Gå til innhold

Folk trenger Evangeliet i dagens verden.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Baranladion skrev (14 minutter siden):

Spiss det litt da, når ble Norge skikkelig bra? 

Jeg vil si at vi kan se et skikkelig vendepunkt på 1970 - tallet. Homoparagrafen ble fjernet i 1972, abortloven og likestillingsloven kom i 1978. Kristendommens makt ble dog værende altfor lenge etter dette, og Norge hang nok litt etter på dette området, med at staten ikke kvittet seg med sin statsreligion før i 2012. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (7 minutter siden):

Nei, vi er ikke enig. Du påstår at vi bor i et kristent land. Det gjør vi ikke. Hvilke kristne tradisjoner?  Ved sist undersøkelse var det 21 % av befolkningen som kalte seg for personlig kristne. Og som nevnt så har vi heller ingen statsreligion / statskirke lenger. Det er nok de humanistiske verdiene som betyr mest for de fleste av oss.  Min husstand bryr oss ikke om noen kristne tradisjoner. Verken de religiøse feiringene eller de av de kristne verdiene som jeg anser til å ikke være forenlige med humanismen. Som f.eks diskriminering på grunnlag av kjønn eller seksualitet. 

Takk, jeg vet du er kristen selv :) 

65% av norges befolkning er medlem av statskirken. Jeg ble definitivt født inn i et kristent land og kristendom har vært veldig viktig for å forme de verdiene og frihetene vi har her. (Selv om det måtte gå seg litt til på veien, selvsagt)

Jeg er litt bekymret for hva som eventuelt kommer etter kristendom, fordi mange ateister ser ikke ut til å sette pris på f.eks ytringsfrihet (noe vi ser i tråden her, ateister forsøker å slå ned på de som mener noe annet enn dem)

• Liker 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

65% av norges befolkning er medlem av statskirken. Jeg ble definitivt født inn i et kristent land og kristendom har vært veldig viktig for å forme de verdiene og frihetene vi har her. (Selv om det måtte gå seg litt til på veien, selvsagt)

Jeg er litt bekymret for hva som eventuelt kommer etter kristendom, fordi mange ateister ser ikke ut til å sette pris på f.eks ytringsfrihet (noe vi ser i tråden her, ateister forsøker å slå ned på de som mener noe annet enn dem)

Vi må seriøst slutte å bruke det argumentet der altså. En ganske stor andel av befolkningen har bare blitt automatisk medlem fordi sånn var det ganske lenge,  eller av praktiske årsaker (hyggelig og enkelt med dåp i kirken) blitt innlemmet i statskirken. 

Jeg er selv medlem, og har på ingen måte funnet noen gud jeg mener høres plausibel ut. Jeg er altså definert som kristen, fordi jeg ikke gidder å melde meg ut. 

Hva mener du med ateist? Og hvordan ser du på de som en unison gruppe? 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Skrevet
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Vi må seriøst slutte å bruke det argumentet der altså. En ganske stor andel av befolkningen har bare blitt automatisk medlem fordi sånn var det ganske lenge,  eller av praktiske årsaker (hyggelig og enkelt med dåp i kirken) blitt innlemmet i statskirken. 

Jeg er selv medlem, og har på ingen måte funnet noen gud jeg mener høres plausibel ut. 

Hva mener du med ateist? Og hvordan ser du på de som en unison gruppe? 

Sånn som hele befolkningen i diverse muslimske land. Bortsett fra at der er det livsfarlig å forsøke å melde seg ut som Muslim.

Nei, dette er vanlig.

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Sånn som hele befolkningen i diverse muslimske land. Bortsett fra at der er det livsfarlig å forsøke å melde seg ut som Muslim.

Nei, dette er vanlig.

Hvilken relevans har dette? Vi diskuterer kristendom og hvorvidt vi trenger den. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Hvilken relevans har dette? Vi diskuterer kristendom og hvorvidt vi trenger den. 

Du klarer nok å finne det ut hvis du tenker ordentlig godt etter.

• Liker 1
Skrevet

Julegudstjenester, kirker, frelsesarmeen, blå kors, nasjonalsangene allikevel nekter altså folk på vår kristne tradisjoner og arv og påstår at Norge IKKE er bygd på noen av disse verdiene. Høres mer ut som en fornektelse 

• Liker 2
Skrevet
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

På tide å minne om godeste Mimir sine velvalgte ord.

Leste den for noen år siden. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell. Las riktignok ikke alle brev og salmer. 

Men at sterke rusmiddel fantes for 2000år siden er i alle fall Johannes åpenbaringer et godt eksempel på

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (6 minutter siden):

Du klarer nok å finne det ut hvis du tenker ordentlig godt etter.

Sorry as, jeg klarer faktisk ikke det.  

Godjul skrev (6 minutter siden):

Julegudstjenester, kirker, frelsesarmeen, blå kors, nasjonalsangene allikevel nekter altså folk på vår kristne tradisjoner og arv og påstår at Norge IKKE er bygd på noen av disse verdiene. Høres mer ut som en fornektelse 

Det er da ingen her som nekter at vi har kristne tradisjoner som arv, det ville jo være meget merkelig... Det er ingen som tviler på at vi har feiret kristne høytider, og har sunget kristne sanger. Det er heller ikke det jeg spør om, jeg spør om hvorfor kristendommen skal tilskrives så mye ære for at Norge har blitt så bra? Når det egentlig bare har vært bra i et par prosent av tiden vi har hatt den her. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (14 minutter siden):

Kristendommen har vært en bremsekloss for å forme de verdiene og frihetene vi har. Det er i hovedsak kvinnebevegelsen, arbeiderbevegelsen og opplysningstidens tenkere som man kan tilegne de menneskeverdiene og frihetene vi har i dag. 

At 65 % (hvis tallet stemmer) er medlem av statskirken forteller oss veldig lite. Vi må heller gå til hvor mange som betegner seg som personlig kristne. Det tallet var i 2024 på 21 %. Men det er forsåvidt ikke relevant hvor mange som er personlig kristne eller hvor mange som står i statskirken heller når vi snakker om vi er et kristent land eller ikke. For å være et kristent land så må vi ha en statsreligion. Det har vi ikke. 

Jeg skjønner bekymringen for at man skal bytte ut kristendommen med islam. Kanskje det er FRP som har nådd skikkelig frem med sin skremselspropaganda her? Vi har vel cirka 4 % muslimer her i Norge. Så det kristendommen blir byttet ut med er  i hovedsak er ikke - tro, ikke islam. 

Det du sier om ytringsfrihet faller litt på sin egen urimelighet syns jeg. Ytringsfrihet handler om å få lov til å si hva man mener, det er ingen frihet til å ikke bli motsagt. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
leticia skrev (5 minutter siden):

Kristendommen har vært en bremsekloss for å forme de verdiene og frihetene vi har. Det er i hovedsak kvinnebevegelsen, arbeiderbevegelsen og opplysningstidens tenkere som man kan tilegne de menneskeverdiene og frihetene vi har i dag. 

Disse verdiene er kompatible med kristendom, ellers ville det ikke vært mulig. 

Slik du ser lite av disse verdiene i den muslimske verden selv i opplyst tid.

Du vet: det er helt greit for meg at du hater kristendom fordi du møtte på ekstremister i din barndom. Det er forståelig. Problemet er at du må misjonere dette hatet ditt til alle andre på forumet og kreve at vi også ser på moderne kristendom som et stort problem når det ikke er det.

Jeg tror det er et dødfødt prosjekt som du aldri vil lykkes med, du må bare godta at ikke alle andre tenker som deg.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Skrevet
HasuUser skrev (10 minutter siden):

Det er flere som nekter for det

Da tror jeg det er misforståelser ute og går. 
Vi har selvsagt en kristen arv, fordi vi har vært en kristen nasjon. Våre kulturelle tradisjoner er kristne, selvom de kristne også vel må være enig i at enkelte av de ikke helt samsvarer med kristen tro og virke, som feks gi masse gaver til hverandre fordi jesus ble født. 

Vi kan også si at vi feiret ganske like greier før kristendommen kom, altså juleblot etc og en kan hevde at kristendommen tilpasset seg disse av praktiske grunner, men ja, vi har feiret kristne eller "kristne" tradisjoner og det er en del av vår arv. 

Så kan det hende jeg også har misforstått alt, fordi jeg føler enkelte hevder at ting har kunne blitt så bra fordi vi har hatt kristendommen, men der sliter jeg med å forstå hvorfor dette er av så stor relevans, all den tid det kun har vært bra en relativt liten periode i Norge historisk sett.  

For det er vel ikke så enkelt som at dersom man gir gaver og spiser ekstra rundt desember, synger sanger om jesus og jakter påskeegg i kombinasjon med demokrati som gjør et land bra? 

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (8 minutter siden):

Det kan det ha vært. Det er ikke helt riktig å bastant hevde at kristendommen har vært en bremsekloss eller ikke. Det er nok en mindre bremsekloss enn Islam, men kanskje en større bremsekloss en feks buddhisme. Det som er vanskelig, og selvfølgelig umulig å finne ut av, er hvordan det hadde vært dersom vi ikke hadde hatt religion i det hele tatt, eller fremdeles hadde trodd på Tor og Odin for den saks skyld. 

Jeg tror uansett at nøkkelen ikke ligger i hvilken religion man har, men i hvilken grad man har mulighet til å distansiere seg fra den. De mulighetene oppstår når det er muligheter for gode liv, mat, ressurser, utvikling etc. 

DukeNukem3d skrev (9 minutter siden):

Disse verdiene er kompatible med kristendom, ellers ville det ikke vært mulig. 

Slik du ser lite av disse verdiene i den muslimske verden selv i opplyst tid.

De er kompatible idag og her, men det har på ingen måte alltid vært det, og er ikke sånn overalt. Bibelen prater om hvordan behandle slaver, og at kvinnen er underdannet mannen, mens det nye testamentet justerer riktignok litt på dette. Tolkningen av religionen har endret seg fra dag 1 og til nå, og kommer selvfølgelig til å også endre seg fremover. 

Det er masse kristne land i Afrika, hvorfor er det ikke like flaks å være født der, som i et kristent Norge?

• Liker 2
Skrevet (endret)

De etiske verdiene vårt samfunn er bygd på, kommer i stor grad på tross av kristendommen. Norge (og resten av det kristne vesten) var et rimelig dystert sted for en del hundre år siden, med hekseprosesser og invisisjonen. Hvor mange har ikke blitt torturert ihjel på de mest bestiale måter, med korset i hånd? Selv Norge ble jo kristnet med sverdet. Bli kristen eller få hodet kappet av, i nestekjærlighetens navn.

I vikingtiden hadde kvinnene rettigheter det tok nesten tusen år å få tilbake fra kristendommen.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Skrevet
Baranladion skrev (2 minutter siden):

De er kompatible idag og her, men det har på ingen måte alltid vært det, og er ikke sånn overalt.

Dette har jeg vært enig i hele veien. Dagens kristendom i vesten er noe annet enn kristendom under middelalderen f.eks.

• Liker 1
Skrevet
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Det er masse kristne land i Afrika, hvorfor er det ikke like flaks å være født der, som i et kristent Norge?

Åpenbart ikke, men er det ikke blant disse vi har sett en del fremgang de siste årene også?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...