Gå til innhold

Boikott USA! - Fortell om din daglige boikott fram mot mellomvalget

Boikotter du amerikanske varer og tjenester?  

120 stemmer

1. 1. Boikotter du amerikanske varer og tjenester?

• Ja, jeg boikotter USA med stor innsats
      12
    • Ja, jeg boikotter USA med moderat innsats
      54
    • Ingen nevneverdig innsats i noen retning - Vet ikke - Vil ikke svare
      37
    • Nei, jeg støtter USA med moderat innsats
      8
    • Nei, jeg støtter USA med stor innsats
      9
  2. 2. Har du oppfordret eller vil du oppfordre andre til å bidra i boikotten?

• Ja!
      51
    • Vet ikke - Vil ikke svare
      21
    • Nei!
      48

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del syns jeg det er kulere å tenke på den farta det gir europeiske utviklere og selskaper å få den ekstra farten og støtten til deres programvare og apper.

Så for min del har det gått i å bytte nettleser, søkemotor, programvare også videre.

Ja, selv om jeg har alt for stor andel i amerikanske fond så handler det ikke om å velte om for alt av store økonomiske grep. Heller å gi noe annet en sjanse, framover. Og å unngå selskaper som jeg opplever som grådige, feks å gå fra Premiere til Resolve (leie vs eie). Om så Resolve er amerikansk så skal jeg ikke ødelegge hele min produktivitet i arbeidet av å tvinge gjennom endring i mitt nummer én (digitale) arbeidsverktøy.

Neste for min del blir å bytte ut skytjenester, se om jeg skal skifte litt i hvilke fond eventuelt.

Også spør jeg meg selv: hvor god mulighet har vi til å påvirke oljefondets investeringsvilje i USA? Det virker som det er lite vi får gjort med den basert på tidligere saker og hvor fornøyde de blir.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Vel - jeg har kuttet ut Microsoft Windows - ikke en eneste pc i huset har dette OS'et installert.

Poenget er at alle må gjøre litt......om alle gjør litt..så vil det merkes

Jeg håper at du har rett. Leste nettopp denne nyheten og innser at vi bare kan glemme å få tøffe politikere med ryggrad. Eller så vet de noe vi ikke vet og derfor oppfører servile. Er vel nærliggende å tro at Europa enda ikke er der at løsrivelsen fra USA er mulig.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/e7EXra/er-usa-igjen-en-venn?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Skrevet
12 minutes ago, Boing 4EVER said:

Jeg håper at du har rett. Leste nettopp denne nyheten og innser at vi bare kan glemme å få tøffe politikere med ryggrad.

EU har vist at de har tøffe politikere med ryggrad. Man har satt igang flere prosesser med å bytte ut amerikanske systemer. Men slike prosesser tar tid om det ikke skal ende i totalt kaos. Da lønner det seg å ikke skape for mye bråk mens prosessen pågår.

• Liker 3
Skrevet

https://proton.me/blog/european-alternative-us-tech-survey

Sitat

We’ve seen these attitudes reflected in consumers’ actual behavior: Proton user adoption and signups have significantly increased right across Europe. Following threats to invade Greenland, Proton has also seen an increase of nearly 80% in signups for Proton Mail and Proton Drive across the Nordic countries. In Denmark, Proton signups have increased by more than 100%. 

Sitat
  • 65% of German respondents believe Europe is very or extremely dependent on US technology companies, with 90% expressing concern about this dependence
  • 80% of French respondents believe Europe is very or extremely dependent on US technology companies, with 85% expressing concern about this dependence
  • 74 % of British respondents believe Europe is very or extremely dependent on US technology companies, with 74% expressing concern about this dependence

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
50 minutes ago, PosteMonopolet said:

Har denne Mac-brukeren og NRK glemt at Apple er amerikanske? https://www.nrk.no/norge/han-har-droppet-teknologi-gigantene-1.17768229

"Han har droppet Google og Microsoft. ... Sigmund Petter Ilsaas .. Privat har han klart å skifte fra de store teknologigigantene, men i jobbhverdagen må han forholde seg til Microsoft. Han fortsetter likevel jakten på alternativene."

Noen bør fortelle han hvem som eier LinkedIn.

image.thumb.png.603c5ce1bc98c7aecb111577269f7616.png

Skrevet

Jeg har betalt for youtube premium de siste par årene.  Mye takket være at jeg har en registrert adresse i et annet land som jeg kan bruke, så jeg får det vesentlig billigere.

Nå har det blitt litt vanskeligere, så jeg får "norgespris" på youtube som på iphone er over 200 kroner per måned. (Iphone)

Når i tillegg youtube har gjort det umulig å unngå youtube shorts, som er kreft for hjernen og tida mi, så har jeg sett meg om etter alternativer.

Nå bruker jeg brave browser på telefonen uten at jeg er innlogget med youtube konto.  Jeg bruker desktop versjonen av youtube.  Det fungerer bedre for meg enn youtube premium, fordi jeg ikke blir konstant distrahert av youtube shorts. 

I tillegg så slipper jeg reklamer som har blitt veldig påtrengende uten youtube premium.

Brukeropplevelsen med youtube app på telefonen uten youtube premium er blitt rett og slett veldig dårlig etter min mening.

Og selvfølgelig, enda en fordel:  Mindre penger til USA, til de modererer den orange keiseren.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Denne er indirekte mot USA:   https://quitgpt.org/

Navnet sier egentlig det meste, slutt å bruke ChatGPT. Selv om vi kan innvende at alle AI-selskaper er dårlig skiller chatgpt/openAI seg ut på 2 områder. Det ene er at de har donert stort til MAGA. Det andre er at de er økonomisk sårbare. En forbrukerboikott har størst sjans for suksess når den er begrenset i omfang(altså ett senkelt selskap) og når den retter seg mot en oppnåelig mål. 

Siden lister opp alternativer til chatgpt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fatninja skrev (På 21.2.2026 den 10.12):

Jeg har betalt for youtube premium de siste par årene.  Mye takket være at jeg har en registrert adresse i et annet land som jeg kan bruke, så jeg får det vesentlig billigere.

Nå har det blitt litt vanskeligere, så jeg får "norgespris" på youtube som på iphone er over 200 kroner per måned. (Iphone)

Når i tillegg youtube har gjort det umulig å unngå youtube shorts, som er kreft for hjernen og tida mi, så har jeg sett meg om etter alternativer.

Nå bruker jeg brave browser på telefonen uten at jeg er innlogget med youtube konto.  Jeg bruker desktop versjonen av youtube.  Det fungerer bedre for meg enn youtube premium, fordi jeg ikke blir konstant distrahert av youtube shorts. 

I tillegg så slipper jeg reklamer som har blitt veldig påtrengende uten youtube premium.

Brukeropplevelsen med youtube app på telefonen uten youtube premium er blitt rett og slett veldig dårlig etter min mening.

Og selvfølgelig, enda en fordel:  Mindre penger til USA, til de modererer den orange keiseren.

Freetube.

Da får du omtrent Youtube premium, pluss at du kan fjerne shorts.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
17 minutes ago, Fibonacci said:

Freetube.

Da får du omtrent Youtube premium, pluss at du kan fjerne shorts.

Når jeg følger denne linken så går både brave browser og telenor nettvern i alarm modus.  Vet du hvorfor det er slik?

Skrevet
11 hours ago, Fibonacci said:

Får ikke noen advarsler i Brave browser her.

Jeg har knota litt med det nå.  Telenor ser ut til å blokke dem fra et ISP nivå, så når jeg kobla meg opp mot telefonen min sitt nett, så kom jeg meg inn på nettsidene.

For min del blir det litt mye styr (og risiko) for litt for lite gevinst i og med at dette ikke fungerer på mobiltelefoner.  Kun macos, windows og linux.   

Det fordrer også at man installerer en egen app, i stedet for at man kan surfe via en nettleser.

For dette formålet fungerer Brave greit nok for meg.  Det eneste som jeg eventuelt har å vinne på det er at man kan skjule youtube shorts.

Skrevet

Det finnes apk-er for Android, men ikke fra Freetubes offisielle side. Har det på mobil og nettbrett, og det fungerer greit. Har dog litt problemer med anbefalte videoer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...