Gå til innhold

Hvilket OS bruker du og hvorfor?

Hvilket OS bruker du?  

54 stemmer

1. 1. Hvilket OS bruker du?

• Fra Windows familien
      34
    • Fra Apple familien
      7
    • Fra Linux familien
      34
    • ChromeOS
      5
    • SteamOS
      1
    • Haiku
      1
    • BSD (Berkeley Software Distribution)
      1
    • Solaris
      0
    • QNX
      0
    • Andre
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hele livet brukt Windows operativsystemer. Som en som er født på 80-tallet var Windows liksom for oss "normale" mens iOS var for "snobbene". Så jeg har aldri fått prøvd Apple OS. Jeg er ingen dataekspert, men har de senere årene blitt opptatt av nettsikkerhet, anonymitet på nettet (joda, jeg vet at det er naivt å si) og "power to the people". I det siste har jeg blitt mer og mer opptatt av Linux og etter noen råd og tips på dette forumet installerte jeg Linux Mint på den bærbare pcen min. Den bruker jeg kun til å se filmer på eller surfe nettet. Jeg har blitt opptatt av å gjøre meg mer og mer uavhengig av Windows og Google. Ny nettleser er Bravida og jeg er inne på tanken om å forlate Gmail.

På den stasjonære pcen min har jeg Windows 11 som fulgte med da jeg kjøpte den. Også her er jeg inne på tanken om å gå over til Linux. Den brukes jo kun til gaming så jeg driver og undersøker muligheter.

TLDR; jeg er drittlei tekgigantenes våte drøm å eie oss og vil kaste de på havet. Linux virker som et godt alternativ og jeg vil migrere før eller siden.

Hva med deg? Hvilket OS bruker du nå og hvorfor?

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å teste ulike operativsystemer helt fra jeg var liten. Første pc hadde win 3.11 og testa så og si samtlige windowser som kom senere. Begynte gradvis å prøve Linux, likte filosofien bak open source og ble skeptisk til windows som skulle samle mer og mer data om meg samtidig som de resatte instillingene mine etter oppdateringer og pusha internet explorer hardt.

Jeg er gamer og begynte å dual boote linux for sikkert 15 år siden. Husker ikke helt hva som var siste strået men jeg kutta windows rett etter windows 10 kom ut. Har testa masse linux distroer. Har en debian nextcloud server. Siden jeg liker gaming, teste nye ting og vil ha oppdaterte grafikkdrivere så ville jeg ha en distro som oppdaterte gjevnlig. Det ble Fedora for meg, jeg ble vandt med det og gadd ikke sette meg inn i Arch (no hate). Har kjørt gnome desktop i mange år og har det fortsatt på laptopen, men for en måned siden ble jeg frista på å teste KDE på den stasjonære, så nå har jeg Nobara (modifisert Fedora) med KDE på den. Jeg har blitt skikkelig open source nerd og kjører openwrt på routeren, infinitime på klokka, Ubuntu Touch på mobilen, home assistant på en raspberry og Libreelec på en annen raspberry kobla til tven, ja også har jeg en Steam Deck og den kjører forsåvidt Arch 😂. Apple er en av de få tinga jeg har vært lite borti. 

Hvis jeg skal anbefale noe så er det å ta det gradvis. Du kan sjekke www.protondb.com om spilla du vil spille fungerer. Hvis det er noen spill som ikke fungerer og du ikke klarer deg uten, så er du ikke moden til å hoppe over enda, du må da dual-boote eller leve med windows. Neste gang du kjøper grafikkort så vil jeg anbefale at du hverfall vurderer AMD siden de har de beste driverne til Linux. Linux mint er stabilt og bra for nybegynnere. Det jeg ikke liker med Mint er at grafikkdrivere henger litt etter, og de har ikke fått den nye vindumanageren (wayland) som gjør det smoothere å alt-tabbe og lukke spill som kræsjer. Lenge si jeg har testa Mint så kanskje den meninga er utdatert  :p   

Grunnen til jeg begynte med Linux var at jeg var nyskjerrig, så var det for jeg mislikte Windows, så ble det for jeg elska open-source, så ble det pga personvern. 

• Liker 2
Skrevet

Har dualbootet Windows 10 pro og Linux Mint de siste par årene, men ble etterhvert drit lei av at pakker i repoene på Mint ofte er opptil 5-6 år gamle så jeg gikk tilbake til Manjaro forrige uke. Overgangen fra Cinnamon til Xfce gikk nokså smertefritt, selv om førstnevnte rett og slett virker ørlite mer polert.

Sparte også en tusing på å velge "no operating system" da jeg kjøpte en Lenovo Legion 5 laptop rett før nyttår. Den kjører kun Manjaro og når jeg ser hvordan Windows 11 rompekjører minnebrikkene på jobb-PCen er jeg ikke særlig fristet til å besudle den med Microsofts siste skrik innen bloat- & spyware. Omtrent det eneste jeg savner er AutoHotKey, men jeg får vel bare få ræva i gir og faktisk lære meg Python til å fikse samme jobben.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har Mac, Win11, Linux Mint og Zorin. (og litt Haiku)

Ser mindre og mindre hensikt i å kjøre Windows. Å installere det tar lang tid, og man må google hva som er den oppdaterte metoden å få lokal konto. 

MacBook Air har fantastisk batterilevetid og dvalemodus, så jeg kan reise fra den påskrudd og komme hjem til fullt batteri. På de maskinene som ikke er fra Apple er Linux mye bedre enn Windows.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Jeg bruker Windows og Linux. Har brukt Linux siden 1996 faktisk, så blir 30 års jubileum :) 

Hovedgrunnen til at jeg bruker Windows hjemme i det heletatt er CAD. Klarer ikke finne en god CAD pakke til Linux som ikke knekker ryggen i investerte penger og/eller tid. Er vel heller ikke å stikke helt under en stol at spill er også lettere i Windows.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kuttet bortimot ut Wintendo totalt, når sikkerhetsoppdateringene for versjon 7 sluttet. Det var en som lurte meg til å prøve versjon 10 noen uker, men jeg klikket nesten vinkel. Tidligere har jeg kjørt Linux mint, og MX-Linux, men har nå kjørt Debian 12 siden sommeren 2023, og egentlig vært veldig fornøyd. Om jeg forandrer noe av maskinvaren, kommer jeg nok til å oppgradere til Debian 13.

• Liker 2
Skrevet

Siden jeg utelukkende spiller online spill, så er dessverre ikke Linux et alternativ. Så jeg bruker en De-bloated versjon av Win 11.

På laptopen har jeg Zorin, men den brukes kun til film og serier på soverommet.

Skrevet

Brukte Linux i et par år for å teste noen alternativer. Gikk tilbake til Windows etter at jeg stort sett spilte spill med Windows-emulator. Hvorfor ikke bare bruke Windows, da? 😄

Skrevet

Windows er jo blitt bra.

Ellers er jo Mac for de rike og Windows for de mer fornuftige.

Unntaket er selvsagt der man trenger en kraftig maskin i high end skalaen.

Skrevet
Fattiglus skrev (6 minutter siden):

Windows er jo blitt bra.

Ellers er jo Mac for de rike og Windows for de mer fornuftige.

Unntaket er selvsagt der man trenger en kraftig maskin i high end skalaen.

Og Linux for de rebelske? :D

Skrevet

Jeg bruker Haiku noen ganger, ikke som hovedmaskin. Funker akseptabelt på en ThinkPad T14S. Ustabil WiFi, får det bare til med 2.4GHz, og det faller ut av og til. Ønsker å kunne bruke det fast når det blir bedre, men det har et stykke igjen. Man får bra og moderne nettleser til Haiku nå, som IceWeasel, og da kan man ha plugins som reklameblokkering, og man kan se på YouTube uten hakking. Positivt overrasket over utviklingen, men må ha et mer mainstream operativsystem til daglig bruk. 

Mac trenger ikke være dyrt, hvis du kjøper MacBook Air eller Mac Mini. Det er veldig gode maskiner med et godt operativsystem. Liker spesielt MacBook Air pga. lydkvaliteten, touchpad og tastaturlayout, lysende taster, batterilevetid, dvalemodus som ikke tapper batteriet når du er borte, og at maskinen føles solid og er veldig lett.

Mac har også en veldig kraftig prosessor, siden de lager M-prosessoren selv, i stedet for å kjøpe fra Intel, som har glemt å innovere de siste årene. Mye raskere, og mye lavere strømforbruk.

Windows 11 har blitt veldig irriterende i bruk i det siste, med obligatorisk pålogging med Microsoft-konto for å installere, gjentatte reboots, reklame og dårlig søkefunksjon på startlinjen som henviser til Bing-søk i Edge for å finne kontrollpanelet. Har også opplevd det som ustabilt, men det skyldtes hovedsaklig programvare fra Samsung.

Om du skal ha ny laptop, er det lett å anbefale MacBook Air i nesten alle tilfeller. M1 er fremdeles god. Snart kommer M5.

Skrevet

Etter en sped start i ca 1987 med MS DOS som operativsystem på skolens PC-lab da jeg tok "Grunnleggende EDB valgfag" på VGS, ble det nesten 40 år med Microsoft på meg - både i studier, på jobb og privat.

Men nå er MS ut av heimen! For drøyt to måneder siden ble mine to laptoper (en olding-Acer fra 2010, og en godt voksen 2-i-1 HP fra 2019) begge rensket for Windows. Oldingen kunne ikke oppgraderes til Win11 uten triks - det kunne HP-en, men uansett måtte det nye triks til for å unngå online bruker-ID. Jeg var også gått lei stadige forsøk på prakke på meg tjenester, innføring av nye innstillinger med for meg ugunstige defaults etc. Begeret var rett og slett fullt.

Har nå to smaksvarianter av Zorin. På oldingen er det Zorin 17.3 Lite (Ubuntu-basert med "windows-tilpasset" lettdrevet XFCE skrivebordsmiljø) - det er den jeg skriver på akkurat nå og bruker desidert mest, den er koblet til TV-en. På den godt voksne HP-en er det Zorin 18 Pro (Ubuntu-basert med "windows-tilpasset" Gnome skrivebordsmiljø). Ingen av de to installasjonene er helt 100% feilfrie, men i det store og hele funker de så snappy og godt at jeg ikke savner Windows i det hele tatt. Jeg er ikke en spiller, så for meg er det surfing, lyd, bilde/film og kontorapplikasjoner som må funke - og det gjør det :)

Ellers har jeg også en 10'' 2-i-1 Asus Chromebook som også funker utmerket - først og fremst på "lettpakket" reise/tur, så det blir veldig sporadisk bruk. Den fulgte forresten med på kjøpet da jeg kjøpte Asus mobil.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker macOS. Jeg liker at skjermen er av tykt glass og at maskinen varer en stund før jeg må kjøpe ny. Og jeg bryr meg om god design. Men ikke bra for lommeboken.

Skrevet

Bruker Windows (11) på pc'en, Android på telefonen. Jeg er nerd nok til å kunne ha testet Linux, men jeg ser ikke vitsen med å først gå gjennom en installasjonsprosess av OS, deretter all programvare, og så antakelig bruke masse tid på nett for å søke etter "hvordan fikser jeg ...".  Windows gjør det jeg trenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...