Gå til innhold

Hva betyr billedstørrelse 25 megapixler (f.eks. 5000 x 5000 pixler)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal lage fotobok og holder på å skanne slides. Både tif og jpg- filer kan lastes opp til boken.

https://www.cewe.no/kundeservice/faq.html Hvilke filformater kan benyttes?

Bildestørrelsen må ikke overskride 25 megapixler (f.eks 5000 x 5000 pixler)
Filstørrelsen er ikke begrenset.

Er dette det samme som oppløsning, ppt? 

Spoiler

Skjermbilde2026-01-19kl_21_20_432.jpg.214bdd81b338f00127367c62a65dd257.jpg

Skal jeg se på mål eller oppløsning? Hvis det gjelder "mål", er begge filene for store.

JPEG-bilde

Spoiler

Skjermbilde2026-01-19kl_22_08_47.thumb.jpg.f14311cd011dd3cff714dbc682637f45.jpg

TIFF-bilde:

Spoiler

Skjermbilde2026-01-19kl_22_13_42.thumb.jpg.2242b2306bf09225794362eb057cbebc.jpg

Veldig stor forskjell på MB synes jeg, men det var ingen begrensning på filstørrelse. Hvis det handler om oppløsning, kan jeg altså laste opp begge filene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (16 minutter siden):

Skal jeg se på mål eller oppløsning? Hvis det gjelder "mål", er begge filene for store.

Det er nok "mål" som Cewe har ment, ja.

Oppløsningen angitt i N ppt (pixler per tomme) er din "bestilling" til scanneren - dersom bildet du scanner fysisk måler 1 x 1 tomme vil bildestørrelsen bli  N x N pixler.

Send Cewe en forespørsel for å høre om de er helt knallstrenge på den 25 MPix-regelen, kan jo hende de gir deg litt slakk, så du slipper å senke oppløsningen mye? Hvis "råmaterialet" er verdt alle pixlene, da? (Det kan jo meget vel hende at det fysiske bildet ikke har et detaljnivå som fordrer høyeste oppløsning uansett.)

Ellers en gammel artikkel: https://www.tek.no/nyheter/guide/i/vQz1Pm/opploesning-hva-er-det-egentlig

• Liker 1
Skrevet

Bildestørrelsen regnes ut fra antall pixler høyde ganger bredde. F.eks 25 megapixler for 5000 x 5000.

ppt er noe annet, det er vel antall pixler per tomme. Dette tallet har her med området en scanner å gjøre.

For TIFF er bildet lagret ukomprimert. Mens ved JPEG komprimeres det ofte med noe tap i kvalitet (justerbart).

• Liker 1
Skrevet

PPI står for pixels per inch. Beskriver hvor mange piksler som skal registeres for hver tomme under skanning.

DPI står for dots per inch. Skann av lysbilder (35 mm) bruker å være 3200–4800 dpi. Dokumenter 300 dpi.

Skanner Epson Perfection V600 har i følge spesifikasjoner en optisk oppløsning (dpi) på 6400 x 9600. 

• Liker 1
Skrevet
a_aa skrev (3 minutter siden):

Det er nok "mål" som Cewe har ment, ja.

Oppløsningen angitt i N ppt (pixler per tomme) er din "bestilling" til scanneren - dersom bildet du scanner fysisk måler 1 x 1 tomme vil bildestørrelsen bli  N x N pixler.

Send Cewe en forespørsel for å høre om de er helt knallstrenge på den 25 MPix-regelen, kan jo hende de gir deg litt slakk, så du slipper å senke oppløsningen mye? Hvis "råmaterialet" er verdt alle pixlene, da? (Det kan jo meget vel hende at det fysiske bildet ikke har et detaljnivå som fordrer høyeste oppløsning uansett.)

Ellers en gammel artikkel: https://www.tek.no/nyheter/guide/i/vQz1Pm/opploesning-hva-er-det-egentlig 

Ja, jeg får høre med dem. Stusser på at 1,4 MB for jpg-filen er for mye. Det er jo ingen stor fil i dag. Men kanskje det har med at jeg skannet en slides å gjøre.

Skrevet

Størrelsen på en jpg fil kan variere mye avhengig av grad av komprimering og hva det er bilde av.

Et bilde som inneholder få detaljer vil bli komprimert mer enn bilde med mange detaljer.

• Liker 1
Skrevet
toralfb skrev (4 minutter siden):

Skann av lysbilder (35 mm) bruker å være 3200–4800 dpi. Dokumenter 300 dpi.

Hvis jeg scanner med 3200 dpi blir målene 4364 x 2882 og innenfor.

Det ble 75,5 MB i tif,  som jeg synes høres mye ut (men ingen begrensning på filstørrelsen).

Det ble 978 kb i jpg , som jeg synes høres lite ut, men kanskje ikke for en liten bok ca. 21 x 21 cm? 

Skrevet (endret)

Så lenge bildene blir skarpe nok i boka med 5000 x 5000 pixler (hvis skarpe i utgangspunktet) er det bra nok for meg.

Uten at jeg forstår forskjellen på benevnelsene, men jeg får lese mer.

Takk for svar!

Endret av Subara
Skrevet

Tiff er bare et veldig inneffektivt filformat. PNG eller DNG er mye mer plasseffektivt uten å tape detaljer via komprimering. Jpeg er vanligvis stilt inn til komprimering med kvalitetstap og da får man krympet filene ennå mer.

Piksler har ingen fysisk størrelse (millimeter etc). Det er bare et antall.

PPT er norsk. PPI er engelsk. Begge deler definerer et fysisk størrelseforhold mellom piksler (digitalt, uten fysiske mål) og et fysisk medie som dias-filmen eller papir etc.

D(PI) handler om dotter i stedet for piksler. En enkelt piksel kan for eksempel skrives ut på en blekksriver ved hjelp av mange dotter (blekkdråper) som til sammen danner fargen som pikselen skal vise.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke kan velge kvaliteten på JPEG eller den en bra nok, så scan i TIF og batchkonverter det til god JPEG kvalitet.

TIFF er kun da et format en bruker fordi en må.

For JPEG kan du bruke 90% kvalitet for grei filstørrelse og god bildekvalitet. Har du litt lav kvalitet på bildene f.eks p.g.a fokus eller kornete kvalitet etc kan du gå ned i 80%.

Test gjerne litt i Gimp der du kan laste en TIFF og eksportere i JPEG der du kan sjekke hvordan det blir seende ut i valget nummerprosenter før det blir fysisk lagret. Kjekk funksjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kan være greit å konvertere tiff filene til PNG filer.

Om du konverterer tiff til jpg så velg en høy kvalitet, filene blir ikke så store (ser jeg har en jpeg fil fra kamera på 4MB fil størrelse).

Endret av Svein M
  • Liker 1
Skrevet
vidor skrev (9 timer siden):

Hvis du ikke kan velge kvaliteten på JPEG eller den en bra nok, så scan i TIF og batchkonverter det til god JPEG kvalitet.

TIFF er kun da et format en bruker fordi en må.

For JPEG kan du bruke 90% kvalitet for grei filstørrelse og god bildekvalitet. Har du litt lav kvalitet på bildene f.eks p.g.a fokus eller kornete kvalitet etc kan du gå ned i 80%.

Test gjerne litt i Gimp der du kan laste en TIFF og eksportere i JPEG der du kan sjekke hvordan det blir seende ut i valget nummerprosenter før det blir fysisk lagret. Kjekk funksjon.

Det høres ut som en bedre idé og konvertere fra TIF til JPEG, enn å skanne i JPEG som gir liten filstørrelse.

Trenger jeg bruke et program for det? Jeg pleier bare å åpne filen fra Mac og eksportere til JPEG. Det har jeg gjort med filer som skal på skjerm, men disse skal jo til print. Når jeg konverterer velges ca. 80% automatisk:

Spoiler

Skjermbilde2026-01-20kl_10_46_212.thumb.jpg.33e1516abb7232e9ac5da9c07560206a.jpg

TIFF -fil 97,2 MB med oppløsning 1200 ble til en JPEG -fil 2,9 MB. Virker som en grei filstørrelse for en liten bok 21 x 21 cm.

Ellers er fotografiene av ymse kvalitet tilbake til 80-tallet, så da trenger jeg ikke superkvalitet. Mange er tatt inne og er mørke.

Tenker at jeg tar bildebehandlingen direkte inne i fotoboken. Har ikke begynt å bruke Vuescan ennå. Den er sikkert bra på å fjerne støv manuelt.

Skrevet (endret)

Teknisk sett er JPEG et helt ok format om det brukes riktig og skannes i høy nok %/kvalitet. Mye bilder blir fort størrelse. 
Vuescan virker bra og oppdatert så anbefaler JPEG direkte, og jeg bryr meg om kvalitet på bilder. Workflow blir bare enklere og godt nok i massevis til en fotobok og de verktøyene du snakker om.

Du kan jo vurdere Gimp til egen avansert redigering. 3.0.6 er siste versjon.

https://download.gimp.org/gimp/v3.0/macos/

Husk CMYK fargeprofil til trykksaker, ikke RGB.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Dersom et bildet trenger beskjæring, vil jeg anbefale å skanne i TIFF-format, beskjære og lagre i jpg.

Eller gjøre en forhåndsvisning i Vuescan, beskjære, og skanne i jpg-format.

Eller skanne hele bildet i jpg-format og deretter beskjære bildet med en lossless-funksjon, da slipper du unna jpg-dobbelkomprimering. 
Jeg bruker Irfanview: Options > JPG Lossless Crop... (Plugin). Den er ikke pikselnøyaktig, pga av jpg-blokking tror jeg, men funker fint til enkel beskjæring.

https://www.irfanview.com/

• Liker 1
Skrevet
SpaceHog skrev (2 timer siden):

Dersom et bildet trenger beskjæring, vil jeg anbefale å skanne i TIFF-format, beskjære og lagre i jpg.

Eller gjøre en forhåndsvisning i Vuescan, beskjære, og skanne i jpg-format.

Eller skanne hele bildet i jpg-format og deretter beskjære bildet med en lossless-funksjon, da slipper du unna jpg-dobbelkomprimering. 
Jeg bruker Irfanview: Options > JPG Lossless Crop... (Plugin). Den er ikke pikselnøyaktig, pga av jpg-blokking tror jeg, men funker fint til enkel beskjæring.

https://www.irfanview.com/

Blir JPEG-filen komprimert en eller to ganger hvis jeg skanner i TIFF-format, eksporterer den til JPEG på maskinen (uten å gi inn i et bildebehandlingsprogram) og beskjærer inne i Cewe fotobok?

Skrevet

Jeg vil anta én gang fordi beskjæring av jpeg gjøres tapsfritt i all (?) moderne programvare. Det ble vanlig for rundt 20 år siden.

• Liker 2
Skrevet

Når man lager fotobok skal man fokusere på høyest mulig oppløsning.

Bilde fra mobilen min:
JPEG: 2,9 MB , Mål: 4032 x 3024 , Oppløsning: 72 x 72 ☹️.

Scanne slides til JPEG på Epson V600 i Epson scan 2: 
JPEG: 691 kB☹️ Mål: 3136 x 2037, Oppløsning: 2400 x 2400🤩.

Helt umulig å forstå, men vil tallene se mer "normale" ut hvis filen er innom editing or printing software?  Mens jeg lar Cewe gjøre jobben denne gangen. Eller et bedre skanneprogram? 

Tror jeg går for å skanne i TIFF og å lagre til JPEG på maskinen (uten å gå inn i et program). Da får jeg ved å skanne et papirfoto:

TIFF til JPEG: 100% kvalitet

JPEG: 15,3 MB, Mål: 3709 x 4366, Oppløsning: 1200 x 1200

TIFF til JPEG: 80% kvalitet

JPEG: 2,9 MB 🙂, Mål: 3709 x 4366, Oppløsning: 1200 x 1200

Mulig jeg bør laste ned Vuescan ASAP. Skal det uansett senere.

Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Bilde fra mobilen min:
JPEG: 2,9 MB , Mål: 4032 x 3024 , Oppløsning: 72 x 72 ☹️.

Scanne slides til JPEG på Epson V600 i Epson scan 2: 
JPEG: 691 kB☹️ Mål: 3136 x 2037, Oppløsning: 2400 x 2400🤩.

Jeg skjønner godt at det virker veldig forvirrende. Ordet oppløsning leser de aller fleste som "antall piksler horisontalt og vertikalt", men det er "Mål" som representerer disse tallene.

Mål betyr i den sammenhengen, antall piksler horisontalt og vertikalt. Husk at piksler har ingen fysisk størrelse, det er bare et antall.

Oppløsning betyr i den sammenhengen hvor fysisk tett pikslene skal plasseres på en fysisk gjenstand som f.eks papiret, eller hvor fysisk tett pikslene skal scannes av et fysisk medie. 72x72 (PPT) betyr at pikslene (mål) skal plasseres med en tetthet på 72 piksler per tomme på papiret. Hele bildet vil da få størrelsen 4032/72 = 56 tommer horisontalt og 3024/72 = 42 tommer vertikalt. Det er ca 1,4 meter ganger 1 meter. Hvis tallet 72x72 er noe du finner i bildefila på telefonen, glem det tallet. Det er bare et dummy-tall som ikke kommer til å bli brukt av CEWE. CEWE lager sine egne tall for oppløsning basert på dine bildefiler og hvordan du vil beskjære og plassere bildet i f.eks en bildebok.

TLDR: Mål betyr altså totalt antall piksler. Oppløsning betyr altså tettheten (piksler per tomme) på et eller annet fysisk medie.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...