Gå til innhold

Om 5-10 år blir du trygda

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Jeg sa ikke Norge eller EU… faktisk har jeg eksplisitt sagt det i tråden 

Det beste scenarioet du kan få til er at EU skattelegger robotter. Betyr det at du vil argumentere imot forslaget om det er bare EU som gjennomfører det?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Camlon skrev (11 minutter siden):

Det beste scenarioet du kan få til er at EU skattelegger robotter. Betyr det at du vil argumentere imot forslaget om det er bare EU som gjennomfører det?

Det eneste jeg sier er at det må inn om en skal opprettholde inntektene. Eller gjøre det på en annen måte. Men det er ett tap som må dekkes inn.

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, Salvesen. said:

Det eneste jeg sier er at det må inn om en skal opprettholde inntektene. Eller gjøre det på en annen måte. Men det er ett tap som må dekkes inn.

Jeg vil foreslå at vi fjerner rabatten du utnytter sånn at du må betale full formueskatt.

• Liker 4
Skrevet

Den artikkelen må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge.

Ny teknologi ender alltid opp som "dommedagspropaganda" i media; noe journalister elsker å fyre opp under. Alt som er nytt og ukjent kan være skremmende - rett å slett fordi man ikke vet rekkevidden av det. 

Lignende propaganda så man på 90-tallet når internett kom.

Historisk sett; når ny teknologi som revolusjonerer måten vi lever på dukker opp. Kommer dommedagsprofetene og spår død og undergang for menneskeheten (satt på spissen). Det skjedde når damplokomotivet kom, telefonen, når fjensynet kom inn i stuen til folk, farge-tv var farlige greier, internett enda farligere. Historien gjentar seg bare. 

Hadde det ikke vært for teknologien mennesker har utviklet. Hadde de fleste av oss fremdeles drevet med landbruk.

KI er først å fremst skremmende ut i fra et geopolitisk ståsted. Med "tek-obligarker" som styrer det meste av informasjonsflyten; og som derav vil ha helt latterlig mye makt og derav også politisk innflytelse som man allerede ser i USA. Det fører til økt polarisering - ofte styrt av kapitalistiske krefter. Som er en konsekvens av liberal og lite regulert (eller dårlig regulert) markedsøkonomi. Men sannsynligvis kommer mennesket til å gjennomskue dette før eller siden.

Når et marked (eller type jobb) forsvinner, så skapes nye. Når arbeidskraft blir frigjort - skapes nye markeder. Historisk sett har det alltid vært sånn. Mennesket er utrolig flinke til å tilpasse seg.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Camlon skrev (20 minutter siden):

Jeg vil foreslå at vi fjerner rabatten du utnytter sånn at du må betale full formueskatt.

Litt usikker på hvilken rabatt du snakker om 😅 

men det er vell en annen diskusjon enn evt skattlegging av automasjon:)

men jeg er ikke vanskelig å be ift å betale skatt eller få mindre goder jeg. I fare for å repetere meg selv i evigheten

• Liker 1
Skrevet
lada1 skrev (4 timer siden):

Eller er det bedre å leve på kapitalinntekt enn å basere seg på trygd:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ki-bombe-professor-spar-at-verden-blir-snudd-pa-hodet/s/5-95-2820767

🙂

Trengte ikke å lese lenge for å forstå at han her ikke er ekspert på noe som helst innenfor AI. Man trenger ikke mer enn grunnleggende teknisk forståelse for hvordan såkalt AI fungerer for å forstå at AI-bølgen vi befinner oss i nå er en blindvei. Veldig synd at folk som han her får oppmerksomhet i media egentlig. Her er er en enkel forklarende video på hvordan AIer som ChatGPT og Gemini fungerer. Du trenger ikke se lenge på videoen for å forstå at dette bare er autocomplete på steroider, og alt annet enn intelligent. 

Og for ordens skyld; eksperter sa at innen 2020 ville ikke lenger mennesker få lov å kjøre bil selv. Eksperter sa at bitcoin og blokkjeden ville ta knekken på alle tradisjonelle finansielle institusjoner. Eller hva med metaverset? NFTer? VR? 

• Liker 6
Skrevet
3 hours ago, Hamglock said:

Penger er en allokator av menneskelige ressurser. AI er et effektiviseringsverktøy

Når dagens arbeidsoppgaver i fremtiden blir utført så bra av AI at menneskelige ressurser ikke trengs i den rollen vil penger bli brukt til å allokere arbeidskraften til andre sektorer. På mellomlang sikt snakker vi da om varme hender i omsorgssektoren.

Vi snakker også om at hvis utgraving av skjeldne  mineraler øker med 100 gangeren pga AI maskiner vil vi trenge flere som kan reparere disse maskinene. 

Når vi kommer til at AI og maskiner kan utføre helt oppunder 100% av alle arbeidsoppgavene til mennesker så snakker vi en Terminator/Matrix verden 🌍 

Frem til da vil penger alltid sørge for å incentivere til arbeid. 

Du mener altså at det bare er å grave inn i teorier formet i en annen tid?

Husk at økonomisk teori er ikke det samme som tidløse teorier innen fysikk og  matematikk 🙂  "Økonomisk vitenskap" er i stor grad bare et verktøy beregnet for bestemte situasjoner i tidligere tider.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Litt usikker på hvilken rabatt du snakker om 😅 

men det er vell en annen diskusjon enn evt skattlegging av automasjon:)

men jeg er ikke vanskelig å be ift å betale skatt eller få mindre goder jeg. I fare for å repetere meg selv i evigheten

Jeg snakker naturligvis om verdsettelserabatten (75%) på primærbolig. Norge har noen av de laveste skatter på primærbolig i vesten og konsekvensen er primærbolig har blitt til et investeringsobjekt og ikke bare et sted man bor.

Jeg tror også vi bør skatte kapitalgevinster på primærbolig, men det bør gjøres på en god måte sånn at vi ikke låser folk i sine boliger.

• Liker 2
Skrevet
Camlon skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker naturligvis om verdsettelserabatten (75%) på primærbolig. Norge har noen av de laveste skatter på primærbolig i vesten og konsekvensen er primærbolig har blitt til et investeringsobjekt og ikke bare et sted man bor.

Jeg tror også vi bør skatte kapitalgevinster på primærbolig, men det bør gjøres på en god måte sånn at vi ikke låser folk i sine boliger.

Vell, jeg er nedsunket i gjeld på min primærbolig som jeg overtok i desember. Så det vill ikke slå ut på mange mange år så det er nok en veldig dårlig løsning om en tenker på bare meg😅

Skrevet (endret)

Du sa du kjøpte første bolig i 2013, da har du naturligvis bygget opp egenkapital som du brukte på å kjøpe din nyeste bolig. Dette er formue du slipper å skatte på.

Jeg vil også skatte verdistigningen du fikk fra 2013 til du solgte boligen din idag med en årlig skatt på kapitalgevinster. Det vil naturligvis bli kompensert med lavere inntektsskatt og det vil være mekanismer som unngår at folk blir kastet ut av sine hus.

Målet er å sørge for at alle formue og kapitalgevinster blir behandlet likt sånn at bolig blir en utgift man betaler for å ha et sted å bo, ikke et investeringsobjekt.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Innvandringen i Norge er så høy at det er dyrere å effektivisere enn å ansette billig arbeidskraft. Det er derfor vi har fått så mange budtjenester osv..

Endret av freedomseeker
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Camlon skrev (1 time siden):

Du sa du kjøpte første bolig i 2013, da har du naturligvis bygget opp egenkapital som du brukte på å kjøpe din nyeste bolig. Dette er formue du slipper å skatte på.

Jeg vil også skatte verdistigningen du fikk fra 2013 til du solgte boligen din idag med en årlig skatt på kapitalgevinster. Det vil naturligvis bli kompensert med lavere inntektsskatt og det vil være mekanismer som unngår at folk blir kastet ut av sine hus.

Målet er å sørge for at alle formue og kapitalgevinster blir behandlet likt sånn at bolig blir en utgift man betaler for å ha et sted å bo, ikke et investeringsobjekt.

Nå er det jo helt urelevant for tråden, men siden du drar det opp så må jeg jo nesten kommentere på det. Kjøpte min første bolig før 2013, da jeg var lærling og har siden solgt å kjøpt flere ganger. Med hell og uhell ift penger. Men egenkapital i boligen har jeg såklart.

høres ut som det blir veldig dyrt for denne oldemoren med bolig til titals millioner i verdi som en diskurerte da…

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, Salvesen. said:

Nå er det jo helt urelevant for tråden, men siden du drar det opp så må jeg jo nesten kommentere på det. Kjøpte min første bolig før 2013, da jeg var lærling og har siden solgt å kjøpt flere ganger. Med hell og uhell ift penger. Men egenkapital i boligen har jeg såklart.

høres ut som det blir veldig dyrt for denne oldemoren med bolig til titals millioner i verdi som en diskurerte da…

Det er arvetakerene det blir dyrt for og jeg kunne ikke bry meg mindre om at de får mindre i arv.

• Liker 3
Skrevet
Camlon skrev (20 minutter siden):

Det er arvetakerene det blir dyrt for og jeg kunne ikke bry meg mindre om at de får mindre i arv.

Synes du sa årlig beskatning av boligen jeg?

• Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, Salvesen. said:

Synes du sa årlig beskatning av boligen jeg?

Jeg sa også at jeg ikke vil kaste folk ut av sine hjem.

• Liker 2
Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Jeg sa også at jeg ikke vil kaste folk ut av sine hjem.

Ok, så om jeg bare kjøper meg dyrt nok hus da slik at jeg har lite til overs så slipper jeg skatten?

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Salvesen. said:

Ok, så om jeg bare kjøper meg dyrt nok hus da slik at jeg har lite til overs så slipper jeg skatten?

Nei, du får ikke utsatt skatten, fordi banken vil nekte å gi deg et lån hvor du har for lite til overs.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
12 hours ago, Gavekort said:

Dette stinker av pundits som streifer media for å fortelle dommedagsprofetier. Selv om jeg tror det blir en omstilling så er jeg ikke spesielt bekymret.

Hvorfor skulle du eventuelt være bekymret?

KI kan bidra til positive endringer og at folk blir mindre idiotiske materialister. Materialisme er ikke noe "naturgitt" - på linje med at nazistiske og kommunistiske holdninger heller ikke er det. I gamle dager var forøvrig slaveri noe helt "naturlig" og "gudegitt". Og russere er ikke genetisk forskjellige fra oss 🙂

Man blir formet av omgivelsene og situasjonen som man er i og tror gjerrne at ting er "naturlig" - men som slettes ikke er det. Å leve store deler av livet i et hamsterhjul oppleves sikkert som "naturgitt" for de fleste i dagens samfunn.   De tar feil - men de forandrer ikke mening uten tvang 🙂   Jeg håper at KI kan bidra til slik tvang.

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

KI kan brukes til mye. Også i skolen, slik at barn lærer mer fordi KI-en klarer ta over jobben som ellers ville falt på læreren når denne går rundt til elevene som rekker opp en hånd og må vente.

Robotskatt, skatt på primærboliger og andre "hjelp hjelp vi trenger mer penger - koste hva det koste vil"-løsninger bør vi holde oss for gode til. Primærboliger er nettopp det, et sted folk bor. Det bør ikke skattlegges opp til et særdeles høyt beløp. Si 50 millioner i boligverdi eller noe sånt. Det er INGEN grunn til at folk som ikke har gjort noe mer galt enn å bo på et postnummer med høy kvadratmeterpris skal måtte betale staten for lov til å fortsette å bo der.

Jeg lurer ellers på hva i helvete en sånn robotskatt skal være. Vi sitter alle på roboter og skriver innlegg. Vil dere skatte hver gang dere bruker mobilen til å skrive et innlegg, siden det kunne vært forfattet av en sekretær, og eventuelt vært sendt inn til et magasin som har en debatt gående om trådens topic?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...