Simen1 Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar USA har allerede ødelagt sin egen restaurantbransje, i den prisklassen som folk flest har råd til å velge. 13 korte minutter forklarer det. Kort oppsummert: restaurantene har gått fra frittstående til kjedebaserte og et mangfold av leverandører har blant annet gjennom oppkjøp blitt færre og færre, helt til det punkt at maten oppleves som likt over alt - uansett kjede, få gidder å utdanne seg til kokker, fordi kokkestillinger konverteres sakte men sikkert bort fra sine kjerneoppgaver så de i praksis blir servitører i kjøkkentjeneste. Mangfoldet av restauranter forsvinner og alt blir dørgende likt. Det jeg egentlig ville ta opp her i tråden at den samme trenden har kommet til vårt kontinent også, men ligger lengre bak enn USA. Det er fortsatt ok variasjon i restauranttilbudet i Europa, men trenden er nedadgående. Amerikanske kjeder øker stadig i antall og omfang (antall måltider servert). Det betyr at det bare er et tidsspørsmål før våre restauranter og mangfold går dukken. Eller rettere sagt: massenedleggelser, der bare noen få high end restauranter har råd til å håndplukke råvarer og tilberede unike måltider. En kokkedrøm. Dette har store implikasjoner: - Økonomisk mister Europa sakte men sikkert et enromt marked, til utenlandske eiere som setter profitten rett inn på Epstein Islands og skatteparadiser. - Matsikkerheten trues når leveranser går gjennom stadig færre men større leverandører. Skjer det f.eks et sykdomsutbrudd et sted så får det mye større konsekvenser nå enn før. - Europeiske mattradisjoner blir fremmed for den yngste generasjonen. Over et par generasjoner vil det bli borte og ukjent, til fordel for ensformige burgere, pizza og nuggets fra amerikanske gigantkjeder. - Ensformig masseproduksjon med ekstrem holdbarhet gjør at vi ikke får i oss et sunt og naturlig bakteriemangfold (sunne bakterier). Det gjør at mer av maten vi spiser er steril og det skaper problemer for tarmfloraen. Mange av de lett masseproduserbare ingrediensene er heller ikke bra for tarmfloraen. ____________________ Hva kan vi gjøre mot denne matkultur-bulldozeren? Hvordan redde Europa fra å få et ekstremt ensformig amerikansk usunt kosthold? 3 3
Salvesen. Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Her hjemme er den jo allerede død. Vi er for dårlige til å bruke bransjen, som fører til ekstremt høye priser når en bruker de. Som igjen reduserer bruken. noen prøver med afterwork retter til 2-300 kroner. Det er overkommelig men fortsatt for dyrt når en kan lage middag hjemme til 50 lappen. Så tar de gullvekt for drikken slik at regningen fort blir 500 lappen likevel. Det er ikke bærekraftig for folk mer enn ett fåtall ganger i måneden. 3
Fibonacci Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) Det jeg savner, er mer enkel, norsk husmannskost til en rimelig penge. Enten er restaurantene fancy-schmancy og dyre, eller så er det pizza/burger/kebab. Kjøper gjerne en god porsjon kjøttkaker, brennsnut, raspeball o.l. til en overkommelig pris. I f.eks. Asia er det så mye god, lokal gatemat tilgjengelig til en rimelig penge at det ikke er poeng å lage middag hjemme. Endret 11. januar av Fibonacci 6
Salvesen. Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Fibonacci skrev (4 minutter siden): Det jeg savner, er mer enkel, norsk husmannskost til en rimelig penge. Enten er restaurantene fancy-schmancy og dyre, eller så er det pizza/burger/kebab. Kjøper gjerne en god porsjon kjøttkaker, brennsnut, raspeball o.l. til en overkommelig pris. I f.eks. Asia er det så mye god, lokal gatemat tilgjengelig til en rimelig penge at det ikke er poeng å lage middag hjemme. Sistnevnte der er normalt i store deler av verden, og det er i all hovedsak på grunn av mengde. Folk bruker det, hele dagen og hver dag. Da kan en selge kvantum for lav pris. men, her i Norge går vi hjem å lager middag. Pga det er så dyrt, og det er dyrt for at vi ikke bruker tjenesten. 3 1
Karltorbj Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) Naar restaurantene maa stille med handicap heis og betale tusenvis, for aa kvitte seg med avfallet, osv. saa blir det svindyrt. Regelverket pumper opp prisene her. Du kan ikke stille med et bord, gasskoking og steikepanne, i nabolaget her hjemme. Endret 11. januar av Karltorbj
