Gå til innhold

Trump fikk gullmedaljen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trump er frekkere enn flatlusa og har endelig klart å få kloa i Nobelmedaljen som han har ønsket seg i bursdagsgave.
Ikke fordi han fortjener den, men fordi den rettmessige mottageren Machado naivt lot seg manipulere på ekte «bananrepublikk-vis».

https://www.vg.no/nyheter/i/Rj9qz2/machado-moeter-trump-vil-gi-ham-fredsprisen

Flau utvikling som viser viktigheten av bestikkelser, smiger og hestehandling, men også pinlig for Nobelkomiteen som burde forutsett at dette var et mulig scenario da Machado har lovprist Trump i lang tid. Hun var åpenbart ikke den verdige vinneren denne gangen.

Nå gjenstår det å se om Trump endrer navnet som er gravert inn på gullmynten og om Machado får en plass i fremtidens Venezuela.
Nobelprisens omdømme og autoritet er også skadeskutt etter dette stuntet.

Hvor lenge skal Trump få lov til å herje med europeiske verdier og idealisme ?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fornærmelser, ydmykelser og utspilling av tidligere allierte og venner som naivt har gjort seg avhengig av USA, har vært Trumps varemerke lenge.
Dette kan ikke fortsette. Nå er det på høy tid at han får smake sin egen medisin.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Satan666 skrev (6 minutter siden):

Hva fikk hun i retur av Trump?

Det gjenstår å se. Venezuela er i praksis fortsatt styrt av Maduro, med Trumps velsignelse.

Jeg tipper at hun skyves ut i mørket nå som Trump endelig har fått oppfylt sin våteste drøm og som han skal skryte av resten av livet.

Endret av Vokteren
  • Liker 4
Skrevet

Blir spennende å se hvordan Trump-supporterne her på forumen forsvarer dette. Underholdende blir det i hvert fall 🤣

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Satan666 skrev (48 minutter siden):

Hva fikk hun i retur av Trump?

Det er ikkje kjent at ho har fått noko konkret tilbake, men ho har utvilsomt kjøpt seg godvilje frå Trump. Det som er mest nærliggande er at ho ønsker at Trump skal støtte henne som presidentkandidat i Venezuela, noko som Trump ikkje har ville gjort tidlegare. I starten av januar uttalte Trump rett ut at Machado ikkje kunne bli president i Venezuela sidan ho verken hadde støtte eller respekt hos det veneziulenske folket.(Noko som neppe stemmer sjølv om det ikkje er avgjort gjennom folkeavstemning kor stor støtte ho har).

• Liker 4
Skrevet

Fikk sure oppstøt (noe jeg ikke pleier å ha) etter å ha lest denne nyheten igår. Skikkelig kvalmende var det rett og slett... 

Er en av de som tenker at hun aldri burde fått den prisen (fra kunngjørelsen kom). For meg virker det som et kompromiss fra komiteen om å ikke gjøre Trump altfor sur, ettersom hun har talt så varmt om han...

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hvorfor fikk hun fredsprisen i utgangspunktet?

Er det høyreekstreme Asle Toje som har klart å presse det gjennom for å promotere fascisme gjennom Trump?

Endret av Markiii
  • Liker 5
Skrevet
Markiii skrev (2 minutter siden):

I følge chatGPT : For hennes kamp for demokratiske rettigheter og en fredelig overgang fra diktatur til demokrati i Venezuela.

• Liker 2
Skrevet

Eg støttar forslaget om sparke dagens Nobel-komite og heller utnemne ein komite beståande av fredsforskarar og andre fagfolk.

Eg trur kanskje også at Nobelkomiteen bør vurdere å dele ut prisen på ein heilt anna måte reint praktisk. Sjølv om Nobelkomiteen uttaler at fredsprisen ikkje kan gis til andre, så stemmer det berre som formalitet. Så lenge fredsprisen består av ein fysisk medalje utan inngravert navn samt ein pengesum så kan fredsprisvinnaren alltid gi bort eller selge prisen. Ein kan sjølvsagt ikkje endre at det i protokollen står at fredsprisen 2025 gjekk til Machado, men opp mot Trump som er mest interessert i fredsprisen som statussymbol så vil eg tru at det å eige sjølve medaljen har vel så stor verdi som å ha navnet sitt i den offisielle protokollen.
(Litt på samme måte som bedrifter som kjøper OL-medaljer så blir dei ikkje olympisk mester av den grunn, men det er fortsatt stas å eige ei ekte OL-medalje).
Kanskje på tide at Nobelsfredspris blir meir symbolsk, der sjølve prisen berre er ein diplom med fredsprisvinnarens sitt navn med fin handskrift? Om pengepremien som følger med er viktig så kan det kanskje endrast slik at det er pengar som blir donert til eit godt formål i fredsprisvinnarens namn framfor at det er pengar som fredsprisvinnaren får direkte?

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (10 minutter siden):

Min personlige "konspirasjonsteori": Mange har påstått i lang tid at Nobel-komitéen er venstrevridd. Å gi prisen til Machado var et forsøk på å vise at Nobel-komitéen er politisk uavhengig uten å samtidig måtte gi prisen til Trump.

Skrevet
Vokteren skrev (1 time siden):

Trump er frekkere enn flatlusa og har endelig klart å få kloa i Nobelmedaljen som han har ønsket seg i bursdagsgave.
Ikke fordi han fortjener den, men fordi den rettmessige mottageren Machado naivt lot seg manipulere på ekte «bananrepublikk-vis».

https://www.vg.no/nyheter/i/Rj9qz2/machado-moeter-trump-vil-gi-ham-fredsprisen

Flau utvikling som viser viktigheten av bestikkelser, smiger og hestehandling, men også pinlig for Nobelkomiteen som burde forutsett at dette var et mulig scenario da Machado har lovprist Trump i lang tid. Hun var åpenbart ikke den verdige vinneren denne gangen.

Nå gjenstår det å se om Trump endrer navnet som er gravert inn på gullmynten og om Machado får en plass i fremtidens Venezuela.
Nobelprisens omdømme og autoritet er også skadeskutt etter dette stuntet.

Hvor lenge skal Trump få lov til å herje med europeiske verdier og idealisme ?

Hvem er det som manipulerer hvem her? Hvis Karstein Warholm gir meg OL-gullet han vant for noen år siden, blir jeg da olympisk mester i hekkeløp? Medaljen er ikke noe annet enn et symbol, og hvis hun kan oppnå noe som helst ved å videresende denne til Trump, er det jo ikke vanskelig å forstå at hun gjør det. Trump blir jo ikke fredsprisvinner bare fordi han besitter en fysisk medalje.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Cascada81 skrev (2 minutter siden):

Trump blir jo ikke fredsprisvinner bare fordi han besitter en fysisk medalje.

Nei, men skjønner han selv at han ikke blir det? 

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (6 minutter siden):

Det spiller vel egentlig ingen rolle nå, hvis han tror han har fått den lager han kanskje mindre rabalder ved fremtidige utdelinger.

• Liker 3
Skrevet
leticia skrev (5 minutter siden):

Tviler.
Trumps sutring de siste ukene tilsier at han nå oppfatter prisen som sin egen.
Det som står i Nobels egne arkiver om denne prisen blir sikkert omgjort til fake-news …

• Liker 4
Skrevet
Cascada81 skrev (11 minutter siden):

Hvem er det som manipulerer hvem her? Hvis Karstein Warholm gir meg OL-gullet han vant for noen år siden, blir jeg da olympisk mester i hekkeløp? Medaljen er ikke noe annet enn et symbol, og hvis hun kan oppnå noe som helst ved å videresende denne til Trump, er det jo ikke vanskelig å forstå at hun gjør det. Trump blir jo ikke fredsprisvinner bare fordi han besitter en fysisk medalje.

Machado har råderett over personlige eiendeler. Hun kunne jo også kastet medaljen i do om hun hadde villet.

Men når hun gir bort denne høythengende æresbevisningen kun noen uker etter mottagelsen, viser dette bare hennes mangel på respekt, demokratiske sinnelag og ansvarsfølelse som politiker.
Nobels fredspris forplikter, noe hun viser fingeren til eller ikke forstår.
Fremtiden for «banan-republikken» Venezuela er beseglet……

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...