Gå til innhold

Folk trenger Evangeliet i dagens verden.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (1 time siden):

Hvordan kan du ikke tro på Odin og Tor, når du både ser og hører at Tor ommøblerer i Åsgård hver gang det er tordenvær?!

Vend om, før det er for sent!

Et evangelium som har blitt forandret opptil flere ganger. Hvis kristne skal støtte jødene uansett hva og til og med rettferdiggjøre folkemordet, ser jeg ingen grunn til å stole på Bibelen av i dag.

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jobs skrev (22 timer siden):

Det står også at det vil bli et stort frafall i fra troen på Gud og Jesus, noe som også stemmer.

Har du belegg for påstanden om at det er et stort frafall fra troen på Gud og Jesus?

I 2025 var ca. 68% av befolkningen i Norge tilknyttet et kristent trossamfunn. Så bortimot 7 av 10 nordmenn er medlem av et kristent trossamfunn. Jeg synes ikke det høres ut som en religion som sliter med frafall. Forøvrig hadde nok prosentandelen av kristne vært ennå høyere uten innvandring fra land hvor kristendom ikke er majoritetsreligion.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Fasiten er at hvis du er født i den muslimske verden, spesielt som kvinne, har du tapt livets lotteri. Er vi født inn i kristne vesten så kan vi takke høyere makter hver dag ;)

Fikk meg til å tenke på denne;

Det er alltid noen som har det verre. 😶‍🌫️

Skrevet
DukeNukem3d skrev (6 timer siden):

Det er litt komisk at de som bruker så mye tid på å forsvare Islam også bruker så mye tid på å angripe kristendom og kristne. Tenk om islamkritikere skulle holdt på slik mot muslimer?

Islam er en mye verre religion på alle mulige måter enn det Kristendom i det minste har blitt til i hele vesten. Man kan mene at begge deler er overtro og gjerne vise til hva kristendom var i middelalder osv, men nå er det vel liten tvil om at Jesu nestekjærlighet er et sunnere forbilde enn barbaren Muhammed som giftet seg med ei 9 år gammel jente? (Noe vi også ser konsekvensene av i store deler av den muslimske verden. Ideer = konsekvenser)

🤭

Syntes ikke nestekjerligheten er så stor i kristendommen. Tro må meg eller bli brent i helvete for evig tid? Jeg vil si det er litt brutalt

• Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

Gratulerer, du har funnet ut at det er forskjell på Islam og kristendom likevel?

Har ikke Jødedommen Kristendommen og muslimene samme gud? Eller blir gud i gamletestamentet byttet ut ett sted? Har ikke lest koranen. Men muhammed er jo en relativt ung karakter i religiøs sammenheng?

Endret av Trestein
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (12 minutter siden):

Syntes ikke nestekjerligheten er så stor i kristendommen. Tro må meg eller bli brent i helvete for evig tid? Jeg vil si det er litt brutalt

Vi har kristne i debattene her som flere ganger har forklart at tekstene betyr noe annet enn de tilsynelatende gjør når kontekst (som ofte ikke blir nevnt) kommer frem. Men det får de eventuelt forklare, jeg kan ikke tekstene.

Ifølge Sam Harris så er Torah den verste religiøse boken hvis man vil cherrypicke tekster. Men jødene er også "the least of the least" offenders, blant de få millioner jøder vi har i verden er det flere millioner som er ateister. 

For meg blir det dermed ikke en konkurranse i hvem som kan slå hverandre i hodet med verste mulige tekster, men hvordan de forskjellige religionene utøves i praksis.

Der kan jeg ikke si at jeg har noe problem med det kristne vesten, vesten har verdens flotteste land. Kristne vesten er land folk vil flykte til, ikke fra. Så det er åpenbart at de kristne har gått videre med "Jesu nestekjærlighet" og ignorerer det utdaterte. Men det er også i seg selv en åpenbar forskjell på Jesus og barbaren Muhammed. Man kan åpenbart se konsekvenser av ideene i praksis i verden i dag mener jeg. 50+ muslimske ikke-demokratier som forblir i fortiden, til tross for opplyst tid.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Vi har kristne i debattene her som flere ganger har forklart at tekstene betyr noe annet enn de tilsynelatende gjør når kontekst (som ofte ikke blir nevnt) kommer frem. Men det får de eventuelt forklare, jeg kan ikke tekstene.

Ifølge Sam Harris så er Torah den verste religiøse boken hvis man vil cherrypicke tekster. Men jødene er også "the least of the least" offenders, blant de få millioner jøder vi har i verden er det flere millioner som er ateister. 

For meg blir det dermed ikke en konkurranse i hvem som kan slå hverandre i hodet med verste mulige tekster, men hvordan de forskjellige religionene utøves i praksis.

Der kan jeg ikke si at jeg har noe problem med det kristne vesten, vesten har verdens flotteste land. Kristne vesten er land folk vil flykte til, ikke fra. Så det er åpenbart at de kristne har gått videre med "Jesu nestekjærlighet" og ignorerer det utdaterte. Men det er også i seg selv en åpenbar forskjell på Jesus og barbaren Muhammed. Man kan åpenbart se konsekvenser av ideene i praksis i verden i dag mener jeg. 50+ muslimske ikke-demokratier som forblir i fortiden, til tross for opplyst tid.

Var det ikke kristne som brente endel kvinner levende i mellomalderen Vel 60 000 stk? ? Er vel ikke noe veldig kjerlig i dette?

• Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Var det ikke kristne som brente endel kvinner levende i mellomalderen Vel 60 000 stk? ? Er vel ikke noe veldig kjerlig i dette?

Hvor mange % av kristne idag støtter heksebrenning?

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Hvor mange % av kristne idag støtter heksebrenning?

Håper det ikke er lov lenger uansett hva kristne måtte mene

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Er det mange eller få som støtter det?

Har det vert undersøkelser på det? Uansett så er det ikke lov lenger!

Skrevet
HasuUser skrev (1 minutt siden):

"Vi bør vurdere religionene slik de er i praksis idag" "whatabout heksebrenning a" 

Poenget var at Kristendommen har ikke alltid vert så ekstremt tilgivende og nestekjerlig gjennom historien

Skrevet
1 minute ago, Trestein said:

Poenget var at Kristendommen har ikke alltid vert så ekstremt tilgivende og nestekjerlig gjennom historien

Har noen påstått noe annet?

Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor drar du det frem i det hele tatt 🤭

For å poengtere at kristendommen også har sine svin på skogen historisk, selv om kristne er "snille" i dag. Korstogene for vel ikke altid fint frem heller. 

Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

Du må ikke se hva folk har gjort gjennom tidene,men hva Jesus gjorde i den tiden Han var på jorden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (2 minutter siden):

For å poengtere at kristendommen også har sine svin på skogen historisk, selv om kristne er "snille" i dag. Korstogene for vel ikke altid fint frem heller. 

Alle er enige. Selv om korstogene også må sees i kontekst: arabisk aggresjon mot Europa i århundrer. Kriging, okkupasjon og tokt i århundrer. De tok over en million hvite slaver, seilte helt til Island for å ta slaver og hvordan de ble behandlet var beryktet over hele Europa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...