Gå til innhold

Boikott USA! - Fortell om din daglige boikott fram mot mellomvalget

Boikotter du amerikanske varer og tjenester?  

120 stemmer

1. 1. Boikotter du amerikanske varer og tjenester?

• Ja, jeg boikotter USA med stor innsats
      12
    • Ja, jeg boikotter USA med moderat innsats
      54
    • Ingen nevneverdig innsats i noen retning - Vet ikke - Vil ikke svare
      37
    • Nei, jeg støtter USA med moderat innsats
      8
    • Nei, jeg støtter USA med stor innsats
      9
  2. 2. Har du oppfordret eller vil du oppfordre andre til å bidra i boikotten?

• Ja!
      51
    • Vet ikke - Vil ikke svare
      21
    • Nei!
      48

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trump er et problem amerikanere har klart å skape selv ved å velge han TO ganger til president.

Nå truer han andre land i øst og vest, står i fare for å oppløse Nato og kaste Europa under bussen.

Skal resten av verden tolerere USAs aggresjon og dikkedakke med de fordi USA har en elendig politikk for sine fattige?

Nei, you broke it - you fix it!

At amerikanere mister jobben, er en følge av at "demokratiet" har feilet og folket ikke har gjort jobben sin.

Så lenge både folket og politikerne aksepterer at Trump får dure på som han gjør, blir det slik.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (55 minutter siden):

Jeg prøver så godt jeg kan å kutte ut så mange amerikanske produkter som mulig, men ikke alt er like enkelt å erstatte.

Hva gjør jeg konkret?

• Jeg velger å kjøpe biler som er produsert og eid i Europa, og unngår det amerikanske merket som har fått stort fotfeste i Norge. Grunnen er at eieren av dette selskapet har mye av skylden for den situasjonen vi står i i dag.
  • Jeg har flyttet så mye som mulig over til selfhosting og har droppet amerikanske backup- og skytjenester som jeg tidligere brukte. Jeg har også investert betydelige midler i å opprette en egen mediaserver for å kutte ut amerikanske strømmetjenester.
  • Jeg har fullstendig fjernet min avhengighet av Windows og bruker nå Linux på min hoved-PC.
  • Jeg har byttet ut ChatGPT med Mistral AI som mitt foretrukne LLM-verktøy.
  • Jeg har valgt bort iPhone til fordel for en Samsung-telefon. Selv om Android fortsatt er under Googles paraply, føles det mer distansert fra USA enn Apple og Pixel.
  • Ellers prøver jeg å være informert nok til å unngå de store amerikanske konglomeratene innen mat, snacks og brus, selv om jeg nok tidvis kan "synde" her.

Hva har jeg ikke klart å droppe?

• Jeg har en MacBook Pro M2 som jeg kjøpte lenge før Trumps andre periode, og som jeg fortsatt bruker. Det samme gjelder en Apple TV.
  • Hardware er vanskelig å holde unna amerikansk, da det rett og slett ikke finnes brukbare alternativer til Intel, Nvidia, AMD og Apple på CPU- og GPU-fronten.
  • Medieforbruk er nærmest umulig å holde utenfor det amerikanske. YouTube brukes fortsatt mye, og amerikanske serier, filmer og musikk er nærmest umulig å unngå i det daglige. Her har jeg imidlertid gjort tiltak for å begrense hvor mye penger jeg etterlater. :ninja:

Kort sagt: Jeg prøver så godt jeg kan, selv om jeg på ingen måte er perfekt.

Synes dette er bra!!

Tommel opp 👍

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nå fikk jeg endeklig byttet fra Gmail til Protonmail.

Chrome er byttet til Brave, men er inne på tanken om å gå over til Vivaldi. Brave er jo designet rundt Chromium.

LibreOffice for lengst installert.

Adobe Acrobat reader til PDFgear.

Største overgangen blir fra Windows 11 til Linux, men jeg må lese meg opp mer, se flere videoer og finne ut av hvordan Xbox/Gamepass spill kan spilles på Linux. 

Det som blir vanskelig:

- Steam (har jo over 1000 spill her)
- Battlenet (Starcraft serien, Diablo serien)
- Rockstar launcher (RDR2)
- Epic games launcher (alle gratis spillene + Alan wake 2 som ble kjøpt på salg)
- Nvidia (både CP og app)
- Intel appene
- Xbox app (alle GoW spillene, Age of Mythology: Retold, Age of Empires 4, Microsoft flight simulator)

Ikke mye til endringer, men en liten dråpe i havet er da noe.

Endret av Boing_80
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (20 minutter siden):

Chrome er byttet til Brave, men er inne på tanken om å gå over til Vivaldi. Brave er jo designet rundt Chromium.

Vivaldi er også basert på Chromium. Jeg har undersøkt litt rundt dette, og det viser seg at Chromium-kjernen er ganske isolert fra skallet rundt, og man deler ikke informasjon med Google ved å bruke Chromium-baserte nettlesere. Google tjener heller ingenting på det.

Sitat

- Steam (har jo over 1000 spill her)

Steam er Linux-kompatibelt! De spillene som allerede er kjøpt, er jo greit. Det er ikke slik at man får pengene igjen. Og med 1000 spill, har du jo å spille på resten av livet...

GOG kan vurderes for fremtiden.

Sitat

- Intel appene

Hardware kan man ikke unngå. Som sagt i tråden, kan man gjøre noe med det som er mulig. Enkelte ting er for integrert i livet, eller det finnes ikke reelle alternativ.

Keep up the good work!

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Fibonacci skrev (2 timer siden):

Nei, you broke it - you fix it!

Gjelder det dere også hvis boikotten «breaks» USA og skaper kaos og enorm fattigdom?

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Boing_80 said:

Søkeresultat: Vivaldi

– nettleseren

Hva er den bygd på?

Chromium (samme motor som Chrome og Edge)

Jeg har brukt firefox i flere år, men etter at ledelsen der bestemte seg for å gjøre det til ren spyware har jeg brukt Brave.  Jeg har stort sett bare godt å si om den.

Det eneste alternativet som ikke er basert på chromium er vel firefox og firefox splits?

7 minutes ago, Boing_80 said:

- Steam
- Battlenet
- Rockstar launcher
- Epic games launncher
- Xbox app der jeg har følgende spill: alle GoW, Age of Mythology: Retold, Age of Empires 4, Microsoft flight simulator

Jeg har brukt steam på linux i flere år.  Det er mye på steam som ikke støttes på linux.  Når det gjelder resten der er de vel rimelig vanskelige å få til å kjøre på linux?

For min del har jeg migrert fra windows og google produkter over flere år nå.  Den nåværende løsningen er en stasjonær som er koblet via kabel til mac mini m2.   Det fungerer med litt knot perfekt.  På den måten brukes windows pcn kun de gangene jeg vil game.   Det er det dessverre kun steam som virker tilstrekkelig bra.   Dette kan uten tvil gjøres via linux også.

Hvis det går i turn based games kan vel windows remote desktop være bra nok.

Skrevet (endret)
jjkoggan skrev (29 minutter siden):

Gjelder det også hvis boikotten «breaks» USA og skaper kaos og enorm fattigdom?

Er det meningen vi skal synes synd på USA og deres selvforskyldte internpolitikk nå?

Bruk noe av den enorme formuen det stadig vekk skrytes av, så er problemet løst.

Begynner å få nok av denne apologetikken, der man skal unngå å gjengjelde mot USA fordi det kan gå ut over fattige.

Vi er mer bekymret for USA som trussel for vår fremtid, liv og helse, enn vi er for de fattige i USA. Så beklager om vi setter Europa først!

Endret av Fibonacci
  • Liker 6
Skrevet
1 minute ago, jjkoggan said:

Gjelder det dere også hvis boikotten «breaks» USA og skaper kaos og enorm fattigdom?

Hvor er sympatien din for fattige europere som rammes av Trump sin straffetoll?

Hva gjør du egentlig her på forumet?

Du sier du er her for å lære norsk, men du driver stort sett bare å belærer oss om hvor forferdelig rasistiske vi er.

• Liker 5
Skrevet
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Er det meningen vi skal synes synd på USA og deres selvforskyldte internpolitikk nå?

Bruk noe av den enorme formuen det stadig vekk skrytes av, så er problemet løst.

Jeg tenker bare palestinerne på Gaza, Irak-krigen, krigen i Libya. Det døde folk der også...

• Liker 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

I spillet selvfølgelig. Jeg er da ikke en voldelig person.

Er du med?

Da må jeg være så ærlig og si at jeg tror du vinner helt klart siden jeg ikke er noe spesielt god i spillet. Men det er alltid gøy å bli utfordret. Kanskje med tiden ;)

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Da må jeg være så ærlig og si at jeg tror du vinner helt klart siden jeg ikke er noe spesielt god i spillet. Men det er alltid gøy å bli utfordret. Kanskje med tiden ;)

Bare å si ifra en dag du føler for det så er jeg klar 😅

Endret av DukeNukem3d
Skrevet
Evil-Duck skrev (2 timer siden):
  • Jeg velger å kjøpe biler som er produsert og eid i Europa, og unngår det amerikanske merket som har fått stort fotfeste

Biler er spesielt viktige fordi de er så kostbare.
El-biler kan dessuten saboteres (stoppes) av hhv Kina og USA dersom situasjonen tilspisser seg. 

Ingen burde egentlig kjøpe kjøretøy fra andre enn vennligsinnede land. Det betyr i praksis europeisk, japansk eller sør-koreansk bil.

• Liker 7
Skrevet
16 minutes ago, jjkoggan said:

Folket i USA har mulighet til å fikse dette allerede i november (?) ved å gi republikanerne tidenes dårligste valgresultat. Foreløpig ser det ikke ut som om det er noen særlig interesse for dette 

• Liker 4
Skrevet
2 minutes ago, Neptun1 said:

Biler er spesielt viktige fordi de er så kostbare.
El-biler kan dessuten saboteres (stoppes) av hhv Kina og USA dersom situasjonen tilspisser seg. 

Ingen burde egentlig kjøpe kjøretøy fra andre enn vennligsinnede land. Det betyr i praksis europeisk, japansk eller sør-koreansk bil.

Som elbil eier som har drømt om å kjøre elbil siden jeg var jentungen og har kjørt elbil siden 2018 er jeg er for å skrote alt av elbil subsidier og legge til rette for at folk skaffer seg bensin og diselbiler.  Jeg digger også at lufta har blitt merkbart mye bedre i byene, men dette går på den nasjonale sikkerheten.

Det minste som burde gjøres er å kreve at alle elbiler har en fysisk killswitch for nett og at bilene skal fungere uten nettilgang.  Den bør per default vare slått av.

Slik det er nå kan kina eller Musk stoppe alle elbiler med noen få tastetrykk.  Musk gjorde dette med bilene til Ramasam Kadyrov da han brukte cybertrucks til å krige i Ukraina.

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...