet med at Norge ligger godt etter de andre nordiske landene når det gjelder antallet roboter, og når det gjelder automatisering av vareproduksjonen? Bør ikke behovet være det motsatte, å komme vekk fra en utenrikshandel som baserer seg på salg av råvarer, slik som det som er typisk for teknologiske u-land, og å heller forsøke å komme opp pådet samme teknologinivå som resten av Norden og resten av Europa? Endret 7. februar av arne22 3 1 1
Salvesen. Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar arne22 skrev (51 minutter siden): Men da er du vel godt kjet med at Norge ligger godt etter de andre nordiske landene når det gjelder antallet roboter, og når det gjelder automatisering av vareproduksjonen? Bør ikke behovet være det motsatte, å komme vekk fra en utenrikshandel som baserer seg på salg av råvarer, slik som det som er typisk for teknologiske u-land, og å heller forsøke å komme opp pådet samme teknologinivå som resten av Norden og resten av Europa? Som nevnt mange ganger tidligere i denne tråden, min kommentar var ikke rettet mot Norge. Men generelt for automasjon og fremtiden.
knopflerbruce Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar lada1 skrev (3 timer siden): Forslag om "robotskatt" er et forsøk på møte utfordringen som består i at kapital-inntekt er på vei til å dominere over arbeids-inntekt. Det er neppe et godt forslag, men utfordringen forsvinner ikke av den grunn. Neinei, men da kan vi jo bare si "collect underpants -> profit" og kalle det et forslag til løsning. Vi burde heller se hvordan vi fikk landet til å gå rundt med vesentlig mindre offentlig pengebruk per hode tidligere, og justere oss dit. Men det betinger jo at vi klarer legge noen ideer om at "hjelp hjelp, hvis ikke staten gjør ingen det og alt går til helvete" i skuffen og enten stole på at samfunnet gjør jobben, eller at det at samfunnet eventuelt ikke tar jobben betyr at det neppe er så viktig som staten skulle ha det til i utgangspunktet. Dessuten har folk sagt det samme ørten ganger før om slike endringer, og resultatet har hver eneste gang blitt at nye inntektskilder har dukket opp. Bare se på hvor mange arbeidsplasser internett har generert, for eksempel. Trass i alle dommedagsprofetiene, øker verdiskapningen i landet - samtidig som velstanden til de som har minst går opp i tillegg. Tvert imot ville vi hatt et kjempeproblem hvis vi plutselig skulle laget systemer hvor folk skulle fylle på tanken sin selv på bensinstasjoner, eller ansette ørten postbud fordi vi fant på en "epostskatt" som skulle kompensere for alle inntektene staten ikke lenger får fra arbeidsledige i postvesenet.
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Absolutt enig om en skatt eller annet for å dempe automatiseringen. Det kan ikkje være slik at automasjon skal ta over alt. Vi ser det allerede no, i alt fra enkle yrker som rengjøring, servering, men også i krevende miljøer som til sjøs. Analyse, regnskap og den slags kan nesten allerede idag fases helt ut. Det er skremmende, og det går lynkjapt. 1
Powertrainer Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar lada1 skrev (På 25.1.2026 den 8.32): Eller er det bedre å leve på kapitalinntekt enn å basere seg på trygd: https://www.nettavisen.no/okonomi/ki-bombe-professor-spar-at-verden-blir-snudd-pa-hodet/s/5-95-2820767 🙂 For vi som har praktisk arbeid ute i felten så er ikke trusselen fra KI like stor. Hvis jeg må trygde meg om 5-10år så er det pga helsemessige årsaker for jeg er i et yrke med stor fysisk totalbelastning på kroppen. 2
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Powertrainer skrev (3 minutter siden): For vi som har praktisk arbeid ute i felten så er ikke trusselen fra KI like stor. Hvis jeg må trygde meg om 5-10år så er det pga helsemessige årsaker for jeg er i et yrke med stor fysisk totalbelastning på kroppen. Kan eg få spørre hva du jobber som?
Gavekort Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Villfaren skrev (12 minutter siden): Absolutt enig om en skatt eller annet for å dempe automatiseringen. Det kan ikkje være slik at automasjon skal ta over alt. Resultatet blir jo bare at Norge mister all industri fordi vi ikke er konkurransedyktige. Gratulerer du stoppet automatisering, men til hvilken kostnad? 1 1
Villfaren Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Gavekort skrev (Akkurat nå): Resultatet blir jo bare at Norge mister all industri fordi vi ikke er konkurransedyktige. Gratulerer du stoppet automatisering, men til hvilken kostnad? Du slår alt over en kam. Servitøren, renholderen, mannskapet på båt innenriks osv vil ikkje bli noe skadelidende pga dette da de ikkje konkurerer med resten av verden. Det er nok av jobber som kan reguleres for å sikre en faktisk jobb å gå til.
Gavekort Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Villfaren skrev (9 minutter siden): Du slår alt over en kam. Nei jeg slår over alt som omhandler de økonomiske incentivene med automatisering. Mye av automatiseringen som skjer er drevet av kost. Sitat Servitøren, renholderen, mannskapet på båt innenriks osv vil ikkje bli noe skadelidende pga dette da de ikkje konkurerer med resten av verden. Om servitører, renholdere og båtmannskap kunne blitt automatisert, så hadde de blitt det på flekken. Sistnevnte er jo så kostnadspresset at de drar til Fillipinene for å finne stakkarslige folk de kan sosialt dumpe. Sitat Det er nok av jobber som kan reguleres for å sikre en faktisk jobb å gå til. Den globale verdensøkonomien bryr seg ikke om særnorske reguleringer. For at det du snakker om skal være mulig i praksis så må du få med alle land i verden på en relativt kontroversiell og altruistisk idé. Vi klarer ikke å bli enige om å ikke drepe oss selv med klimagassutslipp en gang. 4 1
Kajac Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Villfaren skrev (30 minutter siden): Analyse, regnskap og den slags kan nesten allerede idag fases helt ut. Du vet ikke mye om disse yrkene hvis du faktisk tror på dette. Forøvrig ble samme greien sagt når regneark-programvaren kom for 40+ år siden. Hvorfor betale folk for å regne på tall når sjefen sjøl bare kan klaske det inn i excel? 4
kremt Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Man må nok fortsatt ha regnskapsfører, revisor etc. Det er mye regler og mye tolkning som ofte ikke er helt rett frem.
Imaginacíon Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar (endret) Det kommer til å komme gradvis. Tidshorisonten på 5-10 år for 99% av jobbene er nok feil, men at det blir slik til slutt tror jeg nok. Det betyr at vi får mye fritid. De fleste vil antageligvis ønske det velkommen. I den grad det er jobber vil det kjedelige, repeterende og fysisk krevende være borte. Samfunnet kommer til å endres radikalt. Endret 7. februar av Imaginacíon 1
Imaginacíon Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar 47 minutes ago, kremt said: Man må nok fortsatt ha regnskapsfører, revisor etc. Det er mye regler og mye tolkning som ofte ikke er helt rett frem. Det kommer snart til å komme AI-systemer som gjør regnskaps- og revisorjobben like bra som et menneske.
Gavekort Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Det er sjeldent banebrytende teknologi som tar jobber. Det er teknologi som øker produktivitet og reduserer behovet for nye ansettelser. Excel erstattet ikke regnskapsføreren, men det har definitivt bidratt til å endre regnskapsføring fra hundrevis av manuelle oppgaver som krevde et lite team, til en håndfull spesialistoppgaver som krever én eller to ansatte. Man er kanskje langt unna å erstatte en regnskapsfører i sin helhet, men om man har en regnskapsfører som kan være mer effektiv med kunstig intelligens som kan navigere regelverket for dem, så vil man redusere antallet ansatte, gitt at behovet er statisk. 1 1
leticia Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Imaginacíon skrev (20 minutter siden): Det kommer snart til å komme AI-systemer som gjør regnskaps- og revisorjobben like bra som et menneske. Nei. Å si noe sånt, da er du ikke klar over hva spesielt revisorjobben går ut på. Den er ganske variert. 4
Gavekort Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar leticia skrev (1 minutt siden): Nei. Å si noe sånt, da er du ikke klar over hva spesielt revisorjobben går ut på. Den er ganske variert. Er ingen ekspert på regnskap, men det kan neppe være vanskeligere å automatisere en f.eks. programvareutvikling, og der er min forrige påstand like aktuell. "Kunstig intelligens kan aldri gjøre jobben min" er en ganske vanlig felle. 2
leticia Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar (endret) Gavekort skrev (32 minutter siden): Er ingen ekspert på regnskap, men det kan neppe være vanskeligere å automatisere en f.eks. programvareutvikling, og der er min forrige påstand like aktuell. "Kunstig intelligens kan aldri gjøre jobben min" er en ganske vanlig felle. La meg si det slik, det er ikke all jobbing som foregår inne på et kontor i det yrket. Jeg snakket om revisorjobben nå, ikke regnskap. Det er forskjeller på de 2. Mulig jeg kan for lite om KI, men kan den erstatte menneskelig rådgivning hvor man møter folk der de er, sjekke om bedrifter har ført opp riktig antall eiendeler, deres verdi ved bedriftsbesøk . Noen bedrifter er mer spesielle enn andre i så måte hva angår verdisettingen til visse tidspunkt av året også Endret 7. februar av leticia
Powertrainer Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Villfaren skrev (2 timer siden): Kan eg få spørre hva du jobber som? Industrielektriker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå