Gå til innhold

Norgespris: “trygghet”, ja vel… men hvem betaler egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (23 minutter siden):

Om sommeren er det perioder med  lav pris, og det er summen på regninga som teller, med Norgespris får jeg ikke utnyttet dette, så da blir det solceller for og dekke grunnforbruket i huset når sola skinner.

Så det handler egentlig ikke om å styre forbruket slik du sa, men å produsere egen strøm..
Solceller er vel også ganske ineffektive om vinteren, når strømmen er dyrest og behovet størst. Effekten er derimot veldig god om sommeren, når prisen er lav og behovet lite.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutes ago, aklla said:

Solceller er vel også ganske ineffektive om vinteren, når strømmen er dyrest og behovet størst. Effekten er derimot veldig god om sommeren, når prisen er lav og behovet lite.

Solcellepaneler kan vel faktisk være nyttinge til å trekke airconditionanlegg, når man behøver kjøling om sommeren, men da er det vel ikke snakk om en typisk norsk sommer, men den litt mer sydlige varianten.

Endret av arne22
Skrevet
aklla skrev (1 minutt siden):

Så det handler egentlig ikke om å styre forbruket slik du sa, men å produsere egen strøm..

Ja, til sommeren er det planen i sommer var det perioderhvor prisen var svært lav, der får jeg ikke utnyttet nå som man ikke ville bygge videre på den ordningen som var, antar det er en grunn til det, finnes ikke ett argument for en binding utover man skal tjene på det når prisen er lav.

Skrevet
aklla skrev (7 minutter siden):

Effekten er derimot veldig god om sommeren, når prisen er lav og behovet lite.

Vel, nå er jo verdien av en kWh fast pga Norgesprisen, så det og dekke grunnforbruket er lønnsomt.

Skrevet
aklla skrev (47 minutter siden):

Solceller er vel også en ganske stor engangskostnad, og vil ta årevis å hente inn igjen utgiften på. 

Skrevet
leticia skrev (2 minutter siden):

Solceller er vel også en ganske stor engangskostnad, og vil ta årevis å hente inn igjen utgiften på. 

Små anlegg koster ikke all verden.

Skrevet (endret)
arne22 skrev (1 time siden):

Før man startet opp med handel med elektrisk energi sørover mot Europa, så gikk regnskapet i balense med priser i størrelsesorden 10-20 øre pr kilowattime. Når man begynte å eksportere, så skjedde det en mangedobling av prisnivået, gjerne så høyt som 10 ganger det opprinnelige prisnivået. 

Nå bygges det ut gigantiske, utenlandskeide datasentre for alt fra AI og krypto til lagring av data som sluker like mye strøm som hele norske byer. Dette kommer til å spise opp kraftoverskuddet vårt, og da får vi se om tyskerne er like glade i strømkablene når eksporten minker. Det som er mest provoserende er at disse sentrene knapt skaper verdier eller arbeidsplasser her hjemme. De bare tapper landet for viktige ressurser, mens overskuddet havner hos utenlandske eiere uten at Norge får noe igjen for det.

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (11 timer siden):

Ja, det var ingen andre grunner for at AP plutselig fikk et kraftig oppsving etter at valget nesten var tapt på forhånd.

Jeg velger å tro at den barnslige kjekklingen mellom Erna og Sylvi hadde en stor effekt. (Ganske ensidig fra Erna og høyres side riktignok, siden Frp gjorde det bedre på målingene)

• Liker 1
Skrevet
21 minutes ago, freedomseeker said:

Nå bygges det ut gigantiske, utenlandskeide datasentre for alt fra AI og krypto til lagring av data som sluker like mye strøm som hele norske byer. Dette kommer til å spise opp kraftoverskuddet vårt, og da får vi se om tyskerne er like glade i strømkablene når eksporten minker. Det som er mest provoserende er at disse sentrene knapt skaper verdier eller arbeidsplasser her hjemme. De bare tapper landet for viktige ressurser, mens overskuddet havner hos utenlandske eiere uten at Norge får noe igjen for det.

Kunne det i så fall ha vært like greit å la være å bygge ut de mange nye utenlandskablene og så brukt den elektriske energien til "nasjonens og innbyggernes beste"?

Skrevet
1 hour ago, agvg said:

Små anlegg koster ikke all verden.

Men små anlegg produserer også forholdvis mikroskopiske mengder av elektrisk energi.

Testet ut med solcellepaneler på hytta. Tenkte på å teste ut om det kunne ha noe for seg å si opp strømmen i fra strømleverandøren, men fant ut at det umulig kunne ha noe for seg.

Testet også ut ombord i min seilbåt. Det fungerte bedre. Da kunne man holde det gående en hel sommer uten landstrøm. Fortjenesten der ligger jo først og fremst i at man kan ligge i gratis uthavn uten strøm, i stedet for i betalt marina, med strøm. 

Også  for en hytte der det vil være uforholdvis dyrt å legge fram elektrisk energi, så vil vel solcellepaneler kunne ha noe for seg.

Skrevet
7 hours ago, arne22 said:

Før man startet opp med handel med elektrisk energi sørover mot Europa, så gikk regnskapet i balense med priser i størrelsesorden 10-20 øre pr kilowattime. Når man begynte å eksportere, så skjedde det en mangedobling av prisnivået, gjerne så høyt som 10 ganger det opprinnelige prisnivået. 

Før hadde man fast pris hele året. Nå har man variabel pris og din mangedobling gjelder en del av timene. ikke gjennomsnit. Trekk fra inflasjon og saken ser ikke lenger ut slik du beskriver.

Og de ekstrapengene havner stort sett i offentlige kasser og da blir jo en god norsk sosialdemokrat glad, blir den ikke?

6 hours ago, leticia said:

Slik var det før. I dag nærmer prisen for paneler seg prisen for ytterpanel og takstein. (At vi fortsatt må ha takstein under panelet et ikke hogget i stein, men skrevet i regelverket.)

Skrevet (endret)
2 hours ago, trikola said:

Før hadde man fast pris hele året. Nå har man variabel pris og din mangedobling gjelder en del av timene. ikke gjennomsnit. Trekk fra inflasjon og saken ser ikke lenger ut slik du beskriver.

Størrelsesorden ca 10 ganger økning i strømpris i snitt, over 20 år, i snitt, der hvor jeg bor. I løpet av de samme årene så har konsumprisindeksen økt fra 1.0 til 1.7 (Beløp ex strømstøtte.)

Hvis man har betalt strøm over 40 år så skal det vel godt gjøres ikke å ha lgt merke til at det har vært en økning i kilowattprisen.

Endret av arne22
Skrevet (endret)
10 hours ago, arne22 said:

Størrelsesorden ca 10 ganger økning i strømpris i snitt, over 20 år, i snitt, der hvor jeg bor. 

Sørlandet? Jeg antar dette nedenfor.

Jeg stilte spørsmålet til CoPilot og den skriver (med mine ord): landsgjennomsnitt i 2005 (før prisområdene kom) var 25-30 øre. For 2025 finnes priser for Sørlandet ~96 øre. Det er en faktor 3-4. Så kan man trekke fra inflasjonen.

Legger til kildene (ikke sjekket): https://www.ssb.no/en/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser?utm_source=copilot.com, https://www.fortum.com/no/strom/strompriser/historiske-strompriser?utm_source=copilot.com

image.png.22a9f6fd54a884a270e5185bf8049276.png

Endret av trikola
Skrevet
agvg skrev (10 timer siden):

Vel, nå er jo verdien av en kWh fast pga Norgesprisen, så det og dekke grunnforbruket er lønnsomt.

Det kommer jo an på hva det koster å dekke grunnforbruket.

Skrevet
obygda skrev (På 11.1.2026 den 11.51):

Det er der slutt på. Statnett sine utgifter er økende som følge av det grønne skiftet og alle endringene dette gir for drift av nettet. Netto får vi økte nettutgifter. Egentlig en fallitt da prisen på strøm har økt mer og løftet kostnadene for å drifte nettet mer en  flaskehalsinntektene har gitt i inntekt til Statnett. Det er gjennomført analyser og laget rapporter om dette..en stygg sak dette for samfunnsregnskapet.

Det ser diverre ut til at du har rett.

https://www.nettavisen.no/okonomi/utenlandskabler-gir-statnett-smell-milliardregning-sendes-til-stromkundene/s/5-95-2811443

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, Dovreekspressen said:

Det lar seg ikke gjøre. Du får ikke på mer strøm enn det du har brukt ved kjøring. Og man må lade bilen for bruke den. 

Det er virkelig musa som pisser i havet. Moderne LED-belysning bruker så lite strøm, så det kan du se bort i fra. Ikke at det er noe galt med å slå av lyset, men det blir ikke synlig på strømregninga.

Og så kommer den delen mange “glemmer” når de skal være bastante: Nettleia kan også variere med tidspunkt hos noen nettselskap (typisk egne satser for dag vs natt/helg på energileddet). Det betyr at selv om folk sitter og mener at “det er jo samme pris uansett når du bruker strøm”, så er det ofte feil. Enten har de fastpris, eller så har de ikke lest avtalen sin eller tariffen til nettselskapet. IGJEN vender jeg tilbake til poenget mitt med mitt innlegg. De med mye er de som overlegent tjener mest Norgespris, så kan man alltid spekulere hvem som er bak avtalen. Avtalen er utelukkende pr.prosent og ikke med inntekt, så ja, dette er en klinkende åpenbar avtale laget for de om stort hus. Så kan man alltids konspirere hvem som har vært med å vedta dette.

Forbrukerrådet (spotpris varierer time for time)
Forbrukerrådet (ordliste om strøm og avtaler)
Nord Pool (day-ahead marked, priser settes per time)
NVE/RME (hva nettleie er, og hvordan den er bygd opp)

Skrevet
Lena Revanscar skrev (30 minutter siden):

Og så kommer den delen mange “glemmer” når de skal være bastante: Nettleia kan også variere med tidspunkt hos noen nettselskap (typisk egne satser for dag vs natt/helg på energileddet).

Her skiller det 15 øre i nettleie mellom dag og natt. Så forbruk som kan flyttes til natta er gratis penger, om enn ikke de helt store summene. Lading av elbil om natta er lavthengende frukt. Som et eksempel: Med 15.000 km kjørelengde og 2 kWh/10 km blir det 3000 kWh * 0,15 kr/kWh = 450 kr/år. 40 kr/mnd. 10 kr/uke.

Annet forbruk er ikke så praktisk å flytte til natta, eller har enda mindre å si. Klesvask f.eks.frarådes om natta, pga brannfare.  

Effektleddet er en liten joker. Jeg sliter med å holde meg under 5 kWh/h, og neste trinn er 10 kWh/h.Det skiller 145 kr/mnd mellom de to.

Priser: https://www.glitrenett.no/kunde/nettleie-og-priser/nettleiepriser-privatkunde

Skrevet
Dovreekspressen skrev (1 time siden):

Annet forbruk er ikke så praktisk å flytte til natta, eller har enda mindre å si. Klesvask f.eks.frarådes om natta, pga brannfare.  

Tja, hvis man har jordfeilbryter på kursen til vaskemaskinen så burde den risikoen være minimal.

Skrevet

Ta dusjen rundt kl 22 på kvelden. Dei fleste nettselskapa har redusert nettleige mellom kl 22 og 06 ;)

Her i blokka har eg merka meg at fleire vaskar kle seint på kvelden. Høyrer ofte sentrifugering lagt borte etter kl 23 på kvelden. Ikkje at det er den største forbrukaren av straum akkurat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...