Aetius Skrevet 26. januar Skrevet 26. januar 30 minutes ago, Markiii said: Ok, så hva er pasifisme, og hva er denne pasifismens løsning dersom Russland invaderer Norge, og begynner å voldta, torturere og drepe nordmenn i industriell skala? Les hva jeg og andre har skrevet tidligere i tråden. 2
Abigor Skrevet 26. januar Skrevet 26. januar 3 hours ago, Markiii said: Så hva er din løsning på en russisk invasjon med påfølgende brutalisering og massedrap på nordmenn? Du er ikke enig i at Russland er fæle? Er det det som er problemet? Russland brukes som et nærliggende og realistisk eksempel på en brutal og fullstendig hensynsløs fiende som kan tenkes å invadere Norge. Uff så stusselig. Har ikke du et russlandekkokammer du kan prate istedenfor å dra med deg det overalt? Buhu russere uæææææææææ. Dette temaet er mye større enn de stakkars russerne dine.
skaftetryne32 Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Markiii skrev (11 timer siden): Hvilke nyanser? Hvor er pasifismen i å la oss bli torturert og drept? Det er ikke pasifisme, det er passivitet, det er blitt påpekt mange ganger nå i denne tråden. Markiii skrev (11 timer siden): Så hvis Norge blir invadert av Russland og Stortinget starter mobilisering av folket til forsvarskamp, så er politikerne våre "grådige svin"? Jeg tror du egentlig forstår forskjellen på forsvarskrig og invasjon veldig godt så vi bare lar det ligge der. 2
Cand Alt Skrevet 28. januar Skrevet 28. januar Markiii skrev (På 25.1.2026 den 19.24): Fordi det er det som vil skje med veldig mange når Russland kommer. Russland kommer selvsagt ikke til å angripe et Natoland, i hvert fall om ikke de er nødt. Putin er kanskje ikke verdens smarteste men han er ikke dum som et brød. Det må du være om du skal gå til angrep på NATO. Russland klarer ikke engang å ta Ukraina og du tror Putin er villig til å angripe en allianse på 31 land, inklusive stormakter som USA, Canada, Storbrittania, Frankrike og Tyskland? Russland er ei pingle i forhold til NATO. De som vil ha deg til å tro noe annet er de som ønsker enorme midler til opprustning, da trengs det en trussel fra øst. Derfor hører vi stadig vekk om snarlige angrep på Natoland og Europa...
Bragevenn Skrevet 1. februar Skrevet 1. februar Fattiglus skrev (På 15.1.2026 den 10.53): Den økte polarisering vi ser i verden er ikke bra. Muslimske land er blitt mer konservative og lukket. USA har en ustabil maktglad president, Russere er radikale og mye mer. Har en kollega som trigger meg litt, hun er pasifist. Etter en samtale og litt diskusjon oppsummerte hun at krig eller noen maktbruk er feil uansett. Dersom noen ville ta Norge, skulle vi ikke motsette oss det med noen konflikt. Hun var villig til å ofre vårt demokrati for dette. Da motstand med våpen eller konflikt uansett er feil og ikke noe hun vil godta. Dette skremmer meg litt, derfor undrer jeg hva andre tenker, er pasifisme en farlig holdning? Grunntanken bak pasifisme kan jeg til en viss grad forstå. Samtidig lever vi ikke i en idyllisk eventyrverden og rosehage, der alle vil dele same verdier og samhold. Hører gjerne fra pasifister her, håper dette ikke tar av feil. Fred er en følelse, hvis man ikke har erfart den kan en ikke dele den. De som styrer vår verden har ikke erfart fred, derfor sa de at ragnarok vil komme for lenge siden. Altså fordi de ikke vet hva fred er så blir det ufred. 2+2 =4.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå