Gå til innhold

Folk trenger Evangeliet i dagens verden.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Først og fremst at kristendommen har blitt temmet og fått tennene fjernet. Dagens kristendom er en skygge av seg selv, fordi folket har forlangt reformasjon og mer humanisme. Prestene har ikke lenger full kontroll over befolkningen, heldigvis.

Man skal ikke mer enn tre-fire generasjoner tilbake, før hele bygda måtte ro kirkebåten i timesvis til kirken hver jævla søndag, selv om det var kuling og sludd i januar.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Baranladion skrev (19 minutter siden):

Da tror jeg det er misforståelser ute og går. 
Vi har selvsagt en kristen arv, fordi vi har vært en kristen nasjon. Våre kulturelle tradisjoner er kristne, selvom de kristne også vel må være enig i at enkelte av de ikke helt samsvarer med kristen tro og virke, som feks gi masse gaver til hverandre fordi jesus ble født. 

Mulig misforståelsen kom fra  noe jeg sa, men jeg skjønner ikke helt hvor mange andre som evt skal ha hevdet dette. Vi har en kristen arv, men i vårt tilfelle (altså i vår husstand) så har vi valgt å ikke ta imot denne arven, dvs valgt å ikke videreføre den ettersom vi ikke feirer noen religiøse høytider eller bryr oss om religionen på noen måte. Det er jo faktisk både det religionsfrihet og tradisjoner handler om. Man fortsetter med de tradisjonene som man syns er koselige / en god ide, og forkaster eller endrer tradisjoner som vi ikke liker. 

Religion bør være et privat anliggende, og ikke noe staten skal ta kontroll på. Noe som faktisk staten Norge etterhvert har skjønt. 

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Er det 100 spørsmål? 

Først og fremst at de ikke er muslimske land ser det ut til. 

La oss si at jeg går med på premisset om at alle land som er muslimske uansett blir ræva, det er uungåelig. Vi er altså enige.
Et annet premiss er at Norge og Vesten er bra, fordi de har hatt kristendom. 
 - Jeg sier ikke at du oppgir det som hovedgrunn, men mange mener at det er en viktig faktor

Hvorfor finnes det kristne land som da er skikkelig ræva? 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (4 timer siden):

Mange religioner har vel ikke stor respekt for vanntro? Hva sier Bibelen og Koranen om dem?

Meg bekjent, forteller begge bøkene generelt at man skal behandle ikke-troende pent, skjønt det vel også er en del advarsler mot påvirkning i bibelen og noen vers om kamp i koranen. Men så inneholder jo de fleste religiøse tekster en del selvmotsigelser, så det er kanskje ikke så overraskende...

Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

La oss si at jeg går med på premisset om at alle land som er muslimske uansett blir ræva, det er uungåelig. Vi er altså enige.
Et annet premiss er at Norge og Vesten er bra, fordi de har hatt kristendom. 
 - Jeg sier ikke at du oppgir det som hovedgrunn, men mange mener at det er en viktig faktor

Hvorfor finnes det kristne land som da er skikkelig ræva? 

Hvorfor finnes det ateister som blir drapsmenn? Roten til alt vondt er jo religion?

Skrevet (endret)
HasuUser skrev (21 minutter siden):

Viktig å huske på at ateister kan bli fanatikere de og

Naturligvis kan de (vi) bli fanatiske anti-religiøse. Men vi bygger i det minste ikke anti-religiøse bygninger midt i alle by- og bygdesentrum, forlanger at stat og kommune skal finansiere oss, roper anti-religiøse slagord fra toppen av det anti-religiøse bygget en gang i uken, eller forlanger at alle skolebarn skal gå til vårt anti-religiøse bygg og lese vår anti-religiøse bok. Eller komme til oss en gang i uken og i "høytider" for å høre utdrag av vår anti-religiøse propaganda lest høyt. Vi sender heller ikke tusenvis av folk ens ærend til fattige, religiøse land for å konvertere de til ateisme.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Mulig misforståelsen kom fra  noe jeg sa, men jeg skjønner ikke helt hvor mange andre som evt skal ha hevdet dette. Vi har en kristen arv, men i vårt tilfelle (altså i vår husstand) så har vi valgt å ikke ta imot denne arven, dvs valgt å ikke videreføre den ettersom vi ikke feirer noen religiøse høytider eller bryr oss om religionen på noen måte. Det er jo faktisk både det religionsfrihet og tradisjoner handler om. Man fortsetter med de tradisjonene som man syns er koselige / en god ide, og forkaster eller endrer tradisjoner som vi ikke liker. 

Religion bør være et privat anliggende, og ikke noe staten skal ta kontroll på. Noe som faktisk staten Norge etterhvert har skjønt. 

Selvfølgelig, men man kan ikke bare sette en strek over vår faktiske historie heller. Kristendommen har selvsagt påvirket våre liv, det har vært en samlende faktor på endel områder, og det har laget en rekke tradisjoner som vi i lang tid har feiret. Så kan det selvsagt tenkes, at om 700 år, når en ny tekst skal skrives, så står det noe helt annet, i tråd med hva den historien har å fortelle. 

