Gå til innhold

Finn.no og Fiks ferdig "motstand"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et lite nyttårsforsett hvor jeg skal prøve å handle mer brukte varer når det "passer seg"

Jeg har derfor vært en del på Finn.no siste tiden.
Det er umåtelig mye motstand mot Finn.no sin "fiks ferdig" funksjon. 

Er det noe jeg misser her? Hvorfor er det så mange selgere som er i mot dette.
Virker jo som at det er perfekt løsning for å sikre at alle parter blir fornøyd.

Jeg så en på facebook skrive om at han ikke bruker det fordi hans erfaring er at han sendte en vare, men så klagde vedkommende på varen og fikk da tilbake pengene sine OG beholdt varen. 
Jeg skjønner ikke hvordan en gigant som finn.no evt skal ha gjort noe slik, de ville vel ikke utbetalt noe tilbake til kjøper før selger igjen kan bekrefte at varen er mottatt tilbake eller? 

Jaja, bare undrer om noen her har erfaring på området om hvorfor dette er en "greie" og evt hva som er så negativt ( selvfølgelig prisen for tjenesten er en egen greie..men utenom det ) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiks Ferdig funker helt greit så lenge du sjekker at pakken din er forsikret. Ved privatsalg er det du som kjøper som sitter med risiko, mens ved forbrukerkjøp (butikk) er det selger.

Så om pakken blir borte er du prisgitt posten/postnord/helthjem sine regler.
(derfor velger jeg utelukende posten og noen gang post nord som sender)

Har ellers ikke hatt negative erfaringer med FiksFerdig, men foretrekker å kjøpe uten for å spare penger.

Skrevet (endret)

Har selv måttet krype til korset og bruke Fiks Ferdig som en som selger en del på finn, og til tross for skepsisen min har det egentlig fungert bra, fordi folk flest viser seg å være ærlige. Men etter at Vend kjøpte Finn fra Schibsted, har gebyrene for å bruke tjenesten skutt i været.

Som selger er det  greit, men som kjøper gjør det at man heller tar en risiko og forhåndsbetaler. Kjøper man litt dyrere varer, kan avgiften bli over 300 kroner, og kjøper du noe til en hundrelapp eller mindre, blir det 39 kroner bare i avgift.

Hvis noe går galt med salget, er det også vanskelig, om ikke helt umulig å få tilbake denne avgiften. Som selger gjør det derimot livet litt enklere, siden alt er ferdig utfylt. Det er bare å skanne en QR-kode på posten, klistre på og sende. Men disse skyhøye avgiftene for å bruke tjenesten gjør at en har en liten bismak i munnen, også som selger.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Fiks ferdig blir dyrt på småvarer til typ under 500kr. Da kan man risikere at det blir dyrere enn å kjøpe nytt. Jeg selger og kjøper mye på Finn selv, og har ikke noe problem med Fiks ferdig egentlig. Har 160 10/10 salg og har hatt veldig lite tull.

• Liker 1
Skrevet
LD93 skrev (38 minutter siden):

Hadde et lite nyttårsforsett hvor jeg skal prøve å handle mer brukte varer når det "passer seg"

Jeg har derfor vært en del på Finn.no siste tiden.
Det er umåtelig mye motstand mot Finn.no sin "fiks ferdig" funksjon. 

Er det noe jeg misser her? Hvorfor er det så mange selgere som er i mot dette.
Virker jo som at det er perfekt løsning for å sikre at alle parter blir fornøyd.

Jeg så en på facebook skrive om at han ikke bruker det fordi hans erfaring er at han sendte en vare, men så klagde vedkommende på varen og fikk da tilbake pengene sine OG beholdt varen. 
Jeg skjønner ikke hvordan en gigant som finn.no evt skal ha gjort noe slik, de ville vel ikke utbetalt noe tilbake til kjøper før selger igjen kan bekrefte at varen er mottatt tilbake eller? 

Jaja, bare undrer om noen her har erfaring på området om hvorfor dette er en "greie" og evt hva som er så negativt ( selvfølgelig prisen for tjenesten er en egen greie..men utenom det ) 

Her treffer du spikeren på hodet, og det er nok mange selgere som ikke ønsker utsette seg for denne risikoen.

Finn har endel rigide regler og dårlig kundeservice så det gjelder å styre unna mest mulig hvor Finn kan måtte involveres på en eller annen måte.

• Liker 1
Skrevet

Det er en del luringer som sender meldinger på fullt av ting, gjerne med ganske nye kontoer som har registrert en haug med "Salg" som er falske med 10/10 vurdering. De ønsker å kjøpe varen med fiks ferdig og når den kommer frem sier de at den er ødelagt og at de ikke skal betale. De kan vise til en pakke som er moset eller de har en av samme vare liggende som er ødelagt de kan ta bilde av og si at det var pakken din. Når dette er ferdig og de har fått en gratis vare er det bare å selge dette videre. 

Skrevet

Det aller tryggeste har alltid vært fysisk oppmøte, slik at handelen kan gjøres på stedet, men som en som kjøper mer enn jeg selger på finn, så kjøper jeg utelukkende via Fiks Ferdig. Den lille tryggheten gjør at jeg kjøper varer som ellers ville ha vært litt kronglete å hente. 

Før fiks ferdig så var det selger som hadde større mulighet for svindel. Har en bekjent som solgte samme forsterker til sju-åtte stykker og sendte dem vedkubber i postoppkrav. Da dem naturlig nok blei forbanna så sa han bare at han hadde sendt forsterker han, men at det var dem som forsøkte å svindle han

Jeg gidder imidlertid ikke mase på selgere som ikke har valgt Fiks Ferdig som et alternativ, det er antagelig av samme årsaker som at jeg kun velger Fiks Ferdig. Frykt for svindel. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kun hatt delvis refusjon på 2 pakker. Men jeg unngår bevist Helthjem. (Kunden sa den var defekt det jeg ikke gadd få den sendt tilbake)

Gidder bare ikke selge småting til under 500  der grunnet gebyrer.

Endret av joandreas
Skrevet (endret)

Kjøpt og solgt med fix ferdig i åresvis. Ikke opplevd ett eneste problem med det.

Er fint at man slipper å ha noe kommunikasjon med kjøper eller selger. Kommunikasjon er det vanskeligste på finn synes jeg for folk skriver å spør om alt mulig irrelevant..

Hvordan katten din klarte å tygge sund playstation stikka di er jeg ikke så interessert i.. men du kan få kjøpe den jeg selger..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg kjøpte med Fiks ferdig 10. oktober i fjor. Når jeg mottok pakken framsto pakken som hel og pent behandlet av transportør Postnord. Litt klok av skade satte jeg opp kamera og filmet utpakkingen og konstaterte at ene gjenstanden var skadet og en gjenstand manglet. 

Jeg kontaktet finn som påla meg å forsøke å skylde på Postnord selv om pakken ikke viste tegn til feilbehandling. De gikk så langt som å proklamere at de kom til å avvise kravet om jeg ikke opprettet sak mot Postnord, så jeg gjore det, MEN jeg ga også Postnord tilgang på videoen. 

Etter mye fram og tilbake fikk jeg refundert for varen men IKKE for transporteringen, alt i alt tok det over 1 mnd å få refusjon. 

Jeg vet ikke om jeg vil si at Fiks ferdig er HELT verdiløst, men ebay og Paypal er MYE raskere. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Fiks ferdig har fått mye kritikk. Helthjem og Finn har samme eiere, og helt hjem har jeg hatt mye dårlig erfaring med.

FiksFerdig er vel mest for at Finn kan tjene mer, ikke noe annet.

Jeg ville heller ikke ha brukt Fiks ferdig. Det er en gave til svindlere som vil lure selger. Betaling via Vipps og Posten pakke er gull. Best trygghet for bege parter.

Finn tar ikke sikkerhet så seriøst, folk kan kalle seg hva som helst osv på Finn. FiksFerdig = mer penger til Finn.

Skal man kjøpe noe til flere tusen vet jeg ikke hva som er smartest.

Posten er utrolig solid i forhold til PostNord, Helthjem er mer risiko, hadde mye tull med dem. 

Endret av Fattiglus
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Helhjem burde i det minste endre navn.

Sist jeg fikk pakke fra Helthjem måtte jeg dra 9.2km for å hente den. Over dobbelt så langt som når jeg får pakker fra posten eller PostNord som ikke skal hjem 😅

Og jeg bor nok ganske nærme ting i forhold til mange andre 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg tenker at tjenesten "Fiks ferdig" i hovedsak KUN forenkler prosessen mellom kjøper og selger (og motsatt).
At det skal være så mye tryggere enn andre alternativer; er bare tull. Det fortsetter uansett tillitt mellom alle parter. 

"Fiks ferdig" fungerer helt fint på varer av lav verdi. 

Dersom en selger har en god rating. Har jeg null problem med å foreslå å vippse på forskudd. Har aldri opplevd noe problem der; tvert i mot. Bare gode erfaringer. Det hjelper å bruke sunn fornuft. 

Og aller helst kun Posten..... Postnord er raskere her jeg bor, og fungerer også bra. Men Posten er tryggere.

Helthjem = aldri. Jeg må kjøre 13,5 km for å hente en pakke der. ;P 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Milhouse85 skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at tjenesten "Fiks ferdig" i hovedsak KUN forenkler prosessen mellom kjøper og selger (og motsatt).
At det skal være så mye tryggere enn andre alternativer; er bare tull. Det fortsetter uansett tillitt mellom alle parter. 

"Fiks ferdig" fungerer helt fint på varer av lav verdi. 

Dersom en selger har en god rating. Har jeg null problem med å foreslå å vippse på forskudd. Har aldri opplevd noe problem der; tvert i mot. Bare gode erfaringer. Det hjelper å bruke sunn fornuft. 

Og aller helst kun Posten..... Postnord er raskere her jeg bor, og fungerer også bra. Men Posten er tryggere.

Helthjem = aldri. Jeg må kjøre 13,5 km for å hente en pakke der. 😜

Jeg ble overtalt av kjøpere til å bruke Helthjem.

Opplevelse en: Pakken tok hinsides lang tid, kjøper ble irritert på meg og ga meg lav score på Finn. Selv om pakket og sendte umiddelbart. 

Opplevelse to: Pakken var på rundreise rundt om i landet, på destinasjoner langt unna.

Opplevelse tre: Helthjem sier de leverer til en adresse, så må mottaker kjøre flere mil til et PostNord utleveringssted.

Kjøpt og solgt bruktvarer via Posten i over 20 år. Aldri vært ett eneste problemet med frakten. Posten skal ha stor kudos for stabilitet.

Endret av Fattiglus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...