Gå til innhold

Boikott USA! - Fortell om din daglige boikott fram mot mellomvalget

Boikotter du amerikanske varer og tjenester?  

118 stemmer

1. 1. Boikotter du amerikanske varer og tjenester?

• Ja, jeg boikotter USA med stor innsats
      12
    • Ja, jeg boikotter USA med moderat innsats
      54
    • Ingen nevneverdig innsats i noen retning - Vet ikke - Vil ikke svare
      36
    • Nei, jeg støtter USA med moderat innsats
      8
    • Nei, jeg støtter USA med stor innsats
      8
  2. 2. Har du oppfordret eller vil du oppfordre andre til å bidra i boikotten?

• Ja!
      51
    • Vet ikke - Vil ikke svare
      21
    • Nei!
      46

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutes ago, Fatninja said:

Samme her.

Tillit er noe som bygges sakte over tid og som rives ned fort når du har en pedofil voldtektsmann som direkte hater og truer Europa og Norge som president.

Jeg vil nok styre unna digitale varer fra USA for uoverskuelig framtid.   Tilliten er ikke der lenger.

Og for å være litt hakk i plata @jjkoggan.  Få Sherrod Campbell Brown til å føre litt normal politikk.  Ikke sånn "alle heterofile hvite menn er forferdelige rasister med hvit arvesynd" politikk.  Det tror jeg vil være en vinnende strategi i tiden framover.   

Men hva vet jeg om politikk i Ohio.  Kanskje det er det som må til for å vinne?  I såfall er det bare enda en grunn til å boikotte varer fra USA.

Vance var senator fra Ohio før han ble visepresident.. Så at Ohio klarte og velge han som Senator gjør at man ikke har stort håp for den staten 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i grunn lite å boikotte fra USA ser en bort ifra sosiale medier som uansett har vist seg siden start aldri har vært innenfor å støtte uansett. 

Pepsi Max er helt greit å drikke i Norge om det ikke gir frysninger nedover ryggen fordi Trump drikker det, nå smaker vår Pepsi Max annerledes enn den fra US, samme med cola. 

Norge er lite avhengig av import, et savn for noen blir vel iPhone men er nok made in X land uansett i mange år fremover. 

Men bra folk har klart å slutte med ubrukelig sosiale medier som tjener de store pengene på det som er i gråsonen+ så på tide.

Lev livet, noen ting blir det men vi har nesten nada produkter lagd i USA her.

• Liker 4
Skrevet
Evil-Duck skrev (52 minutter siden):

Burde Vesten kanskje også da unngått sanksjoner mot Russland da de startet angrepskrigen mot Ukraina, å minimere "collateral damage"? Den russiske befolkningen er tross alt mindre skyldig i at en diktator sitter med makten der, enn det den amerikanske befolkningen er, som faktisk har valgt inn sin egen diktator. Mennesker som Trump og Putin kan ikke snakkes til, kan ikke forhandles med, det er kun en ting de forstår og det er reelle konsekvenser og motstand fra sine egne. Den amerikanske befolkningen kollektivt må dessverre få føle konsekvensene av å ha tillatt denne mannen å komme til makten for andre gang, før noen reell endring vil skje. Tiden å sitte passivt å håpe at ting ordner med dialog seg er forbi, folk må ut i gatene, andre republikanere kan ikke lenger sitte å se på dette skje og demokratene må mobilisere sterkere, for at dette skal skje må reelle konsekvenser som faren for en økonomisk kollaps henge over dem. 

Selv Californias guvernør Gavin Newsom var i dag ute i media og oppfordret de europeiske landene til å stå hardt mot hardt og samlet mot Trump selv om det kommer til å gjøre vondt for den amerikanske befolkning https://www.finansavisen.no/politikk/2026/01/20/8322010/california-guvernor-gavin-newsom-maner-europa-til-a-sta-opp-mot-trump

Har boikottet mot Russland vært effektivt mot Putin og sine handlinger?

Skrevet
21 minutes ago, vampyrica said:

Er i grunn lite å boikotte fra USA ser en bort ifra sosiale medier som uansett har vist seg siden start aldri har vært innenfor å støtte uansett. 

Pepsi Max er helt greit å drikke i Norge om det ikke gir frysninger nedover ryggen fordi Trump drikker det, nå smaker vår Pepsi Max annerledes enn den fra US, samme med cola. 

Norge er lite avhengig av import, et savn for noen blir vel iPhone men er nok made in X land uansett i mange år fremover. 

Men bra folk har klart å slutte med ubrukelig sosiale medier som tjener de store pengene på det som er i gråsonen+ så på tide.

Operativsystemet på så godt som alle PCer og mobiltelefoner vi bruker er amerikansk. Prosessoren de enhetene bruker er designet i USA. Så godt som alle norske selskap kjører hele sine IT system på programvare lagd i USA. Norges mestselgende bil er fra et amerikansk selskap. For hver flaske pepsi max som selges her i landet betales det penger til USA. Bare for å nevne noe 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 minutes ago, jjkoggan said:

Har boikottet mot Russland vært effektivt mot Putin og sine handlinger?

For å si det sånn:   Ukraina holder fortsatt ut, etter 4 år med angrepskrig på tross av at USA har dolket Ukraina i ryggen.   Krigen har nå vært lenger enn andre verdenskrig for Russland.  Noe riktig er blitt gjort.

Jeg vil anbefale denne eksilrussiske økonomen forresten.  Han er omtalt av Putins "hjerne" Alexander Dugin, så han er nok på to do lista til FSB.  Nyt han før han blir kverket.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (12 minutter siden):

Sanksjonene mot Russland har vært svært effektive på flere måter.

De har redusert Russlands evne til å finansiere krigen i Ukraina ved å begrense tilgangen til internasjonale finansmarkeder og fryse russiske reserver. Dette har tvunget Russland til å bruke kostbare omveier og tilpasse seg, for eksempel ved å selge olje til rabatterte priser og bygge opp en "skyggeflåte" for å omgå restriksjonene

Sanksjonene har og hindret Russland i å få tak i moderne vestlig teknologi, noe som har svekket deres evne til å utvikle og vedlikeholde avanserte våpensystemer. Det er kritisk, da Russland er avhengig av vestlige komponenter for å opprettholde sitt militærindustrielle kompleks.

India og Kina har dog økt handelen med Russland for å prøve å kompensere noe, men dette har på langt nær kompensert for tapet av det europeiske markedet, spesielt når det gjelder gass og avanserte teknologiprodukter. Den totale handelen mellom Russland og Europa var langt større og mer verdifull enn det Russland nå får gjennom alternative markeder. I tillegg selger Russland olje til rabatterte priser, noe som reduserer inntektene betydelig og igjen deres evne til å føre krig.

Men Putin har ikke blitt fjernet og angriper Ukrain   Et boikott gjør det mulig for Trump å skylde Europa og bli mer aggressiv som MAGA liker

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, vampyrica said:

Mye stopper opp uten cloud computing. Vaskehallen til bilen, Posten/Bring, bankene, offentlig sektor, kassasystemet i butikker, de fleste "min side" og mange flere tjenester. Det var en liten forsmak på dette en ettermiddag i fjor. Det var ikke stort som fungerte de timene.

Med mindre du vil leve som for flere tiår siden er det bare å innse at du er hjelpeløs uten varer, tjenester og teknologi fra USA.

Endret av BadCat
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
BadCat skrev (3 timer siden):

Mye stopper opp uten cloud computing. Vaskehallen til bilen, Posten/Bring, bankene, offentlig sektor, kassasystemet i butikker, de fleste "min side" og mange flere tjenester. Det var en liten forsmak på dette en ettermiddag i fjor. Det var ikke stort som fungerte de timene.

Med mindre du vil leve som for flere tiår siden er det bare å innse at du er hjelpeløs uten varer, tjenester og teknologi fra USA.

Hvem har ansvaret her? Staten? Store bedrifter? 

• Liker 2
Skrevet

Prøver å kvitte meg med Tesla’n og kjøper nok ikke en amerikansk bil igjen. Ellers mindre bruk av SoMe, utenom WA og Sc som jeg er ganske så avhengig av i hverdagen. 

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, Smule8o said:

Ektstra viktig å boikotte disse slimålene:

image.thumb.png.c78bfc7c86bae39d4652555a41eac367.png

Kan ikkje boikotte noko eg aldri har benytta meg av, dvs har muligens 1-2 handler via amazon siste 10 åra pga einaste plassen produktet var å få fatt i. Vurderer dog ein slik robot musken sysler med...

Skrevet

Jjkoggan: "Har boikottet mot Russland vært effektivt mot Putin og sine handlinger?"

Evil-Duck: "Sanksjonene mot Russland har vært svært effektive på flere måter."

Her snakker dere om ulike ting. Har sanksjonerer fungert til å begrense Russlands evne til å finansiere krigen. Ja, det har den og hvis USA skulle angripe Grønland så ville det gitt mening å sanksjonere USA. 

Men har individuell boikott av russiske varer vært effektivt. Nei, det har trolig vært kontraproduktivt.

• Liker 3
Skrevet
27 minutes ago, Maabren said:

Kan ikkje boikotte noko eg aldri har benytta meg av, dvs har muligens 1-2 handler via amazon siste 10 åra pga einaste plassen produktet var å få fatt i. Vurderer dog ein slik robot musken sysler med...

Hvorfor har du lyst på en ubrukelig robot som igrunn ikke kan gjøre noe som helst? At Musk sier at den en dag skal være fantastisk er vel like mye verdt som hans påstander om at han sendte folk til Mars for to år siden og at den finnes hundretusener av robot-taxier nå.

Hvorfor tror så mange på de åpenbare løgnene hans?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23 minutes ago, Camlon said:

Her snakker dere om ulike ting. Har sanksjonerer fungert til å begrense Russlands evne til å finansiere krigen. Ja, det har den og hvis USA skulle angripe Grønland så ville det gitt mening å sanksjonere USA. 

Men har individuell boikott av russiske varer vært effektivt. Nei, det har trolig vært kontraproduktivt.

Kontraproduktivt faktisk. Hvordan?

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
5 hours ago, BadCat said:

Desto større grunn til å presse på for alternativ i vennligsinnede land. Ingen sier det er gjort over natten. Men en forbrukerboikott av konsumentprodukter er i det minste et signal om at dette er noe folket ønsker.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

jkoggan tycker jag bara skriver mer och mer merklig. 

Så USA stemmer på Trump två gånger. Trump er en bølle som hotar allt och alla med tariffer etc. 

Når folk som då blir hotade och som førstår at USA inte längre er et land man kan lite på försöker minska sitt beroende av USA så ska vi alltså ikke göra det för att det skadar fattiga i USA ... 

Antar at vi bara ska lyssna på bøllen och gøra allt han vill så at vi ikke skadar noen stakkars amerikan som antagligen kommer stemme på honom alla gånger de får møjlighet. 

Att använda sin forbrukar makt eller statliga sanktioner handlar om två ting. Inte bli beroende av länder som man inte vill vara beroende av och at försöka få folket och de som bestämmer i landet at se nackdelarna med styrningen så de stämmer forskjellig neste gang. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...