Jeg håper  at den lyder noe sånt som: Vår felles arv, der vi til enhver tid tar vare på og inkluderer hverandre, og alle har en stemme, fordi sammen er vi best (ble veldig flåsete, men kom ikke på noe bedre). 

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Fibonacci said:

Naturligvis kan de (vi) bli fanatiske anti-religiøse. Men vi bygger i det minste ikke anti-religiøse bygninger midt i alle bygdesentrum, forlager at stat og kommune skal finansiere oss, roper anti-religiøse slagord fra toppen av det anti-religiøse bygget en gang i uken, eller forlanger at alle skolebarn skal gå til vårt anti-religiøse bygg og lese vår anti-religiøse bok.

Nei enkelte forlanger mye mer enn det, som at vi skal legge ned oljeindustrien feks

Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig, men man kan ikke bare sette en strek over vår faktiske historie heller. Kristendommen har selvsagt påvirket våre liv, det har vært en samlende faktor på endel områder, og det har laget en rekke tradisjoner som vi i lang tid har feiret. Så kan det selvsagt tenkes, at om 700 år, når en ny tekst skal skrives, så står det noe helt annet, i tråd med hva den historien har å fortelle. 

Jeg håper  at den lyder noe sånt som: Vår felles arv, der vi til enhver tid tar vare på og inkluderer hverandre, og alle har en stemme, fordi sammen er vi best (ble veldig flåsete, men kom ikke på noe bedre). 

Selv har jeg erstattet hele Bibelen med Kardemommeloven.

Den er kort, konsis og universell.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
HasuUser skrev (3 minutter siden):

Nei enkelte forlanger mye mer enn det, som at vi skal legge ned oljeindustrien feks

MDG'ere? Største fanatikerne vi har absolutt. De mest plagsomme og de som er mest religiøse i sin tro.

• Liker 2
Skrevet (endret)
HasuUser skrev (17 minutter siden):

Fanatisk i forhold til hva da, ingenting?

Er man ikke aandelig, saa tror man ikke det.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Skrevet

MDG'ere? Største fanatikerne vi har absolutt. De mest plagsomme og de som er mest religiøse i sin tro.

Hva har klimapolitikk med evangeliet aa gjoere?

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor finnes det ateister som blir drapsmenn? Roten til alt vondt er jo religion?

Hvorfor mener du at jeg tror roten til alt vondt er religion (slik jeg tolker deg) ? 
Jeg kan også snu på det, hvorfor finnes det kristne som blir drapsmenn? 

Jeg vet ikke helt hvor vi skal hen, men. 

HasuUser skrev (8 minutter siden):

Ja, alle kan bli en fanatiker, og egentlig er vi vel alle sikkert det i mer eller mindre grad. 

Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Hehe ja, men er den egentlig så enkel da? Det kan jo hende du syns du er grei og hyggelig, men at din oppførsel og væremåte plager meg. Hvis du ikke endrer deg, så skal jeg faen meg få deg til å endre deg... Litt sånn er jo verden

• Liker 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (50 minutter siden):

Disse verdiene er kompatible med kristendom, ellers ville det ikke vært mulig. 

Slik du ser lite av disse verdiene i den muslimske verden selv i opplyst tid.

Du vet: det er helt greit for meg at du hater kristendom fordi du møtte på ekstremister i din barndom. Det er forståelig. Problemet er at du må misjonere dette hatet ditt til alle andre på forumet og kreve at vi også ser på moderne kristendom som et stort problem når det ikke er det.

Jeg tror det er et dødfødt prosjekt som du aldri vil lykkes med, du må bare godta at ikke alle andre tenker som deg.

Verdiene er ikke kompatible med kristendom. Ikke egentlig. Hva tror du ville skjedd om f.eks KRF hadde hatt 51 % oppslutning i stedet for 4 %? Hva med abortloven? Fedrekvote? Likestilling? Homofiles rettigheter? Verdiene er "kompatible" som du kaller det, pga at samfunnet ikke blir styrt av religiøse lover / at oppslutningen om religionen er så lav.

Du må kutte ut det der, med å gjøre alt personlig mot meg og drive med falske påstander. Jeg har forklart deg mange ganger at det er religion som helhet jeg har et problem med pga det hinderet den utgjør for menneskerettigheter. Ikke kristendom spesielt. Men naturlig nok så har jeg mer innsikt i kristendom enn i f.eks islam som du er så veldig opptatt av. Jeg har også vært tydelig flere ganger på at jeg ser på islam som et større problem enn kristendom. Det finnes sikkert andre tråder hvor det kan være mer passende å diskutere islam enn i en tråd som omhandler evangeliet. Jeg har heller ikke møtt på noen "ekstremister" slik som du påstår. 

Endret av leticia
tilføyd en setning
  • Liker 4
Skrevet
Fibonacci skrev (17 minutter siden):

Støttes :) 

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (3 minutter siden):

Verdiene er ikke kompatible med kristendom. Ikke egentlig. Hva tror du ville skjedd om f.eks KRF hadde hatt 51 % oppslutning i stedet for 4 %?

KRF fører da en ansvarlig politikk, liker spesielt fornyelsen der de har kvittet seg med innvandringsnaiv retorikk 👍

Du kan sove godt om natta med KRF ved roret i Norge.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...