Salvesen. Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Karltorbj skrev (5 minutter siden): Naar restaurantene maa stille med handicap heis og betale tusenvis, for aa kvitte seg med avfallet, osv. saa blir det svindyrt. Regelverket pumper opp prisene her. Du kan ikke stille med et bord, gasskoking og steikepanne, i nabolaget her hjemme. Tja vi har da både potet vogner og pølseboder her til lands. Men været gjør det absolutt mer utfordrende å drive slik virksomhet. dog ser jeg ikke stor forskjell mellom krav her til lands og f.eks. usa eller lengre sør i Europa der en gjerne spiser majoriteten av måltidene sine ute av heimen. 2 2
ForTheImperium Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar (endret) Vi burde gjøre som Ruzzland: Stjele kjedene til amerikanerne og lage vår egne lokale matkjeder med norske ingredienser. For eks Mcdonalds blir McNorsk hehe. Endret 11. januar av ForTheImperium 3
Svindel Finn Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Problemet med denne typen enshitifiation er at aksjeeiere skal ha ALLE pengene. Det bare fungerer ikke. 6
Boing 4EVER Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Simen1 skrev (56 minutter siden): USA har allerede ødelagt sin egen restaurantbransje, i den prisklassen som folk flest har råd til å velge. 13 korte minutter forklarer det. Kort oppsummert: restaurantene har gått fra frittstående til kjedebaserte og et mangfold av leverandører har blant annet gjennom oppkjøp blitt færre og færre, helt til det punkt at maten oppleves som likt over alt - uansett kjede, få gidder å utdanne seg til kokker, fordi kokkestillinger konverteres sakte men sikkert bort fra sine kjerneoppgaver så de i praksis blir servitører i kjøkkentjeneste. Mangfoldet av restauranter forsvinner og alt blir dørgende likt. Det jeg egentlig ville ta opp her i tråden at den samme trenden har kommet til vårt kontinent også, men ligger lengre bak enn USA. Det er fortsatt ok variasjon i restauranttilbudet i Europa, men trenden er nedadgående. Amerikanske kjeder øker stadig i antall og omfang (antall måltider servert). Det betyr at det bare er et tidsspørsmål før våre restauranter og mangfold går dukken. Eller rettere sagt: massenedleggelser, der bare noen få high end restauranter har råd til å håndplukke råvarer og tilberede unike måltider. En kokkedrøm. Dette har store implikasjoner: - Økonomisk mister Europa sakte men sikkert et enromt marked, til utenlandske eiere som setter profitten rett inn på Epstein Islands og skatteparadiser. - Matsikkerheten trues når leveranser går gjennom stadig færre men større leverandører. Skjer det f.eks et sykdomsutbrudd et sted så får det mye større konsekvenser nå enn før. - Europeiske mattradisjoner blir fremmed for den yngste generasjonen. Over et par generasjoner vil det bli borte og ukjent, til fordel for ensformige burgere, pizza og nuggets fra amerikanske gigantkjeder. - Ensformig masseproduksjon med ekstrem holdbarhet gjør at vi ikke får i oss et sunt og naturlig bakteriemangfold (sunne bakterier). Det gjør at mer av maten vi spiser er steril og det skaper problemer for tarmfloraen. Mange av de lett masseproduserbare ingrediensene er heller ikke bra for tarmfloraen. ____________________ Hva kan vi gjøre mot denne matkultur-bulldozeren? Hvordan redde Europa fra å få et ekstremt ensformig amerikansk usunt kosthold? Og ikke minst at lokale mattradisjoner blir borte fordi det ikke lenger er økonomisk forsvarlig å drifte lenger. La oss ta for oss en liten by som Lillehammer. Gågaten er forbundet med tradisjoner, men med ankomsten av Burger King og McDonalds blir lokale bedrifter slått konkurs. For hver gang noe slikt skjer så dør en del av kulturen. Kritikerne vil være raskt ute med å rette pekefingeren mot innvandrere og det som er enda mer populært, islam. Men ingenting av dette stemmer nødvendigvis. Tvert imot er det amerikanske kjeder overalt. Steen&Strøm sentrene de kjedelige og helt like. Joda, de er norske. Men likevel truer de lokale bedrifter/butikker osv. Så jeg stiller meg undrende som deg; hvordan kan vi bevare norske tradisjoner og klare å kontrollere hvor mye amerikansk påvirkning som kan sive inn i samfunnet vårt. 1
Boing 4EVER Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar ForTheImperium skrev (11 minutter siden): Vi burde gjøre som Ruzzland: Stjele kjedene til amerikanerne og lage vår egne lokale matkjeder med norske ingredienser. For eks Mcdonalds blir McNorsk hehe. McOla er best da 1
Boing 4EVER Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Fibonacci skrev (54 minutter siden): Det jeg savner, er mer enkel, norsk husmannskost til en rimelig penge. Enten er restaurantene fancy-schmancy og dyre, eller så er det pizza/burger/kebab. Kjøper gjerne en god porsjon kjøttkaker, brennsnut, raspeball o.l. til en overkommelig pris. I f.eks. Asia er det så mye god, lokal gatemat tilgjengelig til en rimelig penge at det ikke er poeng å lage middag hjemme. Jeg er helt enig med deg. Nå har ikke du sagt, men flere har gjennom tidene hatt det med i argumentene sine; ikke skyld på innvandrere for dette her. Det er ingen som hindrer en norsk familie å lage norsk mat fra bunnen av. Man kan fint bruke en helg til å lage kjøttkaker som fryses ned. Saus kan også lages og fryses. Og jeg er sikker på at det sikkert er flere slike ingredienser man kan lage og fryse. Kylling tikka masala er ingen trussel mot norsk kultur. Det som er trusselen er den kapitialistiske mentaliteten. Det er tiden som er valør og hvordan den enkelte prioriterer den er på deres regning. Hvem må reise bort hver helg? 1
Camlon Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Her prøver man å forklare et etterspørsel problem med tilbud. Restaurantbranjen er ikke et monopol, hvem som helst kan sette opp en restaurant i USA uten at de får mafia eller myndighetene på døren, så hadde utenlandske eiere som setter profitten først vært problemet, så ville forbrukerene gått til en konkurrent som er billigere og bedre. Den egentlige årsaken er den teknologiske utviklingen. Folk sitter mer og mer hjemme og bestiller mat på døren. Det er ikke et marked som fører til et mangfoldig marked, fordi folk flest bestiller billigmat fra de samme kjedene om og om igjen. 3
Simen1 Skrevet 11. januar Forfatter Skrevet 11. januar Karltorbj skrev (46 minutter siden): Naar restaurantene maa stille med handicap heis og betale tusenvis, for aa kvitte seg med avfallet, osv. saa blir det svindyrt. Regelverket pumper opp prisene her. Mange er på gateplan og har 1 etasje, eller 2 sånn at handicap har et tilbud i første etasje. Da trengs ikke heis. Noen restauranter i kun 2. etasjer i gamle lokaler har stolheis i trappa. Hvordan mener du restaurantene skal kvitte seg med avfallet da? Bare plassere det utenfor til måker og rotter? Norge er et sivilisert land med skikkelig søppelhåndtering. Jeg har vært i land som er usiviliserte på det punktet og det er absolutt ikke noe å anbefale. 1
Simen1 Skrevet 11. januar Forfatter Skrevet 11. januar ForTheImperium skrev (34 minutter siden): Vi burde gjøre som Ruzzland: Stjele kjedene til amerikanerne og lage vår egne lokale matkjeder med norske ingredienser. For eks Mcdonalds blir McNorsk hehe. Denne tråden ble opprettet for folkeopplysning og bevisstgjøring. Jo mer folk blir bevisst på sine valg desto bedre. Jeg tenker at det kan være en oppskrift på positive endringer. I butikken føler jeg at jeg mangler kunnskap om produktene jeg får presentert og har dårlig beslutningsgrunnlag. Jeg skulle gjerne hatt det oransje trynet til Trump tydelig merket på eller ved alle amerikanske varer, f.eks på hylleprisen. Da hadde jeg raskt grøsset, trykket til meg hånda og gått videre. Men sånn det er nå så kommer jeg ofte hjem og oppdager i ro og mak at det står made in USA på noe. Det irriterer meg. I sommer ramlet jeg inn på en kjederestaurant jeg burde visst var amerikansk, men jeg var litt stresset og det ble bare sånn. Hadde den vært merket med det oransje trynet så ville jeg tenkt meg om to ganger og sett meg om etter noe annet. Kunnskap er forbrukermakt! Fravær av kunnskap - er makt for de som vil oss vondt. 5
kremt Skrevet 11. januar Skrevet 11. januar Business-modellen til McDonalds har ikke så mye med mat å gjøre, men med eiendom og lokasjon. De kjøper tomter og bygger eiendom som leies ut til første og beste franchise taker. McDonalds sentralt beholder opptil 82 % av hele omsetningen til denne franchisen gjennom avgifter og leie. De som driver slike har gjerne 3-5 steder i samme område som de driver. 1
sedsberg Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Så lenge resteurantbransjen pusher tips-kulturen så kan de bare gå ad undas. Det burde ikke være nødvendig å måtte gjette hva man skal betale for maten for at de ikke skal pisse i den neste gang du kommer. 2
Simen1 Skrevet 12. januar Forfatter Skrevet 12. januar sedsberg skrev (5 minutter siden): Så lenge resteurantbransjen pusher tips-kulturen så kan de bare gå ad undas. Det burde ikke være nødvendig å måtte gjette hva man skal betale for maten for at de ikke skal pisse i den neste gang du kommer. I Norge er tips bare tull. Det er bare å betale det det koster. Hvis det er kleint å droppe tips når en servitør står der og smiler så kan det være lurt å gå steder der man betaler via app. I USA er det en nødvendighet, men jeg har alltid boikottet landet i utgangspunktet så jeg har aldri vært eksponert for den ekstreme tipskulturen deres. I andre land i Europa kan det være litt gråsone. Jeg prøver å følge strømmen der. Når det gjelder aldre bransjer: aldri tips. Så får bare markedskreftene gjøre sitt sånn at arbeidsgivere forstår at det er helt nødvendig å gi en ok lønn for å tiltrekke seg arbeidere.
The Avatar Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Eg tenker at utfordringa i Norge er mest knytt til at vi er eit høgkostland slik at restaurantbesøk blir noko ein unner seg innimellom, og ikkje noko som det er realistisk å bruke dagleg. At vi har store kjeder som presser ned prisane ved å produsere junk food er ikkje det store problemet i Norge. Problemet et mest at denne billige junk fooden til sjuande og sist blir veldig dyr uansett, sidan både kokk og servitør skal ha ei anstendig lønn. Norsk industri er i stor grad basert på robotar og automatisering, framfor å ha folk ståande ved rullebandet. Denne personellkostnaden gjer at restaurantar i Norge blir veldig dyre, nesten uavhengig av kvaliteten på maten. Det seier seg sjølv at handlaga mat må nødvendigvis bli relativt mykje dyrare i Norge enn det er i lavkostland der personellkostnaden er lågare. Det som held liv i Norske restaurantar er nok næringslivet som benytter tilbodet. Eg vil gjette på at om ein går inn i rekneskapet til restaurantar, så vil ein sjå at ein betydeleg del av omsettinga er betalt frå bedriftskontoar. Tek vi med hotellnæringa saman med restaurantnæringa så er det nok relativt lite av omsettinga som kjem frå private. 1
Salvesen. Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar Simen1 skrev (44 minutter siden): I Norge er tips bare tull. Det er bare å betale det det koster. Hvis det er kleint å droppe tips når en servitør står der og smiler så kan det være lurt å gå steder der man betaler via app. I USA er det en nødvendighet, men jeg har alltid boikottet landet i utgangspunktet så jeg har aldri vært eksponert for den ekstreme tipskulturen deres. I andre land i Europa kan det være litt gråsone. Jeg prøver å følge strømmen der. Når det gjelder aldre bransjer: aldri tips. Så får bare markedskreftene gjøre sitt sånn at arbeidsgivere forstår at det er helt nødvendig å gi en ok lønn for å tiltrekke seg arbeidere. Tja, det er vell en av de værste bransjene ift tips og vilkår. Men jeg er prinsipielt enig i at det ikke skal være nødvendig, men i mange tilfeller er de nok avhengig av noe av det for å komme seg igjennom måneden. mye rovdrift i den bransjen der dessverre:- 1
Smule8o Skrevet 12. januar Skrevet 12. januar I Norge er vel også litt av greia at folk ikke prioriterer resturantmat. Heller overflateoppussing hele tiden, nytt kjøkken selv om det gamle er 4 år og fult fungerende, ny bil hvert 3. år osv. Da blir det lite penger igjen til å spise ute. Jeg og samboeren spiser ute godt over snittet ofte. I snitt sikkert tett på en gang i uka, og nesten aldri på kjederesturanter. Kjøkkenet er dog 20 år gammet. Men ser absolutt ingen grunn til å bruke mange hundre tusen på å pusse opp et kjøkken som er helt og pent og fortsatt gjør jobben. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå