Gå til innhold

Trump fikk gullmedaljen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (På 16.1.2026 den 8.15):

men også pinlig for Nobelkomiteen som burde forutsett at dette var et mulig scenario da Machado har lovprist Trump i lang tid. Hun var åpenbart ikke den verdige vinneren denne gangen.

Markiii skrev (På 16.1.2026 den 9.50):

Hvorfor fikk hun fredsprisen i utgangspunktet?

Er det høyreekstreme Asle Toje som har klart å presse det gjennom for å promotere fascisme gjennom Trump?

Jeg har sett noen uverifiserte påstander rundt om kring om at Asle Toje ivret veldig for henne og nærmest trumfet gjennom hennes kandidatur. Dette er en ordentlig bæsj på leggen for nobelkomiteen. Dette må de jo bli konfrontert med før eller siden og jeg regner med vi får noen desperate bortforklaringer og unnamanøvere.

Men den største pinligheten er jo de utrolig korte sosiale antennene hos presidenten. Det er så pinlig på denne klovnens vegne at man nesten ikke tror det er sant. Som om han ikke var verdens største klovn fra før..

Trumps stolthet over medaljen er så absurd virkelighetsfjernt. Han tror det gir han anerkjennelse og respekt - det kunne ikke vært mer motsatt. Fyren har jo ingen bakkekontakt.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
leticia skrev (På 16.1.2026 den 10.26):

Nei, jeg tror heller ikke at han har skjønt det. Er drittlei hele fyren, er så mye ustabilitet. Man kan si hva man vil om Putin, men i det minste vet man hvor man har ham. Trump er en løs kanon.

Trump er så løs kanon at til og med Putin frykter hva kan kan finne på. Heldigvis for begge er Putin dyktig på uhemmet smiger og snører med krok med lukurative forretningsavtaler på.

• Liker 2
Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (På 16.1.2026 den 10.29):

Det er absurd, men ikke utenkelig, at i 2027 kan det bryte ut borgerkrig (eller borgerkrig lignende tilstander) i USA.

USA er som det ligger i navnet en union, ikke rent ulikt den europeiske unionen. Brexit har vist at det er mulig å melde et viktig land ut av unionen. Kan vi få lignende utmeldings-prosesser i USA? Kan en amerikansk stat melde seg ut av USA og inn i EU? Hvem blir første EU-stat på det amerikanske kontinentet? Candada eller en av de amerikanske statene? Kan hele det nord-østre, ganske så demokratisk tunge hjørnet "falle av" og bli EU-medlemmer?

Eller strengt tatt er det vel Fransk Guyana + noen koloni-øystater, men nå ser jeg litt mellom fingrene med det.

Funfact jeg nettopp lærte på Wikipedia: Grønlendere har dansk pass og er dermed EU-medlemmer. Men selve øya Grønland er meldt ut av EF som det het den gangen. Øya var medlem fra 1973 til 1982.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (20 timer siden):

Jeg har sett noen uverifiserte påstander rundt om kring om at Asle Toje ivret veldig for henne og nærmest trumfet gjennom hennes kandidatur. Dette er en ordentlig bæsj på leggen for nobelkomiteen. Dette må de jo bli konfrontert med før eller siden og jeg regner med vi får noen desperate bortforklaringer og unnamanøvere.

Men den største pinligheten er jo de utrolig korte sosiale antennene hos presidenten. Det er så pinlig på denne klovnens vegne at man nesten ikke tror det er sant. Som om han ikke var verdens største klovn fra før..

Trumps stolthet over medaljen er så absurd virkelighetsfjernt. Han tror det gir han anerkjennelse og respekt - det kunne ikke vært mer motsatt. Fyren har jo ingen bakkekontakt.

Fredsprisen har hatt mye bæsj på leggen i lang tid. Det er en tullepris som er umulig å utdele - Svenskene er sikkert veldig glade for at Alfred Nobel valgte Norge til å dele ut denne spesifikke prisen (kanskje han til og med trollet Norge med den, hvem vet).

Såklart vil denne utdelingen bli misbrukt for politisk bias, og det er ikke mangel på krigsforbrytere som har mottatt prisen tidligere. Det er tydelig at de ikke klarer å finne en måte å gi en fredspris til noen som faktisk overholder de idealene som prisen tilegnes, og at det mest sannsynlig finnes veldig få personer i verden som besitter disse verdiene. 

Slutt å dele ut prisen hvert jævla år, finn mennesker som virkelig innehar verdiene for fred, ikke folk som har bombet andre, men var delaktige i noen fredssamtaler, det er bullshit. 

Jeg likte for eksempel fjorårets utdeling til Nihon Hidankyo men slike organisasjoner og folkene bak dem kommer ikke hvert år. Dessverre blir denne prisen brukt som Norges måte å holde seg relevant på globalt og dermed blir en tullepris.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke så lei meg over at Trump "fikk fredsprisen".

Jeg håper han lar den henge framme, godt synlig.

Jeg vet ikke om han er i stand til å forstå det selv, men den fysiske medaljen vil for alltid være et minne om at han aldri fikk prisen.

• Liker 2
Skrevet

Det har vært verdige vinnere av fredsprisen men langt mellom dem egentlig: Martin Luther King, Nelson Mandela, Rigoberta Menchu og vår egen Fritjof Nansen - ikke for å skryte, men han drev faktisk viktig og grunnleggende fredsarbeide. Ellers er det mye grums; Kissinger(kanskje den største krigsforbryteren av dem alle etter andre verdenskrig), Arafat, Rabin, han etiopiske presidenten jeg ikke husker navnet på og så denne ytrehøyre-politikeren fra Venezuela da. Ellers også ganske tvilsomme typer som Muhammed Yunus, Al Gore(en av de største klimahyklerne av dem alle; dessuten hva hadde dette med FRED å gjøre?),hun som hva var det for noe; plantet noen trær for fred(var det et slags kunstprosjekt a la Yoko Ono det der?). Og så Obama som ikke hadde gjort noe for fred hverken den ene eller andre veien og nylig hadde flyttet inn i det hvite hus da han fikk den; men som senere trappet opp med dronekrig i Midtøsten. Jepp; jeg vil ikke si at det er så mye verdighet til denne prisen egentlig.

Skrevet
Morromann skrev (6 minutter siden):

Al Gore(en av de største klimahyklerne av dem alle; dessuten hva hadde dette med FRED å gjøre?),hun som hva var det for noe; plantet noen trær for fred(var det et slags kunstprosjekt a la Yoko Ono det der?).

Komiteen har utvidet sin tolkning av Nobels testamente en del, som originalt kun handlet om fredssamtaler, bygging av gode relasjoner mellom nasjoner og nedrusting av våpen. De har inkludert klimaendringer, utdanning og likestilling som kriterier.

Men hver gang de har blitt kritisert for sine utdelinger, til og med denne gangen så står de fast på at Nobels testamente ikke åpner for at prisen kan trekkes tilbake eller at de har utdelt feil - så hva ga dem egentlig rett til å utvide temaene da? Hvem vet, tullepris er tullete.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
AlpakkaMafakka skrev (8 minutter siden):

Komiteen har utvidet sin tolkning av Nobels testamente en del, som originalt kun handlet om fredssamtaler, bygging av gode relasjoner mellom nasjoner og nedrusting av våpen. De har inkludert klimaendringer, utdanning og likestilling som kriterier.

Men hver gang de har blitt kritisert for sine utdelinger, til og med denne gangen så står de fast på at Nobels testamente ikke åpner for at prisen kan trekkes tilbake eller at de har utdelt feil - så hva ga dem egentlig rett til å utvide temaene da? Hvem vet, tullepris er tullete.

Det har blitt den norske politikerelitens Oscarshow. Husker de årlige konsertene hvor de trakk til seg internasjonale superstjerner og med Hollywoodstjerner som konfransierer men som de etterhvert bare fikk avdankede artister til slutt før de la det ned.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 1/17/2026 at 4:42 PM, Simen1 said:

USA er som det ligger i navnet en union, ikke rent ulikt den europeiske unionen. Brexit har vist at det er mulig å melde et viktig land ut av unionen. Kan vi få lignende utmeldings-prosesser i USA? Kan en amerikansk stat melde seg ut av USA og inn i EU? Hvem blir første EU-stat på det amerikanske kontinentet? Candada eller en av de amerikanske statene? Kan hele det nord-østre, ganske så demokratisk tunge hjørnet "falle av" og bli EU-medlemmer?

Det var tema for borgarkrigen. Svaret er at stater ikkje kan gå ut av unionen. Det er avgjort av amerikansk høgsterett.

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...