Gå til innhold

Folk trenger Evangeliet i dagens verden.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lagabøter skrev (13 timer siden):

For dem er jo dette "preiket" helt fjernt fra deres "virkelighet"

Det gir egentlig ingen mening at noen av oss skal trenge ett eventyr\dikt fra bronsealderen, ikke nå, ikke senere og ikke før, og påstanden er åpenbart tuftet på personlige behov og tro, det er ikke på noe som helst vis en nødvendighet. Påstanden er en løgn sånn jeg ser det, ts vet hva hen skriver, ts vet at dette eventyret ikke dekker noen behov, ikke bare trenger vi ikke det, faktisk tror jeg verden hadde blitt et myte bedre sted uten. 

• Liker 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Det gir egentlig ingen mening at noen av oss skal trenge ett eventyr\dikt fra bronsealderen, ikke nå, ikke senere og ikke før, og påstanden er åpenbart tuftet på personlige behov og tro, det er ikke på noe som helst vis en nødvendighet. Påstanden er en løgn sånn jeg ser det, ts vet hva hen skriver, ts vet at dette eventyret ikke dekker noen behov, ikke bare trenger vi ikke det, faktisk tror jeg verden hadde blitt et myte bedre sted uten. 

Feil, jeg vet at Bibelens Gud lever eller så hadde jeg ikke drevet med dette.

Skrevet
Jobs skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke noe feil her, da dette åpenbart er min mening, og som jeg har skrevet til deg tidligere.👇

Den som søker sannheten er vis, den som hevder å vite sannheten allerede er en tåpe. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Den som søker sannheten er vis, den som hevder å vite sannheten allerede er en tåpe. 

Her er det heller du som viser deg som en tåpe.

Skrevet (endret)
Jobs skrev (6 timer siden):

Vi er allerede klar over at du "vet" det i betydningen: "du tror så sterkt at du ikke selv klarer å se muligheten for at du kan ta feil".

At du stadig gjentar dette, beviser ingen ting annet enn at du er adskillig mer skråsikker enn du har grunn til.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (23 timer siden):

…At du stadig gjentar dette, beviser ingen ting annet enn at du er adskillig mer skråsikker enn du har grunn til.

Apropos skråsikkerhet 👇🏼👆🏼

Capitan Fracassa skrev (På 16.2.2026 den 11.56):

…Men nå snakker vi jo uansett om noe som er rent eventyr, så sant du ikke velger å forkaste absolutt all kjent vitenskap, historie og arkeologi.

Gjentar ikke du den samme skråsikkerheten til det kjedsommelige? 
Og hvor er beviset for at bibelen er rent eventyr?, tør påstå at mange med forskjellige mastergrad utdannelser er uenige med deg i at bibelen er rent eventyr.

• Liker 2
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (5 timer siden):

Apropos skråsikkerhet 👇🏼👆🏼

Gjentar ikke du den samme skråsikkerheten til det kjedsommelige? 

Nei, jeg sier at historien fra skapelsen og dens tidsangivelse til rundt 600 år siden, slik den fortelles i Bibelen er i direkte konflikt med vitenskap, historie og arkeologi. Dette er fakta. Vitenskap, historie og arkeologi er basert på bevis, og jeg er omtrent så sikker som disse bevisene gir grunn til.

PÃ¥inter skrev (5 timer siden):

Og hvor er beviset for at bibelen er rent eventyr?

Som vanlig driver du med uredelig sitatklipp og stråmenn. Jeg skrev ikke at "Bibelen er rent eventyr", noe som ville vært dumt, da jeg tror deler av den er sann. Innlegget du klipte deler av til din stråmann var om skapelsesberetningene og deres plassering i tid til rundt 6000 år siden.

Dette er rent eventyr, så  sant du ikke velger å forkaste absolutt all kjent vitenskap, historie og arkeologi.

Sitat

tør påstå at mange med forskjellige mastergrad utdannelser er uenige med deg i at bibelen er rent eventyr.

Jeg tør påstå at du som vanlig kommer med en uredelig stråmann, i stedet for å lese hva jeg faktisk skriver, og argumentere mot det. Hva var det med kristne og budet om ikke å lyve igjen...

Deler av Bibelen er rent eventyr, som f.eks. skapelsesberetningene eller syndfloden. Jeg tør påstå at mange med forskjellige mastergradutdannelser er helt enige.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Kanskje lurt å spesifisere hva du mener er rent eventyr da, så slipper man å tolke dine svar. Du må gjerne komme med dokumentasjon, (dokumentasjon betyr at du legger ved lenker på neste svar som bekrefter påstanden din) på at skapelsesberetningen og syndefloden er rent eventyr.

• Liker 2
Skrevet
PÃ¥inter skrev (2 timer siden):

Kanskje lurt å spesifisere hva du mener er rent eventyr da, så slipper man å tolke dine svar. Du må gjerne komme med dokumentasjon, (dokumentasjon betyr at du legger ved lenker på neste svar som bekrefter påstanden din) på at skapelsesberetningen og syndefloden er rent eventyr.

Det er allmennkunnskap at skapelsesberetningene har interne selvmotsigelser, at vitenskapen motsier rekkefølgen i livets utvikling og universets alder og rekkefølge, og de fysiske umuligheten i at mennesket ble til ved at man pustet liv inn i støv. Også det faktum at det ikke finnes noen vitenskapelige indikasjoner på en global flom som utryddet alt liv for få tusen år siden burde være allment kjent. At noen som bruker KI som kilde i tide og utide må spørre om noe slikt fremstår som tullete; et KI søk ville gitt deg gode svar på dette på sekunder, hvis du har store hull i allmennkunnskapen.

• Innsiktsfullt 4
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (4 timer siden):

Fra SNL:

"Eventyr er oppdiktede fortellinger som foregår i et magisk univers. Fortellingen kan for eksempel inneholde overnaturlige vesener som troll eller drager, eller folk med magiske evner, eller andre elementer som ikke finnes i virkeligheten."

Hvis dette ikke samsvarer 100% med religion vet ikke jeg? 😉

Men når det er sagt har jeg faktisk også både respekt og omtanke for både kristne, muslimer, og alle andre religiøse mennesker, i motsetning til religiøse som stort sett bare respekterer medlemmer i sin egen religion. Ateisme er inkluderende, religion er det ikke, men det finnes enkeltmennesker som bidrar selv om de er religiøse, eller til tross for at de er, til et bedre samfunn.

Men Israel har nylig vedtatt en lov som i praksis gir de tillatelse til å okkupere og overta vestbredden og kaste alle palestinere ut, sammen med den gode Trumpen som vil gjøre Gaza til et tivoli for bedrestilte.

Jeg kan ikke med min beste vilje se en gang et ørlite snev av "nestekjærlighet" som mange såkalte kristne gjerne forfekter i noe av dette? De 10 bud er det tydeligvis ingen kristne som har forstått, så hvordan i alle dager de kan forvente støtte for et slikt ugudelig konsept er for meg helt ubegripelig?

Og nei, muslimer eller andre religiøse er ikke bedre, ikke en gang i beste fall!

Endret av trn100
  • Liker 5
Skrevet
PÃ¥inter skrev (4 timer siden):

Kanskje lurt å spesifisere hva du mener er rent eventyr da, så slipper man å tolke dine svar.

Jeg gjorde det helt tydelig i posten du uredelig skamklipte sitatet fra. Det hjelper lite å spesifisere når det finnes folk som stadig kommer med slike stråmenn uansett.

Sitat

Du må gjerne komme med dokumentasjon, (dokumentasjon betyr at du legger ved lenker på neste svar som bekrefter påstanden din) på at skapelsesberetningen og syndefloden er rent eventyr.

Hvis du ikke allerede har fått med deg at de er i direkte strid med vitenskap, historie og arkeologi, er det ikke dokumentasjon du mangler, men vilje.

• Liker 5
Skrevet

Det er konsensus blant 80-90% av verdens befolkning at det finnes en høyere makt i universet, skal man omdefinere ordet konsensus eller skal man avfeie disse prosentandelene av kloden?

• Liker 1
Skrevet (endret)
PÃ¥inter skrev (4 minutter siden):

Det er konsensus blant 80-90% av verdens befolkning at det finnes en høyere makt i universet, skal man omdefinere ordet konsensus eller skal man avfeie disse prosentandelene av kloden?

Blir heldigvis færre og færre ettersom både vitenskap og intelligens vinner frem!

Og det tallet 80-90 % må du gjerne dokumentere, for det finner jeg ingen steder?

Endret av trn100
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...