Salvesen. Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Jeg har fått tilbud om å jobbe på ett prosjekt i Tsjekkia til Q1 2027. Sannsynligvis ruller det godt inn i 2027 og kanskje 28 om jeg ønsker. jeg har fått ett tilbud der en 3 part ‘fikser’ alt for meg der nede, les skatt, avgifter, regnskapsfører osv. slik at jeg sitter igjen med 8500 euro netto pr måned uten overtid og tillegg. men, er det noe jeg evt glemmer? og bør jeg heller fakturere og ta det via eget AS/ENK? visstnok utgjør beløpet over timelønn på 92 euro så antar det er det jeg da kan fakturere. andre ting å ta hensyn til evt? kommer til å ta en prat med regnskapsføreren min og skatteetaten før jeg foretar meg noe. Men hører her først om noen har tips:)
Milhouse85 Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Trenger du en PA? Jeg tar 23 euro timen. Hvis du har valget mellom å fakturere gjennom eget AS/ENK fra Norge - over Tsjekkia. Så hadde jeg helt klart valgt Norge. Fra et moralsk standpunkt; er det her du har fått utdannelsen, utviklet kompetanse og erfaring; og alt det der. Derfor vil jeg personlig påstå at man har en pliktetikk til å legge igjen det man kan av skatt her hjemme. ;p Personlig høres det skummelt ut med en "fikser" som skal ta seg av alt i Tsjekkia. Kan du stole på noe slikt? Hva om du plutselig får ettersyn i et system du ikke kjenner - og det er jo et land som fremdeles har en del mafia. Og med slike høye beløp (sett med lokale øyne) er det helt sikkert noen som ønsker å utnytte deg. Høres uansett spennende ut. Er det Praha du da eventuelt skal til? Jeg kommer på besøk.. !!!
Salvesen. Skrevet 27. januar Forfatter Skrevet 27. januar Milhouse85 skrev (På 25.1.2026 den 12.54): Trenger du en PA? Jeg tar 23 euro timen. Hvis du har valget mellom å fakturere gjennom eget AS/ENK fra Norge - over Tsjekkia. Så hadde jeg helt klart valgt Norge. Fra et moralsk standpunkt; er det her du har fått utdannelsen, utviklet kompetanse og erfaring; og alt det der. Derfor vil jeg personlig påstå at man har en pliktetikk til å legge igjen det man kan av skatt her hjemme. 😜 Personlig høres det skummelt ut med en "fikser" som skal ta seg av alt i Tsjekkia. Kan du stole på noe slikt? Hva om du plutselig får ettersyn i et system du ikke kjenner - og det er jo et land som fremdeles har en del mafia. Og med slike høye beløp (sett med lokale øyne) er det helt sikkert noen som ønsker å utnytte deg. Høres uansett spennende ut. Er det Praha du da eventuelt skal til? Jeg kommer på besøk.. !!! Hehe har dessverre AI til slik nå 😛 Men hadde vært hyggelig det! Er helt enig med deg der, at en bør bidra her hjemme så mye en kan. Nå ser det dog ut som det blir jobb via selskap i UK med selskap her hjemme og hjemmekontor mesteparten av tiden. Det er en bedre løsning for meg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå