Yessmann Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Har av og til pleid å kjøpe Ben's ris (før Uncle Ben's), men nå tror jeg jeg skal slutte. Kan ikke huske den alltid har vært så dyr, men har ærlig talt ikke fulgt så mye med før. 1 kg original langkornet Ben's ris koster nå 71 kroner på Kiwi. Kiloprisen på jasminris kan komme ned mot 22 kroner (og kanskje lavere), mens basmatiris, som jeg oppfatter som en litt mer eksklusiv ristype, koster 32,90 for 1 kg på Rema. Hva i all verden kan forsvare at Ben's ris koster mer enn det dobbelte?
Boing 4EVER Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Yessmann skrev (10 minutter siden): Har av og til pleid å kjøpe Ben's ris (før Uncle Ben's), men nå tror jeg jeg skal slutte. Kan ikke huske den alltid har vært så dyr, men har ærlig talt ikke fulgt så mye med før. 1 kg original langkornet Ben's ris koster nå 71 kroner på Kiwi. Kiloprisen på jasminris kan komme ned mot 22 kroner (og kanskje lavere), mens basmatiris, som jeg oppfatter som en litt mer eksklusiv ristype, koster 32,90 for 1 kg på Rema. Hva i all verden kan forsvare at Ben's ris koster mer enn det dobbelte? Jeg tipper at Uncle Bens er et merke som er godt kjent og da kan man ta seg betalt. Hvorfor stikker du ikke innom en innvandrerbutikk og kjøper ristypen du er ute etter? Utvalget er større og du får mer for pengene. 1 3
Svein M Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Det er ofte slik at etablerte merker kan ta høyere pris. Det er vel bare å prøve de andre merkene å se om de er like bra.
Yessmann Skrevet 17. januar Forfatter Skrevet 17. januar Boing_80 skrev (1 time siden): Jeg tipper at Uncle Bens er et merke som er godt kjent og da kan man ta seg betalt. Jo jo, men > 2X pris er jo helt vilt.
Boing 4EVER Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar (endret) Yessmann skrev (3 minutter siden): Jo jo, men > 2X pris er jo helt vilt. Jeg er enig, men har ikke alle så å si alle matvarene økt i pris? Nordmenn er jo kjent for å være verdensmestere bak tastaturet der det klages over en lav sko, men de færreste gjør noe med det. Kanskje et sint innlegg i Nettavisen eller en gruppe på Facebook som får 50 000 medlememmer. Men folk flest vil ikke gjøre noe mot matprisene. Endret 17. januar av Boing_80 1
Svein M Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Det er slik med de fleste produkter at det finnes billige og dyre varianter. Noen ganger kan det være kvalitetsforskjeller, mens andre ganger er det bare markedsføring/merke.
kremt Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar 46 minutes ago, Boing_80 said: Men folk flest vil ikke gjøre noe mot matprisene Hva skal man gjøre da, gå i fakkeltog eller demonstrere i grupper på gaten og kaste brosten? Kanskje du har andre forslag 1 1
Boing 4EVER Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar (endret) kremt skrev (1 minutt siden): Hva skal man gjøre da, gå i fakkeltog eller demonstrere i grupper på gaten og kaste brosten? Kanskje du har andre forslag Demonstrasjoner foran Stortinget er vel ikke feil? Boitkott av enkelte matbutikker? Endret 17. januar av Boing_80 1
The Avatar Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Svein M skrev (41 minutter siden): Det er slik med de fleste produkter at det finnes billige og dyre varianter. Noen ganger kan det være kvalitetsforskjeller, mens andre ganger er det bare markedsføring/merke. Ein betalar sjølvsagt ekstra for merkenavnet, men ein betalar også litt ekstra for emballasjen. Både ved at ein kjøper ris i mindre forpakningar og at emballasjen har åpne/lukke funksjon. Å kjøpe ein stor pose som du må ha eiga krukke å helle risen over i etter åpning er sjølvsagt billegare. 1
obygda Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Er ikke Bens eid av mars...som er et amerikansk selskap? Jeg ville av den grunn holdt meg langt vekk fra merket 4
Reg2000 Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar 4 hours ago, Yessmann said: Hva i all verden kan forsvare at Ben's ris koster mer enn det dobbelte? Det handler kun om merkenavn, og evt at du får det i porsjonsposer. Ben's er dyrt og ikke minst dårlig ris. Du får bedre ris til en tredel av prisen 1
N-4K0 Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Jeg har ikke opplevd Ben's som "dårlig" ris, men jeg pleier å kjøpe Coop/Xtra jasminris, mer enn god nok for min smak (i den grad samme ristypen kan smake forskjellig fra merke til merke) og jeg syns ikke merkevare er verdt en høy kilopris hvis en billig(ere) vare oppleves bortimot like god. Ang. prisen på Ben's kontra andre merker, er det sikkert hovedsaklig det med merkevare som gjør det. Og så lenge folk kjøper produktet/merket, vil prisen holde seg høy.
skaftetryne32 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Yessmann skrev (12 timer siden): Jo jo, men > 2X pris er jo helt vilt Spesielt siden det er så ræva ris. Jeg vil gjøre som anbefalt og kjøpe relativt store pakker med ris på innvandrer sjapper eller andre steder der de har dem, ris går ikke ut på dato med det første og den risen er tusen ganger bedre enn det ub rælet, ta med noen kilo linser fra samme sted så har du et komplett protein også. 1
Larzen_91 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Boing_80 skrev (12 timer siden): Demonstrasjoner foran Stortinget er vel ikke feil? Boitkott av enkelte matbutikker? Vanskelig å boikotte noe som er så godt som monopol, fordelt på 3 ish aktører i landet. Da blir det sultestreik i så fall. 1
Gjest Slettet-14hq8Y Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar 15 hours ago, Yessmann said: Har av og til pleid å kjøpe Ben's ris (før Uncle Ben's), men nå tror jeg jeg skal slutte. Kan ikke huske den alltid har vært så dyr, men har ærlig talt ikke fulgt så mye med før. 1 kg original langkornet Ben's ris koster nå 71 kroner på Kiwi. At Trump truer Danmark betyr ingen ting, tydeligvis. Men, prisen på ris på den andre siden. Nordmenn i et nøtteskall 🤢
Subara Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Jeg spiste alltid Uncle Ben's før, da jeg syntes den holdt god kvalitet og smakte bra, men den ble for dyr. Gikk etterhvert over til Middagsris, som også ble dyr. Nå spiser jeg Jasminris, som man får i stor pose/sekk. Hvilken annen ristype ligner mest på Uncle Ben's og kjøpt på innvandrerbutikk?
Karltorbj Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Boing_80 skrev (15 timer siden): Jeg tipper at Uncle Bens er et merke som er godt kjent og da kan man ta seg betalt. Hvorfor stikker du ikke innom en innvandrerbutikk og kjøper ristypen du er ute etter? Utvalget er større og du får mer for pengene. Bedre kvalitet ogsaa.🙂 1
Karltorbj Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Subara skrev (3 minutter siden): Jeg spiste alltid Uncle Ben's før, da jeg syntes den holdt god kvalitet og smakte bra, men den ble for dyr. Gikk etterhvert over til Middagsris, som også ble dyr. Nå spiser jeg Jasminris, som man får i stor pose/sekk. Hvilken annen ristype ligner mest på Uncle Ben's og kjøpt på innvandrerbutikk? Ingen av dem heldigvis, tror jeg. Basmati er den beste hvite risen. Jasmin er den beste brune/naturrisen 5
Subara Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Karltorbj skrev (2 minutter siden): Ingen av dem heldigvis, tror jeg. Basmati er den beste hvite risen. Jasmin er den beste brune/naturrisen Opplever Uncle Ben's ris som et kvalitetsprodukt, ja. Noe de også reklamerer med. Den er langkornet. Jeg spiser hvit Jasminris, med minst vitaminer, fiber og mineraler 🙂 Jeg synes Jasminris blir mer gjennomtrukket av vann. Meningen er at den skal klistre seg. I følge Grete Roede Magasinet: https://www.roede.com/magasinet/kosthold-og-ernring/hvilken-ris-er-smart-a-velge Hvit ris er brun ris hvor man har fjernet både det ytre og indre fiberlaget, og derav den hvite fargen. ..Når risen er polert blir mesteparten av det næringsrike fiberlaget og kimen fjernet. Brun ris/Naturris inneholder opptil 4 ganger så mye fiber som vanlig hvit ris. Fullkornsris kan man kalle ris hvor man bruker store deler av kornet som utgjør minst 51 % av totalvekten. Risen kan være “parboiled”. Det vil si at den er varmet opp under trykk mens kornene fortsatt er i skallet. Prosessen presser næringsstoffene inn i grynet, slik at minst mulig går til spille når riskornene så blir polert. Næringsverdien er dermed noe høyere enn for polert hvit ris. Hvit ris skårer ganske dårlig, i forhold til hvor mange millioner/millarder mennesker i verden som spiser den opptil tre ganger pr. dag. 1
Satan666 Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar En dings på gamle Audien min røyk. Jeg kunne velge mellom å kjøpe ny enten fra BOSCH eller fra Biltema. Prisforskjellen var 5-6 x dyrere for merkevaren. Jeg kjøpte den fra Biltema, hadde aldri noen problemer siden. Jeg tror merkevareprodusentene tar seg ekstra betalt bare pga. merket. En annen ting er at det ofte er samme merkevareprodusent som produserer de billigere alternativene også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå