helhaa Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Jeg har fått en faktura fra kommunen (avgifter: eiendomskatt, vannavgift og kloakk ). Jeg er ikke koblet til kommunens kloakkanlegg og bestrider derfor denne delen. Kan jeg trekke fra kloakkavgiften og betale resten av fakturaen?
agvg Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Vel, hva står det på fakturaen? Har du septiktank så er det jo avgift på den. Du skal være litt forsiktig med kommunale avgifter, de har pant i eiendommen din og noen kommuner kjører tvangssalg på ubetalte regninger på noen hundrelapper, de sender ett helt minimum av purringer og har null forståelse for at tvangssalg er ett helt vannvittig tiltak for småbeløp. Endret 20. januar av agvg 1 1
wampster Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Jeg regner med at du enten har ringt eller sendt en epost til dem? Hva svarte de der?
WiiBoy Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Jeg kan nesten garantere at du ikke bare kan velge og vrake av hva du føler for å betale. Har du fått et uriktig krav, så må du sørge for at kommunen er enig i at det er feil og at de krediterer/trekker fakturaen. 1
Herr Brun Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Kommunal og statlig innkreving funker ikke som privatrettslig innkreving. Du må betale, og klage på vedtaket. De kan (og kommer til å) inndrive også om du bestrider kravet. 2
MailMan13 Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Det kan være greit å gå litt mykere ut i første runde, og ringe og spørre dem om hva beløpet går til. I kommunen min er f.eks kostnad for tømming av septiktank amortisert utover vanlig vann og avløpsavgift-fakturaene i stedetfor at man betaler engangsbeløp for tømming og deponering. 1
agvg Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Herr Brun skrev (1 time siden): Kommunal og statlig innkreving funker ikke som privatrettslig innkreving. Du må betale, og klage på vedtaket. De kan (og kommer til å) inndrive også om du bestrider kravet. Og den måten mange kommuner velger er helt forferdelig, kjører tvangssalg på noen hundrelapper, kan ikke forstå hvorfor ikke denne praksisen er stoppet, hvis noen skylder 500,- så ville all normal fornuft tilsi lønnstrekk. 500 blir 20000,- og man gjør absolutt minimum av oppfølging før tvangssalg.
The Avatar Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar helhaa skrev (15 timer siden): Jeg har fått en faktura fra kommunen (avgifter: eiendomskatt, vannavgift og kloakk ). Jeg er ikke koblet til kommunens kloakkanlegg og bestrider derfor denne delen. Kan jeg trekke fra kloakkavgiften og betale resten av fakturaen? Du har vel eigentleg fått svar. Du kan ikkje trekke frå den delen som er feil i fakturaen. Du har i praksis to alternativ, enten å betale heile fakturaen og deretter klage. Eller ta kontakt med kommunen før forfall der feilen blir retta opp og du får ein ny faktura å betale. Om du trekker frå det du meiner er feil så vil kommunen berre sjå at du ikkje har betalt heile summen, og dei vil starte prosess med innkreving. Du kan ikkje rekne med at nokon som jobbar på økonomiavdeling koplar størrelsen på beløpet du har trekt frå med at det samsvarer med kloakkavgiften, og at det igjen betyr at nokon på avløpsetaten retter opp i feilen. Med høg sannsynlegheit så handlar dette om ein feilregistrering som raskt kan rettast opp. Særleg om du har septiktank eller er tilkopla privat avløpsnett så reknar eg med at dette blir raskt retta opp utan behov for befaring for å kontrollere at du ikkje er påkopla kommunal kloakk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå