Lena Revanscar Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Må bare ta dette litt kjapt, for ser det hele tiden: “bare bruk VPN” eller “bare bruk Tor”, som om man da blir helt anonym. Det blir man ikke. Bare så det er sagt med en gang: VPN bruker jeg utelukkende for geolokasjon. Altså for å få tilgang til innhold/tjenester som er låst til land. Ikke for å skjule hva jeg gjør på nett, ikke for å “komme unna” noe, og ikke fordi jeg tror jeg blir anonym. Det er egentlig bare praktisk. Samtidig er det lett å glemme at IP-adresse bare er én brikke. Selv om IP-en skjules, kan man fortsatt bli gjenkjent av andre ting: vaner, innlogginger, cookies, og rett og slett mønster i hvordan man bruker nettet. Ikke nødvendigvis navn og adresse, men “samme personen” kan likevel dukke opp igjen og igjen. VPN, helt enkelt En VPN er egentlig bare en omvei på nettet. Nettsider ser ikke din vanlige IP-adresse. Men du bytter også hvem du stoler på: i stedet for at internettleverandøren ser mer, så er det VPN-firmaet som kan se mer. Og viktig: VPN stopper ikke alt annet som kan “peke på deg”, for eksempel: innlogging på kontoer (Google, Facebook, epost osv.) cookies og sporing nettleser-innstillinger som gjør deg litt “unik” Tor, helt enkelt Tor er laget for å gjøre det vanskeligere å følge deg. Den sender trafikken din via flere “mellomstopp”. Er Tor 100% anonymt? Nei. Mer riktig: Tor gjør det vanskeligere, men ikke umulig. Exitnode: hvorfor folk er skeptiske Tor har et siste “mellomstopp” før nettsiden, ofte kalt exitnode. Nettsiden ser exitnoden, ikke deg. Men hvis du er inne på en side uten skikkelig kryptering (ikke https), kan en dårlig exitnode i teorien lese eller tukle med trafikken. Heldigvis er mye https i dag, men folk klikker fortsatt på rare lenker, gamle sider og nedlastinger. Der kan det være lurt å tenke seg om. Startnoden: kan den være et problem? Første stoppet i Tor (startnode) kan se IP-adressen din og at du bruker Tor, men den ser ikke hva du besøker. Likevel: hvis sterke aktører følger med på nok trafikk over tid, kan ting noen ganger kobles sammen. Ikke lett, men heller ikke umulig. Og den største “tabben” uansett: logger du inn på egne kontoer, så har du ofte gjort deg selv lett å kjenne igjen, uansett om IP-en er skjult. VPN + Tor: smart eller bare stress? Noen tenker “dobbel beskyttelse”. Men det kan også bety: mer oppsett, mer som kan gå galt mer tillit lagt på VPN-leverandøren og noen ganger kan ekstra oppsett gjøre deg mer unik Nettleser og tillegg (addons) Hvis man skal bruke Tor: Tor Browser er liksom standarden. Og litt ironisk: jo mer du stapper inn av spesielle tillegg, jo mer unik kan du bli. Og “unik” er ikke alltid bra når poenget er å blende inn. Spørsmål til dere (ingen moral, bare nysgjerrig) Bruker folk VPN/Tor mest for helt vanlige ting (geolokasjon, privatliv), eller er det andre grunner? Føles Tor “trygt nok”, eller bare som en falsk trygghet? Bruker dere Tor alene, eller sammen med VPN? Hvorfor? Hva er det enkleste oppsettet som faktisk gir litt verdi, uten at det blir et helt prosjekt? Hvilken VPN-tjeneste bruker dere (hvis dere bruker VPN), og hvorfor akkurat den? (Pris? Hastighet? Fungerer på streaming? Tillit? Norske/utenlandske servere?) VPN bruker jeg altså kun for geolokasjon, men jeg tror mange undervurderer hvor lett man kan bli gjenkjent på andre måter enn IP. Hva tenker dere? 1
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Lena Revanscar skrev (8 minutter siden): Må bare ta dette litt kjapt, for ser det hele tiden: “bare bruk VPN” eller “bare bruk Tor”, som om man da blir helt anonym. Det blir man ikke. Bare så det er sagt med en gang: VPN bruker jeg utelukkende for geolokasjon. Altså for å få tilgang til innhold/tjenester som er låst til land. Ikke for å skjule hva jeg gjør på nett, ikke for å “komme unna” noe, og ikke fordi jeg tror jeg blir anonym. Det er egentlig bare praktisk. Samtidig er det lett å glemme at IP-adresse bare er én brikke. Selv om IP-en skjules, kan man fortsatt bli gjenkjent av andre ting: vaner, innlogginger, cookies, og rett og slett mønster i hvordan man bruker nettet. Ikke nødvendigvis navn og adresse, men “samme personen” kan likevel dukke opp igjen og igjen. VPN, helt enkelt En VPN er egentlig bare en omvei på nettet. Nettsider ser ikke din vanlige IP-adresse. Men du bytter også hvem du stoler på: i stedet for at internettleverandøren ser mer, så er det VPN-firmaet som kan se mer. Og viktig: VPN stopper ikke alt annet som kan “peke på deg”, for eksempel: innlogging på kontoer (Google, Facebook, epost osv.) cookies og sporing nettleser-innstillinger som gjør deg litt “unik” Tor, helt enkelt Tor er laget for å gjøre det vanskeligere å følge deg. Den sender trafikken din via flere “mellomstopp”. Er Tor 100% anonymt? Nei. Mer riktig: Tor gjør det vanskeligere, men ikke umulig. Exitnode: hvorfor folk er skeptiske Tor har et siste “mellomstopp” før nettsiden, ofte kalt exitnode. Nettsiden ser exitnoden, ikke deg. Men hvis du er inne på en side uten skikkelig kryptering (ikke https), kan en dårlig exitnode i teorien lese eller tukle med trafikken. Heldigvis er mye https i dag, men folk klikker fortsatt på rare lenker, gamle sider og nedlastinger. Der kan det være lurt å tenke seg om. Startnoden: kan den være et problem? Første stoppet i Tor (startnode) kan se IP-adressen din og at du bruker Tor, men den ser ikke hva du besøker. Likevel: hvis sterke aktører følger med på nok trafikk over tid, kan ting noen ganger kobles sammen. Ikke lett, men heller ikke umulig. Og den største “tabben” uansett: logger du inn på egne kontoer, så har du ofte gjort deg selv lett å kjenne igjen, uansett om IP-en er skjult. VPN + Tor: smart eller bare stress? Noen tenker “dobbel beskyttelse”. Men det kan også bety: mer oppsett, mer som kan gå galt mer tillit lagt på VPN-leverandøren og noen ganger kan ekstra oppsett gjøre deg mer unik Nettleser og tillegg (addons) Hvis man skal bruke Tor: Tor Browser er liksom standarden. Og litt ironisk: jo mer du stapper inn av spesielle tillegg, jo mer unik kan du bli. Og “unik” er ikke alltid bra når poenget er å blende inn. Spørsmål til dere (ingen moral, bare nysgjerrig) Bruker folk VPN/Tor mest for helt vanlige ting (geolokasjon, privatliv), eller er det andre grunner? Føles Tor “trygt nok”, eller bare som en falsk trygghet? Bruker dere Tor alene, eller sammen med VPN? Hvorfor? Hva er det enkleste oppsettet som faktisk gir litt verdi, uten at det blir et helt prosjekt? Hvilken VPN-tjeneste bruker dere (hvis dere bruker VPN), og hvorfor akkurat den? (Pris? Hastighet? Fungerer på streaming? Tillit? Norske/utenlandske servere?) VPN bruker jeg altså kun for geolokasjon, men jeg tror mange undervurderer hvor lett man kan bli gjenkjent på andre måter enn IP. Hva tenker dere? Jeg er ingen ekspert i dette her, men har sett en god del videoer samt lest artikler. Nå har ikke du sagt det, men jeg bare nevner det. Du er ikke anonym på det mørket nettet selv om du bruker Tor. Ekspertene anbefaler flere lag med sikkerhet før man eventuelt begir seg ut på noe der. Det avhenger av hvem som drifter VPN-server, men du kan trolig ikke stole på noen. Tor skjuler deg bare når du er inne i programmet, men både inngangen og utgangen er trolig overvåket av hackere (?) og nasjonale etterretningsbyråer. Jeg vet at mange bruker Tor til vanlig nettsurfing også og de ønsker rett og slett bare mer sikkerhet. Endret 15. januar av Boing_80 1
Lena Revanscar Skrevet 15. januar Forfatter Skrevet 15. januar 3 minutes ago, Boing_80 said: Jeg er ingen ekspert i dette her, men har sett en god del videoer samt lest artikler. Nå har ikke du sagt det, men jeg bare nevner det. Du er ikke anonym på det mørket nettet selv om du bruker Tor. Ekspertene anbefaler flere lag med sikkerhet før man eventuelt begir seg ut på noe der. Det avhenger av hvem som drifter VPN-server, men du kan trolig ikke stole på noen. Tor skjuler deg bare når du er inne i programmet, men både inngangen og utgangen er trolig overvåket av hackere (?) og nasjonale etterretningsbyråer. Gi meg i det minste en tommel for forsøket 😉 1
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) Lena Revanscar skrev (6 minutter siden): Gi meg i det minste en tommel for forsøket 😉 Hahahaha Vet du hva? Jeg var inne på tanken forrige uke, men innså at jeg har så begrenset med datakunnskaper at jeg hadde blitt hacket så raskt at hackeren hadde syntes synd på meg, og latt meg surfe i den tro at jeg opererte som proffene. Så jeg holder meg til "The surface web". Jeg fikk sjokk da jeg så en video der de fortalte hvordan etterretningstjenesten i Kina og Iran hadde fanget og fengslet dissidenter. Huff! De hadde over en lang periode kun observert vanene til disse personene. De kunne jo ikke gå ut fra IP-adresser. Men de så på vaner; når logget personen seg inn, hvor lenge var de der, hvilke ord ble brukt osv. Shit tenkte jeg! EDIT: ser at du allerede har skrevet om det. Du har gjort din research ja Endret 15. januar av Boing_80 1
Lena Revanscar Skrevet 15. januar Forfatter Skrevet 15. januar 2 minutes ago, Boing_80 said: Hahahaha Vet du hva? Jeg var inne på tanken forrige uke, men innså at jeg har så begrenset med datakunnskaper at jeg hadde blitt hacket så raskt at hackeren hadde syntes synd på meg, og latt meg surfe i den tro at jeg opererte som proffene. Så jeg holder meg til "The surface web". 2
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) En bitteliten video... Men noe sier meg at du sikkert har sett plenty med videoer med tanke på det du skrev i hovedposten. Endret 15. januar av Boing_80
sedsberg Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar Og for å si det sånn. Det hjelper ikke med verken Tor eller den sikreste VPN i verden hvis du logger inn på Hassan's Hasjbutikk og legger inn en bestilling med fullt navn og addresse og betaler med VISA-kortet ditt. 1
Boing 4EVER Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar sedsberg skrev (33 minutter siden): Og for å si det sånn. Det hjelper ikke med verken Tor eller den sikreste VPN i verden hvis du logger inn på Hassan's Hasjbutikk og legger inn en bestilling med fullt navn og addresse og betaler med VISA-kortet ditt. Derfor logger du deg på Husseins Godishall
FrihetensRegn Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar DNS lekkasjer. Og så gir også nettleseren fra informasjon til nettsidene som hvilken oppløsning nettleseren er i, så med fullskjerm vil den for eksempel vise 1920x1080 eller 2560x1440 og hvilket OS man bruker. Noe privat informasjon, men ikke nødvendigvis identifiserbart, gis av til nettsidene og ISP (og mest sannsynlig andre aktører som statlige, da jeg mistenker at svært mye metadata blir samlet i bulk i sanntid av myndighetene bare ved å ha tilgang til fiberkabler og videreføring til lagring).
Abigor Skrevet 15. januar Skrevet 15. januar (endret) har aldri skjønt hvorfor nettleseren MÅ vise OS. Edit: Har eksperimentert litt med ulike user agent tekster. Og det er litt av en jungel! Noen steder kan du skrive hva du vil. Andre steder vil blokkere deg, da får man gjerne link hit: https://developers.cloudflare.com/support/troubleshooting/http-status-codes/cloudflare-1xxx-errors/error-1010/ Prøvde meg frem på Netflix, og de krever faktisk OS for å spille av film. Antagelig på grunn av ulike DRM som kjører avhengig av nettleser + OS. Men det var såpass banalt at teksten bare trenger å inneholde følgende: "Windows Firefox/999.0", altså case sensitive "Windows" + "Firefox/" + versjonsnummer der det er satt en viss nedre grense, men ingen øvre grense. Må også ha med minst et desimal i versjonen. Så viser det seg at "alle" begynner user agent teksten med "Mozilla/5.0" som egentlig ikke betyr noe som helst! På grunn av nettleserkrig mellom IE og netscape så latet IE som de var netscape. Og etter det har alle brukt det? Haha, absurd. https://techcommunity.microsoft.com/discussions/edgeinsiderdiscussions/funny-story-of-browser-wars-from-the-beginning-of-the-time---user-agent-confusio/1079832 Endret 16. januar av Abigor
Lena Revanscar Skrevet 16. januar Forfatter Skrevet 16. januar Blir fryktelig tungvint å måtte bruke Tails / Whonix. NRK er ihvertfall hardcore om man bruker VPN / Tor og nekter tilgang til tjenester.
Nimrad Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Lena Revanscar skrev (På 15.1.2026 den 18.19): Bruker folk VPN/Tor mest for helt vanlige ting (geolokasjon, privatliv), eller er det andre grunner? Brukes egentlig for å kryptere ukryptert trafikk. Linux ISO-er for de som tar den referansen. Du sier: Sitat Men du bytter også hvem du stoler på: i stedet for at internettleverandøren ser mer, så er det VPN-firmaet som kan se mer. Jeg skjønner hva du mener, men det er vel litt upresist? Vi vet at ISP-er logger data, og det foreslås stadig nyte utvidelser av det: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-at-ip-data-skal-kunne-utleveres-for-a-forebygge-alvorlig-kriminalitet/id3114090/
arne22 Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar (endret) Ja, du vil potensielt kunne spores via det operativsystemet du bruker, installert programvare og PC'ens TPM eller andre egenskaper ved hardware/software, som gjør hardware unikt identifiserbar, og eventuelt relatert til bruker, og uavhengig av IP transportvei. Endret 29. januar av arne22
Lena Revanscar Skrevet 30. januar Forfatter Skrevet 30. januar On 1/19/2026 at 8:13 AM, Nimrad said: Brukes egentlig for å kryptere ukryptert trafikk. Linux ISO-er for de som tar den referansen. Du sier: Jeg skjønner hva du mener, men det er vel litt upresist? Vi vet at ISP-er logger data, og det foreslås stadig nyte utvidelser av det: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/foreslar-at-ip-data-skal-kunne-utleveres-for-a-forebygge-alvorlig-kriminalitet/id3114090/ META er dagens olje og gull. Ubekreftet fra egen ISP, og dette er jo grunnpilaren for f.eks. Facebook. Som en fra CIA/NSA kunne sagt, dette er vår våte drøm.
arne22 Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) 8 hours ago, Lena Revanscar said: META er dagens olje og gull. Ubekreftet fra egen ISP, og dette er jo grunnpilaren for f.eks. Facebook. Som en fra CIA/NSA kunne sagt, dette er vår våte drøm. Logging av data kan jo skje på forskejllige nivåer. Ett av dem er logging av trafikkdata hos ISP og i nettverket. I forhold logging av denne typen metadata, så kan det nok ha en viss effekt å bruke for eksempel VPN eller TOR. Men trafikkdata vil jo med en gang kunne avdekke hvem som bruker VPN og/eller TOR. Når det gjelder den typen metadata som for eksempel av selskapet META (Facebook), Microsoft, Google, Apple og andre, så vil jo mesteparten av det som skjer av innsamling av data, skje som følge av brukerens aktiviteter på egen pc, eller mobiltelefon, og i forholdvis mindre grad på basis av nettverksdata. Noen operativsystemer krever jo i dag pålogging av egen personlig brukerkonto for at man skal kunne bruke systemet. Det medfører at alle de data som rapporteres automatisk kan relateres til en enkelt person. Tilsvarende for Facebook. Ved at brukerens PC/Mobiltelefon rapporterer data fortløpende så kan META/Facebook (og de alle de andre) motta den informasjon som er nødvendig for å utarbeide individuellt tilpassede annonser. All bruk av Internett er basert på at din egen PC/Mobiltelefon rapporterer data tilbake til Internett. TCP er laget slik. Det er en toveis protokoll, der kommunikasjonen ikke kan kjøre uten tilbakerapportering i fra egen PC/mobiltelefon. Hva som så kan følge med av "data og metadata" det vil jo avhenge litt av hva man har kjørende på egen PC/Mobiltelefon. Det er nå utviklet en teknologi som heter "client side scanning". Denne teknologien gjør det teknisk mulig for systemleverandører å lese alle meldinger og andre ting som man ønsker å kryptere, før tingene blir kryptert. Det er også teknisk mulig å inkludere rutiner i operativsystemet som rapporterer data forløpende tilbake til systemleverandør. Gjennom etablering av lokale AI systemer og funsjoner, så er det teknisk mulig å gjennomføre en detaljert overvåking og fortløpende rapportering rundt den enkelte bruker. Et system som Windows Recall er jo laget for å ta fortløpende skjemdump av alt som skjer på maskinen. Rent teknisk så er det jo også teknisk mulig å etablere rutiner for automatisk rapportering av disse dataene. Så konlusjon: Nei, VPN, det medfører vel så godt som ingen grad av beskyttelse mot den type overvåkning som skjer på klient systemnivå. TOR kan vel til en viss grad beskyttelse, men ikke for eksempel mot at skjermbilder lagres fortløpende. Hvis man vil drive overvåkning så kan man jo først lese ut i fra nettverkstrafikken hvem som bruker VPN og TOR, og så kan man jo ta det der i fra. Man kan nok forebygge noe av det som går på sporing, fortusatt at man har 100% kontroll på egen PC/datasystem, og man har en detaljert kunnskap om hvordan disse sporingssystemene fungerer. Men man kommer aldri utenom at egen PC/Mobiltelefon rapporterer noen grad av data tilbake til Internett, ettersom en slik toveistrafikk utgjør noe av den tekniske forutsetningen for at Internett skal fungere. Hvis man bruker slike løsninger som VPN og TOR, så fungerer nok det bare som et lite "flagg" omkring hvem det kan være grunn til å se litt næremere på. Endret 31. januar av arne22 1
Boing 4EVER Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar arne22 skrev (51 minutter siden): Logging av data kan jo skje på forskejllige nivåer. Ett av dem er logging av trafikkdata hos ISP og i nettverket. I forhold logging av denne typen metadata, så kan det nok ha en viss effekt å bruke for eksempel VPN eller TOR. Men trafikkdata vil jo med en gang kunne avdekke hvem som bruker VPN og/eller TOR. Når det gjelder den typen metadata som for eksempel av selskapet META (Facebook), Microsoft, Google, Apple og andre, så vil jo mesteparten av det som skjer av innsamling av data, skje som følge av brukerens aktiviteter på egen pc, eller mobiltelefon, og i forholdvis mindre grad på basis av nettverksdata. Noen operativsystemer krever jo i dag pålogging av egen personlig brukerkonto for at man skal kunne bruke systemet. Det medfører at alle de data som rapporteres automatisk kan relateres til en enkelt person. Tilsvarende for Facebook. Ved at brukerens PC/Mobiltelefon rapporterer data fortløpende så kan META/Facebook (og de alle de andre) motta den informasjon som er nødvendig for å utarbeide individuellt tilpassede annonser. All bruk av Internett er basert på at din egen PC/Mobiltelefon rapporterer data tilbake til Internett. TCP er laget slik. Det er en toveis protokoll, der kommunikasjonen ikke kan kjøre uten tilbakerapportering i fra egen PC/mobiltelefon. Hva som så kan følge med av "data og metadata" det vil jo avhenge litt av hva man har kjørende på egen PC/Mobiltelefon. Det er nå utviklet en teknologi som heter "client side scanning". Denne teknologien gjør det teknisk mulig for systemleverandører å lese alle meldinger og andre ting som man ønsker å kryptere, før tingene blir kryptert. Det er også teknisk mulig å inkludere rutiner i operativsystemet som rapporterer data forløpende tilbake til systemleverandør. Gjennom etablering av lokale AI systemer og funsjoner, så er det teknisk mulig å gjennomføre en detaljert overvåking og fortløpende rapportering rundt den enkelte bruker. Et system som Windows Recall er jo laget for å ta fortløpende skjemdump av alt som skjer på maskinen. Rent teknisk så er det jo også teknisk mulig å etablere rutiner for automatisk rapportering av disse dataene. Så konlusjon: Nei, VPN, det medfører vel så godt som ingen grad av beskyttelse mot den type overvåkning som skjer på klient systemnivå. TOR kan vel til en viss grad beskyttelse, men ikke for eksempel mot at skjermbilder lagres fortløpende. Hvis man vil drive overvåkning så kan man jo først lese ut i fra nettverkstrafikken hvem som bruker VPN og TOR, og så kan man jo ta det der i fra. Man kan nok forebygge noe av det som går på sporing, fortusatt at man har 100% kontroll på egen PC/datasystem, og man har en detaljert kunnskap om hvordan disse sporingssystemene fungerer. Men man kommer aldri utenom at egen PC/Mobiltelefon rapporterer noen grad av data tilbake til Internett, ettersom en slik toveistrafikk utgjør noe av den tekniske forutsetningen for at Internett skal fungere. Hvis man bruker slike løsninger som VPN og TOR, så fungerer nok det bare som et lite "flagg" omkring hvem det kan være grunn til å se litt næremere på. Så et eventyr på det mørke nettet frarådes sterkt? Faen, det frister å undersøke denne delen av nettet, men jeg har klart å skremme meg så mye av YouTube videoer at jeg lar være.
arne22 Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) 2 hours ago, Boing_80 said: Så et eventyr på det mørke nettet frarådes sterkt? Faen, det frister å undersøke denne delen av nettet, men jeg har klart å skremme meg så mye av YouTube videoer at jeg lar være. Det kommer vel også litt an på evntyrets innhold. Det finnes vel mange eksempler på at kriminelle har kommunisert via det man trodde var en "sikker kanal", og så kunne myndigheten sitte godt tilbakelent og logge trafikken, og så arrestere hele gjengen, fordelt på mange land, når man hadde samlet inn de data, som man ønsket. Da hadde jo også de kriminelle dokumentert seg selv, slik at bevismaterielet lå klart. Det som kanskje kan fungere noe bedre, det er jo å "kode inn" et budskap i det som kan se ut som helt ordnære meldinger for en utenfortående, som så sendes via åpne kanaler. I følge retten så var jo dette Eirik Jensen sin metode, men i det tilfellet så fungerte jo heller ikke dette. Endret 31. januar av arne22
Boing 4EVER Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar arne22 skrev (2 minutter siden): Det kommer vel også litt an på evntyrets innhold. Det finnes vel mange eksempler på at kriminelle har kommunisert via det man trodde var en "sikker kanal", og så kunne myndigheten sitte godt tilbakelent og logge trafikken, og så arrestere hele gjengen, fordelt på mange land, når man hadde samlet inn de data, som man ønsket. Da hadde jo også de kriminelle dokumentert seg selv, slik at bevismaterielet lå klart. Med eventyr mente jeg bare å være på det mørke nettet og klikke på sikre linker.
arne22 Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar (endret) 23 minutes ago, Boing_80 said: Med eventyr mente jeg bare å være på det mørke nettet og klikke på sikre linker. Det kommer jo litt an på hvordan man definerer "det mørke nettet". Hvis man definerer dette som "innhold som ikke ligger åpent på nett", så kan man jo bare abonere på VG sin nettutgave. Da betaler du en liten sum pluss at du logger inn slik at de oppnår sporingsdata for din nettaktivitet. Ønsker du å bli sporet gratis, av samme firma, så er det bare å opprette en brukerkonto hos finn.no Så kan man jo bruke VPN og tro at dette endrer på denne sporingen. En annen definisjon av "det mørke nettet", det er vel den som følger ut i fra Store Norske Leksikon. Det er vel så vidt vites ikke ulovlig å bruke TOR, det er vel mer et spørsmål om hva man bruker den til. Den generelle konklusjonen er nok den at når man er på Internett så kan det man holder på med generelt sett bli sporet. Hvor mange ganger har man ikke for eksempel lest at vedkommende som var mistenkt for en eller annen forbrytelse, hadde googlet framgangsmåten på forhånd. Hvor kommer de opplysningene i fra? Endret 31. januar av arne22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå